Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Oude computers, welke distro?  (gelezen 3753 keer)

Oude computers, welke distro?
« Gepost op: 2012/08/28, 16:30:47 »
Ik wil nog wel eens oud computertje pakken om te gebruiken voor specifieke doelen. Bijvoorbeeld om een doorlopende presentatie op te draaien. Deze One Trick Ponies worden veelal 's morgens opgestart, draaien de hele dag en gaan dan 's avonds weer slapen  :) Maar zo heb ik ook een comuter die enkel muziek staat te draaien. En zo zijn er wel meer toepassingen.

Nu zet ik soms Lubuntu op en soms Xubuntu. Dit vanwege de lage specs van de oude Dino's. Ben vaak al blij als de betreffende Dino 512 MB werkgeheugen heeft.  Ik heb ook wel eens distroś als Zorin en ZevenOS geprobeerd maar die willen vaak niet draaien.  BIOS problemen wil nog wel eens zorgen dat je vanaf USB moet werken en dat is soms helemaal een ramp.

Het feit is echter dat ik op (soms identieke) computers verschillende resultaten krijg. Je installeert er eentje met Xubuntu en de volgende doe je hetzelfde en het werkt verd.... niet. Vraag me niet waarom. Dan pak je Ubuntu, dat niet zou mogen werken vanwege de specs en die doet het dan wel. Dan wil je weten of het niet aan de desktop ligt dus neem je nog een keer Lubuntu maar die verrekt het dan ook. Rara?

Whatever, ik kom er vaak wel uit maar ik ben erg benieuwd of er meer gebruikers zijn die proberen oude computers te installeren en wat dan hun ervaringen zijn. Waar loop je tegenop en hoe los je het op?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Oude computers, welke distro?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/28, 16:50:13 »


Re: Oude computers, welke distro?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/28, 17:18:57 »
Vraag is vaker gesteld op dit forum.
Puppy heeft verschillende distro's, ook speciaal 1 voor oude hardware.
Tiny Core, weet niet of dit een goede is, is 10 mb groot.
DSL
http://www.techradar.com/news/software/operating-systems/8-of-the-best-tiny-linux-distros-683552#articleContent
http://www.tuxradar.com/content/whats-best-lightweight-linux-distro
http://maketecheasier.com/best-lightweight-linux-distribution-for-older-computers/2012/02/17

Is interessante info, maar theorie. In theorie werkt alles. Wat mij interesseert is wat je in de praktijk zo als tegenkomt.

De beperking van de grootte van de schijf speelt bij mij meestal niet zo, ik hang er toch wel andere schijven in. Die koop je op marktplaats voor bijna niets. Getest en wel. Kijk, ik heb een archiefje voor muziek dat 100 Gb groot is. En dat is dan excl. de video files. Dus daar kom ik op een oude dino toch niet mee weg. Een presentatie machine bevat ook vaak de nodige ruimte vretende files, dus een extra schijf moet ik altijd wel bijprakken.  Geheugen is echter altijd duur, vooral de grote blokken en moeilijk vindbaar. Maar ik merk gewoon dat door geheugen bij te zetten, het nauwelijks de problemen oplost. M.a.w. het zijn niet de versies, puppy, lubuntu of wat dan ook.

Je komt gewoon de gekste dingen tegen en het is me niet altijd duidelijk wat daar nu de oorzaak van is. Kijk; dat PATA schijven niet zo snel zijn als SATA snap ik ook maar het verklaart niet altijd de problemen.  Dat je Flash nauwelijks werkend krijgt, lijkt me ook logisch. Waar ik nieuwsgierig naar ben is hoe anderen het doen. Er zijn namelijk 2 manieren om iets te leren; van je eigen fouten of van die van anderen.   ;) ;)

Re: Oude computers, welke distro?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/28, 20:49:07 »
Bodhi Linux :)

Offline jolo

  • Lid
Re: Oude computers, welke distro?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/08/28, 20:56:00 »
Wellicht is het voor ons makkelijker om mee te denken, als je meer info geeft over die oude hardware.
Check hierover deze hyperlink https://help.ubuntu.com/community/HardInfo
Als je daarmee een HTML file aanmaakt, en herbenoemt als een tekst bestand, kun je 'm posten als een bijlage.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Oude computers, welke distro?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/08/28, 21:15:01 »
Wellicht is het voor ons makkelijker om mee te denken, als je meer info geeft over die oude hardware.
Check hierover deze hyperlink https://help.ubuntu.com/community/HardInfo
Als je daarmee een HTML file aanmaakt, en herbenoemt als een tekst bestand, kun je 'm posten als een bijlage.

Grapje zeker? Ik maak soms tegen de  honderd van die dingen per jaar. Kijk rond op internet, pak willekeurig een computer en wij hebben hem gehad. De beste? IBM Thinkpad, die draait zelfs Mint.  De slechtste, Compaq Evo.

Kortom, Any PC.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Oude computers, welke distro?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/08/28, 21:17:00 »
Moeten wij dat kunnen ruiken? Dat maak je dus echt niet duidelijk in je eerste bericht he, dat je het weet.

Re: Oude computers, welke distro?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/08/28, 22:34:17 »
Moeten wij dat kunnen ruiken? Dat maak je dus echt niet duidelijk in je eerste bericht he, dat je het weet.

Lijkt me toch wel duidelijk dat ik het niet over 1 of 2 computers heb.

Re: Oude computers, welke distro?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/08/29, 11:06:48 »
Ik denk dat je vraag beantwoord is hiermee. Er is geen distro die met zekerheid op alle oude pc's draait. Je zult dus toch echt per pc moeten kijken of een distro met die hardware overweg kan of niet.

Er zijn zoals anderen aangaven wel distro's waarbij de kans vrij groot is dat oude hardware ermee werkt omdat ze speciaal gemaakt worden om met minder geheugen e.d. toch te kunnen werken, maar een garantie dat zo'n distro op alle oude hardware werkt is dat dus niet, zoals je overigens zelf al had ervaren.

P.s. als exact  dezelfde hardware met dezelfde software de ene dag wel werkt, en de andere dag niet heb je waarschijnlijk te maken met 'verrotte' hardware. Je kan dergelijke computers beter bij het oud vuil zetten dan als je niet weet in welk onderdeel de oorzaak zit.

Voor server toepassingen, waar vaak oude bakken gebruikt worden, is het vaak slimmer om een nieuw energiezuinig bordje te kopen. Wanneer je rekening houdt met de energieprijzen, dan is zo'n nieuw energiezuinig bordje vaak goedkoper dan een oude bak. En ook het milieu is daar bij gebaat. :)
« Laatst bewerkt op: 2012/08/29, 11:11:21 door Thomas de Graaff »

Re: Oude computers, welke distro?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/08/29, 11:32:55 »
Ik denk dat je vraag beantwoord is hiermee. Er is geen distro die met zekerheid op alle oude pc's draait. Je zult dus toch echt per pc moeten kijken of een distro met die hardware overweg kan of niet.

Ik installeer nu meestal Xubuntu. Op de een of andere manier werkt dat op alle oude lijken. :)

Citaat
Er zijn zoals anderen aangaven wel distro's waarbij de kans vrij groot is dat oude hardware ermee werkt omdat ze speciaal gemaakt worden om met minder geheugen e.d. toch te kunnen werken, maar een garantie dat zo'n distro op alle oude hardware werkt is dat dus niet, zoals je overigens zelf al had ervaren.

Mijn probleem is een beetje dat ik graag beschikking blijf houden over de uitgebreidde softwarelijst van Ubuntu. Ik weet namelijk nooit wat ik aan verzoeken krijg. Momenteel bouw ik voor een weeshuis in Oekraïne 16 computers die enkel speleltjes moeten draain. Beetje liefdewerk oud papier maar hoort er ook bij. Ik heb een cyrillisch toetsenbord en dat voer ik om te installeren. Installatie taal engels, want mijn russisch is bagger, dat ik later omzet naar oekraine. Verbazingwekkend hoe makkelijk dat gaat. Standaard installeer ik dan de nodig spelletjes, met name geheugen dingetjes. Ik heb er nu 11 klaar, moet nog 5 maar ik raak door mij voorraadje Dinoś heen. Wat ik over heb zijn trouble machines.

Puppy, Bhodi e.a. heb ik nog niet geprobeerd. Als ik meer tijd over houdt, ga ik dat zeker eens doen. Dit soort werk hoort niet bij mijn normaal tekenpakket en ik doe het er tussendoor.

Citaat
P.s. als exact  dezelfde hardware met dezelfde software de ene dag wel werkt, en de andere dag niet heb je waarschijnlijk te maken met 'verrotte' hardware. Je kan dergelijke computers beter bij het oud vuil zetten dan als je niet weet in welk onderdeel de oorzaak zit.

Dat is nu juist het rare. Je zou zeggen dat je met Lubuntu dan moet kunnen draaien en dat doet het niet. Zet ik er echter Ubuntu op, dan werkt het weer wel! Hardware was ook mijn eerste hoofdverdachte maar gezien dit verhaal denk ik: Wat heeft Ubuntu dan meer dan Lubuntu. Meer drivers aan boord?
Vandaar ook een beetje Xubuntu, is in feite een volwaardige Ubuntu maar dan met een lichtere desktop omgeving. Tenminste zo begrijp ik uit de info op het net. Geen idee of dit ook werkelijk zo is?

En dan heb ik rare zaken als NTFS. Onder Lubuntu heb ik geen schrijffouten, onder Xubuntu wel. Onverklaarbaar. Een Dino die als One Trick Pony werkt, kan ik volledig op ext3 zetten maar soms ben ik even een dualboot nodig. Dat is soms een ramp. Als er een NTFS in hangt, doe ik dat dus niet meer.  Als het een beetje kan, gebruik ik een Mint versie voor dualboot. Werkt vooral bij IBM/Lenovo erg goed.

Ik heb bijna 20 jaar met windows gewerkt, dan leer je alle problemen wel oplossen. Ik werk nu sinds enkele maanden met Linix distro's.  En ik heb geen 20 jaar meer om precies uit te vogelen welke driver nu waarvoor verantwoordelijk is. Dus zoek ik naar ervaringen, workarounds, quick fixes, whatever. Want Ubuntu is gewoon te mooi om het niet te willen gebruiken.

Re: Oude computers, welke distro?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/08/29, 13:01:14 »
Bodhi is gebaseerd op Ubuntu LTS (ze volgen ook alleen de Ubuntu LTS om op te bouwen) dus naast 5 jaar ondersteuning heb je ook nog een brede support aan hardware :)

Offline draak08

  • Lid
Re: Oude computers, welke distro?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/08/30, 09:01:08 »
lubuntu =D

Offline aartje

  • Lid
Re: Oude computers, welke distro?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/08/30, 10:45:17 »
lubuntu =D
+1
Lubuntu 105MB in gebruik

Xubuntu ca.200MB meer,
Ubuntu nog eens ca. 100MB meer

(dit alles natuurlijk alleen met de desktop)

En gebruik de alternate versies, dan heb je veel minder kans dat de installatie
niet lukt.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/30, 10:59:00 door aartje »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Oude computers, welke distro?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/08/30, 11:17:13 »
Maar Martin heeft blijkbaar slechte ervaring met Lubuntu.
Heeft Iemand ervaring met VectorLinux?  Het is  een razendsnel systeem met een fantastisch mooie desktop. Ook op een oude pc werkt vector zeer goed, mijn ervaring uiteraard...

The VL team included as many drivers as possible, supporting a wide range of wireless devices, video cards, webcams, and other devices right after installation.

http://vectorlinux.com/products/vectorlinux-7.0-standard-edition

Re: Oude computers, welke distro?
« Reactie #15 Gepost op: 2012/08/30, 11:24:17 »
AntiX werkt vaak ook goed op oudere bakken en wat misschien ook de moeite waard is is MadBox (een gestripte Lubuntu met alleen openbox als window manager).
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Oude computers, welke distro?
« Reactie #16 Gepost op: 2012/08/30, 11:26:20 »
lubuntu =D
+1
Lubuntu 105MB in gebruik

Xubuntu ca.200MB meer,
Ubuntu nog eens ca. 100MB meer

(dit alles natuurlijk alleen met de desktop)

En gebruik de alternate versies, dan heb je veel minder kans dat de installatie
niet lukt.


En Bodhi zelfs maar 70 MB in het verbruik en toch heel modern en uitbreidbaar :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Oude computers, welke distro?
« Reactie #17 Gepost op: 2012/08/30, 11:31:06 »
Xubuntu, is in feite een volwaardige Ubuntu maar dan met een lichtere desktop omgeving. Tenminste zo begrijp ik uit de info op het net. Geen idee of dit ook werkelijk zo is?
Min of meer, ja.... Lijkt sterk op de helaas verdwenen Gnome 2, die vroeger in hoofdversie Ubuntu zat. Bevalt mij uitstekend. Mis niks. En lekker snel: mijn bureaucomputer, die uit 2007 dateert, draait erop alsof 't een spiksplinternieuw model is dat ik zojuist heb gekocht. :)

Citaat
Een Dino die als One Trick Pony werkt, kan ik volledig op ext3 zetten
Kies liever EXT4. Sneller, en even betrouwbaar als voorganger EXT3.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/30, 11:35:57 door Pjotr »

Re: Oude computers, welke distro?
« Reactie #18 Gepost op: 2012/08/30, 13:43:56 »
Ik gebruik Lubuntu wel hoor. Ik heb er eentje op mijn kantoor staan als gastcomputer. Ik heb er vanmorgen enkel een beetje geheugen uit gesloopt dat ik nodig was voor een andere. Draait nu met 512 nog steeds als een speer. Ik denk dat zolang je geen gekke dingen doet, Lubuntu voor normaal gebruik uitstekend werk verricht.

Ik vind echter die XFCe desktop van Xubuntu mooi en heerlijk om mee te werken. En verbeeld ik me dat nu  of heeft de bestandsbeheerder van Xubuntu meer knoppen dan Lubuntu?

Zoals ik al zei, zodra ik weer wat ruimer in de tijd zit, ga ik zeker een aantal aanbevelingen uittesten. Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar Xubuntu domweg omdat ik er een universeel distro zoek die op alle computers installeert zonder nagging en bugs. Momenteel zijn het allemaal PC's die in serie de deur uitgaan en dan kan je het niet maken x verschillende distro's af te leveren. Daar gaan ze niet uitkomen.

Maar voor mijn 'eigen ding' ga ik toch echt eens proberen of andere systemen ook werken. Ik krijg binnenkort een nieuw probleem voorgeschoteld. Ik moet een Pony maken om een bepaalde webpagina te draaien. Ik heb het geprobeerd met die gastcomputer maar die draait er onherroepelijk op vast.  Het Javascript op de webpagina verlangd nog al wat van het geheugen. Dus ben ik idd een distro nodig die echt op het minimum wil draaien en dus alleen maar de webbrowser moet draaien. Dat kan met Chrome desnoods, die vreet minimaal.

Ik vraag me dan ook af of je zaken als swapneigingen onderdrukken wel moet uitvoeren. Bovendien zou ik hiervoor misschien zwaarder moeten leunen op virtueel geheugen. Iemand daar ervaring mee?

En in hoever is het noodzakelijk om de aanbevolen updates uit te voeren? Wat zit er in die updates? Bugfixes of ook enhancements? Zou het systeem sneller worden als je dat nu eens niet deed?

Re: Oude computers, welke distro?
« Reactie #19 Gepost op: 2012/08/30, 14:39:22 »

Ik vind echter die XFCe desktop van Xubuntu mooi en heerlijk om mee te werken. En verbeeld ik me dat nu  of heeft de bestandsbeheerder van Xubuntu meer knoppen dan Lubuntu?


Thunar de bestandsbeheerder van XFCE is inderdaad wat uitgebreider dan PCmanFM van LXDE.

Citaat
Maar voor mijn 'eigen ding' ga ik toch echt eens proberen of andere systemen ook werken. Ik krijg binnenkort een nieuw probleem voorgeschoteld. Ik moet een Pony maken om een bepaalde webpagina te draaien. Ik heb het geprobeerd met die gastcomputer maar die draait er onherroepelijk op vast.  Het Javascript op de webpagina verlangd nog al wat van het geheugen. Dus ben ik idd een distro nodig die echt op het minimum wil draaien en dus alleen maar de webbrowser moet draaien. Dat kan met Chrome desnoods, die vreet minimaal.

Ik zou mijn geld inzetten op AntiX, deze gebruikt IceWM en is Debian based. Mijn ervaring is dat deze zuinig omspringt met geheugen. Normaal gesproken loopt AntiX al op een P2 met 64mb werkgeheugen.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint