Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?  (gelezen 13346 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Gepost op: 2015/04/11, 23:42:56 »
Misschien wel eens leuk om op een rijtje te zetten: wat kun je in Linux wel, wat je niet in Windows kon?

Aftrap:
1. Veilig internetten zonder antivirus;
2. Oude computers aan de praat houden met volledig ondersteunde lichtgewicht werkomgevingen;
3. Gezondheid beschermen door electromagnetische wifistraling van je laptop te verlagen;
4. Oude randapparatuur aan de praat krijgen;
5. Geld besparen doordat je geen licenties hoeft te kopen;
6 en verder: vul maar aan.....  :)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/11, 23:45:04 »
Geen wachttijd voor updaten.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/11, 23:51:19 »
Installatie gaat razend snel.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/11, 23:53:24 »
Veilig en gratis 1000-den applicaties uit de softwarebronnen installeren.

EDIT. En dan niet zomaar appjes (zoals je gewend bent uit de app=stores van Android om Windows), maar volwassen programma's; allemaal vrije sofware, dus (nogmaal): veilig én gratis.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/12, 22:58:20 door markba »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/12, 02:55:42 »
Kopietjes maken en die aan anderen geven.

De broncode bekijken/controleren en aanpassen.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/12, 07:46:35 »
Installaties doen zonder allerlei ellenlange licentiecodes intikken (die je altijd kwijt bent)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/04/12, 08:19:36 »
1. Baas zijn over eigen computer;
2. De keus hebben tussen het wijzigen van instellingen via de GUI of via de terminal;
3. Gezondheid verpesten door electromagnetische wifistraling van je laptop te verhogen (;));
4. Optimaal gebruikmaken van een SSD/HDD combinatie door de /home map op je hdd te zetten, vervolgens de veelgebruikte configuratiebestanden (.config, .local, .kde) te verplaatsen naar de SSD en te symlinken naar de HDD;
5. De X-server laten crashen door een bepaald programma te openen;
6. Je accu in 3 uur leegtrekken, terwijl Windows er 5 uur mee kan;
7. Een woord: btrfs;
8. Cd's branden, rippen, kopiëren en weet ik veel wat nog meer in één programma (K3B).

Zoiets. Met name 5 is erg leuk, omdat het bewuste programma de configuratietool van AMD is. :)

FrSu

  • Gast
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/04/12, 08:22:20 »
Je systeem inrichten zoals JIJ dat wilt.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/04/12, 08:25:02 »
Je systeem 3x herinstalleren zonder dat je de leverancier om toestemming moet vragen.

Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/04/12, 08:28:10 »
Makkelijk toegang hebben tot veelgebruikte applicaties.
Heel eenvoudig kunnen installeren, en ook deïnstalleren zonder dat het systeem daardoor verziekt wordt.
Vrij zijn van overtollige beveiligingssoftware.
Heel makkelijk kunnen updaten, en daar is Linux momenteel kampioen.
Mogelijkheid om zonder problemen te kunnen herinstalleren zoveel je maar wenst (wat experimenten toelaat) .
Modificatie van de desktop; het naar je hand zetten van allerlei dingen (in Windows niet toegelaten) ook middels externe software.
Overvloed aan keuzes van gebruiksomgevingen zelfs een aantal parallel kunnen draaien.

Ik denk dat er nog veel is.....  =D
« Laatst bewerkt op: 2015/04/12, 08:35:43 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/04/12, 08:32:08 »
Snel een schermafdrukje maken zonder dat je hoeft te pasten in een ander programma (is onbegrijpelijk voor Win-newbies);

EDIT. Dus standaard uit-de-doos, zonder dat je nog iets hoeft te installeren.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/12, 22:56:23 door markba »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/04/12, 09:08:14 »
De bestanden op een kapotte mini-SD kaart terughalen met de standaard software uit het Softwarecentrum. Appeltje-eitje.

De mogelijkheden voor data-recovery zijn erg groot.



Mijn al weer oude maar nog steeds nuttige Data-terug Blog: Data Recovery Gratis en voor Niks .TIP: doorscrollen naar helemaal beneden
« Laatst bewerkt op: 2015/04/12, 09:14:48 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/04/12, 09:18:08 »
Veilig en gratis 1000-den applicaties uit de softwarebronnen installeren.

Dat kan op Windows 8.1 ook middels de Windows Store. Niet om nu Windows een hart onder de riem te steken ofzo, alleen om even duidelijk te maken dat dat argument geen win is voor Linux ;)

Snel een schermafdrukje maken zonder dat je hoeft te pasten in een ander programma (is onbegrijpelijk voor Win-newbies)

Op Windows heb je Snipping Tool, wat hetzelfde is als Schermafdruk op Linux. Dus ook dit is geen win voor Linux.
Voor de rest ben ik het wel met Pjotr's argumenten eens, daar heeft Linux zeer zeker voordelen :)

Verders:

1 Keuze voor lichtere werkomgevingen.
2 Meer betrokkenheid en passie vanuit de gemeenschap en de ontwikkelaars.
3 Makkelijker aanpasbaar.
4 Veel ontwikkelaars zijn opener over de activiteiten van hun apps en/of werkomgevingen.

Die 4 schieten me direct door het hoofd op dit moment :)

Offline PKing

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/04/12, 09:36:28 »
Kiezen uit heel veel smaken (distros)
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/04/12, 09:55:49 »
Kiezen uit heel veel smaken (distros)

Dat heeft inderdaad ook zijn voordelen :)

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #15 Gepost op: 2015/04/12, 10:09:07 »
Voor hulpvragen: kennis concentratie op enkele fora.

Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #16 Gepost op: 2015/04/12, 10:20:48 »
Je internet - netwerk verkeer is 40% sneller in Linux dan in windows met dezelfde hardware.

Je zou dus een goedkopere langzamere internet abbo kunnen nemen voor dezelfde internet ervaring als in windows.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #17 Gepost op: 2015/04/12, 10:35:19 »
- Je kan voor hetzelfde systeem uit verschillende desktopomgevingen kiezen.
- Randapparatuur wordt direct herkend.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline RikRik

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #18 Gepost op: 2015/04/12, 10:36:18 »
Je internet - netwerk verkeer is 40% sneller in Linux dan in windows met dezelfde hardware.

Je zou dus een goedkopere langzamere internet abbo kunnen nemen voor dezelfde internet ervaring als in windows.

Ik meet geen verschil: 120 Mbps in Linux en windows met http://speedtest4.ziggo.nl/  ook met bestanden downloaden geen verschil bij mij.

Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #19 Gepost op: 2015/04/12, 10:46:41 »
Snel een schermafdrukje maken zonder dat je hoeft te pasten in een ander programma (is onbegrijpelijk voor Win-newbies)
Ja inderdaad!Moet je in Paint gaan op halen,het meest klote proggie voor schermafdrukken.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #20 Gepost op: 2015/04/12, 10:48:18 »
Veilig en gratis 1000-den applicaties uit de softwarebronnen installeren.

Dat kan op Windows 8.1 ook middels de Windows Store. Niet om nu Windows een hart onder de riem te steken ofzo, alleen om even duidelijk te maken dat dat argument geen win is voor Linux ;)

Snel een schermafdrukje maken zonder dat je hoeft te pasten in een ander programma (is onbegrijpelijk voor Win-newbies)

Op Windows heb je Snipping Tool, wat hetzelfde is als Schermafdruk op Linux. Dus ook dit is geen win voor Linux.
Voor de rest ben ik het wel met Pjotr's argumenten eens, daar heeft Linux zeer zeker voordelen :)

Verders:

1 Keuze voor lichtere werkomgevingen.
2 Meer betrokkenheid en passie vanuit de gemeenschap en de ontwikkelaars.
3 Makkelijker aanpasbaar.
4 Veel ontwikkelaars zijn opener over de activiteiten van hun apps en/of werkomgevingen.

Die 4 schieten me direct door het hoofd op dit moment :)
Dat is allemaal later gekomen met natuurlijk Linux als hoe het moet..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #21 Gepost op: 2015/04/12, 10:51:33 »
Je internet - netwerk verkeer is 40% sneller in Linux dan in windows met dezelfde hardware.

Je zou dus een goedkopere langzamere internet abbo kunnen nemen voor dezelfde internet ervaring als in windows.
Ja,maar download van het internet is bij mijn Linux nog steeds langzamer dan de upload,terwijl het allebei hetzelfde moet zijn op glasvezel.In Windows lukt dat wel..Met dezelfde elektronica..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline PKing

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #22 Gepost op: 2015/04/12, 11:22:35 »
Je internet - netwerk verkeer is 40% sneller in Linux dan in windows met dezelfde hardware.

Je zou dus een goedkopere langzamere internet abbo kunnen nemen voor dezelfde internet ervaring als in windows.

Sorry maar dat lijkt me toch niet juist, van Windows komend nu een jaar ongeveer, kan ik niet zeggen dat het netwerkverkeer sneller is.
En je verwart nu netwerkverkeer met downloadsnelheid volgens mij.....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #23 Gepost op: 2015/04/12, 11:46:59 »
Gisteren weer een waterpolovideo opgenomen en net de ruwe opnamen bekeken. De wedstrijd staat er goed op. Nu de scoreborden erin, netjes maken, speeches coach erin., enzovoort. Het team is hiermee kampioen geworden.

En dat brengt me naar dit topic. Linux heeft een paar echte killers apps in mijn ogen. Kdenlive en Openshot voor de videobewerking, GIMP, Inkscape en Scribus voor het grafische werk. Audacity voor geluid en de VLC viewer voor films. Zo zijn er nog een heel stel.

Van de week heb ik een complete introductie gehad in Final Cut Pro. Schitterend programma! Echt grandioos. Maar alleen in het Engels. Geen Nederlandse vertaling. Waardeloos zeg. Dat is i.h.a. in Linux wel een stuk beter. Alleen de handleidingen en tutorials niet. Daar probeer ik trouwens wat aan te doen.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/12, 12:01:33 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #24 Gepost op: 2015/04/12, 11:49:51 »
Harde schijf verwisselen van computer.
Persoonlijk vind ik het gemakkelijker om meerder Linuxdistro's naast elkaar te installeren dan om meerdere besturingssystemen van Microsoft naast elkaar te installeren.
Computers die het niet aankunnen in Windows om zowel Teamviewer en Skype naast elkaar te draaien, kunnen dit soms in Linux wel.
Oudere computers die problemen hebben met Youtube filmpjes, kan je gemakkelijk instellen dat ze deze flash filmpjes downloaden in MP4 formaat en dan pas afspelen. Ik weet niet eens of Windows wel op deze manier in te stellen valt.