Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ineens geen toegangsrecht tot libreoffice  (gelezen 1636 keer)

ineens geen toegangsrecht tot libreoffice
« Gepost op: 2019/07/30, 10:53:53 »
Geachte lieden,

Hoe kan het (In Whodan's naam) dat Libreoffice mij ineens alle toegang tot mijn documenten ontzegt? Ik heb geen rechten om te bewerken, te kopieren naar andere mappen etc? Wat is hier aan de hand?


Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Bloom

  • Lid
Re: ineens geen toegangsrecht tot libreoffice
« Reactie #1 Gepost op: 2019/07/30, 11:03:24 »
Als je met het bestandsbeheer naar zo'n bestand gaat, je klikt rechts en vraag Eigenschappen op en dan Rechten, wat zie je dan?
Je zou je eigen naam moeten zien met toegang "lezen en schrijven"  en de naam van je groep met ook "lezen en schrijven".
Als je daar wat anders ziet, maak dan een screenshot en toon dat hier.

Re: ineens geen toegangsrecht tot libreoffice
« Reactie #2 Gepost op: 2019/07/30, 11:08:26 »
Als je met het bestandsbeheer naar zo'n bestand gaat, je klikt rechts en vraag Eigenschappen op en dan Rechten, wat zie je dan?
Je zou je eigen naam moeten zien met toegang "lezen en schrijven"  en de naam je groep met ook "lezen en schrijven".
Als je daar wat anders ziet, maak dan een screenshot en toon dat hier.

Dat is precies wat er staat: Eigenaar en Groep kunnen lezen en schrijven. Achter eigenaar en groep staat mijn naam.
Alle writer documenten staan zonder dat ik dat heb ingesteld in de "alleen lezen" modus. Bijvoorbeeld een documenten exporteren naar pdf wordt beantwoord met een invoer/uitvoer fout. Een ods document van de ene map naar de andere kopiëren wordt beantwoordt met: "kan niet schrijven etc..." 
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Bloom

  • Lid
Re: ineens geen toegangsrecht tot libreoffice
« Reactie #3 Gepost op: 2019/07/30, 13:02:16 »
LibreOffice gebruikt de ingestelde systeemdirectory voor tijdelijke bestanden (doorgaans /tmp)  om bestanden in te bewaren. Als hij geen toegang heeft tot die directory of als die niet bestaat, krijg je dit soort foutmeldingen.
Een andere mogelijkheid kan te maken hebben met beveiligde gebieden in documenten. Als hij om wat voor reden denkt dat er zo'n gebied is terwijl er in feite geen is, kun je ook zulke foutmeldingen krijgen.
Dan moet je dit doen:

De optie "Cursor gebruiken" onder Beveiligde gebieden in de Opmaakhulp  van de opties UITvinken.
Iets anders om na te kijken is dit:

Hier moet de optie "Formulier beveiligen" UITgevinkt staan.


Re: ineens geen toegangsrecht tot libreoffice
« Reactie #4 Gepost op: 2019/07/30, 13:50:45 »
Allereerst dank voor je moeite. Helaas  echter heeft de eerste optie niets opgeleverd en de tweede: formulier beveiligen stond uit uitgevinkt.
Ik zat ook al te filosoferen of het niet iets is met een recent geinstalleerde windows 10 in dual boot edoch zou ik niet weten hoe.

Vooralsnog kan ik nergens bij en dat is stinkend irritant zo niet rampzalig want ik kan niet verder......

UPDATE: net een writer (odt) document aangemaakt in: persoonlijke map/documenten en dat document kon ik aanmaken, opslaan, bewerken en weer opslaan. Zojuist ook een .ods van een van mijn partities gekopieerd naar de persoonlijke map en dat ging wel ... Voorlopige conclusie: ik heb dus geen gebruikersrechten in mijn partities. Ik heb nooit iets ingesteld, nooit iets aangepast. Wat te doen?
« Laatst bewerkt op: 2019/07/30, 14:00:11 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

nahjo

  • Gast
Re: ineens geen toegangsrecht tot libreoffice
« Reactie #5 Gepost op: 2019/07/30, 14:15:16 »
Betreft het een NTFS partitie (oftewel kan Windows daar ook schrijven en lezen)?


Re: ineens geen toegangsrecht tot libreoffice
« Reactie #6 Gepost op: 2019/07/30, 15:19:01 »
Betreft het een NTFS partitie (oftewel kan Windows daar ook schrijven en lezen)?

Ja. Die factor had ik nog niet genoemd.
Sta er niet van te kijken als daar ergens een probleem zou zitten. Wel merkwaardig dat zich dat nu ineens zou voordoen....
« Laatst bewerkt op: 2019/07/30, 15:25:04 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

nahjo

  • Gast
Re: ineens geen toegangsrecht tot libreoffice
« Reactie #7 Gepost op: 2019/07/30, 15:24:34 »
Het is mogelijk dat Windows update de optie snel opstarten weer heeft ingeschakeld. Is dat het geval dan die optie weer uitschakelen.
De optie is te vinden onder Windows energiebeheer en dan bij het gedrag van de aan en afsluitknop.

Re: ineens geen toegangsrecht tot libreoffice
« Reactie #8 Gepost op: 2019/07/30, 15:50:20 »
Houd u vast allen:

Het was weer eens de "snel opstarten" optie in windows die de boel door de war schopte. Ik had wel er aan gedacht dat ik een nieuwe windows installatie op de laptop had gezet maar als die iets zou veroorzaken, zou ik in het geheel geen toegang tot de schijven hebben. Zo was het voorheen altijd. Dit is blijkbaar weer iets nieuws. .....
Het is wellicht een idee om mijn data partitie om te zetten naar een EXT4 indeling. ...
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: ineens geen toegangsrecht tot libreoffice
« Reactie #9 Gepost op: 2019/07/31, 11:37:01 »
Rest mij alleen nog de vraag: hoe komt dit nu? Ik wist van mogelijke problemen met dual-boot / NTFS bestandsindeling / windows in snel opstarten modus. Tot nog toe had ik alleen maar meegemaakt dat ik in het geheel geen toegang meer had tot mijn partities vanuit Kubuntu. Oh ja...de snel opstarten modus. Daar dacht ik nu niet direct aan en het lijkt ook heel erg onlogisch dat die functie in windows effect heeft op LibreOffice in LInux. Wie kan mij ter lering dit eens uitleggen of weet net iets meer dan ik?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Bloom

  • Lid
Re: ineens geen toegangsrecht tot libreoffice
« Reactie #10 Gepost op: 2019/07/31, 15:06:26 »
Als je Windows in 'snel opstarten' zet, sluit hij af door een pauzestand uit te voeren. Dat is het bewaren van het werkgeheugen op de harde schijf. Daarbij worden alle aangekoppelde NTFS-datavolumes read-only vergrendeld.
Als je dan op hetzelfde systeem Linux opstart en je koppelt zo'n NTFS-volume aan, dan kan Linux dat volume wel lezen maar er niet op schrijven.
De vuistregel is dus, dat je Windows volledig moet afsluiten (dus zonder snel opstarten), dan worden ook alle NFTS-volumes netjes afgesloten zonder vergrendeling en kun je ze nadarhand onder Linux probleemloos gebruiken.

Offline Bloom

  • Lid
Re: ineens geen toegangsrecht tot libreoffice
« Reactie #11 Gepost op: 2019/07/31, 15:07:40 »
Je had trouwens de informatie dat de data op NTFS stond en dat Windows in "snel opstarten" was afgesloten, vanaf het begin moeten meedelen.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: ineens geen toegangsrecht tot libreoffice
« Reactie #12 Gepost op: 2019/07/31, 18:06:40 »
Hoi Bloom,

Dat zou heel mooi zijn geweest, die informatie. Maar ik had persoonlijk ook die richting nooit uitgedacht en bij deze hulpvraag dat vermeldt.

Met alle respect hoor. Ik ben wel blij dat ik dit nu weet. Kom je toch weer achter iets.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Bloom

  • Lid
Re: ineens geen toegangsrecht tot libreoffice
« Reactie #13 Gepost op: 2019/07/31, 20:30:42 »
Dat begrijp ik, maar als je werkt op een NTFS-volume zou je dat altijd moeten melden want dat is niet normaal voor eender welke Linux, dat wordt alleen gedaan bij dualbootsystemen en als men een gezamenlijk datavolume wil tussen Linux en Windows. Als er helemaal niets vermeld wordt, ga ik (en ik neem aan zowat iedereen hier) dat de vraag over Ubuntu gaat en dat het om een Ubuntu datavolume (dus een van de Linux filesystems) gaat.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: ineens geen toegangsrecht tot libreoffice
« Reactie #14 Gepost op: 2019/07/31, 22:39:11 »
Nee Bloom,

Niet alleen bij dualbootsystemen en ook niet alleen bij gemeenschappelijke datavolumes. Ik heb 3 2GB USB harddisks voor aan mijn Linuxbakken. Allemaal singleboot, geen Windows te vinden. Al die disks zijn NTFS, want ik wil ze wel zo nodig ook aan een Windows PC kunnen hangen.

Ik moet dus goed oppassen met het afsluiten van een Windows PC met zo'n harddisk nog gekoppeld!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

nahjo

  • Gast
Re: ineens geen toegangsrecht tot libreoffice
« Reactie #15 Gepost op: 2019/08/01, 17:15:21 »
Volgens mij gaat het alleen om de schijf waarop Windows is geïnstalleerd (en als NTFS is geformatteerd) wat op slot kan worden gezet door het zogenaamde snel opstarten. Externe USB schijven/staven moeten altijd, zowel onder Linux als Windows, op correcte wijze worden afgekoppeld.
« Laatst bewerkt op: 2019/08/01, 17:35:39 door nahjo »

Re: ineens geen toegangsrecht tot libreoffice
« Reactie #16 Gepost op: 2019/08/01, 17:44:31 »
Je had trouwens de informatie dat de data op NTFS stond en dat Windows in "snel opstarten" was afgesloten, vanaf het begin moeten meedelen.

Als ik vanaf het begin er weet van had dat die twee factoren bij dit probleem een rol speelden, had ik waarschijnlijk deze draad niet aangemaakt ;)
« Laatst bewerkt op: 2019/08/01, 17:46:54 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.