Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ( opgelost ) MP of OGG  (gelezen 2743 keer)

Offline Tom

  • Lid
( opgelost ) MP of OGG
« Gepost op: 2009/11/01, 11:41:31 »
Kan iemand mij zeggen welke de beste kwaliteit bied.
MP3 of OGG Vorbis ?
Met dank Tom. :)
« Laatst bewerkt op: 2009/11/01, 12:22:14 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: MP of OGG
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/01, 11:46:44 »
Even gegoogled en dit kwam te voorschijn: http://home.wanadoo.nl/hunting/waarom.html  ;)
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: MP of OGG
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/01, 11:52:07 »
Als je Ogg op een MP3 speler wilt gebruiken, is het verstandig om van te voren te kijken of dit wel kan op die speler. Ogg kan een hogere bitrate bereiken dan MP3.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Tom

  • Lid
Re: MP of OGG
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/01, 11:54:32 »
Dank U vriendelijk.
Ik vroeg dit namelijk omdat ik ondekte dat mijn Auto radio CD speler met USB aansluiting ook Ogg vorbis kan afspelen.
Nu heb ik alles in MP3 maar zo als het schijnt kan ik die dus beter in Ogg vorbis omzetten.
Wat met de Sound Converter geen probleem is.
Nu mijn laatste vraagje wat dit thema betreft , ga ik geen kwaliteit verliezen als ik de MP3 ga omzetten in Ogg vorbis. :)
« Laatst bewerkt op: 2009/11/01, 12:01:05 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: MP of OGG
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/01, 12:04:07 »
Wanda, bestanden die het mp3-formaat hebben zullen niet van betere kwaliteit worden als je ze omzet naar ogg. hetzelfde geldt voor afbeeldingen herschalen: een kleine afbeelding opschalen levert een kartelig beeld op.

Offline vanadium

  • Lid
Re: MP of OGG
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/01, 12:14:55 »
Citaat
Nu heb ik alles in MP3 maar zo als het schijnt kan ik die dus beter in Ogg vorbis omzetten.
DON'T DON'T DON'T !!!! [edit: Cumulus007 was me voor]

De kwaliteit van je OGG kan nooit beter zijn dan de kwaliteit van je originele MP3. Slechter: je OGG zal nog wat meer kwaliteit verloren hebben, omdat je het geluid van de MP3 nog eens comprimeert met lossy compressie.

Wat je moet doen, is je originele CD's terug rippen, en het oorspronkelijke signaal encoderen naar OGG om een geluidsbestand te hebben dat voor dezelfde bestandsgrootte kwalitatief beter is.

Die "hogere kwaliteit" speelt vooral een rol bij sterke compressie, waar de kwaliteit al hoorbaar lager wordt dan CD kwaliteit (< 128 kbps). Dan zal OGG het in vele gevallen iets bete doen dan MP3, hoewel bij deze laatste de gebruikte encodeersoftware een bijzonder grote rol speelt. De open source MP3 codec "lame" is bijzonder goed van kwaliteit.

De voornaamste redenen voor mij om OGG te gebruiken zijn
1) Vrij en open source (tweede reden in link gegeven door asilnevs)
2) Geen enkel probleem met gapless playback (voorlaatste puntje). Bij MP3 werkt gapless playback alleen voor MP3's gemaakt met lame, en dan nog alleen met software die de lame tags correct gebruikt (en voor de rest natuurlijk in staat is opeenvolgende bestanden zonder onderbreking af te spelen).

Kwaliteit is voor mij geen reden: ik encodeer altijd "transparant", t.t.z. op een wijze dat het geluid enkel nog door getrinde experts met een zeer goede geluidsinstallatie kan onderscheiden worden van het origineel.

Samengevat
* Hou je mp3'tjes maar voor wat ze zijn: het blijft het meest universele formaat
* Als je nieuwe geluidsbestanden maakt, doe dat vanaf nu in ogg. Tegenwoordig doe ik dat in FLAC (compressie zonder verlies), en transcodeer ik dan naar OGG. Dan blijven later alle opties open zonder dat er opnieuw geript moet worden.

Offline Tom

  • Lid
Re: MP of OGG
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/01, 12:21:02 »
Ok heb het begrepen , laat de MP3 voor wat ze zijn op mijn PC.
En de muziek die ik via mijn CD´s wil zetten op mijn (auto) usb stick rip ik dan in OGG.
Iedereen bedankt voor de inlichtingen en tips.
Nog een prettige zondag gewenst Tom. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.