Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: How to: Ubuntu op HP Pavilion DV9000 (DV9595ED)  (gelezen 2047 keer)

Offline bafplus

  • Lid
How to: Ubuntu op HP Pavilion DV9000 (DV9595ED)
« Gepost op: 2008/03/12, 21:50:54 »
Hallo,

ik ben nogal een newbie wat Linux betreft.  Ik heb een HP Pavilion DV9595ED (geen idee wat de specs zijn).  Ik had nogal wat probleempjes met installeren.  Het viel mij op dat van deze modellijn weinig bekend staat op de diverse fora, vandaar deze how to. Hieronder mijn bevindingen en eventuele oplossingen.  Ik zal deze ook geregeld updaten als ik weer wat ontdek of verbeter.

ALGEMENE INSTALLATIE:  Geen problemen, loopt soepel door zn installatie. Ik heb echter geen vaste internetaansluiting.  Om een en ander op te lossen moest ik het internet op via mijn Nokia N95. voor een uileg om je telefoon te gebruiken via usb als internetmodem zie deze site: http://warofwords.wordpress.com/2007/05/27/using-gprs-with-ubuntu-without-bluetooth-ankur-shrivastava-linux-usb-nokia-modem-internet/

NVIDIA GFORCE VIDEO: Werkt out of the box zonder 3D acceleratie. deze kun je echter aanzetten in "Appearance Prefferences==>Visual Effects".  Na herstart is de 3D actief met zeer nette resultaten.

REALTEK GELUIDSKAART: Na installatie werkt deze niet.  De knoppen werken echter wel maar er wordt geen geluid geproduceerd. De oplossing is als volgd: open Terminal en typ: " sudo apt-get install linux-backports-modules ", even herstarten en je geluid werkt.

NETWERKKAART: werkt out of the box.

BLUETOOTH: werkt out of the box, nog niet veel gebruikt/getest (dus geen garantie ;-)

WIRELESS LAN: Werkt out of the box, nog weinig kunnen gebruiken.

FIREWIRE: wordt wel herkend, nog niet gebruikt/getest.

HDMI: onbekend

DOCKINGPORT: onbekend maar waarschijnlijk werkt deze niet.

WEBCAM: wordt wel herkend, verder nog niet gebruikt.

FINGERPRINTSCANNER: nog onbekend.

56K MODEM:  Werkt out of the box.


Naar mijn idee loopt Ubuntu perfect op dit systeem, zeer snel en stabiel.

heb je op of aanmerkingen of aanvullingen op mijn lijstje, laat het weten dan kan ik deze updaten.

Offline eendje

  • Lid
How to: Ubuntu op HP Pavilion DV9000 (DV9595ED)
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/12, 22:07:33 »
Wow, een 56k modem die out of the box werkt, da's denk ik best wel uniek...
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline bafplus

  • Lid
How to: Ubuntu op HP Pavilion DV9000 (DV9595ED)
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/12, 22:48:58 »
Citaat van: eendje
Wow, een 56k modem die out of the box werkt, da's denk ik best wel uniek...
ongetest uiteraard ;-) maar wordt wel netjes herkend.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
How to: Ubuntu op HP Pavilion DV9000 (DV9595ED)
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/12, 23:01:05 »
Ben al een tijdje een goede laptop aan het zoeken. Deze begint het af en toe te begeven. De accu werkt niet meer, soms valt hij plotseling uit omdat de kabel ook geen goed contact meer maakt. Maar deze HP laptop ziet er goed uit. Zal het eens in de gaten houden (vind het nu nog duur, maar zit redelijk wat op, goede videokaart :D). Ik zie dat veel out of the box werkt. Wat heel mooi is. Alleen de fingerprint reader zal het niet gaan doen. Heb nog geen laptop met fingerprint gezien die het in linux deed. Maar dit is voor mij geen pre.

Mocht je nog ooit problemen hebben, post het gerust hier.

Grz
   Ronnie
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Sanity

  • Gast
How to: Ubuntu op HP Pavilion DV9000 (DV9595ED)
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/12, 23:44:37 »
Hoi Ronnie, ik heb zelf niet zo'n HP laptop maar wel een ALDI fingerprint scanner. Via Synaptic kon een reader installeren en ik kan nu me fingerprint inscannen... maar of ik er ook bestanden mee kan beveiligen geen id... (zoals in windows)

Gr stephan