Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gnome-shell-by-default  (gelezen 4290 keer)

Offline RikRik

  • Lid
gnome-shell-by-default
« Gepost op: 2011/12/16, 15:50:05 »
Gezien de reacties is niet iedereen blij met een Ubuntu met Gnome-Shell. Wat is er tegen vraag ik mij af?
Ik zou het een geweldige vooruitgang vinden en de concurrentie met Linux mint 12 verhogen.
http://www.omgubuntu.co.uk/2011/12/ubuntu-desktop-team-suggest-ubuntu-spin-using-gnome-shell-by-default/

Re: gnome-shell-by-default
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/16, 15:52:19 »
Het enigste wat ik mij kan bedenken is dat het meer ruimte neemt op de schijf (terwijl het toch al een DVD word) En de Unity gebruikers zijn bang dat er dan nog meer overstappen op Gnome Shell  :)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline RikRik

  • Lid
Re: gnome-shell-by-default
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/16, 15:54:48 »
Het enigste wat ik mij kan bedenken is dat het meer ruimte neemt op de schijf (terwijl het toch al een DVD word) En de Unity gebruikers zijn bang dat er dan nog meer overstappen op Gnome Shell  :)

Ik begrijp die eventuele angst niet ???

Offline ThomasN

  • Lid
Re: gnome-shell-by-default
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/16, 16:03:38 »
Het lijkt mij dat het uitbrengen van een Ubuntu-variant met Gnome Shell als standaard minder moeite kost dan het uitbrengen van Kubuntu, Xubuntu of Lubuntu. Ik zou het niet gebruiken, omdat ik Gnome Shell veel minder fijn vind werken dan Unity, maar als er genoeg animo voor is en er genoeg mensen vanuit de community willen meehelpen, lijkt het me een goed idee. Wat extra concurrentie houdt iedereen scherp.

Het lijkt me niet handig als Canonical er veel ontwikkelaars op zet, omdat zij hard nodig zijn bij de gewone Ubuntu, maar als het meeste werk door de community gedaan wordt hoeft het niet ten koste te gaan van de ontwikkeling van Ubuntu met Unity.

Re: gnome-shell-by-default
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/16, 16:07:28 »
denk inderdaad dat er wel best wat mensen zijn die de gnome-shell liever hebben dan unity.
idd ThomasN +1: niet te veel ontwikkelaars inzetten voor die versie, want ubuntu met unity blijft main :)

hoe zou die eigenlijk gaan heten? Gubuntu?
(KDE=Kubuntu, XFCE=Xubuntu, etc)

gebruikt trouwens zelf unity :)
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Re: gnome-shell-by-default
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/16, 16:58:00 »
Nuja, Kubuntu heeft zo'n 6 mensen van Canonical en de rest is allemaal vrijwilligers. Dus Gubuntu zou dat ook kunnen. Maar ik zie ook het probleem niet. Er moet wel behoefte aan zijn, anders zouden Kubuntu, Xubuntu en Lubuntu ook geen bestaansrecht hebben.

Offline MKe

  • Lid
Re: gnome-shell-by-default
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/16, 18:54:54 »
Hoewel ik gnomeshell fijner vind dan unity zie ik het voordeel niet van een aparte distro, temeer omdat unity ook gewoon gnome3 is. Waarom niet gewoon een keuze tijdens installeren om eventueel shell te downloaden?

Re: gnome-shell-by-default
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/16, 19:17:13 »
Hoewel ik gnomeshell fijner vind dan unity zie ik het voordeel niet van een aparte distro, temeer omdat unity ook gewoon gnome3 is. Waarom niet gewoon een keuze tijdens installeren om eventueel shell te downloaden?

Ben ik het wel mee eens, en dan kan je ook nog eens wisselen :)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: gnome-shell-by-default
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/16, 19:48:35 »
Precies. Want Pietje Puk met weinig computerervaring heeft liever een keuze tussen voor hem/haar onbekende DE's.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: gnome-shell-by-default
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/16, 20:07:03 »
Al heb ik liever de shell dan unity zie ik hier de noodzaak niet van in.
Diegene die het kennen installeren het zelf snel genoeg zonder moeite en je krijgt niet allerlij versnippering en onduidelijkheid in vragen van beginners omdat niemand weet welke omgeving hij/zei gebruikt ;)

Offline RikRik

  • Lid
Re: gnome-shell-by-default
« Reactie #10 Gepost op: 2011/12/16, 20:15:48 »
Hoewel ik gnomeshell fijner vind dan unity zie ik het voordeel niet van een aparte distro, temeer omdat unity ook gewoon gnome3 is. Waarom niet gewoon een keuze tijdens installeren om eventueel shell te downloaden?
Ben ik met je eens, wat mij betreft is een nieuwe distro helemaal niet nodig.
Als ik de reacties lees is de grootste angst dat de ontwikkeling en de standaard integratie van gnome-shell  ten koste gaan van de ontwikkeling van Unity.
Het grootste nadeel van gnome-shell in de huidige Ubuntu softwarecentrum is dat de shell niet automatisch opgewaardeerd kan worden.
Ik ben het met ThomasN eens, hij schrijft:'Wat extra concurrentie houdt iedereen scherp' Ik ben het echter niet met hem eens als hij schrijft: Het lijkt me niet handig als Canonical er veel ontwikkelaars op zet, omdat zij hard nodig zijn bij de gewone Ubuntu
Waarom moet Ubuntu per se met Unity? Waarom kan Ubuntu met gnome-shell niet een gewone Ubuntu genoemd worden?
 

Offline ThomasN

  • Lid
Re: gnome-shell-by-default
« Reactie #11 Gepost op: 2011/12/16, 21:38:20 »
Hoewel ik gnomeshell fijner vind dan unity zie ik het voordeel niet van een aparte distro, temeer omdat unity ook gewoon gnome3 is. Waarom niet gewoon een keuze tijdens installeren om eventueel shell te downloaden?
Dit lijkt me niet heel handig, want de installatie moet juist zo min mogelijk opties aanbieden om het ook voor beginnende gebruikers eenvoudig te houden. Op zichzelf is er niets mis met het installeren van Gnome Shell na installatie van Ubuntu, maar een aparte distributie zou het wel mogelijk maken de meegeleverde programma's beter in Gnome Shell te laten integreren en eventueel voor andere programma's te kiezen die beter samenwerken met Gnome Shell.

Waarom moet Ubuntu per se met Unity? Waarom kan Ubuntu met gnome-shell niet een gewone Ubuntu genoemd worden?
Ubuntu had ook met Gnome Shell gekund. Canonical heeft er echter voor gekozen een andere omgeving te ontwikkelen, juist omdat ze sommige keuzes die voor Gnome Shell gemaakt zijn verkeerd vonden. Ik ken de precieze argumentatie niet – die is vast ergens online te vinden – maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Unity doet de meeste dingen, naar mijn mening, gewoon net wat eenvoudiger en handiger. Smaken verschillen natuurlijk en we zullen na verloop van tijd merken welke omgeving populairder is. Misschien dat Ubuntu ooit wel standaard Gnome Shell gaat gebruiken, maar voorlopig zal Canonical zeker blijven inzetten op Unity. Als er een Gnome-Shell-Editie komt, zal het initiatief daarvoor vooral uit de community moeten komen.

Offline MKe

  • Lid
Re: gnome-shell-by-default
« Reactie #12 Gepost op: 2011/12/16, 22:51:44 »
Precies. Want Pietje Puk met weinig computerervaring heeft liever een keuze tussen voor hem/haar onbekende DE's.
Hmmm sarcasme lijkt mij niet zo op z'n plaats.
Die keuze hebben ze toch al gemaaktbij het kiezen tussen (klx)ubuntu(studio), om nog maar te zwijgen van andere distro's. Verder zou het aanbieden van meer keuzes prima passen bij de linux filosofie.

Maar ik maak me zorgen over het bewust dom houden van de gebruiker. De mensen die geen keus willen hebben hebben al lang een apple gekocht.

Offline RikRik

  • Lid
Re: gnome-shell-by-default
« Reactie #13 Gepost op: 2011/12/17, 00:15:04 »
The battle of the Linux desktops zal wel blijven bestaan maar ik zou het jammer vinden als de ontwikkelaars van Canonical niet een Ubuntu zouden ontwikkelen met een installatie-keuze.
Een volwaardige, door Canocial ontwikkelde, Ubuntu maakt heel veel Ubuntu derivaten in één klap overbodig. Dan is er nauwelijks nog bestaansrecht voor b.v:

http://ugr.teampr0xy.net/
« Laatst bewerkt op: 2011/12/17, 00:16:41 door RikRik »

Re: gnome-shell-by-default
« Reactie #14 Gepost op: 2011/12/17, 00:34:27 »
Mensen die een andere desktopomgeving willen installeren, zijn genoeg op de hoogte van om het zelf te installeren, in plaats van dat Ubuntu de eindgebruiker verwarrende keuzes gaat aanbieden.

Re: gnome-shell-by-default
« Reactie #15 Gepost op: 2011/12/17, 10:01:19 »
Precies. Want Pietje Puk met weinig computerervaring heeft liever een keuze tussen voor hem/haar onbekende DE's.
Hmmm sarcasme lijkt mij niet zo op z'n plaats.
Die keuze hebben ze toch al gemaaktbij het kiezen tussen (klx)ubuntu(studio), om nog maar te zwijgen van andere distro's. Verder zou het aanbieden van meer keuzes prima passen bij de linux filosofie.

Maar ik maak me zorgen over het bewust dom houden van de gebruiker. De mensen die geen keus willen hebben hebben al lang een apple gekocht.

Ja, maar het ging hier om het aanbieden van de keuze tijdens de installatie van Ubuntu zelf. Dat is iets anders dan een installatieCD met 1 andere desktopomgeving.

Re: gnome-shell-by-default
« Reactie #16 Gepost op: 2011/12/17, 10:02:07 »
Mensen die een andere desktopomgeving willen installeren, zijn genoeg op de hoogte van om het zelf te installeren, in plaats van dat Ubuntu de eindgebruiker verwarrende keuzes gaat aanbieden.

Precies, dus weg met Kubuntu, Xubuntu en Lubuntu want men kan dat toch wel via het softwarecentrum installeren vanuit Unity.

Re: gnome-shell-by-default
« Reactie #17 Gepost op: 2011/12/17, 10:05:23 »
Mensen die een andere desktopomgeving willen installeren, zijn genoeg op de hoogte van om het zelf te installeren, in plaats van dat Ubuntu de eindgebruiker verwarrende keuzes gaat aanbieden.

Precies, dus weg met Kubuntu, Xubuntu en Lubuntu want men kan dat toch wel via het softwarecentrum installeren vanuit Unity.

Nee, dan zit je met dubbele menuentry's enzovoort. Daarbij gebruikt iemand die een extra desktopomgeving wil installeren vaak ook niet het Softwarecentrum.

Re: gnome-shell-by-default
« Reactie #18 Gepost op: 2011/12/17, 10:06:09 »
Dat weet ik ook wel. Het was alleen een sarcastische opmerking die menigeen wel had kunnen stellen na het lezen van Cumulus' reactie ;)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: gnome-shell-by-default
« Reactie #19 Gepost op: 2011/12/17, 10:07:26 »
Welnu, Lubuntu, Xubuntu en Kubuntu zijn eigenlijk heel anders dan Gnome Shell en Unity. Unity en Gnome Shell gebruiken beide dezelfde programmatuur etc., zelfde techniek, beide Gnome 3, ga maar door. Lubuntu, Kubuntu en Xubuntu gebruiken allemaal andere standaardprogramma's, andere onderliggende technieken (OpenBox, KWin, XFCE). Daarom is het niet nodig Gnome Shell aparte distro te maken, maar wel voor andere DE's.

en ik tik weer eens te traag, dus StefandeVries +1

Re: gnome-shell-by-default
« Reactie #20 Gepost op: 2011/12/17, 10:10:02 »
Het was alleen een sarcastische opmerking die menigeen wel had kunnen stellen na het lezen van Cumulus' reactie ;)

Dat weet ik ook wel. :D
En wat tiempjuuh zegt: +1. Dat is inderdaad het nut van de aparte derivaten.

Re: gnome-shell-by-default
« Reactie #21 Gepost op: 2011/12/17, 11:55:07 »
Het was alleen een sarcastische opmerking die menigeen wel had kunnen stellen na het lezen van Cumulus' reactie ;)

Dat weet ik ook wel. :D
En wat tiempjuuh zegt: +1. Dat is inderdaad het nut van de aparte derivaten.
Je krijgt er idd wel wat fragmentatie door, maar aan de andere kant is het ERRRUG prettig als er een paar mensen zijn die vol overgave de Gnome 3-versie van Ubuntu kunnen onderhouden. Dat is altijd beter dan meeliften op een ander systeem. Bovendien kun je zo de iso klein houden - je hoeft immers niet nog een shell op de cd te zetten - en heb je al de overbodige Unity-pakketten niet aan boord (met alle mogelijke problemen van dien). Dat komt de stabiliteit én snelheid van het systeem ten goede. En programma's die voor Unity zijn geschreven kun je zo native in Gnome 3 implementeren.
Kortom, een nieuwe distro heeft een boel voordelen ten opzichte van het gezamenlijk aanbieden van shells. Het heeft in ieder geval mijn voorkeur als Gnome-shell gebruiker.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: gnome-shell-by-default
« Reactie #22 Gepost op: 2011/12/17, 15:12:38 »
"Je krijgt er idd wel wat fragmentatie door, maar aan de andere kant is het ERRRUG prettig als er een paar mensen zijn die vol overgave de Gnome 3-versie van Ubuntu kunnen onderhouden. Dat is altijd beter dan meeliften op een ander systeem."

Ik weet niet hoor, maar gnome-shell in 11.10 (en hoger) wordt gewoon van upstream gehaald. Dus als er al iets mis is, dan wordt dat upstream vast wel opgelost en evt. kunnen mensen uit de community toch wel bijdragen. Dus om daar een apart team op te zetten lijkt me niet helemaal nodig.

En ja, ik weet dat ik nu tegenstellend bezig ben. Ik ben voor het idee van een aparte uitgave, maar wel met andere argumenten ;)

Offline MKe

  • Lid
Re: gnome-shell-by-default
« Reactie #23 Gepost op: 2011/12/17, 16:13:07 »
Welnu, Lubuntu, Xubuntu en Kubuntu zijn eigenlijk heel anders dan Gnome Shell en Unity. Unity en Gnome Shell gebruiken beide dezelfde programmatuur etc., zelfde techniek, beide Gnome 3, ga maar door. Lubuntu, Kubuntu en Xubuntu gebruiken allemaal andere standaardprogramma's, andere onderliggende technieken (OpenBox, KWin, XFCE). Daarom is het niet nodig Gnome Shell aparte distro te maken, maar wel voor andere DE's.

Precies, een Gubuntu zou gewoon gelijk zijn aan Ubuntu, alleen dan met de default Gnomeshell. En dus volkomen overbodig. Misschien is het wel prima zoals het nu is. Gnomeshell kan gemakkelijk naast Unity geinstalleerd worden. En anders kun je gewoon Mint installeren, nietwaar? ;)

Re: gnome-shell-by-default
« Reactie #24 Gepost op: 2011/12/17, 16:21:37 »
Of met een aantal dingen voorgeinstalleerd? Kubuntu is ook niet zomaar Ubuntu met een KDE-schil.