Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schoonmaken pc-users  (gelezen 703 keer)

Schoonmaken pc-users
« Gepost op: 2016/05/28, 19:31:16 »
Eens in de zoveel schoon ik het volgende op.

rm -f ~/.thumbnails/normal/*
rm -f ~/.thunderbird/Crash Reports/*
Dit doe ik in de beheerder-gebruiker (dus niet in sudo).
Maar hoe zit dat dan met 'standaard' gebruikers?

Moet dit dan per gebruiker apart, ingelogd in de betreffende gebruiker?
Of is er een terminal commando om vanuit de beheerder standaard gebruikers op te schonen?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline h2o

  • Lid
Re: Schoonmaken pc-users
« Reactie #1 Gepost op: 2016/05/28, 19:47:19 »
Wat versta je onder 'Standaard gebruikers'?
In principe voer je een bewerking uit onder het account waarop je bent ingelogd, vanwege de ~/ voor de directorynaam.
 Stel je hebt gebruiker A en B
Dan log je met de terminal als A in op B door het commando
su BOp dat moment ben je na het ingeven van het juiste wachtwoord binnen de terminal gebruiker B. Dan kun je dat script uitvoeren.

(PS: als je alleen su invoert wordt je root.)

Je kunt het natuurlijk makkelijker maken door alles in één script te gooien en dan als root (via het sudo) account alles in één keer uit te voeren.
#!/bin/sh
sudo rm -f  /home/A/.thumbnails/normal/*
sudo rm -f /home/A/.thunderbird/Crash Reports/*
sudo rm -f  /home/B/.thumbnails/normal/*
sudo rm -f /home/B/.thunderbird/Crash Reports/*
echo Opgeruimd staat netjes.....

Ik heb een dergelijk script op de server staan die alles opruimt wat niet nodig is en geback-upt moet worden. De home directories staan namelijk op mijn server en via fstab is de /home directory van ieder werkstation daaraan gekoppeld.
« Laatst bewerkt op: 2016/05/28, 19:49:06 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Schoonmaken pc-users
« Reactie #2 Gepost op: 2016/05/28, 22:37:33 »
Wat versta je onder 'Standaard gebruikers'?

Zie bijlage. De rest wat je zegt is duidelijk. Bedankt.
(alleen, wat doet #!/bin/sh ?)
« Laatst bewerkt op: 2016/05/28, 22:41:20 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Schoonmaken pc-users
« Reactie #3 Gepost op: 2016/05/29, 01:01:49 »
Citaat
...
(alleen, wat doet #!/bin/sh ?)
...
Dat geeft aan hoe het script geïnterpreteerd moet worden. https://en.wikipedia.org/wiki/Shebang_%28Unix%29

Laten we even aannemen dat het script met #!/bin/sh erboven in een bestand staat genaamd mijnscript.sh, je kunt dit uitvoeren zonder aan te geven met welk programma:
./mijnscript.sh
Is in dit geval is dit niet hetzelfde als
bash mijnscript.shHoewel het resultaat mogelijk hetzelfde is, geeft dit aan om expliciet met het commando bash te openen en niet met dash (sh is een symlink naar /bin/dash in Ubuntu).

Als het goed is wel hetzelfde als
sh mijnscript.sh

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Schoonmaken pc-users
« Reactie #4 Gepost op: 2016/05/29, 09:27:46 »
Ik zou die mappen met thumbnails helemaal niet leegmaken. Daar staan de voorbeeldweergaven die de bestandsbeheerder gebruikt als je een map met bestanden bekijkt. Als je die verwijdert wordt dat langzamer omdat die bestanden opnieuw gemaakt moeten worden.

Heel veel ruimte nemen die bestanden ook niet in, dus je wint er niet zoveel ruimte mee als je ze verwijdert. Het verwijderen van oude bestanden gebeurt ook helemaal automatisch.

Kortom: ik zou die mappen gewoon met rust laten.
De maximale grootte en ouderdom van die bestanden kan je aanpassen in gconf-editor (/desktop/gnome/thumbnail_cache/) maar die zou ik ook met rust laten, tenzij het een systeem met extreem weinig ruimte betreft.

Offline JAM

  • Lid
Re: Schoonmaken pc-users
« Reactie #5 Gepost op: 2016/05/29, 12:00:05 »
Ik gebruik Ubuntu Tweak voor de grote schoonmaak, waaronder ook thumbnails.. Dit is dus eigenlijk niet goeg?

Re: Schoonmaken pc-users
« Reactie #6 Gepost op: 2016/05/29, 14:45:28 »
Ik zou die mappen met thumbnails helemaal niet leegmaken. Daar staan de voorbeeldweergaven die de bestandsbeheerder gebruikt als je een map met bestanden bekijkt. Als je die verwijdert wordt dat langzamer omdat die bestanden opnieuw gemaakt moeten worden.

Heel veel ruimte nemen die bestanden ook niet in, dus je wint er niet zoveel ruimte mee als je ze verwijdert. Het verwijderen van oude bestanden gebeurt ook helemaal automatisch.

Ik heb altijd begrepen dat deze mappen (ubuntu 12LTS) niet opgeschoond worden??
Dat er thumbs blijven staan van allang verwijderde bestanden.
Ik ruim het ook niet doorlopend op, maar eens in de zoveel tijd (half jaar of zo). Niet voor de ruimte, maar meer om de pc gewoon schoon te houden van overbodige bestanden. Er komen hier namelijk toch nog wel de nodige tijdelijke bestanden voorbij.

En als ze weg zijn is het eenmalig opnieuw inlezen helemaal niet zo tijdrovend. Dat valt best wel mee.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Schoonmaken pc-users
« Reactie #7 Gepost op: 2016/05/30, 12:00:56 »
Standaard wordt die map wel opgeschoond, ook in 12.04. In de gconf-editor kan je instellen hoe oud een bestand mag zijn voordat hij verwijderd wordt en je kan ook de maximale grootte van de map instellen.

Ik zie het nut er niet van in om zoiets zelf op te gaan ruimen als de computer dat zelf ook prima doet (en helemaal automatisch!). Je kan je tijd beter besteden aan het organiseren en opruimen van je normale bestanden die je echt gebruikt zoals je documenten, foto's enz.  :)

De enige uitzondering die ik zo  kan bedenken is als je computer een Raspberry Pi is of een ander vergelijkbaar of embedded systeem met extreem weinig ruimte. Maar dan zou ik ook geen standaard Ubuntu gebruiken maar een compleet kale Debian met LXDE of zo.

Re: Schoonmaken pc-users
« Reactie #8 Gepost op: 2016/05/30, 14:58:02 »
Standaard wordt die map wel opgeschoond, ook in 12.04. In de gconf-editor kan je instellen hoe oud een bestand mag zijn voordat hij verwijderd wordt en je kan ook de maximale grootte van de map instellen.

Ik wist niet dat dit automatisch gebeurd. Daar ga ik me dan toch eens in verdiepen.

Ik zie het nut er niet van in om zoiets zelf op te gaan ruimen als de computer dat zelf ook prima doet (en helemaal automatisch!). Je kan je tijd beter besteden aan het organiseren en opruimen van je normale bestanden die je echt gebruikt zoals je documenten, foto's enz.  :)

Tjah, als Pjotr het zegt geloof ik het toch wel.

https://sites.google.com/site/computertip/schoon#TOC-Maak-de-opslagplaats-van-de-miniaturen-leeg-en-beperk-de-omvang

Citaat
Maak Ubuntu veilig schoon
Ubuntu vervuilt niet veel, ook na langere tijd niet (met één opmerkelijke uitzondering, namelijk oude kernels. Daarover straks meer). Zelfs defragmentatie is overbodig. Het enige wat u in Ubuntu hoeft te doen om overtollige bestanden te verwijderen, is dit:
(...)
2 Maak de opslagplaats van de miniaturen leeg en beperk de omvang
(...)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Schoonmaken pc-users
« Reactie #9 Gepost op: 2016/05/30, 15:59:48 »
Standaard verwijdert het systeem miniaturen die ouder zijn dan 180 dagen. Als de map groter is dan 512 MB worden de oudste ook verwijderd zodat de grootte beperkt blijft.
Met de gconf-editor (12.04) of dconf-editor (huidige versies van Ubuntu) kan je die getallen aanpassen.

Je wint er dus maximaal 512 MB aan schijfruimte mee als je echt alles weggooit en de map vol zat. Ik vind dat het niet waard als ik daarna steeds moet wachten als ik een map met veel foto's open. Maar goed, dat is mijn voorkeur en als jij er anders over denkt dan kan dat natuurlijk :)

Re: Schoonmaken pc-users
« Reactie #10 Gepost op: 2016/05/31, 10:37:16 »
Hahaha, je hebt een prima punt.
Ik denk ook eigenlijk niets. Ik wist niet beter dan dat dat niet opgeruimd werd en las bij een betrouwbare bron dat je dat af en toe schoon moest maken.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore