Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: buffer I/O error on device hdd  (gelezen 977 keer)

Superhernia

  • Gast
buffer I/O error on device hdd
« Gepost op: 2006/09/21, 20:56:00 »
Hoi

Als een goede ubuntu gebruiker heb ik de zin om mensen aan te zetten om ook voor ubuntu te kiezen. Dan komt zo een live cd best wel handig. Zo ook bij een familielid van me. Hij wilde ubuntu wel eens in werking zien. Ik dus met de live cd naar hem, bootte van de cd en kreeg toen de volgende meldingen

buffer I/O error on device hdd, logical block 22783
buffer I/O error on device hdd, logical block 24584
buffer I/O error on device hdd, logical block 32456
buffer I/O error on device hdd, logical block 33450

Diit zijn er nu vier, maar het scherm bleef doorlopen met buffer error meldingen.
Na een tijdje liep de computer gewoon vast en was enkel een reset de optie. Misschien was de live cd wel te snel geschreven dacht ik. Dus ging ik naar huis en herschreef de iso op een RW aan 4x

Terug naar onze toen nog toekomstige ubuntugebruiker maar die kreeg dezelfde fouten op zijn scherm. Wisselen van cdrom drive bracht ook geen soelaas.

Toen op google gezocht

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=254468

maar geheugen uithalen vind ik geen oplossing.

hangt dit nu aan de RW, aan de iso, of aan de bijna splinternieuwe pc?

Azalin

  • Gast
buffer I/O error on device hdd
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/21, 21:01:49 »
Mmm, dit lijkt verdacht veel op de foutmeldingen die ik kreeg. Ik heb dat toendertijd opgelost door mijn IDE kabels eens een keertje te vervangen, en weg was het probleem. Een redelijk goedkope optie. Koop dan ATA100/133 kabels (herkendbaar aan het feit dat het heeeeel veel meer draadjes zijn dan de standaard IDE kabel). Bij mij kreeg ik deze errors met mijn DVD brander. Na het vervangen van de kabel van een standaard IDE (40 draadjes met 40 pins) naar ATA133 (naar 80 draadjes met 40 pins) was het probleem weg. Een idee.

Gast

  • Gast
buffer I/O error on device hdd
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/07, 12:51:17 »
Bij mij hetzelfde. Ligt aan de brander en dus vermoedelijk aan de wijze waarop de image is weggeschreven. Punt bij deze images is vaak dat de image eigenlijk te groot is en dus in een enkele gesloten sessie worden gebrand, en kennelijk kan dat bij DVD branders problemen geven, in de zin van een aanhechtingsprobleem naar de harde schijf bij het uitpakken van de image naar een virtueel schijfgeheugen.

Ik denk dat dit een focus punt zou moeten zijn voor de Linux experts, precies aan te geven waar het probleem ligt en hoe de image gebrand dient te worden.
Ik heb het meegemaakt met de Ubuntu Edgy 6.10 en een vergelijkbaar soort melding maar anders geformleerd dan block error, vindt plaats bij SUSE 10.0 (CD1 van 5).

Gast

  • Gast
buffer I/O error on device hdd
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/07, 12:53:40 »
Even voor de duidelijkheid: is dus een fake melding want
- is dus geen fout op HDD!
- kwestie van andere CD-speler gebruiken, die minder geavanceerd is

Gooi dezelfde schijf in een gewone CD-spelert en alles loopt gesmeerd.

Azalin

  • Gast
buffer I/O error on device hdd
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/07, 15:40:32 »
Sorry, maar dat ligt dus echt niet aan de brander hoor. Dat ligt er aan dat je DVD brander DMA ondersteunt en dat je een kabel gebruikt die niet optimaal DMA ondersteunt. Is meer een zorg dat je hardware in orde is punt dan een Linux probleem.