Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Weer problemen met RaLink: is er een alternatief?  (gelezen 6279 keer)

Offline dre999

  • Lid
Weer problemen met RaLink: is er een alternatief?
« Gepost op: 2007/10/14, 21:12:26 »
Ik heb gisteren een update naar Kubuntu 7.10 gedaan, alles werkt perfect behalve het draadloos netwerk. Het gaat om een kaart met een RaLink rt2500 processor. Aangezien ik bij iedere upgrade problemen met deze kaart heb vraag ik mij af of er niet een draadloze netwerkkaart te verkrijgen is die probleemloos werkt met Kubutu. heeft iemand suggesties?

Weer problemen met RaLink: is er een alternatief?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/14, 21:37:43 »
http://linux-wless.passys.nl/

ik heb een kaart met atheros chipset, volgens mij werkt dat altijd.

Weer problemen met RaLink: is er een alternatief?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/14, 21:53:13 »
Ik heb nu al 2x keer meegemaakt dat een kaart met een Ralink rt2500 chipset het na de update's  niet doet maar wel bij een compleet nieuwe installatie.

Dan werkt het echt out of the box!!
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Weer problemen met RaLink: is er een alternatief?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/14, 22:02:35 »
Zelfs met de live CD van 7.10 werkt de RT2500 hier.....
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
ยท Mijn persoonlijke Linux blog

Offline dre999

  • Lid
Weer problemen met RaLink: is er een alternatief?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/15, 21:50:53 »
Citaat van: Scormen
Zelfs met de live CD van 7.10 werkt de RT2500 hier.....
Bij mij werkte het onder 7.04 ook prima. Ik gebruikte daarbij de instellingen zoals jij in de bijgaande link vermeldt. Onder 7.10 werkte deze instellingen echter niet meer en heb ik de instellingen via networkmanager gedaan. Daarbij heb ik zowel WPA als WPA2 geprobeerd.  De kaart ziet dan wel alle netwerken in de buurt maar het lukt niet verbinding te krijgen.
Ik zal de live CD eens downloaden en kijken of dat wel werkt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Weer problemen met RaLink: is er een alternatief?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/15, 23:11:10 »
Schone installatie, jongens, met formatteren en al.... echt beter dan een opwaardering van een ouwe versie.

Offline dre999

  • Lid
Weer problemen met RaLink: is er een alternatief?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/15, 23:48:25 »
Ik heb inmiddels de live CD gedownload en met de CD opgestart. Ook hier krijg ik weer hetzelfde: de kaart werkt maar krijgt geen verbinding met de router.
Overigens zie ik met lsmod dat er drie drivers worden geladen: rt2500pci, rt2x00pci en rt2x00lib. Is dat normaal?

Kevf

  • Gast
Weer problemen met RaLink: is er een alternatief?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/19, 18:11:28 »
Op aanraden van Tico mijn probleem hier ook neergezet. Hoop echt dat mensen me kunnen helpen. Wil echt graag permanent van windows af ;)

Support! Tnx guys :)

http://www.ralinktech.com.tw/data/RT25USB-SRC-V2.0.8.0.tar.gz

Dat is waar ik zelf achter ben gekomen wat evt zou kunnen werken, echter de readme is hocus pocus voor mij!

Ik heb gelukkig nog wel internet via de laptop van mijn werk. Echter commandoutputs wordt dus keihard typen ;)

iwconfig:


lo    no wireless extensions

eth0 no wireless extensions

wmaster0 no wireless extensions

wlan 0 IEE 802.11g  ESSID: "DV201AM"
Mode: Managed     Frequency: 2.462 GHZ   Access Point 00:1A:92:5B:44:E8
Retry min limit:7 RTS thr: off   Fragment thr= 2346 B
link signal level = -54dbm
Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt: 0 Rx invalid frag: 0
Tx excessive retries: 0 Invalid misc: 0  Missed Beacon: O
sudo cat /etc/network/interfaces

iface wlan0 inet static   (note: heb dynamic ook al geprobeerd)
adress 192.168.1.6
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.1.1
wireless key  (niet handig om die te plaatsen toch? heb iig een tien cijferige)
wireless - essid DV201AM

auto wlan0
Restricted drivers manager geeft alleen een ati driver aan..... (ja ja ik ben er nog niet als dit eenmaal werkt :P)

was trouwens een aardig stukje typen ;)

edit: lsmod geeft rt2500 en rt73usb, moet ik die laatste blacklisten en hoe doe ik dat?

(sudo nano /etc/modprobe.d/blacklist?)

edit 2: dit is vaag, ik heb rt73usb in de blacklist gezet en nu doet internet het nog steeds niet, maar ben ik wel van een ander probleem af. Gutsy draait weer op volle toeren. Ik had eerst een snelheid die letterlijk tien keer langzamer was dan xp. Het openen van de terminal ed duurde tientallen seconden en werk nu in een fractie van een seconde....snap er niks van. Laat het qua aanpassingen even hierbij en hoop op een goed advies van een expert ;)

hij geeft bij lsmod nu trouwens ineens ook de rt2x00usb aan naast de rt2500usb.......

Offline dre999

  • Lid
Weer problemen met RaLink: is er een alternatief?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/20, 23:52:35 »
Citaat van: pjotr123
Schone installatie, jongens, met formatteren en al.... echt beter dan een opwaardering van een ouwe versie.
Ik heb vandaag een schone installatie gedaan van Kubuntu 7.10. Alles werkt prima behalve het draadloos netwerk. Het probleem blijft hetzelfde: de kaart ziet de netwerken maar kan geen verbinding maken.

Offline balsat

  • Lid
Weer problemen met RaLink: is er een alternatief?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/21, 20:06:01 »
kan je wel gewoon internet doen of lukt dat ook niet bij mij  kom ik nergens je schijnt de windows
drivers te  moeten hebben van xp maar die heb ik niet
hoe kom ik daar aan
ubuntu voor human beings ben ik zeker niet human is wel heel moeilijk

Offline balsat

  • Lid
Weer problemen met RaLink: is er een alternatief?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/21, 20:37:24 »
ik vraag me dit af als die onder 7.04 goed werkt en 7.10 niet zijn dan de drivers van 7.04 niet over te zetten naar 7.10 weet iemand hier iets van
ubuntu voor human beings ben ik zeker niet human is wel heel moeilijk

Offline dre999

  • Lid
Weer problemen met RaLink: is er een alternatief?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/22, 20:56:20 »
Het probleem is opgelost! Ik heb een compleet nieuwe install gedaan m.b.v. de Ubuntu Alternate CD. Het netwerk heb ik niet tijdens de installatie geconfigureerd maar pas na de installatie. Wel heb ik vooraf de WPA encryptie vernaderd in WEP. Het draait nu fantastisch!

marcello

  • Gast
Weer problemen met RaLink: is er een alternatief?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/22, 21:33:19 »
Citaat van: dre999
Het probleem is opgelost! Ik heb een compleet nieuwe install gedaan m.b.v. de Ubuntu Alternate CD. Het netwerk heb ik niet tijdens de installatie geconfigureerd maar pas na de installatie. Wel heb ik vooraf de WPA encryptie vernaderd in WEP. Het draait nu fantastisch!
Ik heb hetzelfde probleem. Kun je stap voor stap vertellen hoe je het netwerk na de installatie hen geinstalleerd?

Offline dre999

  • Lid
Weer problemen met RaLink: is er een alternatief?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/22, 22:20:15 »
Citaat van: marcello
Citaat van: dre999
Het probleem is opgelost! Ik heb een compleet nieuwe install gedaan m.b.v. de Ubuntu Alternate CD. Het netwerk heb ik niet tijdens de installatie geconfigureerd maar pas na de installatie. Wel heb ik vooraf de WPA encryptie vernaderd in WEP. Het draait nu fantastisch!
Ik heb hetzelfde probleem. Kun je stap voor stap vertellen hoe je het netwerk na de installatie hen geinstalleerd?
Dat was erg eenvoudig: Ik heb boven in de balk op het netwerkicoontje geklikt. Dan krijg je een pulldownvenster met alle gedetecteerde netwerken. Ik heb op mijn eigen netwerk geklikt. Daarna krijg je een nieuw venster waarin gevraagd wordt de sleutel in te geven. Toen ik dat gedaan had werkte het.

bkm

  • Gast
Weer problemen met RaLink: is er een alternatief?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/26, 10:10:33 »
ik heb nog altijd een probleem met mijn draadloos netwerk, RT2500

Ik kan wel alle netwerken zien, maar als ik probeer te verbinden loopt hij hopeloos vast.

HIj doet gewoon niks meer, ik kan nog al de rest in ubuntu gebruiken (niet zoals in windows, dat de hele boel vastligt)
maar aan mijn draadloos kan ik niks meer veranderen.

Na een tijd vraagt hij gewoon opnieuw een wachtwoord en dat telkens opnieuw.

Nu heb ik al geprobeerd zonder wachtwoord, maar daar wil hij ook niet mee verbinden.

Iemand die me kan helpen, ik gebruik de laatste versie (Gutsy Gibbon)
Ik gebruik Ubuntu. (Gnome interface dus ...)

Weer problemen met RaLink: is er een alternatief?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/10/26, 17:46:25 »
Mogelijkse oplossing Zie http://forum.ubuntu-nl.org/topic/16705.

Dit houdt in dat je een nieuwe driver dient aan te maken. Ik ben er slechts op die manier in geslaagd mijn
wireless-netwerk aan de praat te krijgen.

DFreeze

  • Gast
Weer problemen met RaLink: is er een alternatief?
« Reactie #16 Gepost op: 2007/10/27, 10:22:42 »
Ik had precies hetzelfde met Ralink en WPA. In mijn geval bleek het aan de karakters in de WPA sleutel te liggen. Maak je WPA sleutel eens heel simpel (b.v. 'test') en kijk of het dan wel werkt. Anders kun je 'm nog op WEP zetten en zien of het dan werkt. Dan weet je of de kaart niet goed werkt, of Network Manager, of dat het aan WPA ligt (in combinatie met NM of jouw driver).