Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Synaptic fout  (gelezen 392 keer)

Synaptic fout
« Gepost op: 2016/01/12, 15:27:28 »
Platform mijn Biostar
Tijdens het installeren met Synaptic van gparted kreeg ik een foutmelding, zie bijlage, de eerste regel.
Het programma wordt wel geïnstalleerd, maar is onbruikbaar.
Normaal installeer ik met Softwarecentrum, maar dat ging helemaal fout...
Systeem opgeruimd en opnieuw geprobeerd met Synaptics.
Installatie wordt verder uitgevoerd maar gParted is onbruikbaar.
Wat is hier aan de hand?
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Synaptic fout
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/12, 15:41:10 »
Wat zegt de terminal als je sudo apt-get purge gparted && sudo apt-get update && sudo apt-get install gparted uitvoert? Want die error die Synaptic je geeft lijkt niet ernstig of van invloed te zijn, als ik zo het internet zie.

Re: Synaptic fout
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/12, 16:05:18 »
sudo apt-get purge gparted && sudo apt-get update && sudo apt-get install gparted
wordt netjes uitgevoerd, zie bijlage
Grapje: gparted in Terminal starten geeft interessante fout, want volgens Systeemmonitor is gparted niet aanwezig.
Starten via Dash vraagt om wachtwoord en doet verder niks, maar dat wisten we al.
Op de andere PC's draait gparted netjes.
Rare toestand vind ik dit...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Synaptic fout
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/12, 16:28:00 »
Staat het commando sudo killall gparted && sudo killall gpartedbin && sudo gparted-pkexec jou wel toe om Gparted te starten?

Re: Synaptic fout
« Reactie #4 Gepost op: 2016/01/12, 16:33:58 »
Bezie de Bijlage!
Gparted is aan het werk en zoekt eindeloooooos naar devices... Zie de Bijlage2
 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Synaptic fout
« Reactie #5 Gepost op: 2016/01/12, 16:35:18 »
1e Bijlage zit hier
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Synaptic fout
« Reactie #6 Gepost op: 2016/01/12, 16:38:19 »
Wonderbaarlijke genezing!
Zie bijlage van eindeloos gevonden!
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Synaptic fout
« Reactie #7 Gepost op: 2016/01/12, 16:40:05 »
Het is natuurlijk fijn dat hij het doet, maar raar blijft het wel. Heb je toevallig een floppydrive in je computer zitten?

En even voor de volgende keer: Als je meer dan één plaatje wilt uploaden is het beter een album te maken op imgur.com, anders krijg je zoveel posts achtereen en dat is nu ook weer niet de bedoeling.

Re: Synaptic fout
« Reactie #8 Gepost op: 2016/01/12, 16:42:07 »
Ok TopGear, volgende keer een album op DropBox!
Nog een raar plaatje: waar slaat dat op?
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Synaptic fout
« Reactie #9 Gepost op: 2016/01/12, 16:49:24 »
Ok TopGear, volgende keer een album op DropBox!
Dankje :) Maar imgur.com o.i.d. heeft wel de voorkeur, want bij teveel views blokkeert Dropbox de foto's en kunnen eventuele andere mensen met eenzelfde vraag als jij niet meer zien wat er nou op die foto's stond.

De GLib-CRITICAL-meldingen lijken niet echt van invloed, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Overigens zouden die errors in mei 2014 al gepatcht moeten zijn...
Wat de udevadm settle betreft, het ziet ernaar uit dat Gparted wacht op een reactie van USB udev events, maar geen reactie krijgt.  Daar het allemaal hetzelfde apparaat lijkt te zijn ga ik me afvragen of je toevallig een usb-datadrager (stick, harde schijf, SD-kaart, wat dan ook) in je PC hebt zitten. Zo ja, kan je die er eens uitplukken en nog eens kijken naar hoe lang Gparted doet over het opstarten?
« Laatst bewerkt op: 2016/01/12, 16:52:26 door TopGear »

Re: Synaptic fout
« Reactie #10 Gepost op: 2016/01/12, 17:02:24 »
Dat was me ook al opgevallen: usb.
Het enige wat er aan hangt is een printer van het domme soort (HP1020) fax-printers zonder intelligentie dus.
Ha, Gparted is klaar met zoeken na 4 minuten. Printer los: probleem blijft.
Nou ja, ik moest een USB-stickje maken om mijn ASUS Eee 900A van een nieuwe BIOS te voorzien. Dat stickje moet FAT16 zijn en gaat niet met Schijven zo makkelijk...
Ik zal dat stickje wel op de T43 maken.
Het probleem is er nog, maar ik kan het ontwijken!
Bedankt voor de hulp!
Dick
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Synaptic fout
« Reactie #11 Gepost op: 2016/01/12, 23:30:33 »
Het laat mij niet los!
Het lijkt op het probleem, dat Pjotr heeft opgelost.
Gebruikers met een HP printer in de range van ongeveer 1005 t/m 1025 hebben namelijk een probleem met het starten van de PC. Het duurt circa 4 minuten voordat alles werkt. Ook de USB-muis.
De HP 1018/1020 zijn domme printers, waar niet mee te praten valt. Ze hebben een FIFO buffer. Zodra daar wat inkomt gaan ze printen. Het zijn fax-printers, daar valt niet mee te praten.
Ubuntu probeert met elke USB klant tijdens de start te communiceren. Dat kan met een fax-printer niet.
Dus zit je minuten lang te wachten.
Oplossing: HPLIP regelt alls, de aparte install van HP1018/1020 sloopt de USB controle procedure. Einde ellende.
Dus op BioStar moet ik die procedures weer een keer opnieuw installeren. Morgen proberen.
   
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail