Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gezocht: Gratis pc's  (gelezen 8778 keer)

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Gezocht: Gratis pc's
« Gepost op: 2007/03/18, 17:56:50 »
Ubuntero's

Voor de Dipro computerbeurzen in Belgie zoeken we 10 desktops voor de eventboxen.
Een eventbox is een doos met alle materiaal nodig voor het organiseren van een beurs. Daar zitten bijvoorbeeld de cd's, flyers, posters, ... in. Nu is het zo dat de vrijwilligers zelf de pc van bij hun thuis moeten gebruiken. En dat willen we nu net vermijden.
We willen deze pc ook in de eventbox. Het idee is om voor elke provincie een eventbox te voorzien wat een hoop transportkosten en problemen zal vermijden.
Citaat
We need your help! We are assembling ten event boxes for local Ubuntu volunteer teams. Well, at least the core of it, things you can't expect volunteers to provide.

The idea is to create an easily transportable terminal server setup. The local volunteer team can then demonstrate Ubuntu at local events using this kit. When not in use at an event, the terminal server could be used in a community project.

Have a look at our wish list below. If you can contribute something useful, please contact Annelies : kleinewereld[at]gmail[dot]com .
Links:
https://wiki.ubuntu.com/BelgianTeam/Eventbox?action=show
https://wiki.ubuntu.com/BelgianTeam/ComputerFairs

Voor mensen die iets willen doneren, Annelies kun je bereiken op dit adres:
kleinewereld[at]gmail[dot]com
Of laat iets weten in dit draadje.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

budster

  • Gast
Gezocht: Gratis pc's
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/18, 18:38:00 »
Misschien is het handig om er ook nog minimale eisen bij te zetten, ik had z'n twee maandjes geleden, een stuk of 30 oude PC's (PIII 500's) die heb ik toen maar weg gegeven aan iemand die er Ubuntu op heeft gezet en via marktpaats verkocht heeft. Dus helaas maar ze dienen nu wel het goede doel :).

Ieder bedrijf heeft ergens wel een keldertje, zoldertje of kast waar dit soort oude meuk staat. Die rommel naar Belgie krijgen lijkt mij een groter probleem als dat soort computers vinden.

markvandenborre

  • Gast
Gezocht: Gratis pc's
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/18, 19:00:57 »
Citaat van: budster
Misschien is het handig om er ook nog minimale eisen bij te zetten
Die staan erbij vermeld hoor. Ik gooi ze voor het gemak hier nog eens in de draad:

== Wish list ==
 * 10 x pc
   * >= 1.5 GHz
   * (room to get to) >=512 Mb ram
   * cd writer
   * 2 free pci slots
   * preferred:
     * small form factor
     * identical configurations
 * 20 x old pc
   * >= 32 Mb ram
   * no working hd, floppy, cd/dvd player needed
   * network: pxe bootable 100 Mbit (most big brand desktops since 1999 have this)
   * preferred:
     * usb
     * builtin sound & speakers
     * small form factor
     * identical configurations
 * 20 tft monitors
   * preferred: 17"
 * 30 keyboards Belgium azerty ps/2 or usb
   * usb preferred
 * 30 mice ps/2 or usb
   * scroll wheel preferred
   * usb preferred
 * 40 x ethernet cable 2m crossed

Citaat
Ieder bedrijf heeft ergens wel een keldertje, zoldertje of kast waar dit soort oude meuk staat. Die rommel naar Belgie krijgen lijkt mij een groter probleem als dat soort computers vinden.
Zowat een derde van de forumbezoekers hier is Belgisch. We hebben in België bewust geen apart forum opgezet. En een eindje over de grens springen om wat bakjes op te halen is ook het eind van de wereld niet.

Mark
ubuntu-be.org

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Gezocht: Gratis pc's
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/18, 19:05:03 »
20 17" tft monitoren? :o
Dan moet je wel heeel veel geluk hebben wil je die gratis krijgen...

Wat moet ik me eigenlijk voorstellen bij dipro computerbeurzen?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Gezocht: Gratis pc's
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/18, 19:45:44 »
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

markvandenborre

  • Gast
Gezocht: Gratis pc's
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/18, 19:52:01 »
Citaat van: Johanvd
20 17" tft monitoren? :o
Dan moet je wel heeel veel geluk hebben wil je die gratis krijgen...
Wie niet waagt niet wint. Ik heb niet echt schroom om te bedelen voor de Goede Zaak.

Citaat
Wat moet ik me eigenlijk voorstellen bij dipro computerbeurzen?
De belangrijkste reeks van computerbeurzen voor de particulier in België. We hebben er met ubuntu-be.org al een vijftiental gedaan. Zowat iedere zondag in een andere stad een paar duizend bezoekers. Zowel tweedehands als nieuw materiaal. Altijd wel een leuke sfeer.

Gezocht: Gratis pc's
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/18, 21:03:30 »
Mark, dat van die monitors zou wel eens een probleem kunnen worden, vermoed ik.
Hebben jullie ook overwogen sponsors aan te schrijven?

Als je hier in Nederland een vrijwilligersgroep draait en je hebt voor specifieke zaken geld nodig, dan moet je je altijd afvragen: wie zal dat nou eens voor ons betalen?
In Nederland heb je de wereld aan charitatieve fondsen die vrijwilligersprojecten ondersteunen.
Ze hebben zelfs samen een boek uitgebracht waarin  de meeste fondsenl vermeld staan: Het Fondsenboek. Ligt hier in elke bieb.

Ik vermoed dat je ook in Belgie fondsen hebt die dit soort zaken wel willen ondersteunen.
Je moet gewoon een beetje brutaal zijn en wat grote fondsen en bedrijven aanschrijven. Je project goed verkopen, goede begroting erbij etc.

Het is wel zo dat je,  als ietwat ongeorganiseerd groepje zonder officiele status, minder kans maakt op groot geld dan wanneer je je bv officieel georganiseerd bent.
In Nederland zou je dan een Stichting moeten hebben die bv ten doel heeft het organiseren van activiteiten voor Ubuntero's, het voorlichting geven aan niet- Ubuntero's en het werven van geld om dit te ondersteunen.

Maar goed, ik weet natuurlijk niet of jullie principieel tegen dit soort vormen van sponsoring zijn.
Ik heb in ieder geval maar zelden ervaren dat sponsors een vinger in de pap willen, maar je weet maar nooit he.

Succes.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

markvandenborre

  • Gast
Gezocht: Gratis pc's
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/18, 21:14:43 »
Citaat van: laacque
Mark, dat van die monitors zou wel eens een probleem kunnen worden, vermoed ik.
Hebben jullie ook overwogen sponsors aan te schrijven?
Eerst even zonder proberen hee.

Citaat
Ik vermoed dat je ook in Belgie fondsen hebt die dit soort zaken wel willen ondersteunen.
Je moet gewoon een beetje brutaal zijn en wat grote fondsen en bedrijven aanschrijven. Je project goed verkopen, goede begroting erbij etc.

Het is wel zo dat je,  als ietwat ongeorganiseerd groepje zonder officiele status, minder kans maakt op groot geld dan wanneer je je bv officieel georganiseerd bent.
In Nederland zou je dan een Stichting moeten hebben die bv ten doel heeft het organiseren van activiteiten voor Ubuntero's, het voorlichting geven aan niet- Ubuntero's en het werven van geld om dit te ondersteunen.
Inderdaad. En dat is in België een pak complexer dan in Nederland. We hebben beslist zonder rechtspersoon te werken tot het echt niet meer te vermijden valt.

Citaat
Maar goed, ik weet natuurlijk niet of jullie principieel tegen dit soort vormen van sponsoring zijn.
Ik heb in ieder geval maar zelden ervaren dat sponsors een vinger in de pap willen, maar je weet maar nooit he.
Schrik daarvoor hebben we niet echt. Maar als het zonder extra complexiteit en papierwerk kan, dan is dat natuurlijk beter. In die zin is dit een visje dat we uitgooien...

Citaat
Succes.
Bedankt voor je opbouwende kritiek!

Mark

Gezocht: Gratis pc's
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/18, 21:44:58 »
Probleem is gewoon dat op een gegeven moment je kleine vrijwilligersgroepje uit zń jasje gaat groeien. dat moment komt, al dan niet helaas, bij een groeiende groep altijd en dan moet er toch iets georganiseerd worden.
Dat is dan even ingewikkeld maar het levert ook wat op.
Niet alleen geld, maar ook bv een betere postie voor de vrijwilligers die voor je cluppie bezig zijn.
Je kunt ze dan verzekeren tijdens hun werk. En bv. de voorlichters iets van een reiskostenvergoeding uitkeren.

Ach ja...... ik heb het een paar keer meegemaakt dit soort processen. Aan de ene kant is groei leuk aan de andere kant verlies je iets van het ouwe-jongens- krentenbrood-gevoel.
Denk er maar eens over na.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

markvandenborre

  • Gast
Gezocht: Gratis pc's
« Reactie #9 Gepost op: 2007/03/18, 21:54:53 »
Citaat van: laacque
Probleem is gewoon dat op een gegeven moment je kleine vrijwilligersgroepje uit zń jasje gaat groeien. dat moment komt, al dan niet helaas, bij een groeiende groep altijd en dan moet er toch iets georganiseerd worden.
Dat is dan even ingewikkeld maar het levert ook wat op.
Niet alleen geld, maar ook bv een betere postie voor de vrijwilligers die voor je cluppie bezig zijn.
Je kunt ze dan verzekeren tijdens hun werk. En bv. de voorlichters iets van een reiskostenvergoeding uitkeren.

Ach ja...... ik heb het een paar keer meegemaakt dit soort processen. Aan de ene kant is groei leuk aan de andere kant verlies je iets van het ouwe-jongens- krentenbrood-gevoel.
Denk er maar eens over na.
Denken over hoe het verder moet gebeurt bij ons permanent.

Formaliseren doen we zachtjesaan:
* Binnen enkele dagen komt er een bankrekening aan voor wat we in België een feitelijke vereniging noemen, een vereniging zonder rechtspersoonlijkheid. Dat is een minimale stap in de richting van meer formele organisatie.
* Een volgende stap wordt waarschijnlijk een projectrekening bij de Koning Boudewijnstichting, een manier om credibiliteit te winnen zonder de last van een te zware formele structuur.

Groeten,

Mark

Gezocht: Gratis pc's
« Reactie #10 Gepost op: 2007/03/29, 21:32:54 »
Als je droomt komt deze droom vroeg of laat toch wel uit zoals nu, en zelfs nogal snel.
Na de oproep van Bart heb ik onmiddellijk een vliegertje opgelaten bij onze IT afdeling en kreeg al vlug een positief antwoord. Dit heeft 6 workstations met scherm, toetsenborden en muizen opgeleverd. Allemaal Compaq's met 866MHz processors met 1 Gig ram geheugen.
Dit alles komt van een Nederlandse werkgever die in het Turnhoutse een serieuze vestiging heeft. Misschien gaat er bij sommigen een 'lichtje' branden nu. Je ziet, we kunnen de Nederlanders niet missen. :)
Ik zou zo zeggen zet er Ubuntu op zodat je nog velen kunt overhalen hiermee op de computerbeurzen.
Bart, ik hoop dat je er heelhuids mee op de bestemming bent geraakt en geen pc of scherm in je nek hebt gekregen onderweg.
PS Ik denk dat je Bart hier nu wel ff zult moeten missen, succes ermee.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

markvandenborre

  • Gast
Gezocht: Gratis pc's
« Reactie #11 Gepost op: 2007/03/29, 23:02:55 »
Citaat van: asilnevs
Als je droomt komt deze droom vroeg of laat toch wel uit zoals nu, en zelfs nogal snel.
Na de oproep van Bart heb ik onmiddellijk een vliegertje opgelaten bij onze IT afdeling en kreeg al vlug een positief antwoord. Dit heeft 6 workstations met scherm, toetsenborden en muizen opgeleverd. Allemaal Compaq's met 866MHz processors met 1 Gig ram geheugen.
Waarvoor dank!

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Gezocht: Gratis pc's
« Reactie #12 Gepost op: 2007/03/29, 23:20:53 »
@ aslinevs: Nog bedankt voor de moeite, de pc's zullen morgen namiddag op hun bestemming zijn.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Gezocht: Gratis pc's
« Reactie #13 Gepost op: 2007/03/29, 23:25:50 »
bartek: ingrijpen moderator nodig denk ik:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/89220#p89220

Alvast bedankt.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Gezocht: Gratis pc's
« Reactie #14 Gepost op: 2007/03/30, 07:19:45 »
Pjotr: Post aangepast. Ban op Thunderline. Thx voor de info.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Kev

  • Lid
Gezocht: Gratis pc's
« Reactie #15 Gepost op: 2007/03/30, 15:27:00 »
Ik heb 2 toetsenborden geleverd die hier toch maar lekker in de weg lagen.
Er zit er wel nog eentje bij met zo een antieke dikke aansluiting die nog in gebruik waren op AT moederbord architecturen van voor 1995.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Gezocht: Gratis pc's
« Reactie #16 Gepost op: 2007/04/01, 16:37:35 »
Amai, het gaat snel met die PC's . Er stond al ne Compaq PC met de 6.10 op geinstalleerd op de beurs in Mechelen.
Mark was zelfs al bezig met de 7.04 er op te zetten, en dit ging zonder problemen. :)
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Gezocht: Gratis pc's
« Reactie #17 Gepost op: 2007/04/01, 17:01:20 »
Dadelijk worden tweedehands PC's een stuk duurder, als mensen zien dat je er in Linux nog zoveel mee kan.....  :-(

Offline mcgyver

  • Lid
Gezocht: Gratis pc's
« Reactie #18 Gepost op: 2007/04/01, 17:11:41 »
Wat hebben jullie nog nodig. Ik heb hier nog e.e.a. liggen dat jullie misschien zouden kunnen gebruiken. Afleveren is ook mogelijk als het niet te veel haast heeft.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Gezocht: Gratis pc's
« Reactie #19 Gepost op: 2007/04/01, 19:28:31 »
Hey Mcgyver
Dit hebben we nodig:
Citaat
== Wish list ==
* 10 x pc
   * >= 1.5 GHz
   * (room to get to) >=512 Mb ram
   * cd writer
   * 2 free pci slots
   * preferred:
     * small form factor
     * identical configurations
* 20 x old pc
   * >= 32 Mb ram
   * no working hd, floppy, cd/dvd player needed
   * network: pxe bootable 100 Mbit (most big brand desktops since 1999 have this)
   * preferred:
     * usb
     * builtin sound & speakers
     * small form factor
     * identical configurations
* 20 tft monitors
   * preferred: 17"
* 30 keyboards Belgium azerty ps/2 or usb
   * usb preferred
* 30 mice ps/2 or usb
   * scroll wheel preferred
   * usb preferred
* 40 x ethernet cable 2m crossed
We hebben van een lichtfabriek uit Turnhout (ik mag de naam niet noemen maar ze sponsorren een Eindhovens voetbalclubje) reeds 6 pc's, monitors, toetsenborden en muizen gekregen maar er blijft dus nog wat over.
Is er iets waar je ons mee kan helpen?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline mcgyver

  • Lid
Gezocht: Gratis pc's
« Reactie #20 Gepost op: 2007/04/01, 20:32:43 »
Had ik gezien. Ik vroeg wat jullie NOG nodig hadden. ( ik lees dat jullie sommige dingen al hebben?)

markvandenborre

  • Gast
Gezocht: Gratis pc's
« Reactie #21 Gepost op: 2007/04/02, 10:32:40 »
Prioriteit 1 zijn nu monitoren. Bij voorkeur vlakke (transporteerbaarder!), maar in eerste instantie zijn ook crt's welkom. Die kunnen we dan langzaamaan vervangen door vlakke naargelang die binnenkomen.

Gezocht: Gratis pc's
« Reactie #22 Gepost op: 2007/04/03, 00:48:23 »
Ik zal morgen navraag doen op de universiteit.
Als ik me niet vergis hebben ze vrij recentelijk een hele grote groep PC's vervangen. (De studenten werkplekken bestaan nu uit 2.0 Ghz Dual cores met 1GiB RAM, dus dat lijkt me toch vrij nieuw).
Mocht de universiteit jullie vereniging zonder rechtspersoonlijkheid (waarom niet gewoon een VZW?) een charitatief doel achten lijkt het me geen probleem om in één keer een grotere hoeveelheid systemen te krijgen.
En gezien het feit dat alle huidige studenten werkplekken voorzien van een 19" TFT lijkt het me dat er een groot aantal 15" en 17" schermen op voorraad moet liggen.
Ik doe in ieder geval mijn best.
Windows : Gevangenisraam met uitzicht op utopia.
Ubuntu    : Utopia met uitzicht op gevangenisraam.
Beryl       : LSD trip in utopia met uitzicht op aarde.
Bezoek Rechtenforum.nl voor al je juridische vragen.

markvandenborre

  • Gast
Gezocht: Gratis pc's
« Reactie #23 Gepost op: 2007/04/03, 11:02:38 »
Citaat van: Chill_Burg
Ik zal morgen navraag doen op de universiteit.
Als ik me niet vergis hebben ze vrij recentelijk een hele grote groep PC's vervangen.
Citaat
Mocht de universiteit jullie vereniging zonder rechtspersoonlijkheid (waarom niet gewoon een VZW?) een charitatief doel achten...
Onze doelstelling ( http://ubuntu-be.org/index.php?page=opdrachtverklaring ) is duidelijk non-profit. Als groep groeien we geleidelijk naar elkaar toe, en onze structuur moet daar een afspiegeling van zijn. Formaliseren gebeurt bij ons dus geleidelijk en bedachtzaam. Zo hebben we bijvoorbeeld net een bankrekening aangevraagd.

Wat betreft onze betrouwbaarheid als non-profit:
* We zijn als officiële Ubuntu-groep voor België erkend door de Ubuntu-gemeenschapsraad (Ubuntu community council).
* We hebben als non-profit een aanzienlijke schenking van hardware gekregen van een grote multinational.
* De belangrijkste leden van onze groep hebben een strikte gedragscode ondertekend: http://www.ubuntu.com/community/conduct
* Je bericht doet me iets beseffen. We kunnen met gemak een aantal aanbevelingen loskrijgen van organisaties en personen met enig gewicht (vrije software-ontwikkelaars, een prof aan de universiteit, een school waarvoor we ons hebben ingezet, overheidsambtenaren, ...). Als dat kan helpen wil ik me er wel even achterzetten.

Citaat
... lijkt het me geen probleem om in één keer een grotere hoeveelheid systemen te krijgen.
En gezien het feit dat alle huidige studenten werkplekken voorzien van een 19" TFT lijkt het me dat er een groot aantal 15" en 17" schermen op voorraad moet liggen.
Ik doe in ieder geval mijn best.
Waarvoor dank.

Mark
coördinator ubuntu-be.org

Offline mcgyver

  • Lid
Gezocht: Gratis pc's
« Reactie #24 Gepost op: 2007/04/03, 22:18:51 »
Denk ook aan de kleine donoren. Als je de lijst elke keer als je wat hebt gekregen aanpast dan weten we waar we nog naar moeten zoeken. Je zou anders het probleem kunnen krijgen dat je bv. 500 toetsenborden krijgt die je niet nodig hebt. De lijst kan hier maar ook elders (bv. een website) Zet hier dan wel een linkje. Schermen heb ik niet, kleinere dingen misschien wel. Ik bied ook aan om moederborden met lekkende condensatoren gratis te solderen. (een aantal moederborden hadden slechte condensatoren indertijd. Veel van die moederborden werden weggegooid. Vaak nog hele snelle dingen. Daar kan ik nog wat mee voor jullie, als dat een optie is.