Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Bestanden redden van een ext2 partitie  (gelezen 2481 keer)

[OPGELOST] Bestanden redden van een ext2 partitie
« Gepost op: 2011/07/29, 11:01:53 »
Op een externe schijf heb ik heel veel bestanden staan (foto's, muziek e.d.). De schijf is ext2 geformatteerd. Onlangs kreeg ik heel veel foutmeldingen en op een gegeven moment kreeg ik de melding dat de schijf niet meer kon worden benaderd/gelezen. Om de bestanden te redden heb ik met een partitiemanager op de harde schijf van een andere computer een partitie gemaakt en de inhoud van de externe schijf daar naartoe gekopieerd (ook ext2). Start ik vervolgens de live-cd van ubuntu, dan kan ik die ext2 partitie wel zien met de disk utility, maar ik heb er geen rechten op dus ik kan geen bestanden bekijken.

Wat ik wil is allereerst de zekerheid dat ik de bestanden kan benaderen. Als ik dat weet wil ik de externe schijf opnieuw formatteren (ik denk fat32, dan kan ik de schijf ook onder windows benaderen), en vervolgens de bestanden weer naar deze schijf kopieren.

Wat kan ik doen om dit te laten slagen?

Vast bedankt voor de reacties.

NB. De computer waar de ext2 partitie op staat is een w7 computer.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/05, 10:29:51 door scheurleer »

Re: Bestanden redden van een ext2 partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/29, 11:16:25 »
Citaat
Start ik vervolgens de live-cd van ubuntu, dan kan ik die ext2 partitie wel zien met de disk utility, maar ik heb er geen rechten op dus ik kan geen bestanden bekijken.

Als je via Alt+F2, dan invullen: gksu nautilus, kom je in je bestandsbeheerder mét rootrechten, kan je dan wél aan je bestandden om ze bv. op een geheugenstikje te zetten?
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: Bestanden redden van een ext2 partitie
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/29, 11:32:32 »
Ik zou m NTFS formatteren dan ipv FAT32, maar dat kun je misschien het best gewoon vanuit Windows zelf doen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Bestanden redden van een ext2 partitie
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/29, 11:50:41 »
Fat32 kan niet met grote files werken 4GB en groter.
Fat32 heeft geen journaal op het file systeem.

Ntfs is veiliger, heeft dus journaal op het file systeem.
Dus ntfs gebruiken.

Re: Bestanden redden van een ext2 partitie
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/29, 11:51:33 »
Citaat
Start ik vervolgens de live-cd van ubuntu, dan kan ik die ext2 partitie wel zien met de disk utility, maar ik heb er geen rechten op dus ik kan geen bestanden bekijken.

Als je via Alt+F2, dan invullen: gksu nautilus, kom je in je bestandsbeheerder mét rootrechten, kan je dan wél aan je bestandden om ze bv. op een geheugenstikje te zetten?

Hé dank je wel. Hiermee kan ik inderdaad de mappen openen en de bestanden bekijken. Maar heel vreemd: zodra ik een map selecteer om die naar een andere partitie te schrijven krijg ik weer de melding dat ik geen leesrechten heb op de map. Moet ik nog iets extra's doen?

Re: Bestanden redden van een ext2 partitie
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/29, 11:55:09 »
Citaat
Maar heel vreemd: zodra ik een map selecteer om die naar een andere partitie te schrijven krijg ik weer de melding dat ik geen leesrechten heb op de map.

Rechtsklikken op een map, Eigenschappen kiezen en op het tabblad "Rechten" nazien hoe je instellingen daar staan, eventueel daar de rechten aanpassen.  :D
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: Bestanden redden van een ext2 partitie
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/29, 12:03:25 »
Citaat
Maar heel vreemd: zodra ik een map selecteer om die naar een andere partitie te schrijven krijg ik weer de melding dat ik geen leesrechten heb op de map.

Rechtsklikken op een map, Eigenschappen kiezen en op het tabblad "Rechten" nazien hoe je instellingen daar staan, eventueel daar de rechten aanpassen.  :D

Ja, dat dacht ik ook maar dat werkt niet. Rechten worden teruggezet op "no access".

Re: Bestanden redden van een ext2 partitie
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/29, 12:07:32 »
Wel raar, omdat je normaal via Alt+F2 en gksu nautilus reeds rootrechten hebt, en derhalve alles mag doen op systeemniveau. Misschien zijn er anderen die hier meer licht op kunnen werpen?
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Bestanden redden van een ext2 partitie
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/29, 13:09:51 »
Je bent er wel in geslaagd de bestanden naar een andere ext2 partitie te kopiëren? Hoe heb je die kopie gemaakt? Indien gewoon via nautilus of "cp", dan zou je die op die andere partitie moeten kunnen openen, voor zover die bestanden niet corrupt zijn ondertussen. Indien je de image van de partitie hebt gecontroleerd, dan is dat zeer verstandig (je kan immers met geruster hart één en ander aan recovery proberen), maar die kopie zal even problematisch zijn als de originele partitie.

Externe schijven worden nooit automatisch gecontroleerd. Een kwalijke zaak, want mogelijke fouten kunnen dan accumuleren. Het bestandssysteem kan zwaar beschadigd raken. Ik heb hier ooit een tip neergezet daarover: http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/%28tip%29-controleer-nu-en-dan-je-verwijderbare-schijven/

Re: Bestanden redden van een ext2 partitie
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/29, 18:01:03 »
Je bent er wel in geslaagd de bestanden naar een andere ext2 partitie te kopiëren? Hoe heb je die kopie gemaakt?
Zoals ik al schreef heb ik een partitiemanager gebruikt, die de partitie op de externe schijf rechtstreeks heeft gekopieerd op een harde schijf partitie. Dus geen copy commando.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Bestanden redden van een ext2 partitie
« Reactie #10 Gepost op: 2011/07/29, 19:00:33 »
Welke partitie manager? (Alleen ter informatie)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Bestanden redden van een ext2 partitie
« Reactie #11 Gepost op: 2011/07/29, 20:29:51 »
Welke partitie manager? (Alleen ter informatie)
EASEUS Partition Master 8.0.1 Home Edition

Offline heir4c

  • Lid
Re: Bestanden redden van een ext2 partitie
« Reactie #12 Gepost op: 2011/07/30, 07:48:32 »
Ik zou toch eerst die backup eens nakijken of die bestanden allemaal ok zijn en te benaderen zijn.

En in plaats van een volledige map te kopiëren, open die eens en probeer een enkel bestand eens over te zetten. Als dat niet gaat dan kan je eerst nog eens via gksudo nautilus en dat tabblad van de rechten het volgende te doen: onderaan dat tabblad staat een knop met daarop iets in de zin van de rechten ook te veranderen voor gans de inhoud van die map, dus voor alle bestanden. Misschien helpt dit.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/30, 07:54:09 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Bestanden redden van een ext2 partitie
« Reactie #13 Gepost op: 2011/07/30, 09:05:46 »
onderaan dat tabblad staat een knop met daarop iets in de zin van de rechten ook te veranderen voor gans de inhoud van die map, dus voor alle bestanden. Misschien helpt dit.
Ja, dat had ik al gedaan. Rechten op de bestanden staan goed. Het vreemde is ook dat ik de bestanden gewoon kan benaderen, dus openen. Ook de muziekbestanden worden gewoon afgespeeld. Maar wil ik ze kopieren dan krijg ik de melding over onvoldoende leesrechten.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Bestanden redden van een ext2 partitie
« Reactie #14 Gepost op: 2011/07/30, 12:54:19 »
Zeer eigenaardig dat je de bestanden wel kunt openen, maar niet kopiëren. Controleer eerst en vooral het bestandssysteem van die harde schijf. Maak eens een kopie van een geluidsbestand (of een ander relatief groot bestand) via de commandolijn en kopieer en plak de foutmelding hier.

[OPGELOST] Bestanden redden van een ext2 partitie
« Reactie #15 Gepost op: 2011/07/30, 13:43:49 »
Probleem is (deels?) opgelost. Ik heb alles maar via de shell gedaan, d.w.z. partitie gemount, users en groepen omgehangen, rechten toegekend op mappen en bestanden en vervolgens met cp een grote map gekopieerd. Die staat nu op een NTFS partitie. Vervolgens via het netwerk naar een andere computer gezet en daar de boel teruggezet. Alles werkt. iedereen bedankt voor het meedenken.

Tenslotte nog over NTFS en FAT32. NTFS is een journaling filesystem, en die hebben als eigenschap dat ze een SSD sneller kapot kunnen maken. Daar zit ik dus niet op te wachten. het schijfje is voor mij puur een opslagmedium.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/05, 10:28:24 door scheurleer »