Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows programma's draaien op Ubuntu - gaat dat?  (gelezen 12671 keer)

Windows programma's draaien op Ubuntu - gaat dat?
« Gepost op: 2008/04/03, 20:36:13 »
Op mijn laptop heb ik alleen Ubuntu draaien, Windows is er niet meer op te krijgen. Maar ... ik ben gek op Paintshop Pro en Animationshop ... en dat zijn Windows programma's. Nu las ik over Wine en dat je daarmee windows programma's kan draaien. Is het zo gemakkelijk? Hoe moet ik dat doen? Die programma's en hun bijhorende dll's ergens in een map zetten? En kunnen ze dan gewoon geopend worden met Wine of hoe werkt dat precies? Indien deze uitleg al ooit ergens gegeven werd ben ik al blij met een link naar het betreffende draadje ...

Dank bij voorbaat!

Windows programma's draaien op Ubuntu - gaat dat?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/03, 20:41:18 »
Ik zou zeggen installeer eerst eens wine via synaptic.

En ja er draaien een boel programma's onder wine, en dit worden er maandelijks meer.

kort gezegd
* Installeer wine
* Klik nu een installer van een windo programma aan en zorg ervoor dat wine dit opent indien je de keuze krijgt.

* Nu zal wine het programma installeren voor je op de juiste plek.
*Indien er geen startknop gemaakt word zal je die achteraf zelf moeten maken, en of je zoekt de .exe op van dit proggie.

*Zodra je op die .exe klikt zal middels wine dit proggie geopend worden en werken.

Eigenlijk vrij simpel en recht-toe recht-aan
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Eider

  • Gast
Windows programma's draaien op Ubuntu - gaat dat?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/03, 20:41:48 »
Hier kun je informatie vinden over het gebruik van Wine:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/gebruik/wine/

Welke versie van Paintshop Pro gebruik je? Sommige versies kun je goed gebruiken onder Ubuntu en andere zijn troep.
Je kunt hier zien of het gaat draaien: http://appdb.winehq.org/.
Maar  je kunt het ook gewoon proberen :)

Windows programma's draaien op Ubuntu - gaat dat?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/03, 21:11:21 »
Ha, bedankt voor de snelle antwoorden. Ik ga dat zeker uitproberen en ik hou jullie op de hoogte!

Ik heb momenteel Paintshop Pro 7 en 9, en Animationshop 3. Ik zoek wel uit of die zullen draaien :-)

Offline petervs

  • Lid
Windows programma's draaien op Ubuntu - gaat dat?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/03, 21:29:12 »
Paintshop Pro 7 gaat werken, zie:

http://frankscorner.org/index.php?p=graphics
Ubuntu MATE 16.04

Windows programma's draaien op Ubuntu - gaat dat?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/05, 17:35:41 »
Wine werkt echt super simpel, gewoon installeren en dan kan je je progamamtje gebruiken als in windows...
Alleen neit alles werkt, hier kan je zien wat getest is en wel of niet werkt:
http://appdb.winehq.org/
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Windows programma's draaien op Ubuntu - gaat dat?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/05, 18:29:42 »
Ik heb Wine gisteravond geïnstalleerd en Paintshop Pro 7 werkt inderdaad, het bijhorende Animation Shop werkt dan weer niet. Ik denk dat ik toch maar ga Gimpen op die laptop ;-)

Windows programma's draaien op Ubuntu - gaat dat?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/31, 13:07:25 »
Citaat van: arie
Citaat van: marianne
Ik heb Wine gisteravond geïnstalleerd en Paintshop Pro 7 werkt inderdaad, het bijhorende Animation Shop werkt dan weer niet. Ik denk dat ik toch maar ga Gimpen op die laptop ;-)
PSP moet je als tussen oplossing zien, wat nog niet lukt met Gimp daar effe PSP voor nemen.
Ik ben wel enthousiast over Ubuntu maar beweren dat Gimp evenwaardig is aan PaintShop Pro, is voor mij toch nog iets te moeilijk ... er zijn zoveel filters, maskers, tubes enz voor dat programma te vinden dat ik de meeste tutorials (ik ben lid van een psp forum) nog niet met Gimp kan maken ... maar dit laatste is voor mij wel een goed alternatief als we op weekend gaan en ik 's avonds wat op de laptop wil bezig zijn (we nemen steeds dit oudje mee, de nieuwe blijft veilig thuis). Enfin, als ik Gimp beter ken en hem steeds verder kan uitbreiden verander ik misschien nog ooit van mening ...

Windows programma's draaien op Ubuntu - gaat dat?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/31, 13:12:36 »
Ah ja, nog een vraagje. In hotels is er tegenwoordig draadloos internet te krijgen of kan je via gewone modem surfen. Maar als we in een appartementje gaan moet je al een onbeveiligd draadloos netwerk in de buurt vinden om je mails eens kunnen na te kijken. Er zijn immers ook nog niet overal hotspots te vinden. We willen draadloos internet via gsm gaan gebruiken. Voor Windows heb je daarvoor Nokia PC suite. Weet iemand of daar ook een linux versie van bestaat of zou het ook via Wine aan het werk te krijgen zijn?

Windows programma's draaien op Ubuntu - gaat dat?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/31, 13:24:06 »
Zijn daar dan ook zoveel filters en ander materiaal voor te vinden? Heb je per toeval enkele interessante links voor mij?

Windows programma's draaien op Ubuntu - gaat dat?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/31, 13:31:20 »
Citaat van: arie
Citaat van: marianne
Ah ja, nog een vraagje. In hotels is er tegenwoordig draadloos internet te krijgen of kan je via gewone modem surfen. Maar als we in een appartementje gaan moet je al een onbeveiligd draadloos netwerk in de buurt vinden om je mails eens kunnen na te kijken. Er zijn immers ook nog niet overal hotspots te vinden. We willen draadloos internet via gsm gaan gebruiken. Voor Windows heb je daarvoor Nokia PC suite. Weet iemand of daar ook een linux versie van bestaat of zou het ook via Wine aan het werk te krijgen zijn?
nokia pc suite werkt niet onder wine, heb het ook al geprobeerd.
ik heb een 3110classic, mails lezen gaat best hiermee, verzenden vind ik behelpen met zo'n gsm.
je kan de pc suite wel met win in virtualbox draaien, dan kan je toch op je laptop mailen
Dus een aanleiding om virtualbox opnieuw te installeren en uit te proberen denk ik ... alhoewel mijn eerste pogingen daartoe niet echt geslaagd te noemen waren ...

Windows programma's draaien op Ubuntu - gaat dat?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/31, 16:48:12 »
Goed dat je het zegt Arie, ik dacht er al niet aan dat ik via usb ga moeten connecteren ...

Offline Duckie

  • Lid
Windows programma's draaien op Ubuntu - gaat dat?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/31, 17:11:13 »
Citaat van: marianne
Zijn daar dan ook zoveel filters en ander materiaal voor te vinden? Heb je per toeval enkele interessante links voor mij?
Dit vind ik persoonlijk wel een heel handige site om mee te beginnen.
http://www.dutchgimpers.nl
____________________________________________

Windows programma's draaien op Ubuntu - gaat dat?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/31, 19:10:55 »
Citaat van: Duckie
Citaat van: marianne
Zijn daar dan ook zoveel filters en ander materiaal voor te vinden? Heb je per toeval enkele interessante links voor mij?
Dit vind ik persoonlijk wel een heel handige site om mee te beginnen.
http://www.dutchgimpers.nl
Dank je voor je reactie, die site ken ik al ... maar ik ben nogal hebberig :-D ... meer meer meer ...

Windows programma's draaien op Ubuntu - gaat dat?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/31, 19:20:14 »
Citaat van: arie
Citaat van: marianne
Goed dat je het zegt Arie, ik dacht er al niet aan dat ik via usb ga moeten connecteren ...
't kan ook via bluetooth of ir, maar daar heb ik geen ervaring mee
Die heb ik allebei niet op die laptop denk ik ...

Zo, virtualbox is geïnstalleerd ... en nu op zoek naar een cursus Virtualbox voor dummies ...

Windows programma's draaien op Ubuntu - gaat dat?
« Reactie #15 Gepost op: 2008/06/01, 08:10:51 »
Doodlopend ... Mijn laptop wil géén windows meer, ook niet onder virtual box. Enfin, tot die conclusie kom ik als ik na 5 uur nog maar aan 45% installatie zit en het niet meer vooruit wil gaan ;-) Mijn windows schijfje schiet bijna in brand ... Wel, ik ga meteen wat gimpen ... een fijne zondag nog aan iedereen!

Windows programma's draaien op Ubuntu - gaat dat?
« Reactie #16 Gepost op: 2008/06/01, 08:54:43 »
Kan zijn, maar op die laptop stond windows xp toen ik hem kocht, maar wat er op een moment misgegaan is? Hij werd trager en trager en hing de hele tijd op. Een herinstallatie lukte dan zelfs niet meer en het is daardoor ook dat ik ben beginnen zoeken naar een gebruiksvriendelijk alternatief, dat ik gevonden heb in Ubuntu.