Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitie: ext2, ext3, fat?  (gelezen 5740 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Partitie: ext2, ext3, fat?
« Reactie #25 Gepost op: 2006/10/19, 23:51:32 »
Citaat van: eendje
Alleen jammer dat dan de rechten die je hebt toegekend in Ubuntu niet worden gerespecteerd. Je bent dus root...
Rechten toekennen is een functie van het operating systeem. Als je de pc start met een ander systeem, bijvoorbeeld een dual-boot machine of vanaf cdrom, heb je altijd root/administrator rechten op een andere partitie. :o

In ubuntu kan je andersom ook alle mappen en bestanden van de windows partitie lezen. Encryptie is hiertegen de enige oplossing denk ik. Wie heeft er ervaring met partities van het ubuntu pakket cryptsetup?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Dave

  • Lid
Partitie: ext2, ext3, fat?
« Reactie #26 Gepost op: 2006/10/20, 11:39:02 »
Citaat van: rikus
een beetje hacker gebruikt toch linux??
dat heeft toch niets met een bestandssysteem te maken?
en daarbij een beetje echte hacker zal goed met een systeem overweg kunnen en geen windows met voorgebakken menuus meer nodig zijn.
toch zullen ze veel van (de werking van)windows moeten weten om iets te bakken.

Offline eendje

  • Lid
Partitie: ext2, ext3, fat?
« Reactie #27 Gepost op: 2006/10/20, 12:02:03 »
Citaat van: testcees
In ubuntu kan je andersom ook alle mappen en bestanden van de windows partitie lezen.
Dat is in Windows toch ook zo, dus daar is geen verschil. In Ubuntu zijn er rechten toegekend aan de verschillende mappen en die vervallen op het moment dat je met de fs-driver vanuit windows een ext3 partitie benaderd. In dat geval is er dus wel een verschil (beveiligingsmechanisme omzeilt). Kortom, bij windows met het niet onveiliger (het was al onveilig), maar Ubuntu wel (het was veilig maar wordt onveilig)... Dat is wat ik bedoel.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline Dave

  • Lid
Partitie: ext2, ext3, fat?
« Reactie #28 Gepost op: 2006/10/20, 13:04:08 »
zonder encryptie is alle data zo uit te lezen als een besturingssysteem buiten werking is. Lijkt me dat bestandssysteem daar weinig aan af doet.
live cd er in en gaan. oke bij windows live cd (ja die is er) heb je nog een extra tooltje nodig is wat er bij linux al ingebakken zit voor andere systemen.
verder weinig vergelijking want fat stamt uit een tijd dat ext3 of zelfs thele linux nog helemaal niet bestond en toch nog springlevend (camera bijv.)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Partitie: ext2, ext3, fat?
« Reactie #29 Gepost op: 2006/10/20, 14:11:52 »
Citaat van: eendje
Dat is in Windows toch ook zo, dus daar is geen verschil. In Ubuntu zijn er rechten toegekend aan de verschillende mappen
Ook in windows (althans bij XP, die standaard NTFS gebruikt) zijn er rechten toegekend aan de verschillende mappen. Vergelijkbaar met ubuntu.
Het verschil is dat XP home-versie een zeer beperkte interface heeft om NTFS rechten in te stellen. Je kan geloof ik alleen van je Mijn documenten map een persoonlijke map maken.
Klik links bovenin op Documentatie