Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux terug naar Xp  (gelezen 5990 keer)

kersje86

  • Gast
Linux terug naar Xp
« Gepost op: 2007/10/26, 13:24:39 »
Leek me allemaal wel mooi en al maar na een week blijkt toch dat het me allemaal teveel lijkt, het gemak is ervan af dat je allerlei dingen eerst moet installeren dus heb besloten om weer terug te gaan naar XP pro

Kan iemand mij vertellen hoe ik nu aan het werk moet? Er zit nu dus 2 partities op en een swap en uiteindelijk wil ik gewoon een C en D partitie hebben in XP pro

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Linux terug naar Xp
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/26, 13:31:41 »
Jammer dat je stopt! Maar Linux is verslavend, dus wie weet.....   :-)

Wat kun je het beste doen:
- haal de Gparted LiveCD binnen:
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php
- start je PC op met de Gparted LiveCD
- vernietig de beide Linuxpartities
- maak van de nieuwe vrije ruimte, een NTFS-partitie
- zet de Windows boot loader (NTLoader) als volgt terug:
* start de PC op met de Windows installatieCD
* kies Recovery
* tik in: fixmbr

kersje86

  • Gast
Linux terug naar Xp
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/26, 13:36:52 »
verslavend? naja kost me toch allemaal teveel moeite, dacht in het begin oja.. kan er wel aan wennen enzo maar toch niet ,.... iig bedankt! ik ga het proberen!

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Linux terug naar Xp
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/26, 13:37:30 »
Citaat van: kersje86
Leek me allemaal wel mooi en al maar na een week blijkt toch dat het me allemaal teveel lijkt, het gemak is ervan af dat je allerlei dingen eerst moet installeren dus heb besloten om weer terug te gaan naar XP pro

Kan iemand mij vertellen hoe ik nu aan het werk moet? Er zit nu dus 2 partities op en een swap en uiteindelijk wil ik gewoon een C en D partitie hebben in XP pro
Jammer dat je het niet verder probeert maar ieder zijn keuze natuurlijk.
Even toch een nuance: et gemak is ervan af dat je allerlei dingen eerst moet installeren => Wat is het verschil dan met Win XP? Daar heb je volgens mij nog een hoop meer te installeren voor je aan de slag kan.

De methode die pjotr hierboven beschrijft is inderdaad de beste en veiligste methode om je windows installatie terug te laten werken, en om alle sporen van je Ubuntu install te wissen.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

kersje86

  • Gast
Linux terug naar Xp
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/26, 13:42:27 »
ja bedoelde dat je dan gewoon met een klik kan installeren de exe bestand... had laatst dingen moeten installren wat ik perse via die synaptic pakketbeheer moet installeren en iets om meerdere rar files te unrarren, moest ik weer aantal handelingen doen waar ik geen $$$ van snapte, kost mij toch iets teveel moeite :P  Misschien over aantal jaartjes weer als ik er wat meer van afweet enzo

schoappied

  • Gast
Linux terug naar Xp
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/26, 13:47:36 »
Om die redenen ben ik met een dualboot begonnen. Aanrader! Zie voor een goede handleiding: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/16347

Offline wutnubu

  • Lid
Linux terug naar Xp
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/26, 13:48:01 »
Dat synaptic doet iets wat W$ niet kan. Namelijk zorgen dat je systeem consistent blijft. Dus geen verbroken afhankelijkheden tussen programma's en b.v. dll's. Dit heeft tot voordeel dat je systeem stabiel is en veel veiliger.

Dat mag volgens mij wel wat moeite kosten.

Maar ieder zijn keus natuurlijk, probeer eens een dual boot.

En doe MS de groeten als je moet bellen voor een nieuwe code ;)

Tot spoedig
groet

kersje86

  • Gast
Linux terug naar Xp
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/26, 13:54:57 »
wat zijn de voordelen van een dual boot dan? Moet ik dan software installeren via XP en dan draaien op linux? of hoe moet ik het voor me zien?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Linux terug naar Xp
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/26, 13:56:18 »
Citaat van: kersje86
wat zijn de voordelen van een dual boot dan? Moet ik dan software installeren via XP en dan draaien op linux? of hoe moet ik het voor me zien?
Dan is je PC tweevoudig opstartbaar, en kun je in het begin in een menu kiezen wat je wil starten: Windows of Linux.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Linux terug naar Xp
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/26, 13:57:42 »
Citaat van: kersje86
wat zijn de voordelen van een dual boot dan? Moet ik dan software installeren via XP en dan draaien op linux? of hoe moet ik het voor me zien?
Dan is je PC tweevoudig opstartbaar, en kun je in het begin in een menu kiezen wat je wil starten: Windows of Linux.

Hier is een handleiding daarvoor (met foto's):
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/

Let op: eerst Windows installeren, daarna pas Linux.

kersje86

  • Gast
Linux terug naar Xp
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/26, 13:58:07 »
ja dat begrijp ik nog wel dat ik zowel in linux als windows kan gaan draaien maar wat voor voordelen heeft het dan qua installatie enzo lijkt me eigenlijk toch stug om dingen te installeren in xp en dan draaien in linux

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Linux terug naar Xp
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/26, 13:59:57 »
Citaat van: kersje86
lijkt me eigenlijk toch stug om dingen te installeren in xp en dan draaien in linux
Dat kan dus ook niet.  :-)

schoappied

  • Gast
Linux terug naar Xp
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/26, 14:04:58 »
Je verdeeld dus je harde schijf in twee delen, een deel voor windows (bijv 2/3 van de schijf) en een deel voor Linux (bv 1/3)

Je installeert eerst Windows en dan Ubuntu.
Hoe je dat precies doet, staat dus in die handleiding.

kersje86

  • Gast
Linux terug naar Xp
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/26, 14:07:09 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: kersje86
lijkt me eigenlijk toch stug om dingen te installeren in xp en dan draaien in linux
Dat kan dus ook niet.  :-)
dacht ik al :P maar wat ik dan bedoel... wat is het nut om dual boot te hebben.. ja leuk ene x in XP andere in Linux :S

Offline Epidermus

  • Lid
Linux terug naar Xp
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/26, 14:08:39 »
Ik begrijp wat hij bedoelt. Ik heb zelf 2 laptops: 1 met alleen ubuntu (zie mijn probleem over opstarten in 2.6.22) en een andere met dual boot.
Op de dual boot laptop gebruik ik Ubuntu nog alleen om het programma te leren, want voordat je Ubuntu volledig kunt gebruiken moet je jezelf een hoop eigen maken, en vooral opdrachtregels leren kennen. Bovendien werken enkele commerciele programma's niet onder wine zodat XP sowieso nodig blijft.
Ik denk echter dat indien je het e.e.a. redelijk onder de knie hebt, er veel voordelen aan Ubuntu zitten en vandaar blijf ik proberen om het onder de knie te krijgen. Het gaat echter wel met frustraties, maar gelukkig krijg je via dit forum zeer snel goede oplossingen. Als dit niet het geval was had ik allang weer XP op beide systemen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Linux terug naar Xp
« Reactie #15 Gepost op: 2007/10/26, 14:16:44 »
Groot voordeel van tweevoudige opstartbaarheid:
je kunt de onveilige Windows loskoppelen van het internet (netwerkverbinding uitschakelen in het beheerdersaccount). Internetten kun je dan voortaan veilig doen in Linux.

Offline wutnubu

  • Lid
Linux terug naar Xp
« Reactie #16 Gepost op: 2007/10/26, 14:19:40 »
En als windows verstopt zit met virussen, dan kun je die vanuit Linux verwijderen ;)

Niet gek he.

Groet

kersje86

  • Gast
Linux terug naar Xp
« Reactie #17 Gepost op: 2007/10/26, 14:22:48 »
Citaat van: pjotr123
Groot voordeel van tweevoudige opstartbaarheid:
je kunt de onveilige Windows loskoppelen van het internet (netwerkverbinding uitschakelen in het beheerdersaccount). Internetten kun je dan voortaan veilig doen in Linux.
tja waarom niet alleen linux draaien dan (A)

Offline Dave

  • Lid
Linux terug naar Xp
« Reactie #18 Gepost op: 2007/10/26, 14:23:55 »
het voordeel?
als je als beginner even de weg kwijt bent stap je even terug naar xp om je ding te doen of perse dat ene spelletje of progje wilt draaien.
na enkele weken zul je merken xp steeds minder te missen.

Naar de peuterspeelzaal kwam mama je ook brengen en halen. dra je wat groter werd durfde je wel alleen en liet het handje los. Zo ook het vertrouwde windows waar je mee opgroeide.
is niet kleinerend bedoeld maar biografisch opgetekend :-)

opgegroeid met dos en later meegegroeid met windows door de versies heen en terug in de peuterklas met linux nu.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Linux terug naar Xp
« Reactie #19 Gepost op: 2007/10/26, 14:24:01 »
Citaat van: kersje86
Citaat van: pjotr123
Groot voordeel van tweevoudige opstartbaarheid:
je kunt de onveilige Windows loskoppelen van het internet (netwerkverbinding uitschakelen in het beheerdersaccount). Internetten kun je dan voortaan veilig doen in Linux.
tja waarom niet alleen linux draaien dan (A)
Het antwoord op die vraag laat ik aan jou over.  :-)

Offline Epidermus

  • Lid
Linux terug naar Xp
« Reactie #20 Gepost op: 2007/10/26, 14:25:06 »
Zo werk ik er ook mee. De dual boot start in 1 minuut op tegen XP in 5 minuten, dus even op inet of email checken gaat in Ubuntu. Mijn documenten en emails staan op een 4 gig usb stick, zodat ik die op beide OS's kan openen, op iedere denkbare pc/laptop.
En wat voor mij ook belangrijk is: de ntfs XP schijf kan benaderd worden via Ubuntu.
Het is jammer dat ik mijn programma's: Snelstart, ACT!2008, AutoD, en AlexPro niet kan starten via wine. Ik heb een trialversie van Win4Lin maar die vraagt om een XP disc en ik heb alleen een OEM versie waar hij niets mee kan.
Kortom: voorlopig dual boot en verder leren.

kersje86

  • Gast
Linux terug naar Xp
« Reactie #21 Gepost op: 2007/10/26, 14:32:38 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: kersje86
Citaat van: pjotr123
Groot voordeel van tweevoudige opstartbaarheid:
je kunt de onveilige Windows loskoppelen van het internet (netwerkverbinding uitschakelen in het beheerdersaccount). Internetten kun je dan voortaan veilig doen in Linux.
tja waarom niet alleen linux draaien dan (A)
Het antwoord op die vraag laat ik aan jou over.  :-)
nachtje over slapen :P


maar als ik dan praat over films en series die ik download in Linux, kan ik die dan ook zien in xp??

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Linux terug naar Xp
« Reactie #22 Gepost op: 2007/10/26, 14:53:03 »
Ja, als je een partitie in Fat32 op je schijf hebt staan.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Epidermus

  • Lid
Linux terug naar Xp
« Reactie #23 Gepost op: 2007/10/26, 15:01:26 »
Waarom Fat32? Gutsy kan toch ook met ntfs overweg?

mickvdv

  • Gast
Linux terug naar Xp
« Reactie #24 Gepost op: 2007/10/26, 15:24:10 »
Citaat van: kersje86
verslavend? naja kost me toch allemaal teveel moeite, dacht in het begin oja.. kan er wel aan wennen enzo maar toch niet ,.... iig bedankt! ik ga het proberen!
Natuurlijk kost het moeite, je komt van windows naar linux, dat is een compleet ander systeem. D8 je dat het net zo makkelijk was als van een gewone mp3 speler naar een iPod?

Mick