Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Upgrade naar Xubuntu 13-04 hangt  (gelezen 689 keer)

Offline LtB

  • Lid
Upgrade naar Xubuntu 13-04 hangt
« Gepost op: 2013/05/08, 16:10:22 »
N a problemen bij het installeren van 12-04 of 11-1-0 etc wegens videokaart aansturing heb ik nu 12-10 draaien. Ik wil er lekker ervaring mee opdoen, serieus werk ben ik er (vrijwel) niet op van plan. tzt misschien linux vertaalsoftware uitproberen, en genealogiesoftware na mijn pensionering.

Vanmiddag werd gemeld dat er updates waren, en na installeren volgede de optie om te upgraden naar 13-04.
Die heb ik vrijmoedig gestart.
Op zeker moment komt uit debconfig (Debian Configurator?) de mededeling, dat  een of meer instances van xscreensaver en/of xlockmore actief zijn, en dat dat problemen geeft vanwege incompatibele GNU libc library.
Tot zover kan ik het nog wel volgen (aanvoelen).

Vervolgens de instructie om de twee programma's te herstarten of te stoppen (om te voorkomen dat ik me dus in de sessie buitensluit).

1) Dat snap ik niet. Hoe kan stoppen of herstarten nu hetzelfde effect hebben?  (geen ingewikkelde uitleg, ik ben maar een groentje)
2)  Ik kan beide programma's niet vinden, laat staan er mee doen wat geadviseerd wordt. Ik heb in het Softwarecentrum de optie "1307 technische items tonen' met merkbaar succes aangeklikt. In geen enkele categorie komen ze voor tussen de andere x-items.

Wie weet raad?
Leo
(kan slechts onregelmatig met Linux stoeien)
Xubuntu 14-04 op oude laptop (Acer Aspire 9500 2GB/75GB)
Ubuntu 12-10  in Virtualbox op Win dows7 desktop

Offline LtB

  • Lid
Re: Upgrade naar Xubuntu 13-04 hangt
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/08, 16:19:47 »
Citaat
Ik kan beide programma's niet vinden, laat staan er mee doen wat geadviseerd wordt.

Gevonden. Staat onder S: Screensaver for X.
Tja...
Rechtsclicken geeft knoppen voor twee twee opties:  "Meer informatie"of "Verwijderen"
De extra info suggereert dat het vervangen kan woprden door een/de Gnome screensaver. Maar ik geloof niet dat ik die al gezien heb. Wat is Gnome? (Algemeen, en speciaal in Xubuntu?)
Leo
(kan slechts onregelmatig met Linux stoeien)
Xubuntu 14-04 op oude laptop (Acer Aspire 9500 2GB/75GB)
Ubuntu 12-10  in Virtualbox op Win dows7 desktop

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Upgrade naar Xubuntu 13-04 hangt
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/08, 21:13:55 »
Opwaardeerleed.... Een schone opwaardering ware beter geweest:
https://sites.google.com/site/computertip/opwaarderen

Je kunt eens kijken wat je in de opstarttoepassingen vindt. Dubbele vermeldingen of zo...

Offline LtB

  • Lid
Re: Upgrade naar Xubuntu 13-04 hangt
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/08, 22:22:55 »
Citaat
.. Een schone opwaardering ware beter geweest:
https://sites.google.com/site/computertip/opwaarderen

Hm, kijkend naar de uitgiftecyclus denk ik dat upgraden niet de meest wenselijke evaring voor een beginner is. Voor Ubuntu dan. Probleem is, dat ik nog geen enkele versie vanaf een DVD heb kunnen installeren... Aleen een CD versie deed het.

Wat er ook allemaal fout is aan Windows, ik heb in 18 jaar Windows wel omslachtige, maar nooit vastlopende upgradeprocdures gezien. Zonde dat zoń superieur OS bij upgraden zo makkelijk vastloopt.

Maar gedane zaken nemen zelden een keer.  Denk ik. Ik zou nu nl  het liefst de upgrade procedure stoppen. Ik ben nog niet echt verder dan vanmiddag. Ik besloot dat Xscreensave  gemist kon worden, maar verwijderen liep vast op een melding dat er een catalogus o.i.d. beschadigd was. Die herstelde ik, en het verwijderen was ongedaan gemaakt. De andere had de optie"Installeren", en toen ik dat probeerde kreeg ik ongebveer hetzelfde verhaal.

OK, het distributie-opwaardeerscherm  verzorgt een afvinklijstje van het proces. Daarin staat een terminalvenster.  Debconf  vertoont nu een lijstje te herstarten diensten. De hulpfunctie daarvan maakt me absoluut niet wijzer (zie services (diensten) .
Zie bijlage.

Mijn vragen:
  • Hoe breek ik het opwaardeerproces af?
  • Als dat niet kan, Hoe moet ik dan te werk gaan met de genoemde diensten?

Ik laat de machine nu voorlopig even gewoon staan zoalstie staat...
Leo
(kan slechts onregelmatig met Linux stoeien)
Xubuntu 14-04 op oude laptop (Acer Aspire 9500 2GB/75GB)
Ubuntu 12-10  in Virtualbox op Win dows7 desktop

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Upgrade naar Xubuntu 13-04 hangt
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/08, 22:31:02 »
Wat ik zou doen: hard afbreken en alsnog 13.04 schoon herinstalleren:
https://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Offline LtB

  • Lid
Re: Upgrade naar Xubuntu 13-04 hangt
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/10, 17:00:59 »
Citaat
Wat ik zou doen: hard afbreken en alsnog 13.04 schoon herinstalleren:
https://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Dat is ongetwijfeld een verstandig advies voor wie zijn bak snel en zeker  moet kunnen gebruiken. Maar ik heb er nog niets op gedaan, ik geloof dat ik twee bestandjes heb gemaakt, die ik wil wissen zodra ik ze tegen kom. Kortom: ik kan echt drastische maatregelen gemakkelijk uitstellen en leren van wat ik meemaak..
Dus ik kon me permitteren om te doen alsof mijn neus bloedde, en heb op "Voorwaarts" gedrukt in het opwaardeervenster.
Ik heb een poosje gekeken, maar de vier diensten  die herstart moesten worden: die werden netjes in het script herstart :-)

Wat betreft  xscreensaver en/of xlockmore: we zien wel.

Bedankt voor de adviezen. Draad kan gesloten worden.
Leo
(kan slechts onregelmatig met Linux stoeien)
Xubuntu 14-04 op oude laptop (Acer Aspire 9500 2GB/75GB)
Ubuntu 12-10  in Virtualbox op Win dows7 desktop