Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: admin rights  (gelezen 1538 keer)

jwmrtd

  • Gast
admin rights
« Gepost op: 2008/09/01, 19:35:54 »
Hallo,
ik probeer een nieuwere versie van java te installeren, maar het mislukt.... Ik ben nog niet erg handig met Ubuntu, dus zal ik wel iets simpels fout doen! Hoe dan ook, in terminal wordt gevraagd om het password. Als ik het wachtwoord waarmee ik opstart ingeef, krijg ik de melding authentication failure. Wat doe ik fout??
JW

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
admin rights
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/01, 19:37:26 »
Java installeren kan veel makkelijker zo:
http://computertip.googlepages.com/multimediainubuntulinux

Offline siegi

  • Lid
admin rights
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/01, 19:38:42 »
toepassingen > Toevoegen/verwijderen > en zoek naar restricted
Je zal waarschijnlijk ubuntu-restricted-extras vinden, installeer dit.

In dit pakket zit java, flash, en multimedia (codecs etc) in.

jwmrtd

  • Gast
admin rights
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/01, 20:05:33 »
BEdankt voor de vlotte reacties; helaas..... die programma's had ik allemaal al geinstalleerd; daarom probeer ik het nieuwe java bestand (jre-6u7-linux-x64.bin) via terminal te installeren. Alleen krijg ik dus die vraag om admin rights!

admin rights
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/01, 20:35:53 »
Citaat van: jwmrtd
BEdankt voor de vlotte reacties; helaas..... die programma's had ik allemaal al geinstalleerd; daarom probeer ik het nieuwe java bestand (jre-6u7-linux-x64.bin) via terminal te installeren. Alleen krijg ik dus die vraag om admin rights!
Waarom wil je Java precies upgraden als ik vragen mag?

jwmrtd

  • Gast
admin rights
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/02, 12:53:11 »
tuurlijk mag dat; op sommige websites heb ik java nodig, en meestal start dat automatisch, maar bij [knip] gebeurt dat ineens niet meer.

Edit moderator: Link verwijderd.

Offline siegi

  • Lid
admin rights
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/02, 16:43:10 »
Ik zie dat je de 64 bit versie hebt gedownload.
Draai je ook 64 bit?
Want voor 64 bit bestaat geen sun java plugin.
Je hebt welliswaar een pakket gedownload, maar de plugin zit er niet in.

De reden dat je op sommige sites wel java hebt is omdat, ubuntu bij een 64 bit versie een alternatief installeert voor sun java namelijk openjdk. Met dit alternatief werkt niet alles wat bij sun java werkt.

Er zijn 2 oplossingen.
- ubuntu 32 bit installeren (zodat heel uw systeem 32 bit is)
- firefox 32 bit installeren waardoor je ook 32 bit plugins kan gebruiken.
De laatste is redelijk omslachtig en veel werk.

Even voor de duidelijkheid van windows bestaat een 64 bit versie maar eigenlijk alle programma's zijn nog 32 bit. Linux is hierin dus zeer vooruitstrevend.

jwmrtd

  • Gast
admin rights
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/02, 20:27:32 »
Bedankt Siegi voor het antwoord; inmiddels heb ik wel een en ander kunnen installeren (het wachtwoord wat ik had was dus toch voor admin ook), maar java doet het nog niet op bepaalde websites. Ik heb waarschijnlijk eens een update geinstalleerd met dit tot gevolg, omdat ik Ubuntu maar 1 keer heb geinstalleerd, 4 maanden terug of zo.

jwmrtd

  • Gast
admin rights
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/02, 21:08:44 »
Wonderlijk! Het probleem is opgelost. Ik had de iced tea java plugin een paar dagen terug geinstalleerd tezamen met wat andere zaken. Nadat ik dat programmaatje weer verwijderd had, doet alles het weer!