Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost: Xubutu naast Ubuntu 12.04 installeren...  (gelezen 484 keer)

Opgelost: Xubutu naast Ubuntu 12.04 installeren...
« Gepost op: 2013/06/30, 08:32:03 »
Helaas is Ubuntu 12.04 te zwaar voor mijn computer. Mede op advies van forum leden wil ik daarom Xubuntu installeren.

Ik wil rustig overstappen (bestanden overzetten, programma´s installeren)... dus Xubuntu komt naast Ubuntu.   Hiervoor heb ik deze handleiding gevonden: http://complete-concrete-concise.com/ubuntu-2/ubuntu-12-04/ubuntu-12-04-how-to-install-the-xubuntu-desktop

Als alles klaar is wil ik Ubuntu verwijderen. Het lijkt mij alleen maar onnodig ruimte te kosten. 

Mijn vragen:
-is dit een goede werkwijze/werkvolgorde
-Ubuntu verwijderen is dat echt nodig
-zo ja... hoe doe ik dit

Alle tips/meningen/adviezen zijn welkom bij deze ´noob´ ! Bedankt alvast  :)
« Laatst bewerkt op: 2013/06/30, 19:04:15 door tomatito »
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Xubutu naast Ubuntu 12.04 installeren...
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/30, 09:36:58 »
De aanpak is, relatief, eenvoudig hoor:

- maak een backup van al je data (foto's, docu's, etc) op een extern medium
- download de Xubuntu-versie van je keuze (ik zou daar de LTS willen adviseren, maar de tussenversies zijn ook meer dan ok)
- maak een opstartbaar medium (USB-stick, CD, DVD)
- installeer gewoon Xubuntu over Ubuntu (schijf wissen en Xubuntu installeren)
- installatie afwerken ( klik hier voor nuttige info )

Klaar. Het heeft volgens mij geen zin om Ubuntu te blijven behouden, gezien het besturingssysteem te zwaar is voor je computer (zeg je zelf), dus gewoon Xubuntu 'clean' installeren op de schijf is de beste methode voor dit scenario.

Succes !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Xubutu naast Ubuntu 12.04 installeren...
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/30, 09:50:00 »
Bedankt! Maar ik houd toch  - voor de zekerheid - in 1e instantie Ubuntu 12.04 er naast.

(Ik heb een webwinkel dus mocht er iets fout gaan - kleine kans  maar toch - dan ´ben ik goed in de aap gelogeerd´)
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Xubutu naast Ubuntu 12.04 installeren...
« Reactie #3 Gepost op: 2013/06/30, 13:53:45 »
De link die je aanhaalt, installeert Xubuntu desktop binnenin dezelfde linux installatie als Ubuntu. Dat geeft in praktijk geen problemen. Naast alle standaard programma's van Ubuntu zal je nu ook alle standaard programma's van Xubuntu in je menu's vinden.

Mocht ik jou zijn, ik zou het eenvoudig zo doen. Later, als je ooit eens wil upgraden, kan je een verse installatie doen met een Xubuntu installatie-CD. Dan installeer je enkel en alleen de pakketten die voor Xubuntu zijn.

[edit]Pjotr heeft zelfs een pagina met instructies om een bestaande Ubuntu installatie om te bouwen naar een Xubuntu (met verwijderen van de Ubuntu-desktop componenten): https://sites.google.com/site/computertip/alternatief.
« Laatst bewerkt op: 2013/06/30, 14:00:13 door vanadium »

Re: Xubutu naast Ubuntu 12.04 installeren...
« Reactie #4 Gepost op: 2013/06/30, 19:03:45 »
Bedankt voor de hulp  :D Als ik een keer goed de tijd heb dan installeer ik met behulp van genoemde link Xubuntu. Ik ben onderhand wel benieuwd naar Xubuntu en hoe goed dat draait op mijn oude ´beestje´  ;)
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)