Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] irfanview onder Linux  (gelezen 12064 keer)

Offline Eller

  • Lid
[Opgelost] irfanview onder Linux
« Gepost op: 2013/12/26, 17:32:06 »
Ik ben er wel in geslaagd Irfan View draaiend te krijgen en ook een starter in de taakbalk (werkbalk2) maar wat ik (nog) niet voor elkaar krijg:
Irfan heeft een flinke voorraad taalmodules, waaronder Nederlands.
Ik heb de taalmodule, samen met zijn IP-Nederlands.lng in de map gezet waar hij (onder Windows) thuishoort, maar Linux ziet hem niet.
Iemand die het geintje kent om Irfan Nederlandstalig te krijgen?
In de ini staat geen languages..............
« Laatst bewerkt op: 2013/12/27, 16:10:02 door Eller »
'k Zie je weer...

Offline Eller

  • Lid
Re: irfanview onder Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/26, 21:15:29 »
Uiteraard heb ik enkele vervangers bekeken. Gwenview nog niet. Zal ik ook even aan snuffelen.
Maar als je Irfan écht goed kent, wil je hem niet missen.
Vaak als ik stappenplannetjes maak voor grafische maar ook andere bewerkingen, gebruik ik Irfan. Uitsnijden/ resize/ aanwijzingen in tekst en met aanwijspijlen, plaatsen van tekst waar ik wil en hoe ik wil.

Vinden jullie niet dat het eens tijd wordt om van schizofrene gedoe af te stappen?
Window gebruikers vinden Linux niks en andersom willen Linuxers niks van Windows weten.

Waarom niet van beide het beste pakken?
Dat krampachtig promoten van Linux maakt overstappers eerder kopschuw...
'k Zie je weer...

Re: irfanview onder Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/26, 21:53:46 »
IrfanView kent zijn gelijke niet onder Linux. Onzin om het Gimp aan te komen zetten, IrfanView is heel wat anders en wat het doet, doet het zeer goed en snel. Heb er websites mee gemaakt, foto's in batch bewerkt en nog veel meer, en dat allemaal al 15 jaar geleden of zo. Enige minpuntje is dat de Oostenrijkse maker z'n code niet vrijgeeft, waardoor anderen het nog verder zouden kunnen verbeteren.

Offline Eller

  • Lid
Re: irfanview onder Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/26, 22:36:21 »
dank je Paul...
Ik werk er (onder Windows) al járen mee en zelfs in Windows is er geen vervanger,.
Zwaardere programma's / lichtgewichten maar geen die als lichtgewicht toch redelijk zwaar werk aan kan.

Maar... Paul....
De vraag was: Heb jij de NL module aan de gang kunnen krijgen? Alle plugins hoeft niet, hoewel Irfan tegenwoordig ook fotolijsten en zelfs OCR aankan. En animaties BEWEGEND kan tonen.
Allen.. dat NL lukt me niet.
'k Zie je weer...

Re: irfanview onder Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2013/12/27, 03:41:56 »
Zelf heb ik er geen moeite mee om Wine frequent te gebruiken. Er zijn zo van die tooltjes waar je gemakkelijk mee kan werken. Voorbeeld:
Winrar.  Werkt hetzelfde als onder windows en ziet er goed uit. Vooral de "estimating". (het schatten van het percentage van inpakken en de wachtwoord-instellingen zijn zeer gebruiksvriendelijk en is bovendien zeer stabiel. Heb er al vele gigabytes mee ingepakt, zonder problemen draait het uren achtereen. Voor Linux heb ik iets dergelijks nog niet gezien,  ja Peazip, maar die werkt maar zo-zo...(bij mij althans)

Ik gebruik een tool om onder Linux uitgepakte *.exe bestanden te hercompileren met Inno-setup. Werkt ook gewoon onder Wine. Zo heb ik het gisteren nog gedaan met de nieuwe versie van Irfanvieuw.  Plugins erbij, taalbestanden (nl) , uninstaller verwijderd, (die maakt Inno-setup zelf aan). Als je een programma onder Wine installeer, kopieer het dan even in een andere map, zodat je de eigen uninstaller van de software kan verwijderen, voordat je het weer gaat inpakken met Inno-setup. Dan kan je de orginele installatie met de Wine uninstaller verwijderen, daarna de nieuwe setup gebruiken.

1x opstarten en voorkeuren selecteren, o.a. de taal op nl , dan door Inno-setup van het geheel 1 *. exe bestand maken en installeren maar... Het eindresultaat is een Irfanview, met plugins en in het Nederlands, out of the box...

link naar deze complete Irfanview: https://www.dropbox.com/s/vn1a1uow0zo69d4/setup_irfanview437.exe
« Laatst bewerkt op: 2013/12/27, 03:52:46 door cjmanschot »

Offline Ramana

  • Lid
Re: irfanview onder Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/27, 08:33:27 »
Misschien komt dit een beetje in de buurt? http://www.xnview.com/en/xnviewmp.php

Re: irfanview onder Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2013/12/27, 09:00:14 »
Misschien komt dit een beetje in de buurt? http://www.xnview.com/en/xnviewmp.php
[/quote

 Zeker weten. Maar er bestaat een hoop software en tools die mijns inziens te preferen zijn onder Windows - of Wine.
ik heb wat oudere, maar nog goed werkende spullen (vaak geregistreerde software) die goed onder Wine draait. En sommige van deze
(ik haalde als voorbeeld Winrar aan) werkt toch wel fijner. Natuurlijk werkt niet alles (goed) op Wine , dan is een dualboot ook goed.

Hoop dat in de (nabije) toekomst wat meer initiatieven (software) gelanceerd worden naar Linux. Een mooi voorbeeld is ook TeamViewer.
Versie 9 daarvan werkt prima op mijn verschillende Ubuntu-varianten. Ja, zat software hiervoor voor Linux, maar als je iemand online wilt helpen met pc-problemen en je moet eerst vragen of hij of zij de poort open moet zetten in de router, nouja dat is toch ook weer een showstopper.
Je TomTom of Android updaten is er ook nog niet bij, Samsung Kies is zo complex, die draait zeker nooit onder Wine.

Maar 1 ding staat als een paal boven water: ik ga nooit meer terug naar Windows en ik hoop dat op een dag een dualboot of Wine niet meer nodig zal zijn...  :laugh:

Offline Eller

  • Lid
Re: irfanview onder Linux
« Reactie #7 Gepost op: 2013/12/27, 10:53:56 »
cjmanschot
Nog zo'n voorbeeld. Al onder DOS en later in Windows3.11 werkte ik met de Norton Commander, later Windows Commander en toen, vanwege kinderachtig protest van Microsoft,  Total Commander.
Krampachtig vasthouden aan wat je kent? Nee hoor, ik werk met Krusader, die dan niet helemaal kan wat Total Cmndr deed, maar er toch voldoende dichtbij komt om over te stappen.
Ook in Krusader kan ik naar mijn website en naar mijn ftp servertje. Hoewel overzetten van bestanden via ftp minder wordt, nu ook Teamviewer dat perfect doet.

Zo ook Word. Is nu Libre Office. Niks krampachtig.
Het wordt pas krampachtig als Linux-figuren geen antwoord weten op een vraag en dan omloopjes gaan maken naar alternatieven.

Maar ter zake C.J.
Jij maakt even te grote stappen. Jij hebt de nieuwe 4.37.  Veel verschil met mijn 4.36?  Zal niet, maar je hebt gelijk: Als je er een pakt, dan neem je de meest recente.
Maar hoe kreeg je de plugins en de taalmodule er in. Ik zal nog een noteren wat je schreef, maar zo in eerste oogopslag kan ik er niks mee. Kun je het wat rustiger uitleggen?
Ik heb de taalmodule NL (twee bestandjes) op zijn plaats gezet en probeer dan Options// Language.
Hoewel Engels.dll er niet eens bij staat, kom ik niet van EN naar NL......
'k Zie je weer...

Offline Eller

  • Lid
Re: irfanview onder Linux
« Reactie #8 Gepost op: 2013/12/27, 11:42:29 »
cjmanschot;
Ik ben onderweg. innosetup gedownload, zowel onder Linux, als onder W7/32. In Linux lijkt het niets te doen, onder W7 kwam er een beschrijving, klein deel NL, de rest EN.
De versie Irfan opgehaald en nu eens kijken of ik met jouw aanwijzingen voor elkaar kan krijgen.

'k Zie je weer...

Re: irfanview onder Linux
« Reactie #9 Gepost op: 2013/12/27, 12:10:29 »
Ik doe heel veel aan foto bewerking en allemaal met Gimp.

IrfanView is (althans toen ik het voor het laatst bekeken heb en dat is heel lang geleden) geen programma om foto's te bewerken pur sang. Het is juist een organisator, een Zwiters fotozakmes, een grote trucendoos in feite.

Dus nee, geen onzin.......maar als men Windows proggies wil gebruiken onder Wine en het werkt niet goed, dan moet men toch niet zeuren...is mijn mening.
Geheel mee eens. In maak nooit gebruik van Wine omdat er genoeg Linux-alternatieven zijn te vinden, ook op fotogebied (ben toevallig amateurfotograaf).


Offline jolo

  • Lid
Re: irfanview onder Linux
« Reactie #10 Gepost op: 2013/12/27, 14:48:29 »
Hoe je IrfanView in het Nederlands kunt krijgen, staat onder andere uitgelegd op http://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/IrfanView+fotobewerking
Citaat
Nederlandse vertaling
Download Nederlands taalpakket
 (Installeer dit taalpakket. Stel vervolgens in IrfanView Nederlands als standaardtaal in onder Options | Change language. Kies Nederlands en klik OK)
Dus op dezelfde manier, zoals je het onder Windows zou doen. Ik heb dit zelf met succes uitgeprobeerde. Welke keus had je overigens gemaakt tijdens de IrfanView installatie via wine, toen de Set ini folder werd gevraagd. Je kon toen kiezen tussen de IrfanView folder en de User's Application Data folder (recommended for Vista, Win7, Win8).

Ikzelf koos hier de User's Application Data folder.

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Eller

  • Lid
Re: irfanview onder Linux
« Reactie #11 Gepost op: 2013/12/27, 15:31:12 »
Jolo;
Dáár kan de fout zitten.
Ik heb het programma niet geinstalleerd, maar werken vanuit Windows overgezet naar de drive_c
In de Windows-installatie heb ik inderdda de ini file niet in de Irfanmap laten aanmaken.
Ik ben nog aan het snuffelen via inno en kan daar die setting mooi alsnog in orde maken.
'k Zie je weer...

Offline Eller

  • Lid
Re: irfanview onder Linux
« Reactie #12 Gepost op: 2013/12/27, 16:09:07 »
cjmanschot;
Op jouw aanwijzingen gelukt. Wel effe een en ander, dat voor jou waarschijnlijk logisch is, moeten uitvinden, maar het werkt uitstekelbaar!

Tnx!
 
'k Zie je weer...

Offline jolo

  • Lid
Re: irfanview onder Linux
« Reactie #13 Gepost op: 2013/12/27, 16:09:15 »
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je 'm via wine installeert.
jolo@hoofd-pc:~/Downloads/irfanview$ ls
irfanview_lang_nederlands.exe  iview437_setup.exe
Eerst check je of wine en winetricks geïnstalleerd staan. Dan voer je in het terminalvenster het vollende commando uit.
winetricks mfc42
Dit omdat anders de irfanview installatie niet wil starten, wegens een mfc42 foutmelding. Dan
wine iview437_setup.exe
en
wine irfanview_lang_nederlands.exe
Als dat alles met succes is voltooid, kun je pas de taal wijzigen.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: irfanview onder Linux
« Reactie #14 Gepost op: 2013/12/27, 20:32:00 »
Ik heb het programma niet geïnstalleerd, maar werken vanuit Windows overgezet naar de drive_c
Ook al is het een dual-boot, wine moet je los zien van een eventuele aanwezige 'echte' windows-installatie en een nieuw windows-programma opnieuw (in wine) installeren.

De oplossing als schizofreen linux-figuur krampachtig toegevoegd aan onze wiki: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Wine#Windows_programma
Klik links bovenin op Documentatie

Re: [Opgelost] irfanview onder Linux
« Reactie #15 Gepost op: 2013/12/28, 12:18:00 »
@Femke98: Mooi gezegd en respectvol. Top.
Xubuntu 15.04

Re: [Opgelost] irfanview onder Linux
« Reactie #16 Gepost op: 2013/12/28, 13:45:28 »
Citaat
Maar goed,  daarom Eller, schreef ik dat ik het fijn vond dat je het op hebt kunnen lossen, maar (cynisch) dat wellicht een excuus wel op zijn plaats zou zijn voor de mensen die je hebben willen helpen.

Zo is het!

Re: [Opgelost] irfanview onder Linux
« Reactie #17 Gepost op: 2013/12/28, 14:12:11 »
Hier nog een Irfanview fan. Veel mee gedaan toen ik nog windows gebruiker was. Tegenwoordig pak ik voor batch bewerkingen phatch: http://photobatch.stani.be/

Kan het van harte aanbevelen. Even wennen na Irvan maar ideaal omdat je veel gebruikte bewerkingen op kunt slaan. Phatch is te vinden in het software center.

Offline Eller

  • Lid
Re: [Opgelost] irfanview onder Linux
« Reactie #18 Gepost op: 2013/12/28, 20:12:54 »
@Femke;
Ik heb de Irfan-alternatieven bekeken en gwenview komt dichtbij, maar doet toch niet wat Irfan kan. Welk bezwaar is er tegen dit gratis programma? 
.
Je vroeg wat ik met Irfan ging doen. #2 datum 26 dec
Ik leg uit: Stappenplannen maken. Omdat mensen te helpen met problemen, zie aantal bijdragen Seniorweb forum
.

.
Na de reactie van Buzzin omschrijf ik, niet zoals hij beweert “krampachtig vasthouden aan wat je kent”, maar open te staan voor Linux varianten als Krusader en LibreOffice.
.
Dan kom jij, nadat ik aangaf wat ik met Irfan doe, aanzetten met fotobewerking onder Gimp. Irfan is geen fotobewerker. Gimp is véél zwaarder en daarmee minder voor mijn doel geschikt.
 Jouw opmerking dat  “men”  dan ook niet moet zeuren toont jouw hulpvaardigheid.
Verder haal je aan ook onder Wine met een niet-Linux programma te werken (Easy Cover Print)

In #14 kom je weer aansjouwen met een online Photo editor. Maar de beschrijving die ik gaf, ging helemaal niet over foto’s.

Je prefereerde antwoord te geven op het forum. Terwijl ik je de weg aanbood via PB.
Ook goed, dan krijg je hier antwoord.
'k Zie je weer...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [Opgelost] irfanview onder Linux
« Reactie #19 Gepost op: 2013/12/28, 20:21:10 »
Het behoort tot de goede forummanieren, om beleefd om te gaan met *elk* hulpbericht dat in je hulpvraagdraadje wordt gepost. Ook al is dat hulpbericht misschien voor jou totaal nutteloos.

Wanneer een bepaald hulpbericht voor jou waardeloos is, dan kun je dat simpelweg negeren. Wees blij dat er überhaupt vrijwilligers zijn die je gratis en voor niks willen helpen. En ga dus vrijwilligers die met de beste bedoelingen iets posten, niet lopen afkatten. Ook al heb je helemaal niks aan hun antwoorden.

Dat is niet alleen beleefd, maar ook voor jezelf nuttiger: zo zullen onze vrijwilligers bereid blijven om je bij toekomstige problemen te helpen.
« Laatst bewerkt op: 2013/12/28, 20:23:01 door Pjotr »

Offline Eller

  • Lid
Re: [Opgelost] irfanview onder Linux
« Reactie #20 Gepost op: 2013/12/28, 21:19:43 »
Ik stuurde je een PB en verwachtte ook via een PB antwoord. Ik had je dan mijn emailadres gegeven en samen waren we tot de ontdekking gekomen dat we alletwee ongelijk, en ook alletwee gelijk hebben.
.
Misschien heb je gelijk met je opmerking (om het met Wim Sonneveld te zeggen) ..//..dat het rottig mijn strot uitkwam..//..,
maar verplaats je eens in de beginneling op het Linux gebeuren, met het ene probleem na het andere. Die dan onbruikbare tips, verwijten, en cynische opmerkingen krijgt.
.
Ik ga verder niet meer hierover met je in discussie want dat doet de sfeer op het forum weinig goed.
Het ga je goed, Femke
'k Zie je weer...

Offline Eller

  • Lid
Re: [Opgelost] irfanview onder Linux
« Reactie #21 Gepost op: 2013/12/28, 21:27:24 »
@DirkJan;
Het verbaast me dat je als kenner van Irfan View komt met een batchbewerker voor foto's.
Zeker waar mijn omschreven toepassing niet op gebied van fotobewerking ligt.

Stel: Je wilt in volgorde van bewerken uitleggen hoe een programma werkt, of hoe iets ingesteld moet worden.
Je maakt een printscreen, snijdt uit wat belangrijk is en geeft met aanwijskaders/pijtjes/tekst aan welke te volgen stappen zijn. Dat is voor Irfan een fluitje van een cent. Hoe wil je dat met Phatch doen?

Bedankt dat je wilde meedenken, maar het is geen antwoord op (de inmiddels beantwoorde) vraag.
'k Zie je weer...

Offline Eller

  • Lid
Re: [Opgelost] irfanview onder Linux
« Reactie #22 Gepost op: 2013/12/28, 21:34:32 »
@Pjotr
off topic, want dit gaat niet meer over de vraag die ik als ts stelde.
.
Goede manieren op het forum is bijvoorbeeld als je een discussie, waaruit onvrede spreekt, buiten het forum probeert te houden, middels een Persoonlijk Bericht.
Jammer als de ander dan verkiest om het tóch op het forum te gooien.
.
Uit de reactie, waar Femke over viel, is inderdaad meer dan onvrede te lezen. Ingaand op haar vraag om een excuus, stuurde ik een PB om een en ander uit te praten.
Het gevolg kun je lezen op het forum.
Jammer. Het hád beschaafd gekund!
'k Zie je weer...

Offline Eller

  • Lid
Re: [Opgelost] irfanview onder Linux
« Reactie #23 Gepost op: 2013/12/28, 23:08:50 »
Natuurlijk kun je met een Kalashnikoff een mug doodschieten, maar fotobewerken vereist een zwaar programma, waarmee zeer veel mogelijk is.
Het maken van een tekstplaatje in Irfan is minutenwerk.
Het bijgevoegde voorbeeld is een simpel dingetje, maar ik had zo gauw niet beter bij de had. Voor effe gauw, kan het ermee door.

'k Zie je weer...

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: [Opgelost] irfanview onder Linux
« Reactie #24 Gepost op: 2013/12/28, 23:21:06 »
Natuurlijk kun je met een Kalashnikoff een mug doodschieten, maar fotobewerken vereist een zwaar programma, waarmee zeer veel mogelijk is.
Het maken van een tekstplaatje in Irfan is minutenwerk.
Het bijgevoegde voorbeeld is een simpel dingetje, maar ik had zo gauw niet beter bij de had. Voor effe gauw, kan het ermee door.


Irfanview is idd een onovertroffen wat betreft snelheid en gemak, heb er destijds met veel plezier mee gewerkt. Doe nu het meeste met gThumb (uitsnijden, verschalen, e.d.) + Gnome-paint (teksten + pijlen e.d.); GIMP is voor dergelijke bewerkingen idd veel te zwaar en onhandig maar gebruik ik soms voor wat complexere zaken.

Voor jouw doel zou je ook eens kunnen kijken naar shutter: http://shutter-project.org/preview/screenshots/