Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen bij eerste update 14.04.3-desktop-amd64  (gelezen 491 keer)

Offline Lattoflex

  • Lid
Problemen bij eerste update 14.04.3-desktop-amd64
« Gepost op: 2015/12/28, 18:56:14 »
Hallo,

ik ben sinds vorige week een nieuwe Ubuntu-gebruiker.
Ik heb Ubuntu LTS versie 14.04.3-desktop-amd64 op m'n PC geïnstalleerd en dit werkt prima naast Windows 7 Pro.
Beide besturingssystemen zijn volledig gescheiden: de root, swap geheugen en opstartlader van Ubuntu staan op een aparte SSD.
Ben erg opgetogen over Ubuntu: opstarten, wisselen tussen programma's, afsluiten, Ubuntu of Windows 7 starten van de opstartlader gebeurt intuïtief, foutloos en snel (sneller dan in Windows ...)

MAAR... vanaf het ogenblik dat ik de eerste update uitvoer op de programmabestanden, rechtstreeks geïnstalleerd van de iso-DVD, loopt het in het honderd.
- foutmelding bij het opstarten: "[0.524965] ACPI PCC Probe Failed"
- als Ubuntu draait blijkt het paswoord niet meer te werken op elke locatie of manipulatie waar dit is vereist, schermbeveiliging (nochtans voorheen afgezet), terminal, enz.
- tijdens het afsluiten, wat voorheen op een fractie van een seconde verliep, krijg ik plots meldingen van processen die worden afgesloten
_ ...

Enorm vervelend, want ik moet dan telkens resetten voor een nieuwe opstart.
Ik heb Ubuntu sindsdien reeds 6x opnieuw geïnstalleerd, telkens op een volledige blanco schijf (partities verwijderd, volledig geformatteerd vanuit windows - ik ga er dus van  uit dat deze schijf volledig leeg is - ) met telkens hetzelfde resultaat NA de update.
Is dit een gekende bug in de officiële update of is dit te wijten aan een foutieve installatie?

Configuratie:
afzonderlijke SSD
- 30 GB voorzien voor de installatiebestanden, aparte partitie volgens de vereisten van Ubuntu
- 16 GB geheugen, aparte partitie volgens de vereisten van Ubuntu
- 3-de partitie: vrije ruimte - nadien in NTFS-formaat geformatteerd in windows, maar dit geeft geen problemen
- opstartbestand eveneens op deze SSD-schijf
- Intel i7 processor

Kan iemand mij helpen? Ben een Linux-debutant :-)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Problemen bij eerste update 14.04.3-desktop-amd64
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/28, 19:27:00 »
Vermoedelijk heb je de bescherming nodig van het niveau-systeem dat Linux Mint gebruikt om de updates van Ubuntu te filteren. Potentieel verstorende updates (niveaus 4 en 5, kernel-updates) worden namelijk in Linux Mint standaard niet doorgelaten.

Het klinkt misschien niet zo loyaal van mij om dit te zeggen op een Ubuntuforum (waarvoor excuus aan allen), maar *in dit specifieke geval* raad ik aan om Linux Mint 17.3 Cinnamon (die is gebouwd op Ubuntu 14.04.3) te proberen:
https://sites.google.com/site/linuxtipsportal/

Offline Lattoflex

  • Lid
Re: Problemen bij eerste update 14.04.3-desktop-amd64
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/28, 20:19:33 »
Bedankt Pjotr voor je reactie.
Ik heb 6 jaar latijn en grieks gestudeerd, maar je antwoord klinkt werkelijk als latijn in mijn oren, alhoewel ik je antwoord niet betwist
Ik ben een absolute debutant in Linux en heb me laten verleiden door de lange-termijn-ondersteuning van deze Ubuntu-versie.
Te meer ook omdat Microsoft er een boeltje van maakt om de gebruikers als het ware te verplichten om over te schakelen naar Windows 10.
Dat wil ik dus niet. Ik ben compleet tevreden met Windows 7 en de XP-virtualisatie met software waar ik geen afstand wil van doen.
Maar ik wil ook een valabel en veilig alternatief voor courante toepassingen. Daarom Ubuntu LTS.
En met deze standaard-update van Ubuntu, kom ik er niet.
Echte Linux is, in dit stadium, nog een stap te ver voor mij. 

Offline vanadium

  • Lid
Re: Problemen bij eerste update 14.04.3-desktop-amd64
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/28, 20:34:27 »
Linux Mint is even gemakkelijk als Ubuntu: het is gebouwd op basis van Ubuntu, en het installatieprogramma is identiek als dat van Ubuntu: je zal het derhalve even gemakkelijk installeren als Ubuntu (trouwens, ervaring in installeren heb je ondertussen wel als ik je verhaal lees ;) )

Offline Henkp

  • Lid
Re: Problemen bij eerste update 14.04.3-desktop-amd64
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/28, 20:41:33 »
Linux Mint 17.3 Cinnamon/Rosa 32 en 64 Bit zijn ook LTS versies, updates tot mei 2019 !

Offline Lattoflex

  • Lid
Re: Problemen bij eerste update 14.04.3-desktop-amd64
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/28, 21:20:27 »
Dank je  nogmaals voor jullie reacties. Ik probeer Linux mint.
Heb ondertussen wel de werkwijze van Daniel Richter gedownload om het opstartbestand Ubuntu LTS ("Grub2") te personaliseren: volgorde wijzigen, namen aanpassen, nieuwe  achtergrondafbeelding, ... in één woord heel gebruiksvriendelijk opstartscherm met Wndows 7 als eerste keuze en Ubuntu lts als tweede keuze.
Mijn echtgenote leert momenteel werken met Windows 7.
Een heel eenvoudig begin-opstartscherm is daarom welgekomen. Is deze procedure in "terminal" ook geldig voor Linux Mint?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Problemen bij eerste update 14.04.3-desktop-amd64
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/28, 21:25:55 »
De foutmelding, ACPI PCC Probe Failed, hoeft niks te beteken, linux laat vaak fouten zien, maar dat is niet erg.
Je foutmelding betekend dat er gezocht wordt naar een nieuwe versie acpi en die wordt niet gevonden, dan krijg je een foutmelding.

Wachtwoord, misschien heb je na installatie een andere toetsenbord, waardoor je wachtwoord verkeerd gaat.
Test eens met 1111 of iets wat niet gauw veranderd bij een verkeerde wachtwoord.

Offline Lattoflex

  • Lid
Re: Problemen bij eerste update 14.04.3-desktop-amd64
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/28, 22:05:14 »
beste jan11000,
alhoewel schermbeveiliging in de privacy-module is afgezet wordt , deze na de eerste Ubuntu-update opnieuw geactiveerd.
Als ik dan mijn oorspronkelijk paswoord ingeef, en geloof me ik vergis me niet, wordt dit paswoord niet meer aanvaard, ook al heb ik na de zoveelste installatie een heel eenvoudig paswoord - zonder speciale tekens - ingesteld.
Ik kan niets anders doen dan een reset van mijn computer en na verloop van tijd begint de miserie in Ubuntu opnieuw.
Dus, geen upgrades meer?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Problemen bij eerste update 14.04.3-desktop-amd64
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/28, 23:44:07 »
Heb ondertussen wel de werkwijze van Daniel Richter gedownload om het opstartbestand Ubuntu LTS ("Grub2") te personaliseren: volgorde wijzigen, namen aanpassen, nieuwe  achtergrondafbeelding, ... in één woord heel gebruiksvriendelijk opstartscherm met Wndows 7 als eerste keuze en Ubuntu lts als tweede keuze.
Mijn echtgenote leert momenteel werken met Windows 7.
Een heel eenvoudig begin-opstartscherm is daarom welgekomen. Is deze procedure in "terminal" ook geldig voor Linux Mint?
Jawel, want Linux Mint 17.x is voor 95 % identiek aan Ubuntu 14.04.x. Maar ik raad het af, om gelijk al zoiets ingrijpends als Grub Customizer te installeren, vanuit een externe PPA nog wel.

Hou het bij de standaard-Grub, waarin je het menu ook kunt verfraaien of de standaard-opstartvolgorde kunt wijzigen zonder daarvoor externe programmatuur te installeren.