Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual boot met windows EN full volume encryption  (gelezen 495 keer)

frenky

  • Gast
Dual boot met windows EN full volume encryption
« Gepost op: 2011/09/06, 12:57:20 »
Hoi,

Ik draai nu alleen ubuntu (geen dualboot/windows oid) met full volume encryption. Nou wilde ik vragen, als ik mijn partities aanpas, en windows installeer op mijn nieuw aangemaakte partitie, heeft dit gevolgen voor de encryptie op mijn ubuntu partities? Behalve dat windows de MBR overschrijft, wat voor problemen kan ik nog meer verwachten?

Hartelijke dank!

Re: Dual boot met windows EN full volume encryption
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/11, 00:27:40 »
Zo ver ik weet kan je in Linux gewoon een partitie verkleinen ook al is deze geëncrypteerd. Het partitioneringsprogramma Gparted geeft dit meestal netjes aan. Je kan dan gewoon Windows op de nieuwe partitie installeren, in sommige wonderlijke gevallen installeert win zijn MBR zelfs gewoon naar zijn eigen partitie en niet naar het mbr. Je hoeft dan alleen update-grub uit te voeren om win opstartbaar te maken vanuit grub.

Windows zal de Linux schijf gewoon negeren dus dat zal geen problemen opleveren.

Om je windows partitie te encrypteren kan je truecrypt gebruiken, is gratis open source  software die ook onder Linux werkt zodat je ook van daar uit je win schijf kan mounten. 

Zolang je goed oplet wat je doet (en natuurlijk altijd netjes backups maakt) kan je het gewoon uitproberen. Wanneer je de partitie niet kan verkleinen zal je helaas Linux overnieuw moeten installeren en dan wel ruimte vrij laten.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN