Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Katharineum  (gelezen 1053 keer)

Katharineum
« Gepost op: 2011/08/10, 20:52:47 »
In de laatste uitgave van Ubuntu-user valt een Linux-succes-artikel te lezen. De school Katharineum in Lübeck zal alle computers geleidelijk aan met Ubuntu gaan uitrusten. Vandaag de dag al krijgt iedere student al een home-pagina op een Debian-server. Voor het ogenblik draaien de client-pc's nog Windows98 (ongelofelijk dat men dergelijk OS nog gebruikt!). De extra-cost aan Windows7 en Microsoft Office2010 zou ongeveer 11000€ bedragen (een kwart van het jaarlijkse administratieve budget). Enkele geëngageerde leerkrachten hebben de directie kunnen overtuigen om op vrije software over te stappen. Ubuntu kwam als het beste uit de evaluatie (onder de Linux-distributies). Men zal Ubuntu 10.04 LTS gaan gebruiken. Men heeft nog wat problemen om MS Documenten naar Open Office (Macro's !!) om te zetten, maar de leerkrachten en leerlingen werken enthousiast mee. Leuk nieuws. Men kan het uitgespaarde bedrag voor andere pedagogische activiteiten gaan aanwenden. De school wordt zelfstandiger (niet meer afhankelijk van een grote multinational) en men verkrijgt de vrijheid om het systeem naar eigen goeddunken en vermogen aan de omstandigheden aan te passen. In ieder geval was men enthousiast over de hulp die men op de diverse Linux/Ubuntu gekregen heeft. Welke school in Nederland/België durft dergelijke uitdaging aan? (Of heeft men nog te veel geld beschikbaar?)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Katharineum
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/10, 23:38:07 »
In Nederland hebben ze geen geld voor extra leraren en beter onderwijs maar ze hebben wel weet ik hoeveel pc's ze hebben staan met Windows er op en daarbij ook nog een hoop software waar ze voor betalen.

Zou dus goede kosten besparing zijn als ze na het einde van het contract, de software vervingen.
Ben alleen bang dat het niet op iedere school kan vanwege een aantal software pakketten.
Ander probleem is, is dat leraren niet weten wat Linux is en dat men dan toch weer voor het bekende kiezen.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Katharineum
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/11, 08:41:19 »
wij hebben tot twee jaar geleden ook nog w98 gehad, toen waren de pcs tenminste snel :rolleyes:

Re: Katharineum
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/11, 09:31:46 »
wat nou oud met Win98? ik had op school vooral computers staan met DOS 6.1 en soms dan ook met Windows For Workgroups 3.11, was ook nog een Commodore 64 XD

maar, die Commodore 64 was wel het meest populair in de pauzes, had de leukste spelletjes ^_^
ik ben al iets van twee tot drie jaar van school af, maar ik weet zelfs nog precies waar hij stond en hoe de opstelling was.
achterin het muziek/wiskunde lokaal (kleine school, dus kon beide in een lokaal hebben, er waren maar 4 klassen).
en met 2 commodore 1541 5.25" Floppy drives, 2 joystiks, en ik geloof een 1084S display, maar die weet ik niet zeker.

hij was vooral populair van wegen nibbly.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Katharineum
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/11, 10:28:12 »
We zijn met 3 steunpunten momenteel aan het praten met Don Bosco (een technische school voor diverse opleidingen) en ook daar wordt een geleidelijke overstap overdacht met Ubuntu (ook de LTS-versie) . Met het uitgespaarde geld (alle pc's naar de nieuwe standaard van Microsoft zetten) worden extra servers aangekocht (met Debian) en extra recuperatie-pc's (dingen die bedrijven verkopen aan de school).

Het is nog in onderhandelingsfase, maar de directie is eigenlijk al overtuigd. Deze school zit in een netwerk van katholieke scholen, en mocht het lukken zullen andere scholen volgen (met de leerlingen van de informatica-afdeling van Don Bosco) met een geleidelijke overstap.

Compleet op Ubuntu overstappen wordt nog niet aanvaard; er is ook opleiding nodig voor de Microsoftproducten (logisch ook).

De oudere pc's (leeftijd 10 jaar en ouder) worden voorzien van Bodhi-linux om op die manier Open Office (of Libre O ) aan te leren aan studenten .

Alles kan terug gebruikt worden door deze toenadering naar Open Source.

Ik denk wel dat nog veel scholen/ ziekenhuizen/ enz zullen volgen; de eerste stappen moeten we zelf ondernemen (ik was zelf een oud student aan die school hierboven vermeld, en louter door een toeval zijn we in gesprek geraakt over computers en OS-en)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Katharineum
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/11, 18:24:27 »
En dan kunnen ze ook niet meer zeggen dat de leerlingen er virussen op hebben gezet. XD Erg leuk, misschien willen ze het thuis dan ook wel op hun computers installeren  ;)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu