Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe installatie  (gelezen 1211 keer)

Nieuwe installatie
« Gepost op: 2008/12/08, 21:39:11 »
Hallo iedereen,
Heb reeds drie maal een verse installatie gedaan met "ubuntu of kubuntu 8.04" in dualboot met XP,steeds met hetzelfde probleem,als ik na de installatie wil herstarten en in het bootscherm op windows XP klik wil deze niet meer opstarten,ik krijg eerst het startscherm van windows te zien en onmiddelijk daarna herstart de pc.Bij het installeren en aanmaken van de partities heb ik eerst de windows partitie verkleint en daarna een root partitie met aanhechtingspunt / gemaakt gevolgd door een swap en een home partitie.Ik zie in het lijstje tijdens het maken van de partities ook dit aanhechtingspunt staan "/boot",moet ik daar iets mee doen misschien?
Alvast bedankt voor jullie hulp
Mike
vrijheid is rijkdom

FrSu

  • Gast
Re: Nieuwe installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/08, 21:41:37 »
Heb je het partitie verhaal zelf gemaakt of dit via de installatie van 8.04 gedaan?

Re: Nieuwe installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/08, 21:58:08 »
Heb dit via de installatie van versie 8.04 gedaan via de selectie "handmatig"
vrijheid is rijkdom

FrSu

  • Gast
Re: Nieuwe installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/08, 22:10:29 »
Denkdat je eerst even moet zorgen dat XP weer normaal opstart, weet je hoe dat moet?

Re: Nieuwe installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/08, 22:25:32 »
Heb reeds een restore gedaan en XP werkt weer normaal,wil er nu nog dolgraag ubuntu op krijgen
vrijheid is rijkdom

Re: Nieuwe installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/08, 22:26:31 »
weet eigenlijk niet hoe ik anders XP terug in orde moest krijgen,ben een beginner.
vrijheid is rijkdom

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Nieuwe installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/08, 22:33:39 »
Wanneer je MBR nu, na de restore, allen nog windows bevat, dan heb je als het goed is nog wel de partitie met Ubuntu op je harde schijf.
Voordat je het systeem vernietigt, start eens op met de Live CD en bekijk de file /boot/grub/menu.lst eens.
Daar staan een paar regels waarmee windows word gestart, zoiets als: title Windows NT/2000/XP (loader)
root (hd0,1)
savedefault
makeactive
chainloader +1
Kan je de uitkomst van jouw file hier posten ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

FrSu

  • Gast
Re: Nieuwe installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/08, 22:38:44 »
Dus XP werkt weer normaal? Ook normale opstart en geen keuzes meer uit diverse besturings mogelijkheden?

Dan zou ik daarna alle partities (Via Windows systeembeheer in XP) weggooien die je niet gebruikt. dan hou je uiteindelijk een hoeveelheid Unallocated space over. Dat zal vast meer zijn dan 10 Gig. Dat zou ik dan mooi zo laten.

CD 8.04 erin, PC uit en weer aanzetten. Bij het stuk van de partities kiezen voor gebruik te maken van de vrije ruimte. Dan wordt het unllocated deel gebruikt voor jouw Ununtu instalatie en worden er geen wijzigingen doorgevoerd op jouw Windows partitie.

Dan zou het verder goed moeten komen.

Je kunt ook even zoeken op dit forum, er zijn genoeg voorbeelden te vinden hoe je dit op kunt lossen.

Succes!
Frits

Re: Nieuwe installatie
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/09, 14:03:27 »
Hartelijk bedankt FsRu en Ron voor jullie hulp,zal dit nu eens uitproberen.
Greetz van Mike
vrijheid is rijkdom

Re: Nieuwe installatie
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/09, 15:21:07 »
Had geen linux partitie meer en heb dus de raad van Frits gevolg en in windows een vrije schijfruimte aangemaakt met Paragon partition Manager.Daarna cd rom van hardy erin en bij partities gekozen voor automatisch de vrije schijfruimte gebruiken en met succes.Alles weer dik in orde dankzij dit forum.
Vriendelijke dank
Mike
vrijheid is rijkdom

FrSu

  • Gast
Re: Nieuwe installatie
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/09, 17:47:25 »
Graag gedaan. ;)
Ja, van Windows heb ik nog wel verstand en Ubuntu heb ik nog een interessante en uitdagende weg te gaan. =D

Groet,
Frits