Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub geeft problemen met kiezen van distro  (gelezen 3155 keer)

Offline KeesS

  • Lid
Grub geeft problemen met kiezen van distro
« Gepost op: 2016/05/07, 15:57:02 »
L.S.
Ik weet niet of dit (Installatie) de juiste plaats is voor deze vraag, maar probeer het toch maar.

OS  =  Ubuntu 12.04 en LinuxMint 17.3
PC-kennis  =  Beginner.


Ik heb op mijn Desktop-PC naast Ubuntu 12.04 ook LinuxMint 17.3 geïnstalleerd.

Als ik bij het opstarten in het "Grub-scherm"  wil kiezen voor Ubuntu staat vaak  (9 van de 10 keer)  het scherm vast.
Het is dan niet mogelijk met de pijltoetsen omlaag te scrollen maar blijft alleen de bovenste regel bereikbaar; dat is zeer hinderlijk.

Wat kan ik doen om zowel van Ubuntu als van LinuxMint op te starten?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline RikRik

  • Lid
Re: Grub geeft problemen met kiezen van distro
« Reactie #1 Gepost op: 2016/05/07, 21:31:54 »
Volgens mij opstarten in Linux Mint 17, en daar in terminal:
sudo update-grub

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub geeft problemen met kiezen van distro
« Reactie #2 Gepost op: 2016/05/08, 01:00:22 »
Volgens mij opstarten in Linux Mint 17, en daar in terminal:
sudo update-grub

@RikRik,
dit is het resultaat van die code-opdracht:

ca@CAPC ~ $ sudo update-grub
[sudo] password for ca:
Grub-instellingenbestand aan het maken...
Linux-image gevonden: /boot/vmlinuz-3.19.0-32-generic
Initrd-image gevonden: /boot/initrd.img-3.19.0-32-generic
Found memtest86+ image: /boot/memtest86+.elf
Found memtest86+ image: /boot/memtest86+.bin
  No volume groups found
Ubuntu 12.04.5 LTS (12.04) gevonden op /dev/sdf1
voltooid
ca@CAPC ~ $


Ik vind hierin LinuxMint niet terug, wél Ubuntu,  maar zal het opstarten nog eens proberen.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub geeft problemen met kiezen van distro
« Reactie #3 Gepost op: 2016/05/08, 01:12:11 »
Helaas, het wil niet lukken. Het Grub-scherm  blijft vast staan op de bovenste regel.
Ubuntu is onbereikbaar alleen opstarten in LinuxMint is nog mogelijk.   :'( :'( :'(

Wie weet hier raad op ????
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline jan11000

  • Lid
Re: Grub geeft problemen met kiezen van distro
« Reactie #4 Gepost op: 2016/05/08, 06:31:04 »
Altijd je hardware vermelden!

Welke hardware heb je ?
Wat heb je tussen toetsenbord en pc zitten?
Wat heb je tussen muis en pc zitten?

Andere muis en toetsenbord proberen?
Alle usb hardware ontkoppelen, zodat deze geen storing geven, en dan testen?


Dit in de bios aanzetten:
Citaat
enable USB in older operating systems, select "USB Legacy Support," "USB Keyboard Support" or similar option and change the setting to "Enabled."
« Laatst bewerkt op: 2016/05/08, 06:35:07 door jan11000 »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Grub geeft problemen met kiezen van distro
« Reactie #5 Gepost op: 2016/05/08, 10:34:54 »
Er is volgens mij geen probleem met Grub..heb je een USB toetsenbord? Probeer eens je toetsenbord aan te sluiten met een ps2 verbinding..
https://www.google.com/search?q=ps2+connector&safe=off&client=ms-opera-mobile&biw=960&bih=600&site=webhp&prmd=inv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwixm_S1h8rMAhVKCsAKHbuWBhoQ_AUIBigB#imgrc=vibBZOUrMlCpOM:

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub geeft problemen met kiezen van distro
« Reactie #6 Gepost op: 2016/05/08, 20:46:24 »
Altijd je hardware vermelden!
Welke hardware heb je ?
ca@CAPC:~$ inxi
CPU~Triple core AMD Athlon II X3 445 (-MCP-) speed/max~800/3100 MHz Kernel~3.13.0-85-generic i686 Up~2:31 Mem~604.2/4032.3MB HDD~640.1GB(9.5% used) Procs~169 Client~Shell inxi~2.3.0 
ca@CAPC:~$


Citaat van: jan11000
Wat heb je tussen toetsenbord en pc zitten?
Wat heb je tussen muis en pc zitten?
Ik heb een Logitech MK520 = draadloos toetsenbord en muis (met zo'n klein los USB-stekkertje)

Citaat van: jan11000
Andere muis en toetsenbord proberen?
Ik heb mijn oude CTC TKB020 toetsenbord weer opgezocht en aangesloten met ps2-aansluiting.
Dat werkt en daarmee zou het probleem opgelost zijn. Min-puntje is wel dat het toetsenbord nu weer "aan een draadje hangt"  :'(

Mijn conclusie is dat het probleem NIET in deGrub zit, maar in het toetsenbord.
Hiervoor heb ik contact opgenomen (mail) met CoolBlue waar ik het toetsenbord en muis gekocht heb.
Ik wacht hun reactie af.

Citaat van: jan11000
Dit in de bios aanzetten:
Citaat
enable USB in older operating systems, select "USB Legacy Support," "USB Keyboard Support" or similar option and change the setting to "Enabled." 

Veranderingen in de BIOS is voor mij een griezelig avontuur waar ik me (nu) niet aan waag.





VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub geeft problemen met kiezen van distro
« Reactie #7 Gepost op: 2016/05/08, 20:53:02 »
Er is volgens mij geen probleem met Grub..heb je een USB toetsenbord? Probeer eens je toetsenbord aan te sluiten met een ps2 verbinding..
https://www.google.com/search?q=ps2+connector&safe=off&client=ms-opera-mobile&biw=960&bih=600&site=webhp&prmd=inv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwixm_S1h8rMAhVKCsAKHbuWBhoQ_AUIBigB#imgrc=vibBZOUrMlCpOM:

@RikRik,
U heeft het bij het juiste eind!!
Ik heb mijn oude toetsenbord met ps2-aansluiting (gelukkig nog bewaard) weer aangesloten en alles werkt zoals het behoort. Ook de "pijl omlaag toets" zodat ik ook  LinuxMint weer kan opstarten.

Probleem zat/zit in het draadloze toetsenbord.
Ben benieuwd hoe Coolblue dit gaat oplossen; U hoort nog van me.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline jan11000

  • Lid
Re: Grub geeft problemen met kiezen van distro
« Reactie #8 Gepost op: 2016/05/08, 21:39:02 »
Misschien met google zoeken op:
linux+"je toetsenbord model"
Of
ubuntu+"je toetsenbord model"
ubuntu+"je toetsenbord model"+not working
ubuntu+"je toetsenbord model"+error
ubuntu+"je toetsenbord model"+freeze
ubuntu+keyboard+ zie hierboven

Misschien vind je daar oplossingen.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub geeft problemen met kiezen van distro
« Reactie #9 Gepost op: 2016/05/09, 21:34:34 »
@jan11000,
met alle respect en dank voor Uw bijdragen.
Ik heb contact gezocht met Coolblue (leverancier van het toetsenbord) en ook zij zijn van mening dat het probleem niet in de software (LinuxMint of Ubuntu)  maar in het toetsenbord zelf gezocht moet worden.(niet functioneren van toetsen)
Ik heb een aanbod ontvangen het toetsenbord ter reparatie of omruilen gratis naar hen op te sturen.
Besluiten zij, na onderzoek, het apparaat om te ruilen dan heb ik de volgende dag een nieuw exemplaar in huis.
Wordt het toetsenbord gerepareerd, dan heb ik binnen 14 dagen het product weer werkend in huis.
Van dit aanbod heb ik graag gebruik gemaakt; voorlopig kan ik me wel redden met mijn oude toetsenbord aan een draadje.  ;)

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub geeft problemen met kiezen van distro
« Reactie #10 Gepost op: 2016/05/13, 18:45:07 »
Vanmiddag van Coolblue een nieuw Logitech MK520 draadloos toetsenbord en muis ontvangen.
Dankbaar voor de snelle service van CoolBlue, maar helaas ook met dit nieuwe toetsenbord reageert het Grub-scherm niet op de pijl-omlaag toets.
In het grubscherm blijft de bovenste regel vast  staan; omlaag scrollen naar de 4e regel waar Ubuntu staat is niet mogelijk.
Bij ander 'typewerk' functioneert de pijlomlaag-toets normaal; evenals ook al de andere toetsen.

In mijn dualboot LinuxMint 17.3 en Ubuntu 12.04 kan ik alleen met LinuxMint opstarten en is Ubuntu onbereikbaar.  :'(  :'(.
Het probleem is ontstaan ná de dual-installatie van LinuxMint 17.3.

Misschien een domme vraag!?!
Is het mogelijk het grub-menu te wijzigen/ aan te passen/ zodat Ubuntu bovenaan staat en LinuxMint op de 4e regel.
Als omlaag scrollen bij Ubuntu wél werkt en LinuxMint op die 4e regel vast blijft staan, kan ik toch beide distro's opstarten.
Wellicht niet de juiste oplossing, maar als het niet anders kan dan............


VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Nero

  • Lid
Re: Grub geeft problemen met kiezen van distro
« Reactie #11 Gepost op: 2016/05/13, 19:10:04 »
Als het toetsenbord niet reageert tijdens de GRUB fase is hoogst waarschijnlijk de USB Legacy niet ingeschakeld in het BIOS.

Kan je door de DEL-, ESC- of een functietoets in de setup geraken?

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub geeft problemen met kiezen van distro
« Reactie #12 Gepost op: 2016/05/14, 00:39:41 »
Als het toetsenbord niet reageert tijdens de GRUB fase is hoogst waarschijnlijk de USB Legacy niet ingeschakeld in het BIOS.

Kan je door de DEL-, ESC- of een functietoets in de setup geraken?

@Nero, met DEL kan ik de BIOS setup openen, maar dat is voor mij zeer gevaarlijk terrein.
Het is alles in de Engelse taal en bovendien weet en begrijp ik van die instellingen helemaal niets; dat gaat mijn kennis te boven.
Ik durf daar zonder hulp niets aan te veranderen omdat ik vrees dan helemaal niets meer met mijn PC te kunnen doen.

Er staat boven die BIOS: "CMOS setup Utility  Copyright (c) 1984 - 2009  Award software"
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline jan11000

  • Lid
Re: Grub geeft problemen met kiezen van distro
« Reactie #13 Gepost op: 2016/05/14, 05:56:58 »
Je kunt de instelling in je bios gewoon wijzigen,
schrijf eerst op hoe het er nu uitziet, dan kun je het er later ook terug zetten indien het niet werkt.
Je zou bijv een foto kunnen nemen van de instellingen.


Offline RikRik

  • Lid
Re: Grub geeft problemen met kiezen van distro
« Reactie #14 Gepost op: 2016/05/14, 10:12:38 »
[Ik durf daar zonder hulp niets aan te veranderen omdat ik vrees dan helemaal niets meer met mijn PC te kunnen doen.
Logisch, er zijn niet veel mensen boven de  80 die dit durven; zijn er geen mensen in de buurt die dit even voor je kunnen doen?

Offline Nero

  • Lid
Re: Grub geeft problemen met kiezen van distro
« Reactie #15 Gepost op: 2016/05/14, 10:33:37 »
Vermits je met de DEL toets wel in het BIOS geraakt is het toetsenbord daar wel actief. Het probleem moet zich dus wel in GRUB situeren.

Laat de pc opstaren en geef dan in een terminal volgende opdrachtsudo grub-install /dev/sdaMerk op dat dit een ander commando is dan wat RikRik in zijn eerste antwoord gaf.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub geeft problemen met kiezen van distro
« Reactie #16 Gepost op: 2016/05/14, 14:31:27 »
Vermits je met de DEL toets wel in het BIOS geraakt is het toetsenbord daar wel actief. Het probleem moet zich dus wel in GRUB situeren.

Laat de pc opstaren en geef dan in een terminal volgende opdrachtsudo grub-install /dev/sdaMerk op dat dit een ander commando is dan wat RikRik in zijn eerste antwoord gaf. 

@Nero,
Bedankt, dit was de oplossing. Nu staat Ubuntu bovenaan in het grub-menu, maar ik kan ook omlaag scrollen naar LinuxMint.

Opmerking; ik moest een kleine wijziging maken in Uw commando.
Om voor mij onbegrijpelijke reden is de eerste partitie bij mij niet /dev/sda, maar /dev/sdf.
Lang geleden is hierover al een onderwerp in het forum geweest; er is bij de installatie van Ubuntu 12.04 iets niet helemaal goed gegaan.
Als ik het goed begrepen heb heeft GParted toen een aangesloten externe schijf als "sda" aangemerkt en mijn harddisk in de PC als "sdf"
Maar,...nogmaals dank het toetsenbord werkt nu zoals het behoort en ik kan weer met de pijltoetsen omlaag en omhoog scrollen..
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: Grub geeft problemen met kiezen van distro
« Reactie #17 Gepost op: 2016/05/14, 14:40:39 »
Dat heb ik ook eens voor gehad.

Bij een installatie mogen geen externe schijven aangekoppeld zijn.
Na het opstarten met DVD worden daarna de schijven bekeken, en blijkbaar wordt er begonnen met de USB-schijven, vandaar dat de schijf waarop je installeerde niet sda- was.
Ik zag het al in gparted.
Ik ben gelijk de installatie herbegonnen op de goede manier.

Zo zie je maar dat een probleem blijft hangen tot het opgelost is.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub geeft problemen met kiezen van distro
« Reactie #18 Gepost op: 2016/05/15, 00:31:31 »
Mijn probleem is opgelost; ik ben weer een gelukkig mens  ;) ;)
Dank aan allen die me geholpen hebben; ik zal het onderwerp als opgelost aanvinken.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub geeft problemen met kiezen van distro
« Reactie #19 Gepost op: 2016/05/15, 13:22:51 »
Beste forumgebruikers,
ik ben blijkbaar wat te voorbarig geweest met het aanvinken als "opgelost".
vanmorgen bij het opstarten stond het grub-menu weer vast in de bovenste regel.  :'(   :'(
Gelukkig was het nu in Ubuntu 12.04 zodat ik hier wel in het forum kan komen.

Is het mogelijk dat iemand mij kan helpen de noodzakelijke wijzigingen in de BIOS aan te brengen?
De BIOS op mijn PC is: CMOS Setup Utility Copyright (c) 1984-2009 AWARD Software.

Kan iemand mij stap voor stap uitleggen wát ik op wélke pagina moet veranderen?
Bij voorbaat vriendelijk dank.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline jolo

  • Lid
Re: Grub geeft problemen met kiezen van distro
« Reactie #20 Gepost op: 2016/05/15, 17:53:42 »
Stap voor stap uitleg over het BIOS kunnen we waarschijnlijk niet geven, zonder het exacte moederbord model te weten. Of als het om een merk pc gaat, welk model merk pc. Waarschijnlijk zou je moeten zijn in het BIOS bij Advanced. Verder hangt het er vanaf welke opties worden geboden.

"USB Functions" zou behoren te staan op [Enabled]
En "Legacy USB Support" zou kunnen staan op [Enabled] of [Auto]
Als  "Legacy USB Support" staat op [Disabled] dan zou het inderdaad kunnen dat het toetsenbord niet werkt in het GRUB bootmenu. Maar dat is dan wel consequent. Als het de ene keer wel werkt en de andere keer niet, dan denk ik dat het niet aan de BIOS instellingen ligt.

Zit het toetsenbord wel rechtstreeks op een USB aansluiting van het moederbord? Waarschijnlijk kun je het best kiezen voor de USB aansluiting, die het dichts in de buurt is van de PS/2 aansluitingen.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline softbart

  • Lid
Re: Grub geeft problemen met kiezen van distro
« Reactie #21 Gepost op: 2016/05/15, 22:08:48 »
lijkt iid een hardware probleem.
NIiet direct een BIOS probleem.
er is niets veranderd. Nog de oude kernel voor grub.

groet,

Theo

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub geeft problemen met kiezen van distro
« Reactie #22 Gepost op: 2016/05/15, 23:55:43 »
Stap voor stap uitleg over het BIOS kunnen we waarschijnlijk niet geven, zonder het exacte moederbord model te weten. Of als het om een merk pc gaat, welk model merk pc.
De PC is in juli 2010 speciaal voor Ubuntu 10.4 gebouwd door "IkBenStil" in Amsterdam

ca@CAPC:~$ inxi  (in terminal uitgevoerd)
CPU~Triple core AMD Athlon II X3 445 (-MCP-) speed/max~800/3100 MHz Kernel~3.13.0-86-generic i686 Up~4:53 Mem~526.7/4032.3MB HDD~640.1GB(9.6% used) Procs~172 Client~Shell inxi~2.3.0 


Citaat van: jolo
Waarschijnlijk zou je moeten zijn in het BIOS bij Advanced. Verder hangt het er vanaf welke opties worden geboden.

"USB Functions" zou behoren te staan op [Enabled]
En "Legacy USB Support" zou kunnen staan op [Enabled] of [Auto]
Als  "Legacy USB Support" staat op [Disabled] dan zou het inderdaad kunnen dat het toetsenbord niet werkt in het GRUB bootmenu. Maar dat is dan wel consequent. Als het de ene keer wel werkt en de andere keer niet, dan denk ik dat het niet aan de BIOS instellingen ligt.

Ik zal morgen heel voorzichtig eens kijken of ik wat van de hierboven vermelde instellingen kan aanbrengen of veranderen. Eerst noteren hoe het staat zodat ik het later evt weer terug kan zetten.

Citaat van: jolo
Zit het toetsenbord wel rechtstreeks op een USB aansluiting van het moederbord? Waarschijnlijk kun je het best kiezen voor de USB aansluiting, die het dichts in de buurt is van de PS/2 aansluitingen.
Het Logitech MK520 is een draadloos toetsenbord wat met zo'n klein los stekkertje op een USB-poort aan de voorzijde van de PC aangesloten is. Dit zijn 3 USB-aansluitingen gekombineerd met een aantal card-lezertjes. De PS/2 aansluiting zit aan de achterzijde.
Ik zal (morgen op mijn kop in de kast kruipen waar de PC staat) en het USB-stekkertje verplaatsen naar een USB-aansluiting aan de achterzijde van de PC.
Wordt vervolgt.  ;)
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub geeft problemen met kiezen van distro
« Reactie #23 Gepost op: 2016/05/16, 00:04:57 »
lijkt iid een hardware probleem.
NIiet direct een BIOS probleem.
er is niets veranderd. Nog de oude kernel voor grub.

groet,

Theo
Dan vermoedelijk een hardware probleem in de PC, want het toetsenbord is nagelnieuw.
Dat is (gratis) omgeruild door CoolBlue waar ik het probleem ook heb voorgelegd.
Ik begin te vermoeden dat Jolo wel eens gelijk kan hebben en de oorzaak mogelijk zit in die gekombineerde cardlezer met USB-poorten. 
Maar dat is dan voor morgen; het wordt nu bedtijd voor deze kleine jongen.......welterusten allemaal  ;)  =D
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline jan11000

  • Lid
Re: Grub geeft problemen met kiezen van distro
« Reactie #24 Gepost op: 2016/05/16, 06:51:52 »
Test met een andere gewone toetsenbord, kan gewoon aan je model toetsenbord liggen.