Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Ubuntu Studio: onenigheid met de werkbalk  (gelezen 1465 keer)

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
[OPGELOST] Ubuntu Studio: onenigheid met de werkbalk
« Gepost op: 2013/11/03, 20:53:25 »
Dag lieve mensen,

Afgelopen weken ontdekt dat mijn harde schijf stuk was. Inmiddels een nieuwe en toen ontdekte ik opeens Ubuntu Studio 12.04! Nou dat was me wat  =D. Video's bewerken, muziek maken ... wie weet leer ik dat allemaal nog eens. Ben voor mijn werk wat videootjes aan het maken, maar die moeten in één keer goed zijn. Bewerken krijg ik niet gedaan tot nog toe.

Het ziet er prachtig uit allemaal, maar ik krijg een paar dingen echt niet voor elkaar met die werkbalk aan de bovenkant. Zo wil Libreoffice absoluut geen quicklaunchjes maken en ik heb geen zin om de hele tijd dat menu door te worstelen. Bij wijze van compromis wil ie ook geen icoontje op het bureaublad aanmaken ... iemand een idee hoe je een quicklaunch maakt van Libreoffice? Alle andere programma's doen het wel gewoon!

En nog een vraag over de werkbalk: ik typ soms Grieks en had het op mijn ouwe schijf net zo mooi voor elkaar dat ik op CTRL + shift drukte en dan ging ie Grieks typen. Maar hier krijg ik het nog niet eens voor elkaar om op de werkbalk een melding neer te zetten over welke taal ik momenteel typ. (en of gr weet je wel). Ik heb het wel voor elkaar dat Grieks geïnstalleerd is, maar hoe wissel je van taal of hoe stel je dat in? Alle help is in het Engels en ik kan niet altijd de juiste termen vinden voor hoe alles heet, dus daar kom ik niet uit.

Heel veel dank voor ideeën!
« Laatst bewerkt op: 2013/11/06, 14:18:39 door Sophia »

Offline joop905

  • Lid
Re: Ubuntu Studio: onenigheid met de werkbalk
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/03, 21:30:01 »
Kijk eens in je home /usr/share/applications
 sleep het icoon naar de balk

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: Ubuntu Studio: onenigheid met de werkbalk
« Reactie #2 Gepost op: 2013/11/04, 16:33:59 »
dank je wel Joop

Hoe het kan, weet ik niet,  maar zonet moest ik even weg. Toen ik weer terugkwam en de laptop aanzette, zat er warempel een tooltje op de werkbalk voor de taal. Dus als die nog eens verdwijnt, weet ik nu hoe ik hem er weer op kan krijgen.

Nu nog de quicklaunch voor Libreoffice. Zou dat in het softwarecentrum moeten?

Nee dus :-)
« Laatst bewerkt op: 2013/11/04, 16:42:28 door Sophia »

Offline joop905

  • Lid
Re: Ubuntu Studio: onenigheid met de werkbalk
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/04, 16:52:50 »
Hier staan als het goed is alle snelkoppelingen home/usr/share/applications

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: Ubuntu Studio: onenigheid met de werkbalk
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/05, 09:44:31 »
Hé Joop nu kan ik ernaast zitten hoor, maar in mijn home-map heb ik geen mapje .usr ... (en ook geen .share of .applications).
Misschien is het bij Studio anders? Kan me niet voorstellen eigenlijk?

Offline joop905

  • Lid
Re: Ubuntu Studio: onenigheid met de werkbalk
« Reactie #5 Gepost op: 2013/11/05, 10:10:39 »

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: Ubuntu Studio: onenigheid met de werkbalk
« Reactie #6 Gepost op: 2013/11/05, 10:19:20 »
Ohw het mapje vóór de home-map  =D
Ja daar zit usr en de rest zit er ook. Ik kende usr wel, maar wist niet waar ie zat.

WOW man, ik heb een quicklaunch voor Libreoffice, ben helemaal sjiek nu  :laugh:
dank je wel Joop!

Kan ook weer Grieks typen, wat wil een mens nog meer?
Ja eigenlijk nog één ding toch hoor! Namelijk dat ik kan switchen tussen gr en nl (en dus) door ctrl + shift in te drukken, maar daar denkt Ibus anders over. Die vindt dat ik maar naar de werkbalk moet gaan en dan kiezen voor de taal die ik wil. Luie Sophy


Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: Ubuntu Studio: onenigheid met de werkbalk
« Reactie #8 Gepost op: 2013/11/06, 09:49:52 »
ja kijk ZO zag het er eerst uit in 12.04, klopt en dat kreeg ik wel voor elkaar! (in die link)
Maar nu ziet het er zo uit, maak effies een screenshot, kun je zien wat een warboel :laugh:

Het is een ander menu. Als je een opdracht wilt toevoegen (dus ctrl+shift), dan moet je in een volledig onleesbaar mapje met visserslatijn een opdracht uitzoeken. En dat is dan wat er gebeurt, niet welke toets je indrukt, geloof ik. Als jij daar iets van snapt, ben je voor mij dokter hoor!

Ik mag maar 2 plaatjes bijvoegen, hoop dat het zo duidelijk is wat ik daar zie  :D

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: Ubuntu Studio: onenigheid met de werkbalk
« Reactie #9 Gepost op: 2013/11/06, 09:51:03 »
heb ik de plaatjes helemaal bewerkt, zijn ze nog te groot. Hier is het menu dat ik te zien krijg bij Instellingen > toetsenbord

Volledig abracadabra  ;)

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: Ubuntu Studio: onenigheid met de werkbalk
« Reactie #10 Gepost op: 2013/11/06, 10:16:32 »
heb ik de plaatjes helemaal bewerkt, zijn ze nog te groot. Hier is het menu dat ik te zien krijg bij Instellingen > toetsenbord

Volledig abracadabra  ;)
Zo'n abracadabra is het toch niet?

Het is heel simpel, links zijn de programma's die gestart moeten worden, rechts de snelkoppeling.

De programmanamen zijn alleen lang.

Maar dat maakt verder niet uit, klik gewoon op de grote + links onderin en kies je programma en dan de toetscombinatie.  Maar dit is om prgramma's te starten, niet om instellingen (taal) te wijzigen...

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: Ubuntu Studio: onenigheid met de werkbalk
« Reactie #11 Gepost op: 2013/11/06, 13:59:54 »
Dank je wel Bijd3hand ... justum

Dus hier mot ik niet wezen om het zo maar eens te zeggen  ;).

Je gaat niet onmiddellijk dood als het niet lukt om een toetscombinatie op te geven, waarmee je van NL naar GR kunt gaan typen, maar je wordt wel een blijere mens als het wél lukt.

Jij weet ook niet hoe dat moet he? Misschien kan het wel niet in Studio, kan maar zo. Ik merk dat die grafische dingen heel uitgebreid zijn, maar de rest is wat ingeperkter. Dus misschien kan het gewoon niet en moet ik niet lui zijn en naar de werkbalk blijven gaan om te switchen ...

Ik zet hem op opgelost, het is goed zo! Heren heel veel dank voor jullie hulp en hopelijk word ik ook nog eens zo goed als jullie, zodat ik steunpunt kan worden. Lijkt me mooi werk, maar toekomstmuziek
« Laatst bewerkt op: 2013/11/06, 14:18:23 door Sophia »