Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schijf en partitiegegevens  (gelezen 1166 keer)

Offline Bitbuntu

  • Lid
Schijf en partitiegegevens
« Gepost op: 2007/05/20, 13:06:37 »
Hallo.

Hoe kan ik in Feisty (Kubuntu) kijken hoeveel geheugen ik nog vrij heb op mijn partities.  Bij Ubuntu was er zoiets om schijfgegevens op te vragen, maar kan dit niet vinden in Kubuntu.

joeres

  • Gast
Schijf en partitiegegevens
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/20, 18:26:00 »
Beste Janneman
Als ik iets niet kan vinden ga ik meestal kijken wat over hetzelfde onderwerp op het forum (zoeken) is gepubliceerd. Je zult dan snel ontdekken de het antwoord op je vraag er vaak tussen te vinden is. Het is een leerzame methode!

NB
toets in terminal - :~$ free

Schijf en partitiegegevens
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/20, 18:36:44 »
Bestaat de Disk Usage Analyzer niet in Kubuntu?
schande! :D

pluto

  • Gast
Schijf en partitiegegevens
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/01, 17:25:13 »
Waarom zou je moeilijk doen met grafische programma's als er hele simpele commando's bestaan, die je even in de terminal moet uitvoeren.
Het commando df geeft het gebruik per partitie aan
Het commando du (diskusage) specificeert voor de actieve partitie het gebruik van alle aanwezige prgramma's.
                                                                                                  pluto

Offline Menno_

  • Lid
Schijf en partitiegegevens
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/01, 19:57:11 »
Toets in in de terminal: ~$ df -h
dan krijg je een keurige human readable listing
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

Offline vanadium

  • Lid
Schijf en partitiegegevens
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/01, 20:55:42 »
Disk Usage Analyser zit bij mij in het Accessories menu, maar het is dan ook een upgrade van Edgy. Het commando is "baobab" (wie had dat gedacht)? Probeer dit commando eens aan de prompt (of in Alt+F2, dan duikt ie misschien wel op en kan je hem zelf in je menu plaatsen. Anders wordt het Synaptic: baobab is onderdeel van gnome-utils (eerlijk gezegd denk ik dat die alle wel standaard ook bij Feisty zullen geinstalleerd zijn).

By the way: ik heb ook graag commandolijn en ben mij aan het oefenen om video dvd's via de commandolijn te branden. Toch vind ik zo een grafisch overzicht van het schijfgebruik zeer handig om te spotten waar grote bestanden achtergebleven zijn die mogen gewist worden.