Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mappen delen tussen laptops (Ubuntu 18.04 - Lubuntu 20.04 - Windows 10)  (gelezen 3394 keer)

Ik werk reeds jaren op m'n laptop met Ubuntu, maar nu ik probeer mappen te delen met mijn andere laptops voel ik me een volslagen leek (sukkelaar) !  :(
Bedoeling is om op de drie laptops telkens de map 'Openbaar' te kunnen delen met beide andere pc's.
Na heel wat gezwoeg ben ik er in geslaagd om de mappen van de Ubuntu (18.04) en de Windows 10 klaar te krijgen; dat betekent dat ik in de Verkenner en in Nautilus de map van de andere laptop kan bekijken en bewerken.
Met de mini ASUS T100TA waarop Lubuntu 20.04 draait wil het echter niet lukken ! Samba is geïnstalleerd en de configuratiefile heb ik aangepast (/etc/samba/smb.conf) en ik zie in Dolphin onder 'Netwerk': 'Gedeelde mappen (SMB)' en ook 'Netwerk'
Als ik 'Gedeelde mappen (SMB)' open krijg ik de groepsnaam te zien van de werkgroep
Wanneer ik die wil openen krijg ik de boodschap: Ongeldig protocol
Als ik daarentegen de map 'Netwerk' wil openen dan krijg ik de melding 'Het bestand of de map network:/ bestaat niet.'
Op de Ubuntu 18.04 laptop open ik 'Bestanden' en zie ik bij 'Andere locaties' ondermeer de naam van de laptop 'T100TA', maar als ik die wil openen dan krijg ik de melding 'Kan de locatie niet benaderen. Kon lijst van gedeelde mappen niet van server opvragen: Verbinding is verlopen'
Ik weet niet waar ik nu verder moet zoeken naar de fout ???
Bedankt voor alle tips die mij op weg kunnen zetten !

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Mappen delen tussen laptops (Ubuntu 18.04 - Lubuntu 20.04 - Windows 10)
« Reactie #1 Gepost op: 2020/08/04, 19:21:41 »
Mogelijke oplossing:
https://forum.linuxmintnl.nl/viewtopic.php?f=8&t=6513#p29683

Edit /etc/samba/smb.conf, scroll naar beneden en voeg onder de regel "workgroup = WORKGROUP" de volgende twee regels toe:
client min protocol = NT1
server min protocol = NT1
Daarna even rebooten.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Mappen delen tussen laptops (Ubuntu 18.04 - Lubuntu 20.04 - Windows 10)
« Reactie #2 Gepost op: 2020/08/04, 21:31:03 »
Beste 'DeBaas',
je hebt weer iemand gelukkig gemaakt !!!
Dat is inderdaad de oplossing van mijn probleem. Ik had de eerste regel reeds in mijn configuratiefile geplaatst, maar was ervan uitgegaan dat de tweede regel niet hoefde; waarom weet ik niet meer, vermoedelijk omdat ik elders enkel de eerste lijn had gezien ?
Er is nu eindelijk een einde gekomen aan vier dagen zoeken en proberen en uiteindelijk hoofdpijn krijgen ...  =D
BEDANKT !