Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 192.168.1.x en 192.168.0.x  (gelezen 4792 keer)

192.168.1.x en 192.168.0.x
« Gepost op: 2008/12/30, 09:01:51 »
Gisteren heb ik wat veranderd aan mijn netwerk. Aan mijn kpn modem zitten twee netwerkkabels; een voor mijn mac en de andere is een 20 meter netwerkkabel die naar mijn werkcomputer loopt. Daar heb ik nog twee computers die wireless zijn aangesloten met een wireless stick. Omdat ik die twee computers ook op de kabel wilde hebben heb ik op mijn werkkamer een router neergezet (anders had ik nog twee kabels naar boven moeten maken) die ik nog had liggen. Mijn kpn werkt met 192.168.1.x en ik moest daarom mijn router op de werkkamer instellen op 192.168.0.x, anders werkte het niet.

Mijn vraag hierover is: Ik kan nu vanuit 192.168.1.x, het kpn modem, de computers die op de router zitten niet meer 'zien' omdat die op een ander netwerk zitten. Er zal vast een makkelijke oplossing zijn, maar ik weet die niet. Internetten werkt overigens prima. Ik gebruik de verschillende systemen (linux, mac en windows) voor het maken van een backup van mijn foto's.

Wie kan me helpen?

 
Intel i5-6400 cpu 2.70 GHz - Samsung SSD 850 EVO 500 gb

Re: 192.168.1.x en 192.168.0.x
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/30, 11:01:38 »
Wat je nodig hebt is volgens mij een switch.
Je kan een router als switch gebruiken. Om dit te doen moet je dhcp uitzetten. De WAN ingang niet gebruiken. De kabel van 20 meter plug je in één van de (4?) ingangen van de router waar je normaal een computer op aan sluit. De drie computers plug je in de overige ingangen. Het kan zijn dat je van de 20 meter kabel een cross link kabel moet maken. Het kan ook zijn dat je router dit automatisch detect, en dat dit niet nodig is.

Re: 192.168.1.x en 192.168.0.x
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/30, 12:00:37 »
Wat je nodig hebt is volgens mij een switch.
Je kan een router als switch gebruiken. Om dit te doen moet je dhcp uitzetten. De WAN ingang niet gebruiken. De kabel van 20 meter plug je in één van de (4?) ingangen van de router waar je normaal een computer op aan sluit. De drie computers plug je in de overige ingangen. Het kan zijn dat je van de 20 meter kabel een cross link kabel moet maken. Het kan ook zijn dat je router dit automatisch detect, en dat dit niet nodig is.

In een van de vier ingangen? Dat zijn toch uitgangen? Ik heb hem in de input ingang gestopt en de computers gewoon op 2 van de 4 uitgangen. Het werkt, maar ik zit alleen met het ip probleem. Zo gebruik ik mijn modem toch als switch? Of snap ik het niet goed? Als ik die router gewoon op 192.168.1.x laat staan dan is dat dezelfde ip range als mijn kpn  modem. En dan krijg ik geen ip op die twee computers. Pas als ik die router op 192.168.0.x instel krijg ik een ipnummer. Maar dan zien de computers die op 192.168.1.x zijn aangesloten deze computers niet, dat was het probleem.
Intel i5-6400 cpu 2.70 GHz - Samsung SSD 850 EVO 500 gb

Re: 192.168.1.x en 192.168.0.x
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/30, 12:26:35 »
Wat je nodig hebt is volgens mij een switch.
Je kan een router als switch gebruiken. Om dit te doen moet je dhcp uitzetten. De WAN ingang niet gebruiken. De kabel van 20 meter plug je in één van de (4?) ingangen van de router waar je normaal een computer op aan sluit. De drie computers plug je in de overige ingangen. Het kan zijn dat je van de 20 meter kabel een cross link kabel moet maken. Het kan ook zijn dat je router dit automatisch detect, en dat dit niet nodig is.

In een van de vier ingangen? Dat zijn toch uitgangen? Ik heb hem in de input ingang gestopt en de computers gewoon op 2 van de 4 uitgangen. Het werkt, maar ik zit alleen met het ip probleem. Zo gebruik ik mijn modem toch als switch? Of snap ik het niet goed? Als ik die router gewoon op 192.168.1.x laat staan dan is dat dezelfde ip range als mijn kpn  modem. En dan krijg ik geen ip op die twee computers. Pas als ik die router op 192.168.0.x instel krijg ik een ipnummer. Maar dan zien de computers die op 192.168.1.x zijn aangesloten deze computers niet, dat was het probleem.
Als je de 20m kabel dan net als de computers in een uitgang stopt, en dhcp van de router uitschakeld zou het moeten werken. (misschien moet je de 20m kabel cross link maken)
Wanneer je de ingang gebruikt, gebruik je de router als router, en niet als switch.

Re: 192.168.1.x en 192.168.0.x
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/30, 12:42:57 »
Ik begin het door te krijgen. In een van de vier uitgangen (als het niet werkt eventueel een crossover). En als ik er nu 3 computers op aan sluit, kan ik die dan een ip nummer geven uit de 192.168.1.x reeks? Voorheen keek in mijn kpn router welk ip nummer ze met dhcp hadden gekregen, nu geef ik zelf een nummer.

Ik ga het proberen, bedankt.
Intel i5-6400 cpu 2.70 GHz - Samsung SSD 850 EVO 500 gb

Re: 192.168.1.x en 192.168.0.x
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/30, 13:19:50 »
Wat gebeurt er als ik mijn subnetmask verander van 255.255.255.0 in 255.255.0.0 ? Kan ik dan wel beide netwerken 'zien'?

Intel i5-6400 cpu 2.70 GHz - Samsung SSD 850 EVO 500 gb

Offline ivo

  • Lid
Re: 192.168.1.x en 192.168.0.x
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/02, 23:32:00 »
Wat gebeurt er als ik mijn subnetmask verander van 255.255.255.0 in 255.255.0.0 ? Kan ik dan wel beide netwerken 'zien'?


Heb je het al zelf geprobeerd?
Simpele actie lijkt me.....
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline woteb

  • Lid
Re: 192.168.1.x en 192.168.0.x
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/03, 08:57:44 »
Wat gebeurt er als ik mijn subnetmask verander van 255.255.255.0 in 255.255.0.0 ? Kan ik dan wel beide netwerken 'zien'?
Dat zal niets helpen. 192.168.0.x en 192.168.1.x maken beiden van dat subnet gebruik.
Wat je beter kunt doen is alle computers op hetzelfde netwerk zetten. Het makkelijkst is dat dat er één centrale dhcp server draait die de netwerkadressen uitgeeft. Die dhcp server kun je zelf installeren, maar ook een router kan dat doen. Voordeel is dat alles systemen dan op hetzelfde adres draaien en je er in principe geen onderhoud aan hebt.
Nadeel van een dhcp server is dat je met het maken van een backup van computer A naar computer B wel moet achterhalen op welk adres computer B dan draait.
Dat het KPN modem niet op een ander adres kan draaien geloof ik niet zo, omdat je ook KPN spullen anders in kunt stellen. Ik neem aan dat het KPN 'ding' een modem/router is? Dan is dat hoogstwaarschijnlijk ook in te stellen als een centrale dhcp server.
Je vertelt dat je ook een andere router hebt? Kun je dat routertje ook zodanig instellen dat die router alleen als een switch kan draaien? Want een router zorgt ervoor dat je van het ene netwerk naar het andere kunt gaan. Twee routers in één (en hetzelfde) netwerk is onzin en niet nodig. Één router is voldoende.

Om je gericht te kunnen helpen wil ik (en anderen misschien ook??) weten:

1. Is dat KPN ding een modem/router?
 a. Kun je dat als dhcp servertje laten draaien, zodat je binnen je eigen netwerkje alle computers adressen kun laten ontvangen.
 b. Is het alleen een modem (wat ik eigenlijk niet geloof)?
2. Die andere router, is dat ook in te stellen als een dhcp client aan beide kanten, zodat het als een normale switch kan draaien?

Je moet dus naar deze situatie toe?

Internet <==> [KPN modem/router] <==192.168.1.xx ==> [andere router als switch]
                                       |                                                       |                 |               |
                                 192.168.1.xx                                          |                 |               |
                                        |                                                      |                 |               |
                                     mac                                              comp.1        comp.2     comp. 3
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Re: 192.168.1.x en 192.168.0.x
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/03, 09:54:58 »
Bedankt woteb, maar ik heb alles teruggebracht naar het oude. Dus nu gewoon met het internet+bellen modem van kpn.

Mijn Mac zit nu op de kabel en ook mijn werkcomputer boven. De Ubuntu (mijn msi) zit nog gewoon wireless. De reden was dat ik die op de kabel wilde is omdat Ubuntu mijn vorige wireless modem ineens niet meer supportte (zie draadjes in dit forum). Linux kennende zal dit weer eens gebeuren in de toekomst en ik wilde dat voor zijn. Dit is ook mijn enige bezwaar tegen Linux en Ubuntu. In de ene distro werkt alles perfect en er komt een nieuwe uit en plots werkt iets niet meer. Ik heb zoiets ook gehad met een monitor, die bij een nieuwe distro de melding gaf, out of range. Bij windows is me zoiets nog niet overkomen.

Ik heb besloten wanneer zoiets weer voorkomt het gewoon tijd wordt dat ik voorgoed een punt achter Linux zet en mijn maar stop in Apple. Kost een hoop duiten, maar nooit geen gezeur. En dat is me ook geld waard.
Intel i5-6400 cpu 2.70 GHz - Samsung SSD 850 EVO 500 gb

Offline woteb

  • Lid
Re: 192.168.1.x en 192.168.0.x
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/03, 13:53:50 »
Wat je ook kunt doen is een wireless bridge aanschaffen. Een wireless bridge is niet anders dan een ontvanger die het signaal van je accesspoint oppakt en met een ethernetkabel doorstuurt naar je computers. Ik werk nu ook met zo'n ding. Een U.S. Robotics Wireless MAXg bridge, type USR5432. Reuze handig, want je hebt op je systeem alleen te maken met eth0.

Schematisch:

Internet <==> [modem] <==> [router] <==> [switch] <==> [Accesspoint]
                                                                              ||                            ::
                                                                              ||                            ::
                                                                              V                            V
                                                                           [LAN]                [Wireless bridge]
                                                                                                              ||
                                                                                                              ||
                                                                                                              V
                                                                                                       [Laptop]

Je ziet het, de wireless bridge gedraagt zich eigenlijk als een soort draadloze switch. Ik heb er een met één ethernetpoort, waarop ik dan mijn laptop aansluit. Je  hebt ook wireless bridges met vier ethernetpoorten. Omdat die wireless bridge een ethernet poort heeft kan ik er een laptop op aansluiten, maar een switch kan ook. Aan die switch dan meerdere systemen.
Het grote voordeel is dat je nooit meer hoeft na te denken over draadloze instellingen en het werkt altijd en snel. Ik draai nu op een snelheid waarmee ik bestanden met > 4 MB/s kan versturen. Met een draadloos kaartje op mijn laptop bij lange na niet.

Deze wireless bridges zijn eigenlijk bedoelt om netwerk segmenten draadloos aan elkaar te koppelen.

[server] <====[switch]========> [kantoorruimte 1]
                             ||
                             ||
                     [accesspoint]
                              ::
                              ::
                            [WB]=========> [kantoorruimte 2]

HET GROTE VOORDEEL..... je kunt gewoon Linux blijven gebruiken!! Is dus veel en veel goedkoper dan een MAC aanschaffen. Maar ook Macs en Windows computers zijn veel makkelijker te beheren omdat de WB de draadloze verbinding met het accesspoint regelt en je vanaf de WB gewoon met ethernetkaarten en kabels kunt werken.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/03, 14:00:59 door woteb »
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)