Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] NAS koppelen aan Ubuntu  (gelezen 25312 keer)

[Opgelost] NAS koppelen aan Ubuntu
« Gepost op: 2011/06/09, 14:46:53 »
Hallo allemaal,

Ik ben een beginnende Ubuntu gebruiker en ik moet zeggen waarom ik niet eerder Ubuntu ben gaan gebruiken.
Ik zit met een klein probleempje en misschien dat jullie me hier verder mee kunnen helpen.

Ik heb thuis 1 NAS staan waar ik al me data zoals films, muziek etc op bewaar. Op mijn Windows desktop pc heb ik via netwerkverbindingen een netwerkschijf aangemaakt naar de mappen die op die nas staan, dat werkt perfect.

Op mijn laptop waar ik nu Ubuntu op heb staan wil ik dit ook. Nu heb ik het een en ander al geprobeerd maar het wilt nog niet zoals ik het wil.

Wat ik tot nu toe gedaan heb is via  Bestand op verbinden met server geklikt en een verbinden met Windows gedeelde mappen gemaakt. Ook heb ik daarbij een bladwijzer aangemaakt.

Op zich is het dus aardig gelukt, als ik nu me persoonlijke map wil benaderen dan zie ik onder het locatie menu netjes de bladwijzers van mijn nas staan.

Nu het probleem

Zodra ik via een programma bijvoorbeeld keepassx wil bladeren naar mijn nas, dan staat mijn hele bladwijzer van mijn nas niet onder het locatie menu.

Wie kan mij helpen!!!!! ???

Het ligt niet aan het  programma dat ik gebruik want als ik een ander programma wil gebruiken voor het maken van een backup dan staat me nas er ook niet tussen.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/17, 20:49:23 door tjoptjop20 »

Re: NAS koppelen aan Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/09, 14:56:08 »
Je moet die koppeling in je /etc/fstab bestand doen. Dan wordt deze koppeling permanent. Je zou een regel zoals onderstaande toekunnen voegen aan je fsatb bestand. Mt natuurl

#mounten Samba
//path naar server /path op jouw computer cifs noauto,credentials=/home/jouwgebruikersnaam/.smbpasswd

bijv:
//192.168.1.20/mnt/server/data/data/files/foto /media/Fotobeheer cifs noauto,credentials=/home/martin/.smbpasswd

Google maar even op samba en fstab.

Succes
« Laatst bewerkt op: 2011/06/09, 14:58:24 door flyerman »
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: NAS koppelen aan Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/09, 15:34:14 »
Bedankt voor je snelle reactie.

Oke ik moet dus het een en ander instellen in fstab? waar vind ik fstab en wat nou als mijn mappen geen wachtwoord nodig hebben. op sommige mappen heb ik geen inlog gegevens nodig.

Re: NAS koppelen aan Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/09, 15:42:15 »
Open een terminal via Toepassingen -> Hulpmiddelen -> Terminalvenster.

Type sudo gedit /etc/fstab. Er wordt om je wachtwoord gevraagd, type dit in, je ziet niets verschijnen als je je wachtwoord intikt, dit hoort zo.

Nu kan je het bestand wijzigen. Wees voorzichtig, maak eerst een backup.

sudo cp /etc/fstab /etc/fstabold. Zelfde idee met wachtwoord.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/09, 17:45:49 door flyerman »
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: NAS koppelen aan Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/09, 15:56:31 »
hoe maak ik een back up van die stab? dat commando dat je gaf klopt niet.

ps

als ik die backup heb gemaakt moet ik dan dat stab bestand aanpassen en opslaan?

Moet ik zoiets neer zetten dan

#mounten Samba
//192.168.25.41/mnt/storcenter/algemeen

en een map met wachtwoord op deze manier!

#mounten Samba
//192.168.25.41/mnt/storcenter/algemeen cifs noauto,credentials=/naam/.wachtwoord

Re: NAS koppelen aan Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/09, 17:17:45 »
Oke ik denk dat ik nu effe een groot probleem heb.

ik heb het een en ander aan gegevens in die FSTAB file gezet en opgeslagen, vervolgens heb ik ubuntu gerestart.
Tijdens het opstarten krijg ik deze melding: The disk drive for / is not ready yet or not present.
continue to wait; or press S to skip mounting or M for manual recovery

Oke iemand enig idee wat hier aan de hand is, is mijn ubuntu gecrasht, moet ik mijn pc weer helemaal opnieuw installeren, nee toch!

Wie kan mij vertellen welke stappen ik moet ondernemen om weer me Ubuntu bureaublad te krijgen.

Re: NAS koppelen aan Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/09, 17:44:19 »
Ik had een type fout gemaakt dit moest het zijn: sudo cp /etc/fstab /etc/fstabold

No panic, die fout melding tijdens booten kan je skippen. Er wordt een entry die in jouw fstab staat niet gevonden.

#mounten Samba
//192.168.25.41/mnt/storcenter/algemeen /path op mijn computer cifs noauto,credentials=/naam/.wachtwoord
 
Dit was je vergeten
« Laatst bewerkt op: 2011/06/09, 18:25:02 door flyerman »
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: NAS koppelen aan Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/09, 18:44:45 »
als ik op S druk om te skippen dan krijg ik de volgende melding the disk drive for / tmp is not ready yet or not present Continue to wait; or press S to skip mouting or M for manual recovery.
ik heb hier ook maar op de S gedrukt.

maar daar reageert ubuntu niet op. ik blijf dus dit scherm voor me houden!

Offline Bloom

  • Lid
Re: NAS koppelen aan Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/09, 19:12:25 »
Ik denk dat je wat tikfouten hebt gemaakt. Dit zijn de volledige stap-voor-stap-instructies...

We gebruiken een reeks terminalcommando's die snel voor de NAS-toegang vanuit je Ubuntu desktop zullen zorgen.
We beginnen met onszelf een root-terminaltoegang te geven omdat we immers een hele reeks rootbevelen moeten uitvaardigen.
sudo -iDit vraagt je wachtwoord en je moet het blind intypen want er worden geen sterretjes of wat dan ook getoond. Dat is normaal. Zodra je je wachtwoord ingetikt bent, kom je in een root-prompt terecht. Je zult zien dat het $-teken vervangen is door een #-teken en dat is manier waarop je kunt zien dat je in rootmodus werkt.
Voor Ubuntu 10.04 Lucid Lynx LTS of lager moeten we eerst smbfs installeren. Dat kun je weglaten vanaf v10.10.
aptitude install smbfsDaarna maak je een bestand aan met de inloggegevens voor de netwerkshare. Zet gebruikersnaam en wachtwoord in een tekstbestand dat alleen toegankelijk is voor de root.
echo username=je_gebruikersnaam>/root/.mijncreds
echo password=je_wachtwoord>>/root/.mijncreds
chmod 600 /root/.mijncreds
Vervolgens zet je het ip-adres en de netwerknaam van de netwerkshare-server in je hostsfile (niet verplicht maar maakt de fstab wel veel leesbaarder):
echo 192.168.0.2 mijnserver>>/etc/hosts(vervang uiteraard het ip-adres 192.168.0.2 en de naam 'mijnserver' door wat voor jou juist is)
Maak vervolgens het koppelpunt aan en voor iedereen toegankelijk (anders kun je het alleen gebruiken als je root bent):
mkdir /media/mijnserver
chmod 777 /media/mijnserver
Tenslotte voeg je de netwerkshare in fstab toe:
echo "//mijnserver/mijnshare /media/mijnserver cifs credentials=/root/.mijncreds,rw,noperm,iocharset=utf8,dir_mode=0777,file_mode=0777  0 0">>/etc/fstab(ook hier moet je natuurlijk weer 'mijnserver' en 'mijnshare' vervangen door de juiste gegevens van je netwerkshare)
Je kunt nu de koppeling uitproberen via
mount -aen dan zou een folder getiteld 'mijnserver' op je desktop moeten verschijnen.
Als dat zo is, zal hij dat ook doen als je je computer herstart.
Je kunt uit rootmodus gaan door
exitte typen en dan ook je terminalsessie beëindigen door dat nogmaals te typen.

Re: NAS koppelen aan Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/09, 19:54:50 »
Ik wil de volgende stappen wel uitvoeren maar dat gaat nu niet want Ubuntu laadt zijn besturingssysteem niet verder. Ubuntu blijft hangen tijdens het opstart proces met de volgende tekst: the disk drive for / tmp is not ready yet or not present Continue to wait; or press S to skip mouting or M for manual recovery.ik heb hier ook maar op de S gedrukt.

maar daar reageert ubuntu niet op. ik blijf dus dit scherm voor me houden!

Offline Bloom

  • Lid
Re: NAS koppelen aan Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/09, 20:08:23 »
Start de live-cd op en editeer /etc/fstab op de harde schijf (niet op de cd waarvan je boot uiteraard!) en haal de foute lijnen er weer uit of zet de gemaakte kopie van fstab weer terug.

Re: NAS koppelen aan Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/09, 20:31:41 »
Klinkt vrij makkelijk allemaal maar ik heb ubunu vanaf een usb stick geinstalleerd niet vanaf een cd. Ik ben nieuw met ubuntu en weet dus eigenlijk nog helemaal niks. vooral die commando's met sudo enzo, ik heb geen idee waar ik mee bezig ben.

wat is de live cd precies?

Re: NAS koppelen aan Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/09, 20:38:25 »
Ik zie dat je vanaf een usb stick ook ubuntu kunt opstarten. Dat heb ik nu gedaan.
als ik dan naar me harde schijf ga en naar de map etc/fstab en dat bestand ook open dan heb ik niet de mogelijkheid op me tekst dat ik er vorige keer in had gezet nu te wissen. Boven in het menu van het venster staat ook READ ONLY. Hoe kan ik dat fstab bestand aanpassen zodat ik wel me fout kan wissen?

alvast bedankt

Offline Bloom

  • Lid
Re: NAS koppelen aan Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/09, 21:23:45 »
Tik Alt+F2 en dan gksudo gedit /mnt/hdd/etc/fstab waarbij je /mnt/hdd vervangt door het juiste koppelpunt van je harde schijf.

Re: NAS koppelen aan Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/09, 21:38:31 »
sorry dat ik zo dom ben maar hoe kom ik er achter wat het koppelpunt is van mijn harde schijf?  en moet ik ook dat hokje aanvinken (uitvoeren in terminal)

Re: NAS koppelen aan Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/09, 21:50:50 »
1. Maak verbinding met de gedeelde map
2. Open het upload/open venster
3. Blader naar je home map (persoonlijke map]
4. Druk ctrl+h
5. Klik op de map .gvfs
6. Klik op de gedeelde map en zoek het bestand
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: NAS koppelen aan Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2011/06/09, 22:09:50 »
Met welke gedeelde map moet ik verbinding maken. Ik moet eerste het fstab bestand kunnen aanpassen voor ik verdere stappen kan ondernemen.
als ik het fstab bestand open vanaf me root partitie dan staat er dat het READ ONLY is. er werd mij al eerder verteld dat ik het zou kunnen aanpassen op de volgende manier.
Tik Alt+F2 en dan
Code:

gksudo gedit /mnt/hdd/etc/fstab
 waarbij je /mnt/hdd vervangt door het juiste koppelpunt van je harde schijf.

Maar ik weet niet wat het koppelpunt is en weet ook niet waar mnt voor staat.


Offline Bloom

  • Lid
Re: NAS koppelen aan Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2011/06/09, 22:18:28 »
sorry dat ik zo dom ben maar hoe kom ik er achter wat het koppelpunt is van mijn harde schijf?  en moet ik ook dat hokje aanvinken (uitvoeren in terminal)
Nee, dat hokje hoef je niet aan te vinken. Als je het koppelpunt niet kent, neem ik aan dat de harde schijf nog niet aangekoppeld werd. De Ubuntu Live cd doet dat namelijk niet automatisch. Klik bovenaan op System, dan Administration en dan Disk Utility. Klik op de harde schijf en dan wat meer onderaan op 'Mount volume'. Rechts daarvan zie je 'mounted on /media/8224FE6B24FE6219' of een andere naam. Je ziet dat het in oranje staat en onderlijnd is: het is een link. Klik er rechts op en kies 'Copy Link Address'.
Open de editor met gksudo gedit ctrl+V (ctrl+V betekent druk dat in, niet letterlijk typen) nadat je Alt+F2 gedrukt hebt. De juiste link wordt nu ingevuld en als je op Enter drukt opent zich een folder met de inhoud van je harde schijf. Navigeer naar /etc en zoek het bestand fstab en dubbelklik erop om dat te openen. Nu kun je het editeren.

Als je het bestand niet wil editeren maar een gemaakte kopie terugzetten, doe dan gksudo nautilus i.p.v. gedit: nu werk je met het bestandsbeheer als beheerder. Je ziet nu de harde schijf aan de linkerkant staan: klik die aan en zoek daarin de directory /etc. Wis fstab, klik daarna op het kopiebestand en hernoem dat naar fstab. Als je daarna je systeem herstart, zal de oude fstab geladen worden en zal Ubuntu normaal starten.

Offline Bloom

  • Lid
Re: NAS koppelen aan Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2011/06/09, 22:19:43 »
1. Maak verbinding met de gedeelde map
2. Open het upload/open venster
3. Blader naar je home map (persoonlijke map]
4. Druk ctrl+h
5. Klik op de map .gvfs
6. Klik op de gedeelde map en zoek het bestand
Dit werkt niet omdat je op deze manier geen rootrechten hebt op de harde schijf en dus niets kunt wijzigen in de etc-directory. Bovendien koppelt de live cd de harde schijf niet standaard aan en dus is er waarschijnlijk niet eens een .gvfs.

Re: NAS koppelen aan Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2011/06/09, 22:43:36 »
Super het is gelukt ik heb mijn oud desktop weer terug.

Nu kan ik weer verder waar ik eigenlijk mee bezig was. (de nas koppelen aan ubuntu)

als het goed is moet ik dus deze code toevoegen aan het fstab bestand.
#mounten Samba
//192.168.25.41/mnt/storcenter/algemeen /path op mijn computer cifs noauto,credentials=/naam/.wachtwoord


maakt het nog uit waar ik de code in het bestand neerzet, en wat moet ik op de plek van /path op mijn computer neer zetten.
oja waar staat dat mnt nou precies voor?
en dat cifs noauto,credentials

wat moet ik als naam en wachtwoord opgegeven, want de map algemeen is niet beveiligd.

super bedankt dat u me kunt helpen
« Laatst bewerkt op: 2011/06/09, 22:45:11 door tjoptjop20 »

Offline Bloom

  • Lid
Re: NAS koppelen aan Ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2011/06/09, 22:49:16 »
#mounten Samba
//192.168.25.41/mnt/storcenter/algemeen /path op mijn computer cifs noauto,credentials=/naam/.wachtwoord


Nee, dat is helemaal fout! Achter het ip-adres moet de share-naam staan, die /mnt/storcenter/algemeen was het koppelpunt dat de oorspronkelijke raadgever voorgesteld had en die /path op mijn computer is ook het gewenste koppelpunt. Dat heb je maar één keer nodig natuurlijk. En wat achter credentials staat is ook al niet goed. Voer de instructies uit die ik publiceerde, dat is foolproof!

Re: NAS koppelen aan Ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2011/06/09, 23:51:58 »
als ik de eerste code in de terminal invoer staat er command not found. code is dus niet goed lijkt mij.

dit is wat ik in de terminal invoer sudo aptitude install smbfs

Ik heb een NAS van iomega, deze NAS heet STORCENTER of is te bereiken op het ip192.168.25.41
Ik wil gewoon een icontje straks waar storcenter opstaat en als ik dat icontje heb geopent wil ik al mijn mappen zien die op die nas staan, waarvan sommige zijn beveiligd.

is niet een makelijker manier voor dit hele gedoe!! :(

In windows gaat het wel allemaal wat makkelijker moet ik zeggen.

Offline Bloom

  • Lid
Re: NAS koppelen aan Ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2011/06/10, 01:22:53 »
Als je een 'command not found' krijgt, moet je aptitude vervangen voor apt-get. Je werkt dan met een Maverick (10.10), die om een mij zeer duistere reden aptitude niet standaard aan boord heeft. Je kunt dat desgewenst bijinstalleren door sudo apt-get -y install aptitudeIn principe kun je dan ook proberen de installatie van smbfs achterwege te laten. Ik werk zelf met een Lucid (10.04) en daar is het wel nodig.

Als je bij het booten van de pc op je desktop een kant-en-klaar pictogram voor je NAS wil hebben, dan moet het via die inschrijving in fstab. Windows biedt ook geen pictogram voor een NAS, tenzij je er een driveletter aan koppelt of als je hem opzoekt in de netwerkbuurt. Bij Ubuntu kan dat ook. Je krijgt dan standaard geen pictogram op de desktop, maar de NAS kan wel in de bladwijzers van het menu Locaties staan en wel klaar voor gebruik. Dan hoef je heel die instructies niet uit te voeren. Gewoon klikken op Locaties en dan 'Verbinden met server...' Kies bovenaan voor 'Windows netwerk' en vul de netwerknaam van je Iomage Storcenter in, in het veld 'gedeelde naam' de sharenaam van het gedeelde volume op de Iomega, en vervolgens de gebruikersnaam. Helemaal onderaan klik je aan 'Bladwijzer toevoegen' en als bladwijzernaam bijvoorbeeld 'StorCenter'. De NAS zal openen en hij zal vragen naar een wachtwoord en je kunt hier aanklikken dat hij dat altijd moet onthouden. Dan zal de bladwijzer in je Locaties opgeslagen worden en daar altijd bereikbaar zijn, ook na een reboot. De NAS staat dan niet op je desktop, maar het is wel een even makkelijke manier om een NAS-verwijzing aan te maken als bij Windows.

Re: NAS koppelen aan Ubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2011/06/10, 19:24:34 »
Met welke gedeelde map moet ik verbinding maken. Ik moet eerste het fstab bestand kunnen aanpassen voor ik verdere stappen kan ondernemen.
als ik het fstab bestand open vanaf me root partitie dan staat er dat het READ ONLY is. er werd mij al eerder verteld dat ik het zou kunnen aanpassen op de volgende manier.
Tik Alt+F2 en dan
Code:

gksudo gedit /mnt/hdd/etc/fstab
 waarbij je /mnt/hdd vervangt door het juiste koppelpunt van je harde schijf.

Maar ik weet niet wat het koppelpunt is en weet ook niet waar mnt voor staat.



Wat denk je zelf? De map waar de bestanden in staan die jij wilt uploaden. Ga naar je persoonlijke map, bestand, verbinden met server windows gedeelde map heet samba. Als je verbonden bent doen wat ik zei.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: NAS koppelen aan Ubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2011/06/11, 13:55:18 »
Ik werk inderdaad met Ubuntu 10.10

En zoals jullie hier boven al hadden beschreven. Ik heb nu een bladwijzer van mijn Storcenter. Het probleem is alleen dat deze bladwijzer niet in het locatie menu staat als ik via een programma op bladeren klik. Mijn bladwijzer is dan verdwenen.

En dat wil ik dus opgelost hebben.

Dus wat moet ik dan aanpassen zo dat ik me bladwijzer wel kan zien.

ps ik heb het mac thema op mijn ubuntu 10.10 versie geinstalleerd en ubuntu in partities ingedeeld.

/
home
swap
usr

Ik weet niet of dit ook te maken heeft met die bladwijzer!