Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook  (gelezen 8379 keer)

Offline bjelee

  • Lid
Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Gepost op: 2011/09/20, 19:09:34 »
Hoi allemaal,

Ik zoek een goede (beste klinkt meteen zo makkelijk) distro die ik kan installeren op mijn laptop/netbook.
Het is een Sony Vaio met 11.4 of 11.5 inch scherm. resolutie is

Kunnen jullie een paar goede doorgeven? Heb er even op gegoogled maar ben er geen goede/bekende tegengekomen die ik kan testen.
Gaat me puur even op de namen zodat ik er op kan googlen, downloaden, en proberen!

Ben er achter gekomen dat een distro op een 23" monitor anders werkt dan die op een 11,5"  =D
Tot nu toe zocht ik er altijd 1 die ik op beide wilde draaien  :-[

p.s. is ubuntu one alleen op ubuntu te gebruiken? of ook op anderen die op ubuntu gebaseerd zijn zoals kubuntu. of uberhaupt andere distro's, fedora 15 bijv?
p.s.s. heb search gebruikt maar kwam geen goede topics tegen, wel uit 2007/2008 dacht ik.............
thanks!

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/20, 19:13:38 »
Ik draai UbuntuOne in Xubuntu ik weet niet of het werkt in Kubuntu maar dat weten denk ik anderen wel.

Ik ken de netbookjes niet maar als ze niet al te snel zijn kun je beter kijken naar een niet al te zware distro.
Misschien Lubuntu, Xubuntu of Bodhielinux.
Ik heb bij iemand Ubuntu met Unity erop gezet en het draait goed dus dat kun je ook proberen.

Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/20, 19:21:22 »
Ik heb geen Kubuntu, maar zo zou Ubuntu One geïnstalleerd kunnen worden http://maketecheasier.com/how-to-install-and-setup-ubuntu-one-in-kubuntu/2010/03/15 er zullen ongetwijfeld recentre links te vinden zijn, dit is de eerste die ik zag. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline bjelee

  • Lid
Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/20, 19:25:35 »
Wederom dank voor de snelle reactie ;-)

Hardware is niet schrikbarend zwak hoor. AMD E-350 processor. 1.6 ghz dual core.
2 gb werkgeheugen. lijkt me wel voldoende voor (vele/alle) distro's...

Had er ubuntu op staan zelfs met de macbuntu theme alleen wilde even andere dingen uitproberen. Bijv de dock in ubuntu (unity) is dan wel traag terwijl op een andere laptop met 4 gb die soepel loopt. Dat is het enige dan denk ik wat ik heb gemerkt.....

Wil gewoon paar echte netbook distro's proberen. Vroeger was er ubuntu netbook remix maar volgens mij wordt die niet meer up-to-date gehouden? qua ontwikkeling. Want op ubuntu site kan je geen distro downloaden.....

zijn er meer van zulke goede?? want zit er niet anders op dan veel testen....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/20, 19:28:41 »
Probeer Xubuntu eens, zoals emiel1976 al schreef. Een pagina met tips voor Xubuntu vind je hier:
http://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Offline bjelee

  • Lid
Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/20, 19:57:38 »
Heeft iemand een idee waarom ik deze: Fedora-15-i686-Live-Desktop.iso niet werkend krijg via de start-up disk creator?
Als ik hem dan wil laden in het programma herkent hij hem niet als OS? :S
Geldt overigens ook voor de Linux Mint iso's...

Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/20, 20:17:27 »
Ik heb geen Kubuntu, maar zo zou Ubuntu One geïnstalleerd kunnen worden http://maketecheasier.com/how-to-install-and-setup-ubuntu-one-in-kubuntu/2010/03/15 er zullen ongetwijfeld recentre links te vinden zijn, dit is de eerste die ik zag. :)

Die link moet je NIET volgen. Even een waarschuwing bij deze. De Kubuntu-client komt er niet. Canonical heeft gezegd dat ze dat niet willen. Harald Sitter van KDE probeerde het wel, maar dat mislukte. En die mislukte versie wordt dus in die link van jou aangeboden.
Niet kwaad bedoeld richting jou Gijs, maar wou even men voor een fout behoeden ;)

Offline bjelee

  • Lid
Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/20, 20:27:52 »
No wurries. Niet geprobeerd.
Ga zo elementary OS proberen. Daarna Xubuntu. Hoop dat ik dan er een beetje uit ben!
Zag nog een "leuke" EasyPeasy misschien die ook nog proberen.

Ik wilde een Gnome 3 distro proberen maar die krijg ik maar niet goed geladen op een USB stick.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/20, 20:34:49 »
Probeer Xubuntu eens, zoals emiel1976 al schreef. Een pagina met tips voor Xubuntu vind je hier:
http://sites.google.com/site/computertip/xubuntu
Hier gebruik ik tot volle tevredenheid versie 11.10, die pas in oktober komt, grafisch niet te zwaar en het kan alles !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/20, 20:42:55 »
Ik draai op mijn netbook Lubuntu,ook met de ubuntu one client. :)
Kubuntu 20.04

Offline bjelee

  • Lid
Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/20, 20:48:26 »
Thanks heb Lubuntu ook opgeschreven. Ga straks weer even paar Youtube reviews kijken hoe het er uitziet :))
Lubuntu dan zeker een goede optie ivm Ubuntu One

Trouwens; is Easy Peasy (1.6) gewoon niet de oude Ubuntu Netbook Remix van vroegaaah?? Maar dan nu met een andere naam. Dat hoor ik heel graag van jullie!!!
Hij ziet er exact hetzelfde uit en heeft ook nog Ubuntu One!
Wat ideaal is voor mij aangezien ik mijn documenten wil syncen met een andere Laptop.
En zo niet bestaat Netbook Remix dan niet meer?


Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/20, 21:02:18 »
Bodhi zal ook lekker draaien op je laptop :)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #12 Gepost op: 2011/09/20, 21:21:15 »
Ik heb nog wel eens een oude netbook editie geprobeerd maar die was niet stabiel dus ik zou er niet aan beginnen.

Ik zou zeggen, neem een *ubuntu versie en pas die aan.
Elementary OS is een mooi systeem en ik denk dat de nieuwe versie die volgend jaar uit komt goed zal werken op je systeem.
Het heeft ook een OS X look met een ander soort menu.

Lubuntu en Xubuntu werken beide goed met UbuntuOne.
Je kunt er een dock in zetten en dingen aanpassen zoals je zelf wilt.
Ik had een screenlet in Xubuntu draaien waarbij je in een venster de mappen hebt zodat je makkelijk en snel bij je documenten kunt.
Je kunt ze ook een OS X look geven en ze werken wat sneller dan Ubuntu.

Offline bjelee

  • Lid
Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #13 Gepost op: 2011/09/20, 21:31:32 »
Oke. Ik ga er vanuit dat je met een oude netbook editie bedoelt de Ubuntu Netbook remix?
Kan daar inderdaad geen nieuwere van vinden dus dat wordt 'm niet.
Ook al lijkt EasyPeasy er verdraait veel op.

Het wordt hier (eindelijk voor mezelf) bevestigt: http://distrowatch.com/table.php?distribution=easypeasy
" It uses Ubuntu Netbook Remix graphical user interface"
En laatste updates zijn van 27 juli 2011 dus ga er maar vanuit dat dit niet dramatisch "ouderwets" of "out-dated" is.

By the way, heb net Elementary er op gezet, http://elementaryos.org/downloads 32 bit versie. Neem aan dat dit de meest recente is.
Alleen zit ik dus even met de vraag of ik nu niet een "errug oud" systeem heb draaien. Hij vraagt of ik wil updaten naar 11.04 en ook nog eens Ubuntu. Krijg ik de normale Ubuntu Unity versie? Wil voor het testen de Elementary juist houden.

Ik ga als eerst de Easy Peasy versie proberen. Die lijkt me voor mijn netbook het meest geschikt. Tenminste voor laptop met een klein(ere) scherm.
Anders wordt het inderdaad Lubuntu, Xubuntu of Ubuntu. Die werken met Gnome, toch, en tot nu toe vindt ik ze het best (op mn laptop/netbook dan).

Opzich Kubuntu was niet eens ZO gek maar gezien geen mogelijkheid syncen met Ubuntu One houdt het op.....
« Laatst bewerkt op: 2011/09/20, 21:37:19 door bjelee »

Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #14 Gepost op: 2011/09/20, 21:42:10 »
Dropbox kan je wel op Kubuntu. Kijk eens hier http://distrowatch.com/
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline emiel1976

  • Lid
Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #15 Gepost op: 2011/09/20, 21:47:14 »
Nee Elemetary draait als ik mij niet vergis op 10.04 en dat is een LTS versie en die word lang ondersteund.
Lekker zo laten en niet naar 11.04 updaten. Heeft geen meerwaarde voor Elementary OS.
Het is uit 2010 en word nog goed ondersteund dus zo oud is het niet.

Xubuntu draait met Xfce en niet met Gnome. Dat doet Elementary wel net als Ubuntu 10.04 tot en met 11.04 en dan bedoel ik de klassieke omgeving van 11.04.
Lubuntu draait op LXDE.
Xfce en Lxde zijn minder zware desktop omgevingen dan Gnome 2.

Ik zou zeggen werk een paar dagen met Elementary en kijk hoe het bevalt. en wissel dan van distro of probeer ze in Virtualbox zodat je kunt zien wat het is. Dan kun je daar kijken wat het beste bij je past.

Offline bjelee

  • Lid
Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #16 Gepost op: 2011/09/20, 22:09:11 »
Topper. Dat ga ik ook zeker doen. Heb ieder geval al aardig wat verschillende ditro's die ik ga testen en proberen.


- vandaar de vraag naar mogelijkheid ubuntu one ehehehe elke keer mijn documenten op en af zetten ;-)
- + werk continue met 2 laptops waarvan 1 functioneert als pc, op een 23 inch... U1 werkt echt feiloos. Moet zeggen beter dan bijv. dropbox of andere (windows!!) toepassingen....

En dit wordt mn test lijstje:
- Easy Peasy
- Elementary
- Xubuntu
- Lubuntu
- daarna ubuntu
die werken allemaal goed met U1 heb ik begrepen dus kan ik snel install plegen, doorgaan met het dagelijkse werk en er op af testen!!

Ben wel blij met zo een actieve forum :-) dus per definitie windt *ubuntu varianten het!!!!


Maar wat een oerwoud zeg als je als leek in de linux wereld treedt. Als je alleen al dit stuk leest: http://distrowatch.com/dwres.php?resource=major
Major ditro's: toevallig staat ubuntu bovenaan ;-) maar als je uberhaupt al op zo een site terecht komt..... en dan bijna 10 major ditros.....

Pfoe!

Offline h2o

  • Lid
Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #17 Gepost op: 2011/09/20, 22:13:56 »
Ik heb een kennis die een Asus netbook heeft. Die draait met tevredenheid op Linux Mint Isadora (vergelijkbaar met Ubuntu 10.04 LTS) en is hierover zeer te spreken.
Misschien ook iets voor het lijstje?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Tom

  • Lid
Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #18 Gepost op: 2011/09/20, 22:34:17 »
Samsung netbook met Isadora 9 LTS gaat prima.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #19 Gepost op: 2011/09/20, 23:47:33 »
@bjelee, Ja zijn een hoop distro's maar ik val over het algemeen terug op Ubuntu gebaseerde distro's.
Mijn basis is op het moment Xubuntu en Ubuntu maar daarbij probeer ik ook wel eens wat anders omdat ik het leuk vind om te doen en omdat het makkelijk is om snel iets anders te proberen.
Werkt het niet zoals je zou willen, dan kun je het makkelijk aanpassen of iets anders erop zetten.

Het begin is wennen maar als je er in komt en je blijft wat dingen proberen, dan leer je snel hoe alles werkt en wat het beste bij je past.
Ik vind Linux een heel mooi platform en ondanks dat ik nu in Win7 zit, zit ik het merendeel van de tijd in Linux. Ik game alleen in Windows.

UbuntuOne is er nu ook voor Windows trouwens. Kun je daarin ook van alles doen. :D

Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #20 Gepost op: 2011/09/21, 16:57:15 »
Mijn vriendin heeft ook een E-350 en ik heb er Mint 11 opgezet omdat oudere veries (kernels) niet werken op een E-350.
Draait lekker, enkel de ATI HW versnelling is in Linux nog niet op het niveau van Windows.
(lees: HD filmpjes draaien onder Linux minder soepel)


VV

Offline bjelee

  • Lid
Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #21 Gepost op: 2011/09/21, 19:06:54 »
@emiel hahaha dat nieuws over U1 voor windows is wel gaaf hahahaha!!  XD Dat is dan als ik een uitstapje maak naar een andere PC waar ik uit gebruiksgemak van die gebruiker (lees: vader) geen Ubuntu op kan zetten......

By the way al snel paar ditro's getest. Van alle andere beviel ubuntu me op een of andere manier toch het best. En dan nog in de unity desktop. Niet eens op klassiek staan.

Kan je in Unity niks aanpassen aan de taakbalk bovenin? Ik zou er eigenlijk standaard de 3 knoppen willen hebben die je bijv. ook bij Elementary hebt.
Namelijk Applications, System en Locations. Zoiets eigenlijk. Maar dat die continue in beeld zijn. Ook al open je een andere programma.

Voor mijn laptop beviel overigens EasyPeasy het best!! Dat kwam doordat het echt een netbook ditro is.
http://edge.geteasypeasy.com/wp-content/uploads/2010/06/EeasyPeasy16-netbook..png zie plaatje.
HELAAASSS heeft hij geen standaard support voor de touchpad (????heel raar????) en grafische driver heeft hij standaard niet... Dat je die kan installeren nadat je klaar bent met installatie. Dat waren mijn redenen om er niet voor te kiezen..

Maar als iemand een oplossing heeft of een andere distro kent die zo een "netbook stijl" heeft houd ik me aanbevolen!!!!

@VuurVosje lol ja dat merkte ik op ja hhahaha trouwens daar heb ik ook last van op mijn andere laptop met ubuntu erop. Youtube op 720p begint hij niet tijdens het kijken te stotteren maar als ik een stukje wil verplaatsen, het balkje ondeirn, duurt het 5 seconden voordat die reageerd.

Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #22 Gepost op: 2011/09/21, 19:33:16 »
@emiel hahaha dat nieuws over U1 voor windows is wel gaaf hahahaha!!  XD Dat is dan als ik een uitstapje maak naar een andere PC waar ik uit gebruiksgemak van die gebruiker (lees: vader) geen Ubuntu op kan zetten......

By the way al snel paar ditro's getest. Van alle andere beviel ubuntu me op een of andere manier toch het best. En dan nog in de unity desktop. Niet eens op klassiek staan.

1 Kan je in Unity niks aanpassen aan de taakbalk bovenin? Ik zou er eigenlijk standaard de 3 knoppen willen hebben die je bijv. ook bij Elementary hebt.
Namelijk Applications, System en Locations. Zoiets eigenlijk. Maar dat die continue in beeld zijn. Ook al open je een andere programma.

Voor mijn laptop beviel overigens EasyPeasy het best!! Dat kwam doordat het echt een netbook ditro is.
http://edge.geteasypeasy.com/wp-content/uploads/2010/06/EeasyPeasy16-netbook..png zie plaatje.
HELAAASSS heeft hij geen standaard support voor de touchpad (????heel raar????)2 en grafische driver heeft hij standaard niet... Dat je die kan installeren nadat je klaar bent met installatie. Dat waren mijn redenen om er niet voor te kiezen..

Maar als iemand een oplossing heeft of een andere distro kent die zo een "netbook stijl" heeft houd ik me aanbevolen!!!!

@VuurVosje lol ja dat merkte ik op ja hhahaha trouwens daar heb ik ook last van op mijn andere laptop met ubuntu erop. Youtube op 720p begint hij niet tijdens het kijken te stotteren maar als ik een stukje wil verplaatsen, het balkje ondeirn, duurt het 5 seconden voordat die reageerd.

1. Nee je kan niet Toepassingen, Locaties en Systeem terug krijgen in de Unity stijl (of in ieder geval ik weet dat niet)
2. Als je een ATI kaart heb sudo apt-get install fglrx
3. Welk touchpad heb je?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline bjelee

  • Lid
Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #23 Gepost op: 2011/09/21, 19:55:13 »
Hej wat leuk misschien toch een kans dat ik er met easypeasy vandoor ga ;-)

- heb inderdaad een ati kaart. Tenminste als ik nu in het configuratiescherm ga kijken zie ik 2 ati pictrogrammen om mn instellingen te wijzinge. Maar weet je zeker dat dit de driver installeerd?? Want als ik via de standaard programma, extra stuurprogrammas, zoek naar aanvullende drivers, vindt hij niks. Maar denk je dat dit verhelpt??

- Ik weet niet welke touchpad ik heb. Hoe kan ik daar achterkomen?

Als ik deze twee dingen kan aanpassen ben ik weer bereid dat te installeren. Ik heb verder ook geen andere dingen getest, maar ga er vanuit dat andere dingen super werken.
Want op zich de distro vind ik best gaaf.. Ik ken geen andere desktoppen die er op lijken......

Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #24 Gepost op: 2011/09/21, 20:07:32 »
Dropbox kan je wel op Kubuntu. Kijk eens hier http://distrowatch.com/

Ubuntu One kan ook prima op Kubuntu hoor. Dat heb ik niet ontkend. Ik had het over het KDE-frontend. Maar je kunt prima het GNOME-frontend op Kubuntu draaien hoor. Heb daar goede ervaringen mee.