Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke kernel release voor Min 17 is verstandig ?  (gelezen 1046 keer)

Offline aartje

  • Lid
Welke kernel release voor Min 17 is verstandig ?
« Gepost op: 2014/08/24, 08:27:48 »
Misschien is dit al vele keren uitgelegd, maar kan iemand me naar een link verwijzen of uitleggen
welke release ik het beste kan nemen in het algemeen als ik kijk onder:
Updatebeheer->Beeld->Linux kernels

Is het het beste om je te houden aan die versie waar een vinkje bij "Aanbevolen" staat
of zijn de nieuwere releases die achter "Versie"  staan ook wel goed en kan je die ook
nemen ?

Ik draai Mint Mate 17 64bit en had eerst de 3.13.0-24 kernel bij het installeren en heb nu de
3.13.0-34 kernel. Ik heb geen nieuwe hardware en wil alleen nieuwere kernels voor veiligheids-, stabiliteits-
of snelheids-updates.  Ik ben niet ge-interesseerd in kernels die nieuwe hardware ondersteunen zolang
ik geen nieuwe hardware heb.
« Laatst bewerkt op: 2014/08/24, 08:29:37 door aartje »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Welke kernel release voor Min 17 is verstandig ?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/08/24, 08:48:51 »
Alleen de aanbevolen toepassen.
Zoals het geinstalleerd is, zo moet je het toepassen.

Je kunt in mint naar minder stabiele gaan(nieuwere), dus dat wil je niet, dus naar nieuwere kernel en software, maar dat zou ik niet doen.

Re: Welke kernel release voor Min 17 is verstandig ?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/08/24, 09:25:40 »
Zie de site van Pjotr: (punt 1.2.2.)
https://sites.google.com/site/computertip/directdoenmint

Zelf heb ik wel de nieuwste kernelversie geïnstalleerd (zonder ook maar enig probleem). Na de installatie even herstarten.
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline aartje

  • Lid
Re: Welke kernel release voor Min 17 is verstandig ?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/08/24, 10:07:09 »
Bedankt voor de antwoorden. Pjotr raadt de nieuwste kernel (bv voor veiligheidsupdates)aan en geeft dat onverhoopt
problemen dan kan je weer terug naar de oudere (aangeraden) kernel.
Een andere visie is om zolang je geen problemen hebt en geen echte risico's loopt de oude aangeraden
kernel te blijven gebruiken. Ik heb de nieuwste kernel (34) al ge-installeerd en hou dat maar zo. Ik ga weer
terug naar de aangeraden (24) kernel als er problemen zijn.

Re: Welke kernel release voor Min 17 is verstandig ?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/08/24, 10:17:53 »
Als je het meta-package "linux-generic" installeer ....
Dan worden de update's voor de kernel wel automatisch ge-installeerd.

Aangezien met een kernel update de oude versie NIET verwijderd wordt.
Kun je bij eventuele problemen met de nieuwste kernel nog altijd terug naar de vorige versie.
Je moet alleen even snel wezen bij het opstarten zodat je in het GRUB menu geraakt.

Dus: Kernel-updates altijd installeren..
Ze bevatten de TS genoemde punten en ook ondersteuning voor nieuwere hardware.
Heb je deze niet ...
Geen probleem, voor deze hardware zijn nu eenmaal modularie kernel-module.
Hardware niet aanwezig -> kernel-module zal niet geladen worden.
Kijk maar naar de uitkomst van lsmod in een terminal.

Mocht je op den duur toch te veel kernel-versie hebben ...
En de  nieuwste kernel-versie bevalt prima ...
Kun je oa met synaptic toch nog de oudere versie's de-installeren.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke kernel release voor Min 17 is verstandig ?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/08/24, 10:40:40 »
Toevallig maakte ik gisteren mee, dat bij de standaardkernel *-24 van Linux Mint 17, ineens het USB-toetsenbord en de USB-muis dienst weigerden bij het aanmeldscherm. Bij herstart in de herstelmodus was een melding te zien van een probleem met USB-controllers.

Ik heb toen een PS/2-toetsenbord erin geprikt, me aangemeld en alsnog de nieuwste *-34-kernel geïnstalleerd. Na herstart was het USB-probleem geheel verdwenen en functioneerden muis en toetsenbord weer prima.  =D

Dat geeft maar aan, dat kernel-updates ook daadwerkelijk functionaliteitproblemen kunnen oplossen.

Aan de andere kant heb ik het meegemaakt bij een netboekje, dat de nieuwste *-34-kernel van Mint 17 een kernel panic veroorzaakte. Daarbij ben ik toen teruggeschakeld naar een oudere kernelversie (de *-27, om precies te zijn). Probleem opgelost.

Overigens zijn dit uitzonderingen. In verreweg de meeste gevallen merk je in de praktijk helemaal niks van een nieuwe kernel. En profiteer je dus "onzichtbaar" van de veiligheids-updates die erin zitten.
« Laatst bewerkt op: 2014/08/24, 10:42:23 door Pjotr »

Re: Welke kernel release voor Min 17 is verstandig ?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/08/24, 11:44:01 »
Kijk, dit soort problemen heb je overal. Soms heb je zelfs dat als je een nieuwe computer koopt met Windows erop, dat er nog steeds kleine bugs zijn. Vaak lees ik dan terug dat in de eerste weken na start verkoop al updates doorkwamen en die de problemen oplostte. Linux is daar ook geen uitzondering in. Een kernel *kan* net zo goed bugs bevatten, waardoor bijv. gebeurt wat Pjotr overkwam. Een update lost dat dan op. Maar inderdaad is dat niet altijd het geval dat het misgaat; vaker niet dan wel.

Re: Welke kernel release voor Min 17 is verstandig ?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/08/29, 11:41:37 »
Gisteren een verse installatie gedaan van Mint 17 en daarna de tips gevolgd (net als bij vorige verse installaties trouwens) op de site:
https://sites.google.com/site/computertip/directdoenmint

Hier staat over de kernel updates:

"Installeer kernel-updates

1.2.2. In de tweede plaats krijgt u geen veiligheids-updates voor de kernel, zelfs al hebt u niveau 4 en 5 ingeschakeld. Daarvoor moet u van tijd tot tijd handmatig even controleren op nieuwe kernels, en wel als volgt:

Start Updatebeheer. In de werkbalk ervan: Beeld - Linuxkernels

Maak het venster dat nu opduikt, schermvullend (zodat alle knoppen in beeld komen). Zie onderstaande schermafdruk (klik erop om hem te vergroten):


U krijgt nu een waarschuwing te zien voor het installeren van nieuwe kernels. Die waarschuwing is tamelijk overdreven: de kans op problemen is gelukkig klein. En u wil beslist geen veiligheidsreparaties mislopen die in een nieuwere kernel zitten.

Tenzij u daadwerkelijk problemen ondervindt met een nieuwe kernel, in welk geval het eenvoudig is om op te starten vanaf de oude kernel en de nieuwere kernel weer te verwijderen: zie verderop bij punt 1.2.3.

Klik bij de nieuwste kernel op de knop Installeren. Alleen bij de nieuwste, want aan de oudere kernels hebt u niets.

Herstart uw computer na installatie.

Het beste is, om elke maand even te controleren op nieuwe kernels. Tip: maak er een vast punt van in uw agenda.

Maar het is natuurlijk geen goede zaak, dat u alleen handmatig kunt controleren op nieuwe updates voor de kernel. Help dus mee om Linux Mint beter te maken door dit idee te ondersteunen met uw stem!"