Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu loopt vaak vast  (gelezen 2906 keer)

Ubuntu loopt vaak vast
« Gepost op: 2009/04/12, 08:30:40 »
Hey,
Ik heb sinds kort Ubuntu met succes geïnstalleerd en alles doet het perfect, beter dan dat zelfs :).
Maar... ik heb één groot probleem; Ubuntu loopt erg vaak vast. Bij het opstarten moet ik 'm 3x via de 'uit-knop' afsluiten en dan pas doet 'ie het.
En soms loopt 'ie gewoon zomaar vast en zie ik gewoon zo'n beige scherm (soms met een textuur van de vensters erin :P).


Hoe kan ik dit probleem verhelpen? Ik heb een Acer Aspire 5103 WLMi (een laptop dus).

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu loopt vaak vast
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/12, 08:43:20 »
Je geeft niet aan wanneer.
Maar ik gok op de videokaart driver. Probeer deze eens te verwijderen en opnieuw installeren.

Offline Drummies

  • Lid
Re: Ubuntu loopt vaak vast
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/12, 08:50:32 »
Je geeft niet aan wanneer.
Maar ik gok op de videokaart driver. Probeer deze eens te verwijderen en opnieuw installeren.

dat is een nogal een wilde gok...zou topic starter eerder adviseren om zijn logs na te lopen.....logs zijn terug te vinden dmv locaties>>persoonlijke map>>bestandssysteem>>var>>log   
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: Ubuntu loopt vaak vast
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/12, 10:51:40 »
Ik kan m'n logs niet vinden zoals jij ze aangeeft, maar ik neem aan dat ik hetzelfde bereik door naar Systeem->Beheer->Systeemlogboek te gaan? Zoja, bij die logs staan alle dingen die hij ook weergeeft bij het opstarten, maar daar heb ik niet zoveel verstand van.

Het kan inderdaad zo zijn dat er iets mis is met die driver. Als ik naar Systeem->Beheer->Hardware Drivers ga, zie ik dat mijn ATI/AMD proprietary FGLRX graphics driver is geactiveerd (wat ik overigens zelf heb gedaan :P). Ik heb die al een keer gedeactiveerd, maar dat heeft niet gewerkt.

Ubuntu loopt op rare momenten vast, bijvoorbeeld als ik muziek aan het luisteren ben, of een spelletje ofzo aan het doen ben. En als 'ie dan vast loopt moet ik 'm 3x opstarten (op de foute manier :().

Offline eXtreem

  • Lid
Re: Ubuntu loopt vaak vast
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/12, 10:52:51 »
Bij het opstarten moet ik 'm 3x via de 'uit-knop' afsluiten en dan pas doet 'ie het.

Op welk moment bij het opstarten loopt hij vast? Is dit voordat Ubuntu gestart wordt, tijdens het starten van Ubuntu of wisselt dit?

Als je een LiveCD erin doet, vertoont hij dan dezelfde problemen?
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Re: Ubuntu loopt vaak vast
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/12, 11:05:11 »
Pff dat weet ik niet zeker meer, maar volgens mij na het opstarten. Ik krijg dan gewoon een beige scherm. Ik zie mijn cursor dan heel eventjes, maar dan verdwijnt die weer en blijft hij de hele tijd op het beige scherm hangen.
Ik heb de LiveCD zo even niet bij de hand, maar dat zal ik dan overmorgen wel uitproberen.

Re: Ubuntu loopt vaak vast
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/12, 11:09:51 »
Wat voor videokaart zit erin?

Offline Drummies

  • Lid
Re: Ubuntu loopt vaak vast
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/12, 11:44:06 »
Ik kan m'n logs niet vinden zoals jij ze aangeeft, maar ik neem aan dat ik hetzelfde bereik door naar Systeem->Beheer->Systeemlogboek te gaan? Zoja, bij die logs staan alle dingen die hij ook weergeeft bij het opstarten, maar daar heb ik niet zoveel verstand van.

ja dat klopt het was niet duidelijk welke versie je gebruikt 8.04 ?,vandaar ........dat log geeft dus aan wat er tijdens het opstarten gebeurd en evt misgaat een belangrijk aanknoppingspunt .........misschien kan je die output posten
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline track

  • Lid
Re: Ubuntu loopt vaak vast
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/12, 15:55:22 »
Hoi Kees,

welkom op het forum !

Misschien is het toch handig als je het bestand  /var/log/messages  een keer in de Extra opties..  Bijlage: zet.
Dan wél met die 3x "foutieve" starts erin.
(liefst telkens 30 sec wachten tussen de starts, dan is het met de tijdstempels makkelijker terug te vinden)

Laten wij kijken of wij er soms een aanknooppunt kunnen vinden.

track

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Ubuntu loopt vaak vast
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/13, 08:29:02 »
Als ik naar Systeem->Beheer->Hardware Drivers ga, zie ik dat mijn ATI/AMD proprietary FGLRX graphics driver is geactiveerd (wat ik overigens zelf heb gedaan :P). Ik heb die al een keer gedeactiveerd, maar dat heeft niet gewerkt.
Heb je de "recommended" driver geactiveerd?
Er staan er meestal meer in dat lijstje en bij mij is de "recommended" de enige die het fatsoenlijk doet.

Re: Ubuntu loopt vaak vast
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/13, 08:44:24 »
Hoe kan ik erachter komen wat mijn videokaart precies is? :P

Ik heb ook iets te weinig informatie gegeven, maar ik wist niet wat... Ik draai gewoon Ubuntu 8.10.

Sorry, maar hoe moet ik mijn logs dan exporteren? Ik zie nergens een export-functie ofzo staan en als ik naar /var/log ga, zie ik niet één bestand staan wat ik moet ik opslaan.

Ik zie geen recommended driver staan, ik heb er op dit moment maar ééntje geactiveerd en dat is ATI/AMD proprietary FGLRX graphics driver.


Offline MartijnB

  • Lid
    • http://www.mbastiaan.nl
Re: Ubuntu loopt vaak vast
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/13, 08:52:43 »
Fglrx loopt wel vaker vast en als je 'm deactiveert is ie nog steeds niet echt gedeactiveerd, daarvoor moet het helemaal verwijderd worden. Ik raad je aan om fglrx te deïnstalleren of Ubuntu opnieuw te installeren (ben je direct van de hardnekkige kernel modules af) en vervolgens radeonhd te gebruiken (te installeren met Synaptic). Je hebt dan geen effecten, maar als het goed is, wel een stabiel systeem.

Aan het eind van het jaar heeft de open-source radeonhd ook 3d acceleratie. Je kunt erachterkomen welke videokaart je hebt door het volgende in te voeren in een terminal:
lspci | grep VGA

Offline Drummies

  • Lid
Re: Ubuntu loopt vaak vast
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/13, 08:52:48 »
Kees Kluskens maak gebruik van onderstaande handleiding ......succes

http://wiki.ubuntu-nl.org/InformatieVerzamelen
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Ubuntu loopt vaak vast
« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/13, 08:57:49 »
Ik zie geen recommended driver staan, ik heb er op dit moment maar ééntje geactiveerd en dat is ATI/AMD proprietary FGLRX graphics driver.
Zo ziet Beheer->Hardware drivers er bij mij uit:


Re: Ubuntu loopt vaak vast
« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/13, 09:35:58 »
Oke, mijn videokaart is het volgende: ATI Technologies Inc RS482 [Radeon Xpress 200M]
In de bijlage tref je een stuk van mijn log aan, hopelijk heb je er iets aan.

Zo ziet Beheer->Hardware drivers er bij mij uit:

...
Oke, maar zou dat dan ook werken met mijn videokaart?

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Ubuntu loopt vaak vast
« Reactie #15 Gepost op: 2009/04/13, 09:49:10 »
Zo ziet Beheer->Hardware drivers er bij mij uit:
...
Oke, maar zou dat dan ook werken met mijn videokaart?
Uiteraard werken mijn NVidia drivers niet bij jouw kaart, maar het ging erom of er bij jou eentje tussen staat die "recommended" is; die moet je nemen.

Re: Ubuntu loopt vaak vast
« Reactie #16 Gepost op: 2009/04/13, 10:35:31 »
Helaas staat er geen recommended driver tussen :(.

Ik heb wel ontdekt dat Ubuntu vooral vast loopt als ik een filmpje of Flash bestand wil bekijken.
Zo wilde ik net een filmpje op YouTube bekijken, maar liep hij weer vast. En toen ik net een video'tje van een dvd wilde bekijken, liep 'ie ook vast. Én hij loopt dan ook nog eens in het begin vast, zodat ik 'm 3x opnieuw moet opstarten wat volgens mij erg slecht is.

Offline MartijnB

  • Lid
    • http://www.mbastiaan.nl
Re: Ubuntu loopt vaak vast
« Reactie #17 Gepost op: 2009/04/13, 20:05:42 »
Bij ATi heb je geen 'recommended' stuurprogramma, want er is er maar één. Weet je zeker dat het niet toevallig oververhitting is?

En loopt ie op een live-cd ook vast?

Re: Ubuntu loopt vaak vast
« Reactie #18 Gepost op: 2009/04/13, 20:55:45 »
Van oververhitting heb ik totaal geen verstand, ik programmeer alleen :P. Ik zal nu de liveCD erin douwen, maar ik heb hem al op mijn harddisk geinstalleerd...

Zou het heel misschien aan de volgorde van het opstarten van drivers kunnen liggen?

Offline eXtreem

  • Lid
Re: Ubuntu loopt vaak vast
« Reactie #19 Gepost op: 2009/04/16, 14:13:02 »
Als je opstart van de LiveCD zal hij de versie die op je HD staat volledig met rust laten en dus opstarten met een standaard set met drivers van de CD geladen. Als je de problemen dan ook tegenkomt, mag je er volgens mij vanuit gaan dat het probleem in je hardware zit...
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Re: Ubuntu loopt vaak vast
« Reactie #20 Gepost op: 2009/04/16, 16:15:38 »
Bij ATi heb je geen 'recommended' stuurprogramma, want er is er maar één. Weet je zeker dat het niet toevallig oververhitting is?

En loopt ie op een live-cd ook vast?

Heb ook zoiets meegemaakt (welliswaar een Windows PC). Wat bleek, de ventilator bleek vol stof (je kon er een trui mee breien). Dus de kast open en schoonmaken. Het beste kun je de ventilator demonteren (Niet de processor!) en schoonblazen of zuigen.

Re: Ubuntu loopt vaak vast
« Reactie #21 Gepost op: 2009/04/17, 07:36:28 »
Ik heb dat ook een keer mee gemaakt op een andere computer :P.

Maar het probleem is al opgelost, ik heb gewoon Ubuntu 9.04 geinstalleerd.

Heel erg bedankt allemaal voor jullie moeite!