Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wifi verbinding -> SWAP ?  (gelezen 1250 keer)

Offline Cme

  • Lid
Wifi verbinding -> SWAP ?
« Gepost op: 2014/10/05, 14:33:12 »
Hoi
Wifi verbinding leek correct tot stand te zijn gebracht tijdens een herinstallatie van UBUNTU, de verbinding was te zien in de balk. Een foutmelding bij het installeren gaf aan dat enkele (pakketten?) handmatig ingesteld zouden moeten worden. Enkele pakketten zijn inderdaad niet geherinstalleerd, Ubuntu werkt maar de WiFi verbinding krijg ik niet meer. Het menu waaruit ik mijn WiFi kan kiezen, is er niet.
Andere Linux-distro's hebben wel Wifi verbinding, dus daar ligt het niet aan. De automatische aanmelding is uitgezet maar dat helpt niet. Ik vond iets over nm-applet en dat geeft onderstaande melding. Graag jullie hulp, bvd.
Ps. de herinstallatie heb ik gedaan zonder aparte Linus-swap install. Deze heb ik verwezen naar een al bestaande, of dit werkt weet ik niet. Of het met de WiFi verbinding te maken heeft?
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Moob

  • Lid
Re: Wifi verbinding -> SWAP ?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/05, 14:51:28 »
Je kan proberen om de netwerk indicator nogmaals te installeren via onderstaande commando:
sudo apt-get install network-manager-gnomeOf als je geen gnome gebruikt via
sudo apt-get install network-manager
Je swap heeft inderdaad niets te maken met het werken van Wifi. Je kan controleren waar je swap staat en of deze geactiveerd is via het commando:
sudo swapon -s

Re: Wifi verbinding -> SWAP ?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/06, 08:12:08 »
Het gebruiken van je oude Linux-swap partitie zou geen problemen mogen geven. Bij meerdere Linux installaties kunnen deze ook allemaal gebruik maken van de zelfde swap partitie.

Voor een apt-get opdracht heb je vaak een internet verbinding nodig. Als de wifi het niet doet gebruik dan een bekabelde verbinding.

Offline Cme

  • Lid
Re: Wifi verbinding -> SWAP ?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/06, 12:46:13 »
Het is voor mij complexer geworden, ik heb problemen met GNU GRUB met de volgende melding: Minimal BASH-like line editing is supported. For the first word, TAB lists possible command completions. Anywhere else TAB lists possible device or file completions. grub>
Geprobeerd via liveDVD de grub te herstellen : http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2/Grub2Herstel
Maar de melding blijft hoewel het menu er wel is. Te zien via liveDVD en boot menu.
Ik heb een multi-boot Linux distro's geinstalleerd maar hoe zit het met de Swap-partitie. Ik begrijp dat 1 swappartitie voldoet maar hoe kan ik naar deze verwijzen? Nl. Toen ik bij een herinstallatie Ubuntu dat deed ging er eerst iets mis met de WiFi verbinding en nu het <GRUB> verhaal.
Bedankt voor de moeite, alvast,
Cme
As het moet doe ik een schone herinstallatie van alle 4  distro's: X-L-UBUNTU en Mint 17. Kunnen deze 1 SWAP-partitie delen? (en hoe?)
« Laatst bewerkt op: 2014/10/06, 12:54:29 door Cme »
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: Wifi verbinding -> SWAP ?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/09, 11:20:17 »
Bij meerdere Linux installaties kunnen deze ook allemaal gebruik maken van de zelfde swap partitie
Hoe verwijs ik naar dezelfde SWAP patitie?
De problemen met WiFi zijn opgelost, allen bedankt voor de moeite.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wifi verbinding -> SWAP ?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/09, 12:13:03 »
Hoe verwijs ik naar dezelfde SWAP patitie?
Dat doet Linux zelf, bij het opstarten worden alle swap-partities gemount.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Wifi verbinding -> SWAP ?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/10/09, 18:04:42 »
Gewoonlijk zou tijdens het installeren  de swap partitie automatisch moeten worden herkent.

Mocht dit niet het geval zijn. Dan kan je het ook naderhand nog handmatig aanpassen.
De verwijzingen naar partities (dus ook je swap partitie) wordt geregeld in het bestand "/etc/fstab".

Offline Cme

  • Lid
Re: Wifi verbinding -> SWAP ?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/10/15, 16:00:55 »
De verwijzingen naar partities (dus ook je swap partitie) wordt geregeld in het bestand "/etc/fstab".
Gisteren heb ik die verwijzing opgezocht in Xubuntu en vond de swap-melding, zie onderstaande screenshot.
Vandaag wilde ik de /etc/fstab openen in Ubuntu, Lubuntu en Mint17, maar de map fstab is niet te vinden in /etc/.  Wel /etc/fstab.d maar die is leeg!
Naar Xubuntu gegaan om te constateren dat de map fstab niet meer in /etc/ te vinden is.
- Hoe kan dat en wat te doen hieraan?
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline aartje

  • Lid
Re: Wifi verbinding -> SWAP ?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/10/15, 16:44:06 »
/etc/fstab is geen map maar een bestand. Als dat bestand er niet is, dan is er echt iets
mis en raad ik aan om geheel opnieuw te installeren. Het zou kunnen dat er aan gesleuteld is,
dat  op dat moment het systeem gecrashed is en/of bv. het rootfilesysteem vol was, misschien als
gevolg een corrupt filesysteem en dat /etc/fstab er na een fsck niet meer was. Ik gok maar wat.

Verder zou je eens wat meer over je hardware en Ubuntu versie moeten vertellen en bv. je diskindeling.

Je informatie daarover is niets en koffiedik kijken ligt me niet zo...
« Laatst bewerkt op: 2014/10/15, 17:18:46 door aartje »

Re: Wifi verbinding -> SWAP ?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/10/15, 19:51:39 »
Zoals al aangegeven fstab is een bestand.
Deze kan inlezen met o.a. het commando:
cat /etc/fstab
In de screenshot staan twee swap partities vermeld.
Ik vraag mij hoe dat is gekomen.

Wat is je schijfindeling?
sudo parted -l*-l is een kleine -L
*Je wachtwoord wordt gevraagd. Bij het intypen van je wachtwoord zal er niets te zien zijn.


De uitkomst kan je gewoon kopiƫren en direct in je bericht plakken. Zet het dan wel even tussen code tags. Dat maakt het beter leesbaar.

Offline Cme

  • Lid
Re: Wifi verbinding -> SWAP ?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/10/16, 13:18:52 »
Oke, voortaan noem ik /etc/fsab een bestand ipv map
cat /etc/fstab
cme@cme-Lenovo-Z710:~$ cat /etc/fstab
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
# / was on /dev/sda5 during installation
UUID=91b94ef6-46ed-4ac3-93b1-31032b113a75 /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sda11 during installation
UUID=574fcf99-1d68-4812-977d-e2f90212b210 none            swap    sw              0       0
# swap was on /dev/sda8 during installation
UUID=847dfeb5-4c69-4d57-8993-a6a4d8ee6440 none            swap    sw              0       0
sudo parted -l
cme@cme-Lenovo-Z710:~$ sudo parted -l
[sudo] password for cme:
Model: ATA ST1000LM014-SSHD (scsi)
Schijf /dev/sda: 1000GB
Sectorgrootte (logisch/fysiek): 512B/4096B
Partitietabel: gpt

Nummer  Begin   Einde  Grootte  Bestandssysteem  Naam                          Vlaggen
 1      1049kB  316MB  315MB    ntfs             Basic data partition          verborgen, diag
 2      316MB   420MB  105MB    fat32            EFI system partition          opstart
 3      420MB   555MB  134MB                     Microsoft reserved partition  msftres
 4      555MB   364GB  363GB    ntfs             Basic data partition          msftdata
 5      364GB   469GB  105GB    ext4
 6      469GB   547GB  78,6GB   ext4
 7      547GB   589GB  41,2GB   ext4
 8      589GB   597GB  8100MB   linux-swap(v1)
 9      597GB   597GB  10,5MB                                                  bios_grub
10      597GB   612GB  15,0GB   ext4
11      612GB   612GB  10,5MB   linux-swap(v1)


Model: General USB Flash Disk (scsi)
Schijf /dev/sdb: 8023MB
Sectorgrootte (logisch/fysiek): 512B/512B
Partitietabel: msdos

Nummer  Begin   Einde   Grootte  Type     Bestandssysteem  Vlaggen
 1      1049kB  8022MB  8021MB   primary  ntfs


Onderstaand  bijlage van Gparted (voor de duidelijkheid)
Ps. momenteel vertonen zich geen foutmeldingen in b.v. Ubuntu (daarom een herinstallatie. X- en L-Ubuntu zijn daarna ook opnieuw geherinstalleerd. Alleen Mint (met SWAP) bleef staan. Met onzekerheid over de vraag: SWAP partitie wel of niet maken heb ik een (extra) SWAP partitie van 10,5 MB gemaakt.
De bios_grub werd verzocht te maken bij de installatie van Xubuntu.

-Is het systeem corrupt geworden ?

bedankt voor jullie moeite
Alle etc/fstab bestanden in elke Linux-distro zijn 'weg', (lege mappen)
« Laatst bewerkt op: 2014/10/16, 13:20:39 door Cme »
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: Wifi verbinding -> SWAP ?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/10/20, 18:19:44 »
Ik zie dat je idd twee swap partities hebt en dat de beide worden aangekoppeld.
Ik weet niet of twee tegelijk aangekoppelde swap partities problemen kunnen geven.
Het lijkt mij niet , maar de kleinste swap partitie sda11 lijkt mij met maar 10MB nutteloos.
Deze kan je dus uit fstab van elke Linux installatie halen door het te verwijderen of uit te schakellen door er "#" ervoor te zetten.
Daarna kan je deze kleine swap partitie gewoon verwijderen.

Elke Linux installatie hoort er een eigen fstab bestand te hebben.
Als deze er niet zijn kan dat een oorzaak van problemen zijn.

Met het fenomeen bios_grub ben ik geheel niet bekent en kan er dus ook verder niets over zeggen.

Offline Cme

  • Lid
Re: Wifi verbinding -> SWAP ?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/10/21, 14:47:56 »
Bedankt voor je reactie  :)
Ik weet niet of twee tegelijk aangekoppelde swap partities problemen kunnen geven.
Ik merk dat het systeem/systemen enigszins beginnen te rammelen. Ik kom niet overal meer in/bij.
Citaat
Het lijkt mij niet , maar de kleinste swap partitie sda11 lijkt mij met maar 10MB nutteloos.
Hoe groot zou je de Swap-partitie voor 4 Linux distro's maken? 10 Mb is een fout van mij.
Citaat
Deze kan je dus uit fstab van elke Linux installatie halen door het te verwijderen of uit te schakellen door er "#" ervoor te zetten.
Het fstab bestand (Xubuntu) kan ik benaderen door naar t bestandssysteem te gaan, maar hoe kan ik opslaan na # te hebben geplaatst? Ik krijg geen toegang om te saven.
Citaat
Elke Linux installatie hoort er een eigen fstab bestand te hebben.
Als deze er niet zijn kan dat een oorzaak van problemen zijn.
In Ubuntu kan ik wel via de Terminal cat /etc/fstab maar is niet als bestandssysteem te vinden, klopt dat?
sorry voor het aantal vragen, het heeft geen haast...


« Laatst bewerkt op: 2014/10/21, 15:14:36 door Cme »
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: Wifi verbinding -> SWAP ?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/10/21, 18:20:35 »
Vaak wordt geadviseerd je swap partitie ongeveer 2x het formaat van je ram geheugen te geven.
Dit heeft te maken met de slaapstand waarbij het ram geheugen in de swap wordt geladen.
Ik schat dat je 4 Gb ram hebt en je swap is al 8 Gb dus dat zou goed moeten gaan.
Aangezien er maar 1 OS tegelijkertijd kan draaien maakt het aantal OS-en niet uit.

Voor het aanpassen van je fstab moet je opennen met rootrechten.
Dit kan in de terminal met:
gksudo gedit /etc/fstabOf blijvend in de terminal:
sudo nano /etc/fstab
Betreft het vinden van fstab in het bestandssysteem.
Meestal staan bovenin de mappen gesorteerd en daaronder de bestanden.
Scrol dus naar beneden en daar zou fstab tussen de bestanden moeten staan.