Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows  (gelezen 5450 keer)

Firebird

  • Gast
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #25 Gepost op: 2007/01/07, 10:12:23 »
Ik wou gewoon maar een mogelijkheid aangeven waarbij beide versies waar zijn.

Iemand anders z'n post 'onzin' noemen vind ik persoonlijk overigens ronduit grof. Iedereen die hier een antwoord post doet dat om te proberen andere mensen te helpen - als je denkt dat iemand's antwoord verkeerd is kan je dat imho minstens diplomatisch aanpakken of anders een PM sturen. En maar doorbomen over de fantastische sfeer op dit forum, hah.

Offline mcgyver

  • Lid
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #26 Gepost op: 2007/01/07, 11:19:41 »
Citaat van: Firebird
Ik wou gewoon maar een mogelijkheid aangeven waarbij beide versies waar zijn.

Iemand anders z'n post 'onzin' noemen vind ik persoonlijk overigens ronduit grof. Iedereen die hier een antwoord post doet dat om te proberen andere mensen te helpen - als je denkt dat iemand's antwoord verkeerd is kan je dat imho minstens diplomatisch aanpakken of anders een PM sturen. En maar doorbomen over de fantastische sfeer op dit forum, hah.
Helemaal mee eens Firebird. Corvus je het altijd hele goede bijdragen, maar hoewel ik geen moderator ben, vind ook ik dat dit niet kan. Wees zo vriendelijk het alsnog anders te formuleren

Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #27 Gepost op: 2007/01/07, 14:25:42 »
Citaat van: siegi
Citaat van: CORVUS_CORAX
Citaat van: siegi
Normaal gezien kan je bij een windows cd de recovery console opstarten.  En daar fixmbr typen.  
of fdisk /mbr
Hier heb je bij mijn weten toch geen wachtwoord voor nodig hoor.
Daar heb je 100% zeker weten een administrator password voor nodig.
Vaak zijn de standaard gebruikers ook met administrator rechten, probeer eens je eigen inlog password.
Toch niet als je de windows cd gebruikt. en daarmee dos opstart.
Sorry, maar in mn eerste post, was ik niet beledigend, correct en gaf alleen een aanwijzing.

Laat het even vooropgesteld worden dat met de recovery-console, waar ik het over had, je zowiezo een CD nodig hebt en een password.
Dan krijg ik na mij aanwijzing, bovenstaande vetgedrukte reactie, wat bij mij aankomt alsof ik onzin zou posten.

Ten eerste reageeer ikzelf niet in topics waar ik niks van weet, dus wanneer ik ergens post dan doe ik dat omdat ik er iets over weet, dus vind ik dat hij eerst zijn advies mag na checken, voordat hij zo'n reactie post, welke feitelijk onzin is!
Persoonlijk vind ik dat niet grof, grof is het mensen te gaan beledigen of tegen goed advies ingaan.

Mischien dat mijn reactie wat direct is, maar dat is mijn persoonlijkheid ook in de sociale omgang met mensen, ik ben correct, direct en eerlijk, dat zit in mijn karakter.

Wat onzin voor mij betekend:
onbedoeld heeft geen bedoeling.
onzin heeft geen zin.

Wat is daar grof aan? Ik zeg toch niet dat hij persoonlijk onzin IS? Want ik vind niemand onzin en iedereen waardevol op dit forum.

Let wel dat sommige goed bedoelde adviezen, sommige mensen alleen maar meer frustraties bezorgen bij een probleem en denken dat het aan hun ligt of aan de computer, terwijl het probleem ligt bij het advies, maar dat weet een beginner niet en die heeft dan uren/dagenlang frustraties.
En dat vind ik ook niet correct, grof en onbeleefd vind ik niet correct te handelen.

. en ik verander mijn post niet, dat moet een moderator dan maar doen, wanneer die het niet met me eens is.
Maar dan ben ik weg op dit forum, waar ik dan niet mezelf zou kunnen/mogen zijn.

Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #28 Gepost op: 2007/01/07, 14:33:39 »
Niet dat ik altijd technisch 100% correcte advies geef (wat ik dan overigens niet resoluut doe), maar ik ben wel ontvankelijk voor correctie!

Offline mcgyver

  • Lid
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #29 Gepost op: 2007/01/07, 16:08:55 »
Ik begrijp je wel. Nogmaals, je hebt altijd hele goede bijdragen. Maar onzin klonk in dit geval een beetje als: "je raaskalt" en dat komt hard aan. We begrijpen elkaar wel, zand erover, vergeven en vergeten. ;)

En we blijven wachten op je bijdragen ;)

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #30 Gepost op: 2007/01/07, 23:24:38 »
@corvus
Ik had alleen de ervaring dat het bij mij wel lukte.  Misschien omdat ik zo'n medion bak heb staan.
Ik denk dat we allemaal maar antwoorden kunnen geven uit ervaringen die we hebben.  
Maar ik sta natuurlijk open voor correcties.  
Maar ik heb je mailtje gestuurd BTW, want ik hou eigenlijk deze discussies liever buiten het forum.  
Er zijn trouwens heel wat antwoorden van jouw die een meerwaarde aan het forum geven.

Offline vliegje20

  • Lid
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #31 Gepost op: 2007/01/08, 09:41:12 »
Ben blij dat jullie het opgelost hebben maar helaas is mijn probleem nog niet voorbij :(

Offline Soul-Sing

  • Lid
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #32 Gepost op: 2007/01/08, 09:50:30 »
Citaat van: vliegje20
Ben blij dat jullie het opgelost hebben maar helaas is mijn probleem nog niet voorbij :(
je doelt nu op item 11 toch?
je hebt de live cd gebruikt? in de tips in item 14 van pjotr reeds gedaan?
heb je een ext 3 aangemaakt met een swap? voor de nieuwe install?

welke systeem gebruik je? geef eens wat info over je ramgeheugen, etc.
meestal wanneer een install zo traag verloopt of blijft hangen mis je de juiste
hoeveelheid ram. dan zou je kunnen kijken naar een ubuntu variant die wat lichter is, en beter past op je systeem/hardware.

Offline vliegje20

  • Lid
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #33 Gepost op: 2007/01/08, 10:20:07 »
Klopt. Live cd gebruikt maar ik vroeg nog aan pjotr waarom dat hij die tip gaf want dan weet ik waar de fout zit. Want ubuntu is dus helemaal verwijderd en ik snap de logica even niet om er dan toch grub op te zetten. Ik zal nooit een goeie tip in de win slaan maar wil wel weten waarom ik t doe ;) Ik zal t straks toch eens proberen. Maar even een onduidelijkheid:

4. Typ "root (hd0,0)" en druk op Enter (als je rootpartitie op hda1 staat; staat die bijvoorbeeld op hda6, dan is de terminaltoverspreuk "root (hd0,5)" ). Hiermee vertel je Grub waar de actieve Linuxpartitie zit. Grub begint met tellen vanaf 0!
5. Typ "setup (hd0)" en druk op Enter. Hiermee installeer je Grub (opnieuw) in de MBR.

Dit zegt Pjotr.
Ik heb 4 parttites 1 is winxp 2 is de root van ubuntu, 3 is swap en 4 is extra
Als ik het goed begrijp moet ik dan bij 4 root (hd0,1) doen en bij 5 gewoon wat er staat want dan zet hij het bij windows he. Sorry wil effe mn windows niet vernaggelen.

ext3 en swap zijn aangemaakt.
ik heb het op een laptop maar dat m'n systeem te traag zou zijn lijkt me heel onwaarschijnlijk omdat ik m van de week gewoon geinstalleerd had. Na de problemen met de packages kon ik m niet meer installeren.

Ik heb misschien iets gevonden. Als ik windows start krijg je eerst het laadscherm van winxp daarna krijg ik een bluaw scherm met de melding:
xmnt2002 program not found skip autocheck. Misschien is het iets.

Offline vliegje20

  • Lid
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #34 Gepost op: 2007/01/08, 19:06:02 »
Citaat van: pjotr123
1. Start de computer vanaf de Gparted LiveCD
2. Open een terminalschermpje.
3. Typ "grub" (zonder aanhalingstekens uiteraard....) en druk op Enter. Dit start Grub zelf op.
4. Typ "root (hd0,0)" en druk op Enter (als je rootpartitie op hda1 staat; staat die bijvoorbeeld op hda6, dan is de terminaltoverspreuk "root (hd0,5)" ). Hiermee vertel je Grub waar de actieve Linuxpartitie zit. Grub begint met tellen vanaf 0!
5. Typ "setup (hd0)" en druk op Enter. Hiermee installeer je Grub (opnieuw) in de MBR.
6. Verlaat Grub door "quit" in te tikken en op Enter te drukken.
Inmiddels deze stappen geprobeerd. ik kom/m stap 4 hier zegt ie:
Filesystemtype is ext2fs, partition type 0x83

Bij stap 5 zegt ie:

checking if "/boot/grub/stage1"exists ..... no
checking if "/grub/stage1" exists ........ no

Error 15: file not found

Offline vliegje20

  • Lid
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #35 Gepost op: 2007/01/09, 12:53:16 »
Niemand een idee hoe nu verder?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #36 Gepost op: 2007/01/09, 14:01:26 »
Gewoon *precies* alle stappen volgen, vliegje. Je hoeft heus niet bang te zijn dat je zo je Windows zult beschadigen. Je vervangt alleen maar de Windows bootloader door de Linux bootloader. De bootloader zit nu eenmaal altijd in hd0, oftewel de eerste sector van de harde schijf.

Grub bestaat uit twee delen. Het eerste deel is het programma zelf; dat hoort altijd in hd0 thuis. Het tweede deel is de menulijst van Grub. Die staat altijd op de actieve Linuxpartitie, bijvoorbeeld op hd0,5 (hda6) of zo. Die menulijst is bij de installatie van Ubuntu, door Ubuntu aangemaakt. het is natuurlijk duidelijk dat er wel zo'n lijst moet zijn, voordat Grub hem kan gebruiken...... In die lijst staat ook de opstartmogelijkheid van Windows.

Groet, Pjotr.

Offline vliegje20

  • Lid
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #37 Gepost op: 2007/01/09, 14:08:32 »
Vandaar dat het gister dus niet lukte. Ik heb het geprobeerd door alle stappen te volgen maar kreeg:

bij stap 4 hier zegt ie:
Filesystemtype is ext2fs, partition type 0x83

Bij stap 5 zegt ie:

checking if "/boot/grub/stage1"exists ..... no
checking if "/grub/stage1" exists ........ no

Error 15: file not found

Dus als ik ubuntu niet kan installeren heb ik aan die gpartedlive cd ook niks. Want ubuntu installeren lukt nog altijd niet. Bij windows krijg ik dus deze melding:
Als ik windows start krijg je eerst het laadscherm van winxp daarna krijg ik een blauw scherm met de melding:
xmnt2002 program not found skipping autocheck

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #38 Gepost op: 2007/01/09, 14:32:10 »
Citaat van: vliegje20
Vandaar dat het gister dus niet lukte. Ik heb het geprobeerd door alle stappen te volgen maar kreeg:

bij stap 4 hier zegt ie:
Filesystemtype is ext2fs, partition type 0x83

Bij stap 5 zegt ie:

checking if "/boot/grub/stage1"exists ..... no
checking if "/grub/stage1" exists ........ no

Error 15: file not found

Dus als ik ubuntu niet kan installeren heb ik aan die gpartedlive cd ook niks. Want ubuntu installeren lukt nog altijd niet. Bij windows krijg ik dus deze melding:
Als ik windows start krijg je eerst het laadscherm van winxp daarna krijg ik een blauw scherm met de melding:
xmnt2002 program not found skipping autocheck
Ja, want de bootloader van Windows (xmnt2002) is dus al vervangen door Grub. Maar Grub heeft nog geen menulijst.

Je kunt dus eerst met Gparted een EXT3-partitie (minimaal 3 GB) en een Swap-partitie (minimaal iets groter dan je RAM-geheugen) aanmaken. Vervolgens Ubuntu installeren in de EXT3-partitie. Nu werkt alles wel. Inclusief Windows.

Als je minder dan 256 Mb RAM hebt, maar minimaal 128 Mb, dan kun je beter de lichtgewicht Xubuntu kiezen, en installeren met de Alternate CD (dus zonder LiveCD-functie). Haal 'm hier: http://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/releases/6.06.1/release.1/xubuntu-6.06.1-alternate-i386.iso

Groet, Pjotr.

Offline vliegje20

  • Lid
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #39 Gepost op: 2007/01/09, 19:46:31 »
Dank voor je tip maar het heeft helaas nog niet geholpen :(
ik heb 384 mb RAM.

Ik heb met Gparted een EXT3-partitie aangemaakt maar zodra ik in de install kwam gaf ie aan dat het een EXT2-partitie was. Weer omgezet dus en gaan installeren. Hij ging de 55% voorbij dus ik was hoopvol. Ware het niet dat ie stil ging staan op 66% met nog 6:17 te gaan.
Installatie dus weer mislukt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #40 Gepost op: 2007/01/09, 20:08:38 »
Citaat van: vliegje20
Dank voor je tip maar het heeft helaas nog niet geholpen :(
ik heb 384 mb RAM.

Ik heb met Gparted een EXT3-partitie aangemaakt maar zodra ik in de install kwam gaf ie aan dat het een EXT2-partitie was. Weer omgezet dus en gaan installeren. Hij ging de 55% voorbij dus ik was hoopvol. Ware het niet dat ie stil ging staan op 66% met nog 6:17 te gaan.
Installatie dus weer mislukt.
Geef eens een *volledige* opgave van je hardware?

Hoeveel ruimte heb je Xubuntu gegeven (hoe groot was de partitie)?

Groet, Pjotr.

Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #41 Gepost op: 2007/01/10, 04:25:38 »
soms lijkt de installatie een tijd lang stil te staan, maar gaat plots na een tijdje weer verder...
Verder raad ik je aan eigenlijk een totale herinstall te doen van windows en ubuntu,
Ik hoop ook dat je, of een 2e PC hebt waar je de hardeschijf van de probleem CD in kan hangen zodat je een backup kan maken (een kopie van voor jou persoonlijk belangrijke bestanden) en anders installeer je een nieuwe windows installatie op de partities die nu nog in gebruik zijn door ubuntu en gaat vanuit die nieuwe installatie de oude ff bekijken en wat bestanden backuppen, daarna over de oude windows installatie gooi je als laatste weer ubuntu.

Maar verder kan ik je alleen veel sterkte en geluk wensen, want dergelijk probleem heb ik nog niet gehad, wel regelmatig een fixmbr of fixboot uitgevoerd, want gelukkig had ik het wachtwoord.

Offline vliegje20

  • Lid
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #42 Gepost op: 2007/01/10, 08:47:39 »
@pjotr volledige systeemspecs zoek ik straks even uit.
Mijn windows partite is 13 gb, de ext 3: 5 gb en de swap is 600 mb. Xubuntu heb ik niet gedaan nog de gewone ubuntu zal straks eerst de Xubuntu proberen.

@Corvus: klopt dat de installatie soms wat langer stilstaat maar dan hoor je nog wel de cd. Deze is in dit geval dan ook 'dood' en t maakt niet uit of ie 5 min of 30 min zo staat er gebeurt niets meer.
Wat is eigenlijk het verschil tussen die fixmbr en fixboot? Misschien dat ik dat straks uit kan proberen (heb er nu een wachtwoord opzitten namelijk)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #43 Gepost op: 2007/01/10, 09:50:13 »
Dat hangen van die installatie komt anders ook wel eens voor bij BIOS-gerelateerde problemen (ACPI/APIC)

Voelt de cd en het opstarten van programma's toevallig ook heel erg traag aan? op de live cd

Probeer eens via F6 voor het opstarten van de live cd eens achter die 2 streepjes deze parameters mee te geven: noapic nolapic

en anders: acpi=off pci=noacpi

of een combinatie :) kan ook nog wat anders zijn, maar dat hielp bij mij op een oude laptop van me
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline vliegje20

  • Lid
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #44 Gepost op: 2007/01/10, 12:31:35 »
Inmiddels Xubuntu geinstalleerd en deze installeerde wel gelijk goed. Nu maar hopen dat ik niks meer fout doe. Alleen zit hier geen openoffice op deze kan ik gewoon downloaden en installeren?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #45 Gepost op: 2007/01/10, 14:07:29 »
Citaat van: vliegje20
Inmiddels Xubuntu geinstalleerd en deze installeerde wel gelijk goed. Nu maar hopen dat ik niks meer fout doe. Alleen zit hier geen openoffice op deze kan ik gewoon downloaden en installeren?
Jazeker! Gewoon, via Synaptic pakketbeheer. Synaptic zit ook in Xubuntu.

Groet, Pjotr.

Offline vliegje20

  • Lid
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #46 Gepost op: 2007/01/10, 14:14:34 »
Dat had ik al gezien maar eerst nog mn draadloze kaart aan de praat krijgen. En daarvoor heb ik denk ik ndiswrapper nodig