Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GRUB error 15, kan computer niet meer opstarten. Help!  (gelezen 1444 keer)

Offline Roland3

  • Lid
GRUB error 15, kan computer niet meer opstarten. Help!
« Gepost op: 2007/02/10, 10:42:39 »
GRUB geeft dit berichtje:

GRUB loading stage 1.5.
Error 15

Wat nu?

Dus even terug op de desktop...

Dit is wat er voorafgang:

Aangezien Ubuntu niet correct was geïnstalleerd (iets met 2 geneste /home folders enzo) en de LiveCD niet meer wilde opstarten kreeg ik het advies om via GParted mijn Ubuntu-partities opnieuw te formatteren en daarna Ubuntu weer te laden via de LiveCD.

Maar gek genoeg lukte dit niet. Het initialisatieproces van Ubuntu dmv de LiveCD stopte en ik zat nog dat er een heleboel zaken "not allocated" konden worden. En dat hij een heleboel regeltjes "respawning too fast" vermeldde...

Geen probleem dacht ik: even computer heropstarten in Windy en dit forum nog eens hulp vragen. Maar tot mijn shock ging dat ook niet meer. (zie GRUB error hierboven) Niet zo'n leuke ervaring, aangezien ik over 2,5 week aan mijn sabbatsjaar begin en enkel de laptop ga meezeulen... Als dit me dan nog es overkomt zit ik pas echt goed met de gepakken peren...

Nu dacht ik hier ergens iets gelezen te hebben van een soort GRUB-CD die je kan maken om GRUB te herstellen... Kan iemand mij zeggen hoe of wat?

Alvast merci!

Groet, Roland
Ubuntu 6.06 gebruiker sinds 7/02/07
ervaringsblogje: mylinuxlaptop.wordpress.com

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
GRUB error 15, kan computer niet meer opstarten. Help!
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/10, 10:56:56 »
Citaat van: Gandyman
Wanneer je GRUB beschadigt is en je PC niet meer wil booten kan je met dit toffe proggie je GRUB helemaal repareren.

Super Grub Disk Restore Grub in de MBR automatisch en veel meer!

Dit is een website die nog wat handige tips heeft over Super_Grub en hoe je een floppy of cd maakt om van te booten.

Hier download je de Super Grub Floppy of CD: http://supergrub.forjamari.linex.org/
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"


Offline Roland3

  • Lid
GRUB error 15, kan computer niet meer opstarten. Help!
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/10, 11:35:34 »
Bedankt mannen! Da's voor straks. Nu eerst met verloofde en haar schattige nichtje naar Plopsaland!
Ubuntu 6.06 gebruiker sinds 7/02/07
ervaringsblogje: mylinuxlaptop.wordpress.com

GRUB error 15, kan computer niet meer opstarten. Help!
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/10, 12:54:40 »
Hmz alles gelezen en ik denk dat Ubuntu niet wist dat hij ook mocht formateren en nu geprobeerd heeft op een reeds geformateerde schijf zichzelf te installeren.

Dit is op te lossen door tijdens het configureren van de harddisken (in de Ubuntu installer) een vinkje te zetten dat hij de partitie's moet formateren waarop hij geinstallerd gaat worden.

Nu denk je misschien maar ik moest met Gparted ook die partitie's formateren???

Ja klopt.
Ik laat een onervaren persoon, zeker als ik niet zelf achter die pc zit, wel eens iets dubbel doen.
linux wil je nog wel eens te slim af zijn als je niet heel goed oplet.

En het is niet erg als hij meedenkt en de dingen voor je wil regelen, maar in jouw geval was alles al een beetje rommelig geworden op de HD, en als je dan nogmaals een installatie doet zonder de juiste stappen te nemen staat Ubuntu misschien 3 x op de HD, met alle gevolgen van dien.

Mijn vermoeden:
Omdat je nu dat vinkje niet gezet hebt kon de installer Grub niet op de juiste plaats zetten, vandaar de de installatie al moeizaam verliep.

maar niet gevreeds  he ?
Alles komt goed en jij hebt straks gewoon een goed werkende Laptop.

zet hem op, je kan het.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D