Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: twee pc's verbinden voor filesharing, wireless voor internet  (gelezen 1650 keer)

Offline matthijsm

  • Lid
twee pc's verbinden voor filesharing, wireless voor internet
« Gepost op: 2012/02/15, 21:14:50 »
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over het inrichten van een klein netwerkje.

Ik heb twee pc's die beiden via een wireless verbinding toegang hebben tot internet. Op beide pc's draait Ubuntu 11.10. De ene PC wordt vooral gebruikt als download pc. De andere PC is mijn laptop.

Is het mogelijk om via een ethernet kabel de bestanden van PC1 te delen met PC2? Delen via wireless is niet snel genoeg als ik HD content wil afspelen, vandaar deze vraag.

Zie bijlage voor een kleine illustratie...  :rolleyes:

alvast bedankt,
Matthijs


Offline matthijsm

  • Lid
Re: twee pc's verbinden voor filesharing, wireless voor internet
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/16, 14:27:55 »
Dank jullie wel voor de reacties!!

Maar als ik het goed begrijp kan ik slechts 1 van beide verbindingen gebruiken. Mijn wens is eigenlijk om voor internettoegang de wifi-verbinding te gebruiken en voor filesharing de ethernetconnectie, maar dan wel tegelijk. Is dat ook mogelijk?

Gr.
Matthijs

Offline jan11000

  • Lid
Re: twee pc's verbinden voor filesharing, wireless voor internet
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/16, 17:10:55 »
Nee, je kunt beide verbindingen gebruiken, internet via wireless, en je bestanden delen via utp kabel.

Je netwerkkaart een vaste ip nummer geven, bijv 10.16.1.5
Maar dan moet je samba config file wijzigen zodat alleen bepaalde netwerkkaart of alleen bepaalde ip nummers gebruikt worden.
Zelf gebruik ik 10.04 waar guarddog nog in zit, daar kun je dit ook doen, nar internet de samba uitzetten en naar interne ip nummers (10.16.1.5 of 192.168.1.5)open zetten.

Offline matthijsm

  • Lid
Re: twee pc's verbinden voor filesharing, wireless voor internet
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/18, 12:29:23 »
@Jan110000

Dank je, werkt perfect. Naast het instellen van de IP adressen en Samba moest ik 'Routes' nog aangeven dat de eth0 verbinding alleen gebruikt mag worden voor bronnen binnen het netwerk. Op die manier is WLAN0 de default verbinding.