Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: m4a bestanden branden met K3B  (gelezen 428 keer)

perro30

  • Gast
m4a bestanden branden met K3B
« Gepost op: 2014/01/04, 00:03:30 »
Ik wil graag binnen Precise met K3B een aantal m4a bestanden branden, met dus de bekende AAC codec. Principieel loopt K3B vast.
Nu heb ik iets gelezen op het internet http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=K3b_and_Nero_AAC en heb de nieuwste versie van deze codec gedownload, daarin zit inderdaad een mapje "linux" met de bewuste bestanden.
Maar hier loop ik vast.

Waarheen exact moet deze mapje? Hoe?
Hoe maak ik de wrapper script hiervoor? En waar zet ik die?

Ik begrijp wel hoe ik dit binnen K3B even moet configureren, daarin is deze site duidelijk. Maar eerst moeten die stappen/vragen doorlopen worden.

Hoor het graag even, waarvoor mijn dank.

Offline vanadium

  • Lid
Re: m4a bestanden branden met K3B
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/04, 13:11:43 »
Voor zover ik begrijp, zijn de instructies waarnaar je verwijst, enkel om naar m4a om te zetten met behulp van k3b. Ze hebben niets te maken met het "branden"van m4a.

En hier zal je duidelijker moeten zijn: wil je m4a bestanden omzetten en branden naar een audio-CD? Of wil je m4a bestanden schrijven op een data-CD?

Ik leg even de instructies rond het "wrapper" scritp uit, want blijkbaar is dat waar je vastloopt.

- Van de nero-site heb je een zip bestand gedownload (NeroAACCodec-1.5.1.zip) en dit uitgepakt. Je weet het linux foldertje zijn dat in dat archief zat. Dit bevat de programmatjes voor linux. Die moet je op een goede plaats op je systeem laten staan. Ik zou in mijn thuisfolder een folder "bin" aanmaken, en daar de bestanden in het linux foldertje naar toe verplaatsen.

- Eens de drie bestanden neroAacDec, neroAacEnc, neroAacTag zich in je bin folder bevinden, zal je die nog moeten uitvoerbaar maken (staat niet in de instructies!). Open hiervoor de terminal, en ga in de terminal eerst eens naar je bin folder met het commando
cd bin
Maak de bestanden nu uitvoerbaar
chmod 755 nero*
test nu, zoals in de instructies staat, of de programma's werken
./neroAacEnc
Je moet nu de uitvoer van het programma neroAacEnc in de terminal te zien krijgen.

Nu heb je de nero programma's geïnstalleerd. Om die nu vanuit K3B te kunnen gebruiken, moet je een script maken. Dat doe je door, in de bin directory, een textbestandje te maken. Je zou dit bestand "neroaac" kunnen noemen. Zo maak je, vanaf de commandolijn (daar zijn we nu toch) het bestand aan:
gedit neroaac
[code]
De teksteditor start op met een leeg scherm. Voer volgende code in (geïnspireerd op je site, maar aangepast aan wat we hier doen - tip: kopieer en plak)
[code]
#!/bin/bash
~/bin/neroAacEnc -if "$1" -of "$2"
~/bin/neroAacTag "$2" -meta:title="$3" -meta:artist="$4" -meta:comment="$5" -meta:track="$6" -meta:album="$7" -meta:year="$8"

Bewaar het bestand met "Bestand - Bewaren", of door Ctlr+s in te drukken. Verlaat de editor. Maak nu ook het script uitvoerbaar:
chmod 755 neroaac
[code]

Bij k3b geef je nu best in:
[code]
/home/$USER/neroaac - %f %t %a %c %n %m %y
[code]
(vervang $USER door je login)
in plaats van
[code]
neroaac - %f %t %a %c %n %m %y
[code]
want ik weet niet of k3b binaire bestanden in je persoonlijke directory zal vinden als je niet het volledige pad opgeeft.