Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Iconen probleempje.  (gelezen 498 keer)

Offline JAM

  • Lid
Iconen probleempje.
« Gepost op: 2015/12/16, 11:19:39 »
Sommige progs geven als ik ze start in de bovenste zoekregel een icoon te zien (bijv. Handbrake: cocktail met ananas)
Eenmaal op het bureaublad is het slechts een map met de naam eronder.
Hoe kan ik dit verhelpen aub?
Voor de duidelijkheid, ik maak een icoon op het bureaublad als volgt in Ubuntu 14.04.3 LTS:

Computer > Usr > Share > rechter muis op programma; kopieren naar > linkse kant naar Bureaublad > rechtsonder selecteren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Iconen probleempje.
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/16, 12:35:05 »
Dit werkt nu allemaal vlekkeloos in 15.10, maar is inderdaad wat krakkemikkig in vorige versies. Rechts-klik je aangemaakte icoon op je desktop, kies: Eigenschappen. Kies de "Permissions" tab (Permissies wellicht in het NL) en zet een vinkje bij "Allow executing file as program".

In 15.10 is het nu zonder meer mogelijk een programmaicoon uit de dash naar de desktop te slepen.

Offline JAM

  • Lid
Re: Iconen probleempje.
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/16, 12:50:28 »
Staat er niet bij Vanadium..

Offline vanadium

  • Lid
Re: Iconen probleempje.
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/16, 14:10:24 »
Ik heb enkel een Engelstalige versie van ubuntu. Je moet het icoon "uitvoerbaar" maken.

Offline JAM

  • Lid
Re: Iconen probleempje.
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/16, 15:36:37 »
Rechtermuis op een icoon bij rechten kan ik alleen kiezen voor bestanden aanmaken en wijzigen of 1 van de 2.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Iconen probleempje.
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/16, 16:56:55 »
Gebruik je misschien een andere dan de standaard Ubuntu versie met Unity versie? Met de terminal
cd ~/Desktop
chmod +x firefox.desktop
Vervang firefox.desktop door de naam van jou bestand (iconen worden gedefineerd door een tekstbestandje met de .desktop extensie).

Offline JAM

  • Lid
Re: Iconen probleempje.
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/16, 17:19:55 »
Heb Ubuntu 14.04.3 LTS met een terminal venster. (weet eigenlijk niet wat je bedoeld..)
De codes die je geeft worden niet herkend.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Iconen probleempje.
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/16, 18:33:19 »
Probeer het nog eens via recht-klik op het desktop icoon, dan "eigenschappen", dan tabblad "permissies". Daar kan je een bestand uitvoerbaar maken. Eens uitvoerbaar gemaakt, zal het icoon veranderen naar het correcte programmaicoon.

Offline JAM

  • Lid
Re: Iconen probleempje.
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/16, 19:05:15 »
Dit is wat ik kan doen met tab ¨rechten¨.

Offline JAM

  • Lid
Re: Iconen probleempje.
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/16, 19:06:19 »
En dit:

Offline vanadium

  • Lid
Re: Iconen probleempje.
« Reactie #10 Gepost op: 2015/12/17, 17:39:02 »
Als je naast gebruiker op "Lezen en schrijven" drukt, zit daar ook geen optie bij om uit te voeren?
Geef anders eens de inhoud van je desktop:
ls ~/Bureaublad
Dan kan ik je het commando geven om het betreffende .desktop bestand uitvoerbaar te maken. Als je een foutmelding krijgt, dan noemt de folder die met je bureaublad overeenkomt misschien Desktop in plaats van Bureaublad. Pas dan het commando aan.

Offline JAM

  • Lid
Re: Iconen probleempje.
« Reactie #11 Gepost op: 2015/12/18, 10:15:57 »
Hie r zijn er een paar Vanadium:


Offline vanadium

  • Lid
Re: Iconen probleempje.
« Reactie #12 Gepost op: 2015/12/18, 10:40:27 »
Dat zijn toch niet diegene die je uitvoerbaar wil maken?

Offline JAM

  • Lid
Re: Iconen probleempje.
« Reactie #13 Gepost op: 2015/12/18, 10:52:38 »
Babylonische spraakverwarring  ^-^ denk ik.

De progs zijn wel uitvoerbaar, er staat alleen een map op het bureaublad en bijv. geen ananas/cocktail icon voor Handbrake etc.
Als je dan veel icons op het bureaublad staan, met alleen maar mappen, wordt het wel een zoekwerk.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Iconen probleempje.
« Reactie #14 Gepost op: 2015/12/18, 11:32:33 »
Babylonische spraakverwarring  ^-^ denk ik.

De progs zijn wel uitvoerbaar, er staat alleen een map op het bureaublad en bijv. geen ananas/cocktail icon voor Handbrake etc.
Als je dan veel icons op het bureaublad staan, met alleen maar mappen, wordt het wel een zoekwerk.

Er is geen spraakverwarring. Je handbrakeicoon komt overeen met een tekstbestandje genaamd "handbrake:ghb.desktop". Dit tekstbestandje moet op "uitvoerbaar" gezet worden. Enkel vanaf versie 15.10 gebeurt dit automatisch en correct - de unity developpers vonden immers lang dat het niet hoorde om iconen op je desktop te zetten, en ze hebben dat nooit goed ondersteund.

Bij mij lukt het in elk geval een icoon op de desktop rechts te klikken om dan de "Execute" permissie aan te zetten:



Offline JAM

  • Lid
Re: Iconen probleempje.
« Reactie #15 Gepost op: 2015/12/18, 12:05:40 »
Hoe kan ik dit  "handbrake:ghb.desktop"  uitvoerbaar maken Vanadium, ik bedoel met welke code in de terminal?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Iconen probleempje.
« Reactie #16 Gepost op: 2015/12/18, 13:07:23 »
chmod +x <waar_het_bestand_te_vinden_is>

Stel: de folder van je bureaublad is: "Bureaublad" in je home folder.

Open een terminal, ga naar die folder
cd Bureaublad

Kijk hoe de .desktop bestanden in die folder noemen:
ls
Al de bestanden in de folder worden opgelijst. Daaronder ook één of meerdere bestanden waarvan de naam eindigt op .desktop: dit zijn je programmaiconen.

Stel dat het .desktop bestand van Handbrake "handbrake:ghb.desktop" noemt:
Stel de permissie "uitvoeren" in:
chmod +x handbrake:ghb.desktop

Als je alle namen op voorhand weet, dan kan je dit ook doen met de volgende oneliner:
chmod +x ~/Bureaublad/handbrake:ghb.desktop

~ is een korte notatie voor /home/$USER, d.w.z. je home folder. ($USER staat voor je login naam)

Offline JAM

  • Lid
Re: Iconen probleempje.
« Reactie #17 Gepost op: 2015/12/19, 11:08:43 »
Beetje late reactie (griep)...
Krijg inderdaad een lijst te zien.
De programma’s met een echt icoon op het bureaublad zijn groen met .desktop erachter.
De progs met alleen een map op het bureaublad zijn grijs en zonder desktop toevoeging bijv:  Handbrake_video.convertor
De laatste 2 codes die je me gaf worden niet herkent.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Iconen probleempje.
« Reactie #18 Gepost op: 2015/12/19, 14:40:17 »
De laatste 2 codes die je me gaf worden niet herkent.
Tja, codes moet je niet zomaar overnemen, want hangt af van jou systeem. Ik kan ook niet zien waarom dat gebeurt (typfout, foutbericht, ...?). De "groene" bestandsnamen zijn inderdaad de bestanden die uitvoerbaar zijn. Zo zie je in onderstaand voorbeeld hoe ik mijn Thunderbird icoon op niet uitvoerbaar zet.
vanadium@vanadium:~$ cd Desktop
vanadium@vanadium:~/Desktop$ ls -la
total 20
drwxr-xr-x  2 vanadium vanadium  4096 Dec 19 14:32 .
drwxr-xr-x 38 vanadium vanadium  4096 Dec 19 13:54 ..
-rwxr-xr-x  1 vanadium vanadium 10086 Dec 19 14:32 thunderbird.desktop
vanadium@vanadium:~/Desktop$ chmod -x thunderbird.desktop
vanadium@vanadium:~/Desktop$ ls -la
total 20
drwxr-xr-x  2 vanadium vanadium  4096 Dec 19 14:32 .
drwxr-xr-x 38 vanadium vanadium  4096 Dec 19 13:54 ..
-rw-r--r--  1 vanadium vanadium 10086 Dec 19 14:32 thunderbird.desktop
vanadium@vanadium:~/Desktop$
Bij het tweede ls commando zie je dat -rwxr-xr-x veranderd is naar -rw-r--r--: de "x" van uitvoerbaar (executable) is weg. Wat je hier niet ziet, natuurlijk, is dat ook de naam van het bestand, thunderbird.desktop niet meer groen is en dat het icoon van het bestand op mijn desktop er nu één van een gewoon tekstbestand.

Post eens jou output van "ls -la ~/Bureaublad" hier, want ik heb natuurlijk geen glazen bol.

Offline JAM

  • Lid
Re: Iconen probleempje.
« Reactie #19 Gepost op: 2015/12/20, 10:04:05 »
Oei, het wordt wel moeilijk voor mij als beginneling, Probeer het te volgen..
Overigens is de bijlage van jou niet in kleur.
Hierbij:

Offline vanadium

  • Lid
Re: Iconen probleempje.
« Reactie #20 Gepost op: 2015/12/20, 12:55:16 »
Je handbrake bestand heeft alvast geen .desktop extensie. Uit een schermafdruk hierboven blijkt dat trouwens een folder te zijn, geen bestand.
Probeer eens opnieuw het icoon voor Handbrake uit /usr/share/applications naar de desktop te kopiëren. Het bestand dat met dit icoon overeenkomt, noemt (bij mij, en wellicht ook bij jou) "ghb.desktop".

Bij mij verschijnt het goed. Als het bij jou niet goed verschijnt, dan kan het uitvoerbaar gemaakt worden met
chmod +x Bureaublad/ghb.desktop
(normaal gezien moet dat ook kunnen met rechts-klik, eigenschappen).

Offline JAM

  • Lid
Re: Iconen probleempje.
« Reactie #21 Gepost op: 2015/12/20, 18:45:01 »
In /usr/share/applications kan ik 2 mappen vinden:
handbrake-cli
handbrake-gtk

Zal alles eens verwijderen en opnieuw installeren. Bedankt voor de eindeloze hulp zover..!

Offline vanadium

  • Lid
Re: Iconen probleempje.
« Reactie #22 Gepost op: 2015/12/20, 19:37:39 »
Eigenaardig dat daar mappen zitten. In /usr/share/applications zitten in principe enkel .desktop bestanden, kleine tekstbestandjes die aan het besturingssysteem aangeven wat de naam van het programma is, hoe het opgestart wordt en met welk icoon het in het menu of op de desktop moet weergegeven worden.

Bij mij is handbrake-cli (de versie voor in de terminal) niet geïnstalleerd. handbrake-gtk bestaat bij mij enkel in /usr/bin als een symbolische link naar het eigenlijke uitvoerbare programma, ghb.

Offline JAM

  • Lid
Re: Iconen probleempje.
« Reactie #23 Gepost op: 2015/12/20, 20:21:44 »
Komt niet voor  in /usr/bin op mijn pc.
Wat mij ook opvalt, wellicht voor een ander topic, is dat vanuit de pauzestand het lijkt of de pc 2 keer opstart in een flits.
Dus ik zie vanuit de pauzestand het scherm met de inlog mogelijkheid 2x oplichten in een split of a second.
Misschien heeft dit ermee te maken?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Iconen probleempje.
« Reactie #24 Gepost op: 2015/12/20, 20:49:31 »
Lijkt mij op het eerste gezicht absoluut niets met elkaar te maken te hebben.