Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Toch wat vraagjes  (gelezen 1799 keer)

Offline Tralapo

  • Lid
Toch wat vraagjes
« Gepost op: 2008/11/03, 17:53:01 »
Ben een nieuwe Ubuntu gebruiker, heb nu een paar dagen Ubuntu 8.10 en het bevalt me wel.
Maar heb toch nog wat vraagjes, en dan vooral over het netwerk.
Door de vreselijk iritant bug (dat lijkt me het tenminste gezien zo goed als iedereen er last van heeft) in 8.10 is het volkomen onmogelijk te connecten met een beveiligd draadloos netwerk, daarom werk ik nu even via de kabel.
Maar dat is verder niet belangrijk, het gaat meer om het volgende:

Ik ben de enige Linux laptop hier in huis nu, er staan nog 4 Windows pc's.
Deze zitten allemaal in een mooi netwerk, en wordt ook gebruikt om te printen.
Maar goed, ik wilde mijn Ubuntu laptop er dus ook in krijgen. Goed, even gegoogled en kwam al snel vanalles tegen over Samba.
Elke uitleg daarover begint met de stap "Systeem > Beheer > Gedeelde mappen" , wat niet eens bestaat, maar was er al snel achter dat ik gewoon een map moest uitkiezen, rechter muisknop > delen.
Dit klopt inderdaad, en nu gaf hij aan een pakket te missen, wat hij graag wilde installeren. Hier natuurlijk toestemming voor gegeven.
Nu heb ik dus een gedeelde map. Nu ging ik op zoek naar een windows pc die toevallig aanstond, dus: Locaties > Netwerk > Windows netwerk.
Maar nee hoor, hier staat niks. Ik vroeg me dus af of ik wel in de goede werkgroep zit, en hoe ik dat instel.

Echter, ga ik naar de windows pc, en druk ik op Computers in werkgroep weergeven, zie ik ineens mijn laptop (Samba, Ubuntu) erbij staan.
Ik zit dus blijkbaar wel in de goede werkgroep. Klik ik vervolgens op mijn laptop, duurt het even, en krijg ik daarna een error.
\\*naam laptop* is niet toegangkelijk. U heeft mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron.

Wat moet ik nu doen? En hoe zorg ik er nou voor dat ik óók die pc zie, en dat die pc kan verbinden met mij.

Bedankt alvast.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Toch wat vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/04, 10:22:54 »
Citaat
Door de vreselijk iritant bug (dat lijkt me het tenminste gezien zo goed als iedereen er last van heeft) in 8.10 is het volkomen onmogelijk te connecten met een beveiligd draadloos netwerk, daarom werk ik nu even via de kabel.
Heb je hier al een onderwerp over gestart? Sinds enkele versies worden draadloze netwerken wel al goed ondersteunt.

Ik zit momenteel op school, helaas zijn hier geen beveiligde verbindingen toegestaan. Kijk eens op https://help.ubuntu.com/community/SettingUpSamba voor meer informatie over Samba. Het lijkt erop dat de Nederlandse documentatie momenteel niet te bereiken is, hier staat denk ik ook wel het één en ander over in.

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline desmond

  • Lid
Toch wat vraagjes
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/04, 15:28:45 »
Een rechtenkwestie.

Allereerst dien je op 'samba'-niveau rechten te hebben om via de share die folder te benaderen. Ik dacht dat jouw methode van 'folder kiezen > rechter muisknop > delen' automatisch goed instelde.
Voorts moet je de bestandsrechten op de gedeelde folder inclusief subfolders en -bestanden nog aanpassen om de sharende user toe te laten. (kan even niet bij ubuntu-bak om specifieker te zijn).

Vanaf de windows-machine kan je dan via de verkenner 'tools-map network drive-connect using a different username' de juiste samba-user credentials opgeven.

Offline Tralapo

  • Lid
Toch wat vraagjes
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/04, 21:22:05 »
Citaat van: Scormen
Citaat
Door de vreselijk iritant bug (dat lijkt me het tenminste gezien zo goed als iedereen er last van heeft) in 8.10 is het volkomen onmogelijk te connecten met een beveiligd draadloos netwerk, daarom werk ik nu even via de kabel.
Heb je hier al een onderwerp over gestart? Sinds enkele versies worden draadloze netwerken wel al goed ondersteunt.
Hier op het forum al eentje, op Engelstalig forum al eentje en als je even kijkt in het draadloos gedeelte zie je dat er massa's topics zijn, omdat 8.10 simpelweg niet werkt met beveiligde netwerken :S Onbeveiligd geen probleem.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Toch wat vraagjes
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/05, 20:12:02 »
Citaat van: arie
8.10 werkt hier prima met beveiligde netwerken ( WPA2)
Werkt hier ook goed :)
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Toch wat vraagjes
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/06, 16:00:01 »
Dit is geen Ubuntukwestie maar het probleem ligt bij de drivers, hier draait WPA2 uitstekend. Om welke kaart gaat het? je moet trouwens rechtsklikken op een map, en naar tabblad Delen gaan, daar is alles in te stellen.

Offline Tralapo

  • Lid
Toch wat vraagjes
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/06, 17:55:15 »
Ok, nou, hebben jullie geluk. Het gaat hier om een Intel kaartje.
Maar heb niet het idee dat het daar aan ligt omdat de rest wel gewoon werkt, hij blijft gewoon constant vragen om de key.

Linub

  • Gast
Re: Toch wat vraagjes
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/12, 21:54:20 »
Met behulp van het sniffer programma is het mij wel gelukt om via een beveiligd netwerk op internet te komen.
 Succes!