Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Updatebeheer en veel fouten  (gelezen 435 keer)

Offline rietje

  • Lid
Updatebeheer en veel fouten
« Gepost op: 2017/01/15, 16:05:44 »
Enkele dagen geleden een systeemupdate gehad. Veel problemen gehad, de meeste zijn opgelost. Nu zit ik alleen nog met de Privatemap.
Nu ,vandaag, weer een grote update doorgekregen en weer is alles anders bij mij. Zoals, iconen op buroblad op een andere plaats, documenten veranderd in vorige versies. favorieten in Firefox gedeeltelijk weg.
Als ik een .odt document wil opnemen in deze map dan krijg ik de mededeling dat het document geen geldige UTF-8 is.

Wat is er toch aan de hand? Ben bang om een update automatisch te laten uitvoeren.
B.v.d.
« Laatst bewerkt op: 2017/01/16, 12:19:02 door rietje »

Re: Updatebeheer en veel fouten
« Reactie #1 Gepost op: 2017/01/16, 15:37:25 »
Update? Of upgrade?
Want dit soort problemen klinkt er als upgrade problemen.

In elk geval adviseer ik je om voor de zekerheid alvast een een deugdelijke backup te hebben voor het geval het onherstelbaar blijkt. Een goede backup hebben kan nooit kwaad.

Al moet ik zeggen dat ik zelf recent ook vreemde problemen kreeg na update, maar dat was alleen in conflict met de schermdriver.
Om je angst wat in te perken zou je hem even uit kunnen zetten totdat de boel weer goed is. Maar je zult begrijpen dat dit ook niet het beste advies is.
En vrees niet. Als je een goede backup hebt komt het altijd wel goed. Zeker met de hulp van hier.

Automatisch updaten is overigens ook af te raden. Handmatig is beheersbaarder.
https://sites.google.com/site/computertip/directdoen#TOC-Verbeter-de-instelling-van-de-updates

Citaat
Reden: het is nooit verstandig om updates automatisch te laten plaatsvinden. Ook niet als het veiligheidsupdates betreft. Er is altijd een risico op problemen (regressies) door een update, zelfs al is dat risico doorgaans klein.
« Laatst bewerkt op: 2017/01/16, 15:43:13 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rietje

  • Lid
Re: Updatebeheer en veel fouten
« Reactie #2 Gepost op: 2017/01/17, 10:03:40 »
Het waren alle 2 de normale updates, die worden aangegeven linksboven. Dus in die zin automatisch, maar je kunt het zelf daarna activeren en installeren. Het is erg vervelend, vooral door verlies van recente documenten die nog niet ge-backupt waren.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Updatebeheer en veel fouten
« Reactie #3 Gepost op: 2017/01/17, 14:23:17 »
meestal heb je je pc dan uitgezet in het midden van een dpkg-transactie

volgende commando's willen nog wel eens zooi oplossen:
sudo apt-get -f install
sudo dpkg --configure -a
aan het einde gewoon weer een apt-get update en apt-get upgrade doen en alles moet als t goed is weer werken zoals t hoort.
zo niet dan heb je wat kapotte packages. in zo'n geval probeer ze te verwijderen (apt-get remove <pakket>) en als dat niet werkt te purgen.
let hierbij wel op of je niet iets verwijderd waar veel afhankelijk van is zoals libstdc++ ofzo. ik heb een keer gehad dat een kapotte versie van JACK dpkg verk*#@@%
maar jack is een niet belangrijk component, dus was gewoon wissen die handel en verdergaan met de installatie.

Offline rietje

  • Lid
Re: Updatebeheer en veel fouten
« Reactie #4 Gepost op: 2017/01/18, 10:53:27 »
Ik heb niets uitgezet tijdens een dpkg-actie.
Verder vraag ik me af of ik met je advies dan alle oude gegevens terugkrijg.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Updatebeheer en veel fouten
« Reactie #5 Gepost op: 2017/01/18, 13:23:28 »
Ik heb niets uitgezet tijdens een dpkg-actie.
Verder vraag ik me af of ik met je advies dan alle oude gegevens terugkrijg.

misschien niet bewust, als je automatische updates aan hebt staan dan draait dpkg zonder dat je daar erg in hebt.
deze oplossing werkt alleen als je systeem nog deels start (recovery mode). anders moet je met een live-cd inloggen op t bestandssysteem.
mijn advies is alleen maar het "afronden van een dpkg-transactie" die laat al je persoonlijke bestanden volledig in tact.