Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: De één wel en de ander niet - Samba / netwerk probleem  (gelezen 1059 keer)

Offline Sharky_80

  • Lid
De één wel en de ander niet - Samba / netwerk probleem
« Gepost op: 2008/11/28, 19:47:47 »
Ik loop al een tijdje tegen een vreemd probleem aan;

Met mijn eigen account met user rechten heb ik op het netwerk toegang in een shared en een homes directory. Maar wanneer ik een gebruiker aanmaak met precies dezelfde rechten (zowel primaire als secundaire groepen zijn identiek) en deze gebruiker ook op exact dezelfde manier rechten geef als gebruiker voor de shared en eigen homedir in Samba, lukt het me niet om deze verbinding te maken.. Na invoer van gebruikersnaam en wachtwoord krijg ik de melding dat ik "mogelijk niet de juiste machtigingen heb voor deze netwerkbbron". Als test heb ik een nieuwe gebruiker aangemaakt, terwijl ik als root en een keer dat ik als mezelf (user) was ingelogd... In beide gevallen krig ik geen toegang...

Het gekke is dat ik met deze nieuwe gebruikersnaam wel kan inloggen op de server en ook in webmin...

Heeft iemand enig idee wat ik fout doe en hoe ik bijvoorbeeld de rechten/machtigingen kan controleren?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: De één wel en de ander niet - Samba / netwerk probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/29, 20:00:50 »
Heb je wel een sambagebruiker aangemaakt op de server?
Via de terminal: sudo smbpasswd -a gebruikersnaam

Offline Sharky_80

  • Lid
Re: De één wel en de ander niet - Samba / netwerk probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/29, 22:06:14 »
Hoi Johan,

Omdat ik bijna nooit vanuit het terminalvenster werk, maar vanuit Webmin, heb ik je advies opgevolgd.

Helaas zonder resultaat. al kon ik de naam wel gewoon toevoegen, zonder dat ik een melding kreeg dat de naam reeds bestaat...

Heb samba gerestart en heb nog steeds geen toegang..

In ieder geval toch bedankt voor je advies...