Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single  (gelezen 4336 keer)

USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Gepost op: 2016/11/01, 22:13:35 »
Om eindelijk de nieuwste lange termijnversie te kunnen installeren op mijn HP Probook heb ik bij merchandise Mania een USB-Stick besteld. Vandaag ontvangen en meteen geprobeerd. Zowel via herstarten als via een koude start laadt het installatieprogramma niet, terwijl via de bestandsbeheerder de inhoud wel te zien is. Wat nu?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline Gamer

  • Lid
Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #1 Gepost op: 2016/11/01, 23:12:28 »
Hoe heb je die bestanden op die usb stick gezet. Met gewoon kopieeren gaat niet werken. Je moet er namelijk wel een opstartbare usb stick van maken.
Dit kan met "startup disk creater" dit zit standaart in ubuntu.
Daarna met je ervoor zorgen dat je HP Probook opstart vanaf de usb stick. Hier voor zijn veelal wat instellingen nodig in het bois. En soms werkt het ook door een speciaale toets in te drukken bij het aan zetten van je HP Probook.

Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #2 Gepost op: 2016/11/01, 23:18:10 »
Hoe heb je die bestanden op die usb stick gezet. Met gewoon kopieeren gaat niet werken. Je moet er namelijk wel een opstartbare usb stick van maken.
Dit kan met "startup disk creater" dit zit standaart in ubuntu.
Daarna met je ervoor zorgen dat je HP Probook opstart vanaf de usb stick. Hier voor zijn veelal wat instellingen nodig in het bois. En soms werkt het ook door een speciaale toets in te drukken bij het aan zetten van je HP Probook.
Bedankt voor je reactie. De usb-stick heb ik van Ubuntu zelf ontvangen, daar hebben ze zelf Ubuntu op de stick geplaatst. Naar ik aanneem is de stick toch al opstartbaar? Eerder kon ik ook vanaf een dvd. Daar zou de oplossing wel in kunnen zitten. Hoe krijg ik voor elkaar dat de laptop vanaf de usb-stick kan opstarten? Hoe kom ik in het bios? Welke toets zou dat zijn? Zal eens gaan googlen, maar weet jij dat ook?
---------
Inmiddels ook in het bios gekeken en wat bleek? De usb stond ook op bootable ingesteld. Nu heb ik wel trouwens 2 soorten usb-poorten : de 2.0 en de 3.0 versies. Vanaf een van beide versies krijg ik ook niets ingelezen in de bestandsbeheerder, via de andere wel. Daarna opgestart en nog steeds niets veranderd. Wat nu? Ik kan er toch wel van uit gaan dat de geleverde usb-stick al bootable is?
---------
Als ik de usb door de startup disk creater haal, formateer ik de usb dan eerst niet? Blijven de installatiegegevens er wel op staan?
« Laatst bewerkt op: 2016/11/02, 00:18:38 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline ajjp

  • Lid
Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #3 Gepost op: 2016/11/02, 09:34:48 »
Citaat
De usb stond ook op bootable ingesteld.
Maar staat hij op de eerste plaats? Anders wordt je harde schijf gepakt.

Offline Nollie

  • Lid
Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #4 Gepost op: 2016/11/02, 11:45:10 »
Als ik de usb door de startup disk creater haal, formateer ik de usb dan eerst niet? Blijven de installatiegegevens er wel op staan?

Nee, het wordt schoongemaakt. Maar dat is wel de manier. Knippen en plakken niet.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #5 Gepost op: 2016/11/02, 12:05:18 »
Hoi Johan,

Als jij al USB3 poorten hebt zou het kunnen zijn dat je ook een moderne BIOS hebt. Dan boot zo'n installatie stick echt niet vanzelf. Pjotr heeft daar een heel stuk over geschreven. Loopt dat eerst maar eens na! Klik hier

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #6 Gepost op: 2016/11/02, 12:21:29 »
Als ik de usb door de startup disk creater haal, formateer ik de usb dan eerst niet? Blijven de installatiegegevens er wel op staan?

Nee, het wordt schoongemaakt. Maar dat is wel de manier. Knippen en plakken niet.
Nee, het wordt schoongemaakt. Maar dat is wel de manier : betekent dat nu dat de installatiebestanden van de usb afgegooid worden? Wat wordt schoongemaakt? de harde schijf-installatie?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline Nollie

  • Lid
Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #7 Gepost op: 2016/11/02, 12:32:06 »
De bestanden die op de stick staan worden verwijderd voordat de iso erop kan. Bij installatie wordt de partitie die je gaat gebruiken natuurlijk geformatteerd (dus backup je Home-bestanden).  De iso blijft op de stick (maar wat wil je daarmee na installatie ?).

http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieLiveUSB

« Laatst bewerkt op: 2016/11/02, 12:35:59 door Nollie »
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #8 Gepost op: 2016/11/02, 12:41:29 »
Hoi Johan,

Als jij al USB3 poorten hebt zou het kunnen zijn dat je ook een moderne BIOS hebt. Dan boot zo'n installatie stick echt niet vanzelf. Pjotr heeft daar een heel stuk over geschreven. Loopt dat eerst maar eens na! Klik hier

groet,

Just
Hoi Just,

Bedankt voor je reactie. Ik heb op  mijn HP Probook alleen Ubuntu 14.04 lts draaien. Windows had ik er al vanaf gekwakt. Om in het bios te gaan zitten rotzooien vind ik eigenlijk nogal gevaarlijk. Bovendien kan ik als gebruiker (en niet als gast!) ook die opties  bij Advanced niet wijzigen : die opties zijn grijs zeg  maar...

Inmiddels heb ik de laptop kunnen opstarten met de usb. Even later in het installatiemenu kreeg ik al snel de Error 5-melding Input/Output error en werd de installatie afgebroken. Ik had daarvoor ervoor gekozen om de 14.04 versie te laten vervangen doro de 16.04 versie. Het rapport is nog wel verzonden. Nu kan ik alleen nog via de usb op de laptop zitten werken! Hoe los ik dit op? Zou de harddisk aan vervanging toe zijn? De HP Probook is iets meer dan een jaar oud. Anderhalf jaar of zoiets. Een nieuwe laptop komt mij financieel (nog) niet uit. Hoe zou ik eventueel deze error-melding nog kunnen omzeilen als dat tenminste kan?
« Laatst bewerkt op: 2016/11/02, 13:54:05 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline Nollie

  • Lid
Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #9 Gepost op: 2016/11/02, 13:28:22 »
waarom zou 16.04.1 er niet op willen en 14.04 wel met die Uefi (bios) instellingen ?

wanneer je het niet vertrouwt, kun je ook 16.04.1 naast 14.04 zetten (dual boot). Tijdelijk dan om te testen
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #10 Gepost op: 2016/11/02, 14:10:33 »
waarom zou 16.04.1 er niet op willen en 14.04 wel met die Uefi (bios) instellingen ?

wanneer je het niet vertrouwt, kun je ook 16.04.1 naast 14.04 zetten (dual boot). Tijdelijk dan om te testen
Bedankt voor je reactie. Lees ook mijn laatste reactie op die van Juste. Het is toch te gek dat ik nu helemaal vastloop? Weet je misschien nog een andere oplossing dan in mijn laatste reactie bij Juste staat? Alvast bedankt!
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #11 Gepost op: 2016/11/02, 14:23:54 »
Hoi Johan,

Eerst die USB stick maar eens controleren, lijkt mij. Ik heb mijn bedenkingen bij dat ding!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Nollie

  • Lid
Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #12 Gepost op: 2016/11/02, 14:24:25 »
Dat laatste gedeelte had ik gemist. Wat als je Googled op die fout ?
Heb je anders een dvd om te branden ?
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #13 Gepost op: 2016/11/02, 14:29:44 »
Hoi Johan,

Eerst die USB stick maar eens controleren, lijkt mij. Ik heb mijn bedenkingen bij dat ding!

groet,

Just
Is daar vaker 'iets' mis mee geweest? Hoe controleer ik kreng?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #14 Gepost op: 2016/11/02, 14:35:05 »
Hallo Johan,

Ik heb zelf nog nooit een USB stick gehad die defect was. Om ze te controleren tik je het woord Schijven in in de Dash. Daarmee kun je onder andere de SMART status uitlezen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #15 Gepost op: 2016/11/02, 14:45:03 »
Hallo Johan,

Ik heb zelf nog nooit een USB stick gehad die defect was. Om ze te controleren tik je het woord Schijven in in de Dash. Daarmee kun je onder andere de SMART status uitlezen.

groet,

Just

Via de Dash kwam ik via Schijven bij Disks terecht en ik kreeg een exacte omschrijving van mijn stations. De usb werd volgens mij perfect weergegeven.  De size is 8,2 GB tot 6,7 GB free (18.4 % full). /dev/sdb1 als device Partitie type : W95 FAT32 (LBA) (Bootable). Contents : FAT (32-bit versie) Mounted at /cdrom.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline vanadium

  • Lid
Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #16 Gepost op: 2016/11/02, 17:32:17 »
Ik heb eens zitten zoeken op je foutmelding, en het is allemaal nogal vaag - heeft te maken met een lees/schrijf fout ter hoogte van de DVD of USB, of ter hoogte van de harde schijf, of zelfs ter hoogte van een geheugenfout. (http://askubuntu.com/questions/501505/ubuntu-14-04-errno-5-input-output-error-during-installation, http://askubuntu.com/questions/65830/errno-5-input-output-error-when-trying-to-install).

Ik raad je aan eens een andere USB te nemen (van goede kwaliteit) en zelf eens het installatiemedium aan te maken. Download de ISO van Ubuntu 16.04. Best controleer je de checksum van het gedownloade bestand. Dan kan je met "Startup Disk Creator" zelf een installatie USB maken.

Lukt dat niet, dan toch eens de harde schijf of het geheugen testen: misschien zit je wel degelijk met een probleem in de hardware.

Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #17 Gepost op: 2016/11/02, 18:05:15 »
Ik heb eens zitten zoeken op je foutmelding, en het is allemaal nogal vaag - heeft te maken met een lees/schrijf fout ter hoogte van de DVD of USB, of ter hoogte van de harde schijf, of zelfs ter hoogte van een geheugenfout. (http://askubuntu.com/questions/501505/ubuntu-14-04-errno-5-input-output-error-during-installation, http://askubuntu.com/questions/65830/errno-5-input-output-error-when-trying-to-install).

Ik raad je aan eens een andere USB te nemen (van goede kwaliteit) en zelf eens het installatiemedium aan te maken. Download de ISO van Ubuntu 16.04. Best controleer je de checksum van het gedownloade bestand. Dan kan je met "Startup Disk Creator" zelf een installatie USB maken.

Lukt dat niet, dan toch eens de harde schijf of het geheugen testen: misschien zit je wel degelijk met een probleem in de hardware.

Bedankt voor je reactie. De usb-stick komt bij Ubuntu zelf vandaan. Bedoel je met het nemen van een andere USB een andere USB-Stick of een andere USB-Poort? Kun je met een tryversie van Ubuntu op een installatiedisk ook direct met de startup disk creator werken? Hoe vind je die in Ubuntu? Is het niet te ingewikkeld om in een laptop een andere harddisk of ander geheugen te nemen? Is dat niet te dure of inefficiente zaak? Is een nieuwe laptop ook  voordeliger? Aan dat laatste ben ik  momenteel nog niet toe. De huidige laptop is nu ongeveer anderhalf jaar oud, hoewel hij wel zeer intensief is gebruikt voor het bijwerken van een nieuwssite. Foto's en ander materiaal en bovendien dag en nacht-gebruikt haast. Ik heb een HP Probook.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #18 Gepost op: 2016/11/02, 19:21:02 »
@ Johan Joost,

toch wel heel vreemd dat jou bestelde USB-stick ( met Ubuntu op) het niet doet...Jammer van de gedane kosten.
Kan je die retourneren en er een andere voor krijgen (die dan wél werkt)?

Zelf een USB-stick maken kan als volgt:  https://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf

groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #19 Gepost op: 2016/11/02, 19:33:39 »
@ Johan Joost,

toch wel heel vreemd dat jou bestelde USB-stick ( met Ubuntu op) het niet doet...Jammer van de gedane kosten.
Kan je die retourneren en er een andere voor krijgen (die dan wél werkt)?

Zelf een USB-stick maken kan als volgt:  https://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf

groet,
spievensterke.
Bedankt voor je reactie. Momenteel werk ik ook op de gekochte usb-stick met Ubuntu ! Het besturingssysteem draait nu op de usb-stick. Volgens mij het bewijs dat de usb-stick zelf wel goed is. @jvecht , @vanadium
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #20 Gepost op: 2016/11/03, 10:07:55 »
@Johan Joost

Deze USB-stick al eens in een andere computer gestopt om te zien of hij daar opstart ?
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #21 Gepost op: 2016/11/03, 11:18:16 »
@Johan Joost

Deze USB-stick al eens in een andere computer gestopt om te zien of hij daar opstart ?

Bedankt voor je reactie. Sterker nog het besturingssysteem Ubuntu 16.04 LTS draait daar nu op : ik werk op de laptop nu via het OS wat op die Ubuntu stick draait. Alleen de installatie loopt vast. Nu heb ik een eigen versie van het downloadbestand bij Ubuntu gedownload. Die moet ik alleen nog even gekopieerd zien te krijgen op een dvd. Wellicht dat ik dan meer succes heb. Bijkomend probleem is dan nog dat ik ook mijn twijfels heb over het rewriterable dvd-station. Wellicht dat daar nog een storing in zit. Zelfde geldt voor een deel van de usb-poorten. Hoop dat ik het mis heb, maar ik ben er bang voor. Nu heb ik gegoogled naar oplossingen en gezien dat een schoonmaaksetje voor de dvd rewritable wellicht wonderen kan doen. Vraag : Welk middel kan ik daar het beste voor gebruiken? Dat zou ik dan bij een computershop kunnen kopen.
« Laatst bewerkt op: 2016/11/03, 11:23:16 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline vanadium

  • Lid
Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #22 Gepost op: 2016/11/03, 13:13:11 »
Bedankt voor je reactie. De usb-stick komt bij Ubuntu zelf vandaan. Bedoel je met het nemen van een andere USB een andere USB-Stick of een andere USB-Poort?
Ik bedoel een andere USB stick, waarop je zelf op de juiste manier het ISO installatiebestand schrijft om een opstartbare USB te maken. Dat je wel je systeem kan laten opstarten vanaf de USB die je gekocht hebt, sluit niet helemaal uit dat er daar iets scheelt.
Citaat
Kun je met een tryversie van Ubuntu op een installatiedisk ook direct met de startup disk creator werken? Hoe vind je die in Ubuntu?
Wellicht wel. Zoekwoord: Start ingeven en bij mij noemt het (Engels) Startup Disk Creator. Terminal commando: usb-creator-gtk

Citaat
Is het niet te ingewikkeld om in een laptop een andere harddisk of ander geheugen te nemen? Is dat niet te dure of inefficiente zaak?
Dat had ik niet gesuggereerd en, ja, het is ingewikkeld. Wel kan je eens geheugen en/of hardisk test doen om te zien of alles OK is.

Citaat
Is een nieuwe laptop ook  voordeliger? Aan dat laatste ben ik  momenteel nog niet toe. De huidige laptop is nu ongeveer anderhalf jaar oud, hoewel hij wel zeer intensief is gebruikt voor het bijwerken van een nieuwssite. Foto's en ander materiaal en bovendien dag en nacht-gebruikt haast. Ik heb een HP Probook.
Ook weer niet. Met een laptop van anderhalf jaar kan je nog heel goed mee. Overschat de betrouwbaarheid van USB niet. Ik heb er ook één gehad waarmee het tijdens de installatie regelmatig fout ging. Volgens mij is er veel kans dat het hier met een andere USB wel zal lukken, tenzij er natuurlijk iets aan de hand zou zijn met je laptop.

Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #23 Gepost op: 2016/11/03, 13:22:31 »
Bedankt voor je reactie. De usb-stick komt bij Ubuntu zelf vandaan. Bedoel je met het nemen van een andere USB een andere USB-Stick of een andere USB-Poort?
Ik bedoel een andere USB stick, waarop je zelf op de juiste manier het ISO installatiebestand schrijft om een opstartbare USB te maken. Dat je wel je systeem kan laten opstarten vanaf de USB die je gekocht hebt, sluit niet helemaal uit dat er daar iets scheelt.
Citaat
Kun je met een tryversie van Ubuntu op een installatiedisk ook direct met de startup disk creator werken? Hoe vind je die in Ubuntu?
Wellicht wel. Zoekwoord: Start ingeven en bij mij noemt het (Engels) Startup Disk Creator. Terminal commando: usb-creator-gtk

Citaat
Is het niet te ingewikkeld om in een laptop een andere harddisk of ander geheugen te nemen? Is dat niet te dure of inefficiente zaak?
Dat had ik niet gesuggereerd en, ja, het is ingewikkeld. Wel kan je eens geheugen en/of hardisk test doen om te zien of alles OK is.

Citaat
Is een nieuwe laptop ook  voordeliger? Aan dat laatste ben ik  momenteel nog niet toe. De huidige laptop is nu ongeveer anderhalf jaar oud, hoewel hij wel zeer intensief is gebruikt voor het bijwerken van een nieuwssite. Foto's en ander materiaal en bovendien dag en nacht-gebruikt haast. Ik heb een HP Probook.
Ook weer niet. Met een laptop van anderhalf jaar kan je nog heel goed mee. Overschat de betrouwbaarheid van USB niet. Ik heb er ook één gehad waarmee het tijdens de installatie regelmatig fout ging. Volgens mij is er veel kans dat het hier met een andere USB wel zal lukken, tenzij er natuurlijk iets aan de hand zou zijn met je laptop.
Citaat
Is het niet te ingewikkeld om in een laptop een andere harddisk of ander geheugen te nemen? Is dat niet te dure of inefficiente zaak?
Dat had ik niet gesuggereerd en, ja, het is ingewikkeld. Wel kan je eens geheugen en/of hardisk test doen om te zien of alles OK is.[/quote]
Bedankt voor je reacties. Gisteren heb ik rondom middernacht een geheugentest op de laptop uitgevoerd en daar kwam de laptop goed door heen. Vervolgens een snelle harddisktest uit laten voeren en die was ook goed. Nu is een snelle harddisktest nog niet zaligmakend, eigenlijk moet dat nog eens een volledige test gaan worden. Wellicht volgt die actie nog. Ik ben van plan om vandaag een usb-stick te gaan kopen : hoeveel gigabyte zal ik kiezen? Ook schaf ik er nog een setje dvd's bij aan.  Door te googlen weet ik dat het schoonmaken van het DVD-station ook weleens kan helpen : welk schoonmaakmiddel zal ik daarvoor bij de computerboer kiezen?
« Laatst bewerkt op: 2016/11/03, 13:26:15 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #24 Gepost op: 2016/11/03, 18:02:42 »
@Johan Joost

dat wil nu lukken dat ik hier ook zit te knoeien op een HP, een Prodesk.

Wat ik tot nu toe al te weten ben gekomen is het volgende:

Men zegt steeds dat UEFI moet UIT staan en LEGACY moet AAN staan voor gebruik voor Ubuntu, maar...
dan kan je absoluut niet booten met een ubuntu-USB die gemaakt werd via "opstartschijf aanmaken" of "etcher" of "unetbootin"
Daartegenover boot je met dezelfde instelling wel met een W10 USB welke aangemaakt is via Rufus onder W10 !!!.

Als je UEFI terug AAN zet, dan kan er wel geboot worden van een ubuntu-USB die gemaakt werd via "opstartschijf aanmaken" of "etcher" of "unetbootin"

En komt het straffe, resultaat met mijn laatste test:
Ubuntu-ISO naar USB geïnstalleerd via Rufus onder W10 boot altijd, of die UEFI nu AAN of AF staat !

Wat moet ik daar nu uit besluiten?
-Ofwel snap ik nog steeds niet wat al die instellingen in de BIOS nu juist doen,
-of is het zoals Just ooit schreef:
Citaat
UEFI is een crime
-of ontbreekt er iets in de Linux-modules om een ISO naar USB te schrijven.

Wees maar gerust Johan Joost dat je laptop ok is, je deed tests voor geheugen en schijf met positieve resultaten.
Het heeft wellicht te maken met wat ik hierboven schreef: je USB-stick is momenteel niet capabel om ermee te booten...
Probeer het bij iemand met W10 via Rufus.

Rufus hier downloaden:   http://rufus.akeo.ie/
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)