Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ultra Wide Monitor: formaat scherm aanpassen  (gelezen 2772 keer)

Ultra Wide Monitor: formaat scherm aanpassen
« Gepost op: 2016/07/07, 11:15:29 »
Ik heb een Ultra Wide Monitor gekocht: LG 29UM58

In mijn browser ziet mijn beeld met standaard instellingen er zo uit:  http://awesomescreenshot.com/035603tdcd

Het midden klopt maar de zijkanten worden extreem breed getrokken.  Ik kan dit  oplossen door eerst het scherm te minimaliseren en dan handmatig (slepen aan de randen van venster met de muis) het formaat aan te passen.

Vraag: is dit de juiste wijze?

Ik zie op Youtube dat mijn monitor extra mogelijkheden hoort te hebben... zoals bijvoorbeeld ´split screen´. Ik kan echter met geen mogelijkheid het menu vinden om dit in te stellen. Bij de monitor zit een cd met drivers maar die zijn allemaal voor Windows en Mac.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Ultra Wide Monitor: formaat scherm aanpassen
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/07, 19:02:56 »
@ tomatito,

googelen op jou wide monitor LG 29UM 58  linux geeft voor Ubuntu het volgende:  https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/xrandr/+bug/1357804

Ubuntu 14.04 does not support 2560x1080 resolution.  Blijkbaar (als ik dit eens doorlees...) een twee jaar oude 'bug'.

Je kan het volgende eens proberen te doen:
1) voer eventueel de suggestie uit zoals vermeld in de berichten in bovenstaande link;

2) Zoek naar de juiste driver voor jou computer en kijk of die ingesteld staat als voorkeur en werk de driver dan bij.

Probeer via, Software & Updates > Extra Stuurprogramma's te weten te komen welke grafische driver aanbevolen wordt.
Als root ... de cache laten bijwerken ...
Klik of markeer het stipje waar er bij staat welke driver aanbevolen wordt en laat bijwerken.
Doe een herstart van het systeem.
Moest het toch zijn dat er een Hybride Grafisch  systeem aanwezig is dan moet je ook Bumblebee installeren.

In:  Instellingen > Energiebeheerder alles instellen op NOOIT
In: Instellingen  > Instellingen voor LightLocker --> Enable LightLocker = OFF ( schuifje naar links).

Hopelijk helpen die kleine beetjes, jou probleem opgelost te krijgen.

Succes.

groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/07, 19:23:06 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Ultra Wide Monitor: formaat scherm aanpassen
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/07, 21:39:15 »
Ik heb een LG 29UM65B 29" 21:9 Ultra Wide, resolutie 2560x1080. Grafische kaart: Nvidia GeForce GT 610 max 2560x1600. De resolutie was een probleem met Ubuntu 14.04 en Nvidia driver 331.113, maar daarna niet meer.
Kan uw grafische kaart die resolutie wel aan?
Zo ja, tandwieltje rechts boven > Systeeminstellingen > Schermen > Kies resolutie 2560x1080.
Druk midden op de Powerknop onderaan de monitor, kies links Menu, onderaan Ratio instellen op Wide
Eventueel ander stuurprogramma proberen: Zie Dash > typ "Stuur" > Extra stuurprogramma's
https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld#TOC-Nvidia-videokaarten:-schermresolutie-verbeteren-en-meer
PBP: Hiermee geeft u de schermen van twee invoermodi op één monitor weer.
Druk midden op de Powerknop, kies rechts PBP, kies PBP on
« Laatst bewerkt op: 2016/07/07, 21:50:32 door Willibuntu »

Re: Ultra Wide Monitor: formaat scherm aanpassen
« Reactie #3 Gepost op: 2016/07/08, 12:17:54 »
Bedankt voor de reacties  :)

Het topic over de bug had ik zelf ook gevonden.

Als ik de display settings controleer dan is de scherm resolutie: 2560 x 1080 (21:9)

Out of the box... lijkt mijn OS het scherm dus te herkennen o.i.d.

Mijn grafische kaart   - nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB) - heb ik wegens tijdgebrek nog niet geinstalleerd.

Ik draai nu dus op deze: Intel HD 530 GRAPHICS 1748MB

Citaat
Druk midden op de Powerknop onderaan de monitor, kies links Menu, onderaan Ratio instellen op Wide

Heel vreemd ik kan Wide niet selecteren.  Ik heb wel het vermoeden dat Wide ´aanstaat´.

Ik heb deze monitor online gezien zonder deze werkend te zien. Het zou mij daarom niet verbazen dat de instellingen (die ik zelf raar vind) gewoon kloppen.

@Willibuntu: heb jij misschien een  printscreen van hoe het er bij jouw uit ziet als je bijvoorbeeld Firefox gebruikt? Zou voor mij zeer verhelderend zijn ;)

« Laatst bewerkt op: 2016/07/08, 12:19:26 door tomatito »
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Ultra Wide Monitor: formaat scherm aanpassen
« Reactie #4 Gepost op: 2016/07/08, 13:40:56 »
Dit is dus 1 van de rare dingen die er gebeurd (zie link):

http://nl.tinypic.com/r/2mxjqcp/9

Het is de header van een website die ik bouw op localhost. De hoofden van de kinderen worden ´afgesneden´.

Dit is de afbeelding die ik gebruik:

http://nl.tinypic.com/r/dbkuxf/9

(formaat: 1920 × 1279)

Gebeurd dit om de afbeelding aan te passen aan mijn beeldscherm resolutie: 2560 x 1080? Of heeft dit een andere oorzaak/reden? Bij andere websites heb ik dit probleem niet van deels zichtbare afbeeldingen.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)