Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ati radeon HD 3650  (gelezen 7471 keer)

marcusdegrote

  • Gast
Ati radeon HD 3650
« Gepost op: 2008/03/10, 19:42:09 »
Ik wil mijn videokaart installeren maar dit lukt helaas niet. In hardware informatie staat hij er wel tussen en er wordt ook wel herkent dat de kaart van ati is, maar meer ook niet.

Kan iemand mij helpen? Ik heb al heel wat dingen geprobeerd.


marcusdegrote

  • Gast
Ati radeon HD 3650
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/12, 18:06:25 »
Dit heb ik al gedaan, daarnaast heb ik ondertussen ook al een aantal andere tutorials gehad, zoals

https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI

Weet iemand of deze kaart uberhaupt wel wordt ondersteund?

alvast bedankt

Shonof

  • Gast
Ati radeon HD 3650
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/16, 00:28:02 »
Ik kan je bijna met zekerheid vertellen dat het niet word ondersteund. Net zoals mijn x-fi geluidskaart en mijn mobility radeon hd 2440.
Ik probeer al ong. 2 maanden mijn mobility radeon hd 2440 aan de praat te krijgen. Een tip doe dit niet na!

Ati radeon HD 3650
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/16, 07:59:37 »
In deze review beweren ze nochtans dat het wel ondersteund wordt. Al moet je er, als ik het goed lees, wel de Catalyst Driver voor installeren. Dat is een serieuze ingreep, en het vergt enige vaardigheid met de terminal en stalen zenuwen. :cool:

Alle gekheid op een stokje, er is een goede Engelstalige Handleidingvoor, en ik heb ze twee keer gevolgd (omdat ik na de eerste keer enkele dagen later door een stomme fout, de boel half had gedesinstalleerd...) Ik heb een X1400 en bij mij draait alles nu als een lier, maar mijn succes (kuch) is geen garantie dat het op jouw systeem met die kaart ook lukt. :(

Volgens die van Phoronix (zie eerste link) werkt het, maar ik kan dat uiteraard hier niet testen.  Het is blijkbaar een vrij nieuw model van ("goedkope") kaart, dus of je hier nog mensen gaat vinden met dezelfde kaart ???
Probeer anders het Engelse forum, of begin met te googelen op "ati radeon hd 3650 ubuntu driver".

Succes.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline shappie

  • Lid
Ati radeon HD 3650
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/16, 13:04:04 »
Wat prosper zegt klopt inderdaad. Ik zelf heb een 3850 (die was net iets eerder uit, dus al wat ouder) van ATi en ben er opzich erg tevreden mee. Ik game ook op mijn XP installatie dus vandaar toch voor ATi gekozen (gewoon beste prijs/prestatie onder XP). Ik zelf gebruik al sinds paar maanden de guide die prosper gaf in het engels. Werkt goed maar als je later wil upgrade even je compiz enzo uitzetten anders moet je al die zooi opnieuw installeren.

Ik heb wel enkele uren zitten tobben om bij elke release mijn compiz-fusion aan de praat te krijgen, maar zolang je dit niet nodig hebt is het niet zo lastig allemaal. Gewoon die tutorial volgen en het hoort te werken. Maak wel een backup eerst want er kan altijd wat mis gaan met die drivers. Ik denk dat het moet gaan lukken met die tutorial voor jouw aangezien jouw kaart dezelfde (alleen iets tragere) core gebruikt dus ook ongeveer dezelfde drivers (lijkt mij).

Laat even horen of het is gelukt trouwens :). Grt Shappie
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Shonof

  • Gast
Ati radeon HD 3650
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/16, 13:50:28 »
hebben julie het via methode 1 gedaan of 2?

Ati radeon HD 3650
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/16, 13:50:55 »
Citaat van: shappie
... Werkt goed maar als je later wil upgrade even je compiz enzo uitzetten anders moet je al die zooi opnieuw installeren....
Dus, voor ik de nieuwere versie van die Catalyst ga installeren (wanneer die beschikbaar zal zijn), moet ik "gewoon" even de effecten uitzetten voor ik met het goochelen in de terminal begin ?
Bedankt voor de tip ! ;)

Prosper
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline kihid

  • Lid
Ati radeon HD 3650
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/16, 15:48:58 »
Verwar de Mobility drivers niet met de HD drivers, voor de laptop ATI Mobility Radeon HD...... (getal) zijn er nog geen drivers.
Wel voor de normale pc's met de "normale" Radeon HD......(getal) kaarten.
OS: Lubuntu 22.04.2 64 bit  and Mageia 8 64bit Registered Linux User #450631
Never trust an operating system you don't have sources for.

Shonof

  • Gast
Ati radeon HD 3650
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/16, 16:47:33 »
Ik heb mijn ati drivers via envy geinstalleerd. Alles gaat voor je automatisch en het werkt perfect. Maar het kan ook fout gaan volgens mij...

Offline shappie

  • Lid
Ati radeon HD 3650
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/18, 17:35:16 »
Citaat van: Shonof
hebben julie het via methode 1 gedaan of 2?
Methode 2 volgen, als je methode 1 doet haalt hij ze uit de repo's van ubuntu en krijg je een oude driver die jouw kaart dus niet ondersteund.

Shonof: Dit is nergens voor nodig in dit geval. Ik heb het niet zo op envy aangezien het scrips zijn die niet altijd goed werken. Daarom wordt het hier op het forum niet ondersteund. Natuurlijk ben je vrij dit te gebruiken, en als het voor jouw werkt is dat heel mooi :). Maar omdat dit een desktop kaart is, is het niet nodig (hiervoor zijn gewoon drivers, voor mobile laptop kaarten is het lastiger).

Prosper: Ik weet het niet zeker maar als je het met compiz en emerald enz. aan doet gaat het niet zo goed. Ik heb het pas gedaan en heb heel wat moeten veranderen om het weer aan de praat te krijgen (veel zweet en tranen :(). Dus of het wel lukt met compiz enz. uit weet ik niet zeker maar in ieder geval zal het beter gaan. Zodra Catalyst 8.4 voor linux uitkomt ga ik het uitproberen zonder al die fratsen aan en kan dan pas zeggen of het echt daaraan lag (al lijkt met mij voor de hand liggend dat het komt door die fratsen).
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Ati radeon HD 3650
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/18, 18:13:02 »
Citaat van: shappie
Prosper: Ik weet het niet zeker maar als je het met compiz en emerald enz. aan doet gaat het niet zo goed. Ik heb het pas gedaan en heb heel wat moeten veranderen om het weer aan de praat te krijgen (veel zweet en tranen :( ). Dus of het wel lukt met compiz enz. uit weet ik niet zeker maar in ieder geval zal het beter gaan. Zodra Catalyst 8.4 voor linux uitkomt ga ik het uitproberen zonder al die fratsen aan en kan dan pas zeggen of het echt daaraan lag (al lijkt met mij voor de hand liggend dat het komt door die fratsen).
Ik zie uit naar je ervaringen... :)
Overigens draai ik compiz zonder emerald, en met een mobiele kaart (X1400) want laptop.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline shappie

  • Lid
Ati radeon HD 3650
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/18, 21:02:02 »
Citaat van: Prosper
Citaat van: shappie
Prosper: Ik weet het niet zeker maar als je het met compiz en emerald enz. aan doet gaat het niet zo goed. Ik heb het pas gedaan en heb heel wat moeten veranderen om het weer aan de praat te krijgen (veel zweet en tranen :( ). Dus of het wel lukt met compiz enz. uit weet ik niet zeker maar in ieder geval zal het beter gaan. Zodra Catalyst 8.4 voor linux uitkomt ga ik het uitproberen zonder al die fratsen aan en kan dan pas zeggen of het echt daaraan lag (al lijkt met mij voor de hand liggend dat het komt door die fratsen).
Ik zie uit naar je ervaringen... :)
Overigens draai ik compiz zonder emerald, en met een mobiele kaart (X1400) want laptop.
Dit zal vast al wat schelen, want na mijn upgrade van driver kreeg ik geen window borders meer en gaf emerald fouten in de terminal. Nou ik ben zelf ook wel benieuwd of het me voor het eerst in 1 keer gaat lukken :).
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -