Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST) Linux op USB stick zonder reboot  (gelezen 12867 keer)

Offline force317

  • Lid
(OPGELOST) Linux op USB stick zonder reboot
« Gepost op: 2008/07/20, 09:15:38 »
In Microsoft Windows bestaat er een applikatie PortableApps die toelaat een geheel van toepassingen te installeren op een USB stick en te draaien vanaf deze USB Stick. Dus : geen gedoe rond reboots. Je plugt de USB Stick in je PC (die natuurlijk opgestart is onder Microsoft Windows) en je kan je applikaties op de USB Stick draaien.

Onder Linux heb je ook applikaties die draaien op een USB Stick : DamnSmallLinux, PenDriveLinux, PuppyLinux, zelfs Ubuntu, Kubuntu en andere Linuxen zijn installeerbaar op een USB Stick. Maar je zit nog meestal met dat reboot gedoe, waarbij je bij het opstarten van je pc voor een boot vanaf deze USB Stick moet kiezen. Dit vind ik maar niks.

Je USB stick installatie moet volledig bruikbaar vanaf het moment dat je je USB stick aan de pc aansluit, ongeacht of je pc is opgestart onder Microsoft Windows XP of  Ubuntu/Kubuntu. Net als in PortableApps zou het dan moet volstaan op een startfile te klikken en je USB stick en al zijn applikaties zijn bruikbaar, upgradebaar, enz ... En dit terwijl je PC zelf gewoon is opgestart in Windows XP of Ubuntu. Dit is echte USB Stick flexibiliteit.

Om je USB Stick op deze wijze te gebruiken, welke Linux op USB Stick is daarvoor het meest geschikt ?
« Laatst bewerkt op: 2009/07/03, 21:34:49 door force317 »
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Linux op USB stick zonder reboot
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/20, 10:25:25 »
Hoe wil je dat dan doen ?
Window is opgestart en dat moet toch echt je geheugen uit............
Er is maar één mogelijkheid om dit zo te doen en dat is Linux starten als een viruele computer, maar dan wordt het wel een stuk langzamer (en onbetrouwbaarder :lol:)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Linux op USB stick zonder reboot
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/20, 10:46:45 »
Citaat van: force317
In Microsoft Windows bestaat er een applikatie PortableApps die toelaat een geheel van toepassingen te installeren op een USB stick en te draaien vanaf deze USB Stick. Dus : geen gedoe rond reboots. Je plugt de USB Stick in je PC (die natuurlijk opgestart is onder Microsoft Windows) en je kan je applikaties op de USB Stick draaien.

Onder Linux heb je ook applikaties die draaien op een USB Stick : DamnSmallLinux, PenDriveLinux, PuppyLinux, zelfs Ubuntu, Kubuntu en andere Linuxen zijn installeerbaar op een USB Stick. Maar je zit nog meestal met dat reboot gedoe, waarbij je bij het opstarten van je pc voor een boot vanaf deze USB Stick moet kiezen. Dit vind ik maar niks.

Je USB stick installatie moet volledig bruikbaar vanaf het moment dat je je USB stick aan de pc aansluit, ongeacht of je pc is opgestart onder Microsoft Windows XP of  Ubuntu/Kubuntu. Net als in PortableApps zou het dan moet volstaan op een startfile te klikken en je USB stick en al zijn applikaties zijn bruikbaar, upgradebaar, enz ... En dit terwijl je PC zelf gewoon is opgestart in Windows XP of Ubuntu. Dit is echte USB Stick flexibiliteit.

Om je USB Stick op deze wijze te gebruiken, welke Linux op USB Stick is daarvoor het meest geschikt ?
Wat jij wil, is niet mogelijk.

De Portable Apps die jij bedoelt, draait dan onder Windows. Het zijn dus draagbare Windowsprogjes. Die kunnen uiteraard niet draaien onder Ubuntu. Daarvoor zou je dan Portable Apps voor Linux moeten hebben. Maar ja, die draaien dan weer niet onder Windows. Kortom, dat schiet niet op.

Daarom is opstarten vanaf de USB-staaf ideaal, want dan draaien alle progjes op hun eigen, onafhankelijke besturingssysteem.

Offline force317

  • Lid
Linux op USB stick zonder reboot
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/20, 11:44:45 »
Je kan dus niet je PC opstarten - booten met Windows XP Home of met Ubuntu geinstalleerd op je harde schijf - , aanmelden, vervolgens je usb stick insteken en deze Linux USB stick onafhankelijk draaien van het operating system van de harde schijf waarmee je de pc hebt opgestart ?
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Linux op USB stick zonder reboot
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/20, 11:46:57 »
Citaat van: force317
Je kan dus niet je PC opstarten - booten met Windows XP Home of met Ubuntu geinstalleerd op je harde schijf - , aanmelden, vervolgens je usb stick insteken en deze Linux USB stick onafhankelijk draaien van het operating system van de harde schijf waarmee je de pc hebt opgestart ?
Nee.

Linux op USB stick zonder reboot
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/20, 11:51:46 »
Merk op dat jij het over Windowsprogramma's hebt en over een heel Linuxbesturingssysteem. Een OS moet altijd rebooten om te laden als er al een ander actief is. Je kunt wel gaan virtualiseren, maar da's wel wat omslachtig.

Offline force317

  • Lid
Linux op USB stick zonder reboot
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/20, 15:40:09 »
Het is dus niet mogelijk om je pc op te  starten met een op de harde schijf geinstalleerde OS - Windows of Linux - en na het opstarten je usb stick op deze pc te koppelen, de linux od de usb stick op te starten en deze NAAST het OS van de PC te draaien ?

Hoe moet je dan de informatie op onderstaande link interpreteren ? Gaat het alleen over het INSTALLEREN van de Linux software op de USB Stick zonder reboot ? Of kan je echt wel autonoom werken van het OS van de gastpc ?

Zie naar de links onder 'USB Linux Installation tutorials'. Bij enkele Linux versies heb je de vermelding 'without rebooting' Doen deze dan niet wat ik wens ?

http://www.pendrivelinux.com/


Ik zoek inderdaad naar een Linux variant op PortableApps dat een verzameling van applikaties is dat gebruik maakt van het Microsoft OS van de pc waarop de USB Stick wordt aangesloten, alleen met het belangrijke verschil dat in mijn geval ik een USB stick wil die naast de gebruikte applikaties ook het OS (=Linux) bevat. M.a.w. het enige wat mijn USB stick van de gastpc gebruikt is de USB aansluiting en het RAM geheugen. Maar booten moet met de gastpc, daarna pas sluit ik mijn USB Stick aan. Ik wil dus beiden naast elkaar - tegelijkertijd - kunnen gebruiken. Dit kan dus niet ? Microsoft OS van de PC en Linux van de USB stick tegelijk aktief ?
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline ivo

  • Lid
Linux op USB stick zonder reboot
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/20, 16:13:40 »
En wat staat er?

This portable Linux operating system can then be run from any computer that can _B_O_O_T_ from a flash device, allowing you to bring your operating system, desktop, applications, files, email, personal settings, favorites, games and more with you. It’s your own personal operating system you can carry in your pocket.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline force317

  • Lid
Linux op USB stick zonder reboot
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/20, 16:48:14 »
Dus niet wat ik zoek.
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Linux op USB stick zonder reboot
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/20, 16:54:38 »
Wat jij wilt, is in dit topic al onmogelijk genoemd.

Offline BMF

  • Lid
    • The Rock Temple
Linux op USB stick zonder reboot
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/20, 16:58:58 »
Inderdaad onmogelijk, maar wellicht dat jij kunt werken aan zo'n applicatie? :D
Ubuntu user#: 24352

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Linux op USB stick zonder reboot
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/21, 09:08:46 »
Dit komt toch aardig in de buurt?

Pendrivelinux 2008 can be run from a USB thumbdrive either natively (as a stand alone Operating System at boot), or within Windows using qemu emulation. Moreover, the user can save installed software, changes, bookmarks, email, contacts and more automatically via a persistent loop image and then restore those changes upon subsequent qemu or native boots.

New Boot Pendrivelinux 2008 Natively or from Windows

Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Linux op USB stick zonder reboot
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/21, 09:23:34 »
Je haalt twee dingen door elkaar:
1.programma's starten van usb
2.OS booten van USB

Citaat van: force317
In Microsoft Windows bestaat er een applikatie PortableApps die toelaat een geheel van toepassingen te installeren op een USB stick en te draaien vanaf deze USB Stick. Dus : geen gedoe rond reboots. Je plugt de USB Stick in je PC (die natuurlijk opgestart is onder Microsoft Windows) en je kan je applikaties op de USB Stick draaien.
het gaat hier om programma's die je kunt draaien van usb

Citaat
Onder Linux heb je ook applikaties die draaien op een USB Stick : DamnSmallLinux, PenDriveLinux, PuppyLinux, zelfs Ubuntu, Kubuntu en andere Linuxen zijn installeerbaar op een USB Stick. Maar je zit nog meestal met dat reboot gedoe, waarbij je bij het opstarten van je pc voor een boot vanaf deze USB Stick moet kiezen. Dit vind ik maar niks.
dit zijn geen applicaties, maar hele besturingssystemen. En ja, je kunt deze van usb disk starten, maar alleen via reboot.

Dus: DSL, Puppy etc, zijn GEEN programma's, maar besturingssystemen, daar zit het verschil in.
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Linux op USB stick zonder reboot
« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/22, 21:19:21 »
Met dank aan pendriveLinux.com

Vandaag heb ik de volgende virtualisatie op een dichtgetimmerde pc op mij werk geprobeerd. Het hele proces tot een werkende ubuntu in een Wxp vensterje duurde wel 15-20minuten. Traag als stroop :( maar dat zou ook door de beveiligingen op mijn werk kunnen komen. En dat alles toch echt zonder reboot van de machine. Door de stroperigheid nog lang niet echt bruikbaar maar het is een begin. Echter zeker geen aanrader als je je ubuntu wilt showen. Het idee dat je op iedere pc met windows zonder te rebooten je eigen ubuntu kan draaien spreekt mij wel erg aan.
Overigens lukt het niet in mijn VM xp. Maar dat is denk ik iets te veel gevraagd een virtualisatie van ubuntu in een virtuele xp computer onder ubuntu.

De volgende werkwijze heb ik toegepast:

http://www.pendrivelinux.com/downloads/QPU804.exe  (bij deze link heb ik ipv 710  804 ingevuld en hij werkte met de 8.04.1 iso)

Portable Ubuntu 8.04.1 creation process:

   1. Download and launch QPU804.exe, a QPU804 folder is created
   2. Download the Ubuntu 8.04.1.iso and move it to the QPU804 folder
   3. Click the QPU804.bat file to start Ubuntu
   4. At the boot menu, press F6 to enter a custom boot option. Type persistent at the end of the boot string: add persistent to the boot options
   5. Ubuntu 8.04.1 should continue to boot… and save most of your settings as you work. To restore these saved settings on the next boot, simply press F6 and add persistent again.

Qemu commands:

Click within the Qemu Window to use the Ubuntu desktop
Press Ctrl+Alt to switch to and from the Host desktop
Press Ctrl+Alt+F to toggle full screen on or off
Press Ctrl+Alt+2 to switch to the Qemu Monitor (and type help for command list)
Press Ctrl+Alt+1 to switch from Qemu Monitor back to Linux

WARNING: When shutting down the Ubuntu 8.04.1 environment, at the prompt to remove the disk, simply press enter and wait until the progress bar has finished. It is then safe to press Ctrl+Alt and close the Window. "If you don't wait, you may corrupt your persistent image".
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Offline force317

  • Lid
Linux op USB stick zonder reboot
« Reactie #14 Gepost op: 2008/09/27, 11:24:03 »
Ik heb zelf verleden maand 2 verschillende linux distributies geprobeerd : damn small linux en pendrivelinux. Pendrivelinux viel het beste mee, maar de snelheid is duidelijk afhankelijk van de snelheid van je PC... Alleen ... de grafische instellingen van het Pendrivelinux venster lukte niet zo goed. Hoe kun je deze makkelijk manipuleren ?

Portable Ubuntu heb ik nog niet geprobeerd. Ga dit weekend dit eens testen.
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline leonux

  • Lid
Re: Linux op USB stick zonder reboot
« Reactie #15 Gepost op: 2009/07/02, 09:53:57 »
Citaat
Ik heb zelf verleden maand 2 verschillende linux distributies geprobeerd : damn small linux en pendrivelinux. Pendrivelinux viel het beste mee, maar de snelheid is duidelijk afhankelijk van de snelheid van je PC... Alleen ... de grafische instellingen van het Pendrivelinux venster lukte niet zo goed. Hoe kun je deze makkelijk manipuleren ?

Portable Ubuntu heb ik nog niet geprobeerd. Ga dit weekend dit eens testen.
geplaatst op: 2008/09/22, 21:19:21Geplaatst door: dallco  

We zijn nu inmiddels tien maanden verder. Heb je portable Ubuntu geprobeerd en wat zijn jouw ervaringen?
Ik heb het van de week zelf geprobeerd en het werkt, dus zou ik willen stellen: "Topic opgelost!"
« Laatst bewerkt op: 2009/07/02, 09:56:51 door leonux »
Zin en eenvoud!

Offline Tom

  • Lid
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline leonux

  • Lid
Re: Linux op USB stick zonder reboot
« Reactie #17 Gepost op: 2009/07/02, 10:40:53 »
Het was niet mijn vraag, dus kan ik hem niet afsluiten.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/02, 10:44:04 door leonux »
Zin en eenvoud!

Offline force317

  • Lid
Re: (OPGELOST) Linux op USB stick zonder reboot
« Reactie #18 Gepost op: 2009/07/03, 21:42:04 »
Sorry, portable ubuntu heb ik nog niet uitgetest, zodra ik het deed zal ik hier mijn ervaringen posten.
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.