Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: administrator-rechten  (gelezen 1322 keer)

Offline vinum

  • Lid
administrator-rechten
« Gepost op: 2012/07/13, 14:52:34 »
heb nu  11.10 op mijn systeem staan.
op bepaalde momenten, oa als ik een usb-stick of sd-kaart een naam wil geven, zegt het dat ik niet genoeg rechten heb om iets te veranderen.
vermits ik het systeem zelf heb geinstalleerd, vraag ik mij af hoe dit kan en wat er kan aan verholpen worden.
« Laatst bewerkt op: 2012/07/13, 15:41:15 door vinum »

Offline jolo

  • Lid
Re: administrator-rechten
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/13, 16:28:04 »
Had je dat terminalcommando wel gebruikt met sudo ervoor? En had je 'm na het inpluggen van de usb-stick, wel unmounted? Zie voor info deze Engelstalige Ubuntu documentation https://help.ubuntu.com/community/RenameUSBDrive
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: administrator-rechten
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/13, 16:29:01 »
Een terminalcommando is niet nodig. Ga naar Schijfgereedschap (typ dat in de Dash) en selecteer je USB-stick. Kies de juiste partitie en verander hem van naam door op "Etiket wijzigen" te drukken.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: administrator-rechten
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/13, 16:41:40 »
vermits ik het systeem zelf heb geinstalleerd, vraag ik mij af hoe dit kan
Duidelijk een reactie van een Windows gebruiker, Linux is veel veiliger, je hebt hier te maken met één van de beveiligingen.
Troost je, wanneer je er aan gewend bent, wil je niet anders meer ........ :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vinum

  • Lid
Re: administrator-rechten
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/15, 04:53:45 »
ik heb geen probleem met de beveiliging, integendeel zelfs (vgl. windows), maar als ik, als installeerder, beheerder, enige gebruiker of hoe je het ook mag noemen, bepaalde rechten niet heb, vraag ik mij af wie ze dan wel heeft.

Offline jan11000

  • Lid
Re: administrator-rechten
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/15, 06:00:21 »
Probeer op te starten met sudo of gksudo en dan de commando, in de terminal.
gksudo palimpsest
Dit is voor disk utility als admin te starten.

Partities die gemaakt worden via andere systemen, daar heb je geen rechten, dus of de rechten wijzigen of via gksudo.

Re: administrator-rechten
« Reactie #6 Gepost op: 2012/07/15, 06:10:15 »
Probeer op te starten met sudo of gksudo en dan de commando, in de terminal.
gksudo palimpsest
Dit is voor disk utility als admin te starten.

Partities die gemaakt worden via andere systemen, daar heb je geen rechten, dus of de rechten wijzigen of via gksudo.
Dat is absoluut onnodig. Palimpsest verkrijgt haar beheerdersrechten van PolicyKit.

Offline jan11000

  • Lid
Re: administrator-rechten
« Reactie #7 Gepost op: 2012/07/15, 06:34:27 »
Toch heb ik het vroeger vaker nodig gehad, omdat ik iets niet kon wijzigen, door gksudo werkte het wel.

Re: administrator-rechten
« Reactie #8 Gepost op: 2012/07/15, 06:36:52 »
Toch heb ik het vroeger vaker nodig gehad, omdat ik iets niet kon wijzigen, door gksudo werkte het wel.
Dan was er iets anders aan de hand met je systeem vermoed ik, normaliter is het niet nodig.

Offline softbart

  • Lid
Re: administrator-rechten
« Reactie #9 Gepost op: 2012/07/15, 12:44:22 »
ik heb geen probleem met de beveiliging, integendeel zelfs (vgl. windows), maar als ik, als installeerder, beheerder, enige gebruiker of hoe je het ook mag noemen, bepaalde rechten niet heb, vraag ik mij af wie ze dan wel heeft.

De enige gebruiker met alle rechten is root.
Voorheen werd bij de installatie alleen gevraagd om een wachtwoord voor root op te geven. Vervolgens konden apart gebruikers worden aangemaakt. (b.v. bij Slackware e.d..)
Later werd bij de installatie ook de eerste gebruiker gevraagd. (b.v. bij Debian.)
Nu wordt alleen nog om de eerste gebruiker gevraagd. (b.v. Ubuntu en afgeleiden.)
Met sudo kunnen bepaalde rootrechten worden verleend. Welke apart dienen te worden vermeld in een config file. (Slackware,Debian e.d.)
In Ubuntu worden direct sudo rechten verleend aan de eerste gebruiker.
Of dit juist is?? In de Linux gedacht misschien niet, zeker niet als beheerder denkend. In de Ubuntu gedachte misschien wel.
Ik hoop dat iets meer duidelijkheid geeft.

groet,

Theo