Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie op Dell720 mislukt met grub error  (gelezen 532 keer)

Stangg

  • Gast
Installatie op Dell720 mislukt met grub error
« Gepost op: 2010/10/05, 00:11:43 »
Hoi allemaal,
Ik heb een Dell720, met 2 500Gb schijven in RAID 0 en nog 2 1TB schijven in RAID0. Alle 4 de schijven zitten aan de NVidia Nforce RAID controller op het moederboard.

Ik draai Windows 7 ultimate. Op de 2x500Gb schijven staan 2 primary partities:  een 485Mb bootpartitie van Win7 en de rest is NTFS. De 2x1Tb schijven werken met 1 partitie.

Ik heb ubuntu willen installeren op de twee 1Tb RAID0. Daartoe heb ik eerst een gewone installatie geprobeerd vanaf de liveCD, maar de partitiemanager ziet de bestaande partities op de schijven niet, en beweert bovendien dat er geen operating systems aanwezig zijn.
Ik heb daarna geprobeerd met de GPARTED gparted-live-0.6.3-3.iso op te starten, maar zowel vanaf deze cd als vanaf de ubuntu CD is er een probleem, want GPARTED in the Ubuntu liveCD ziet geen partities en alleen de losse harde schijven, en GPARTED van gparted-live-iso loopt vast bij opstart (grafisch probleem).

Daarna heb ik op de 2x1TB RAID partitie een swap en boot partitie gemaakt voor linux EXT4 met Paragon Partition manager. Dit werkt prima, maar de installatie vanaf de Ubuntu liveCD kent de partities weer niet.
Ik heb vervolgens handmatig geinstalleerd op de beide linux partities.

By herstart kom ik in de GRUB Repair prompt. Geen idee wat ik hiermee kan doen. ik kan de partities laten zien maar mounten lukt niet.

Vervolgens heb ik alle partities weer in de oude staat hersteld, en beh ik een wubi-install gedaan. Dit ging allemaal vlotjes, maar ook daar kan ik niet opstarten dankzij een GRUB failure.

Het lijkt erop dat GRUB en mijn nVidia nForce chipset elkaar niet verdragen. is er enige ervaring hiermee?

Met vriendelijke groet

EJ

Offline walterav

  • Lid
Re: Installatie op Dell720 mislukt met grub error
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/05, 15:06:05 »
Fake-raid word helaas slecht tot niet ondersteund. Het zou alleen kunnen door in de BIOS raid uit te zetten en alles opnieuw te installeren en ieder OS zijn eigen softraid implementatie te laten gebruiken. Windows moet dan zijn eigen software raid gebruiken in plaats van de Nvidia chipset. Weet niet of welke versie van Windows 7 dat ondersteund. Volgens mij moet je dan ook de Ubuntu alternate CD gebruiken om softraid te gebruiken.

https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowto
https://help.ubuntu.com/community/Installation/SoftwareRAID

Een andere oplossing is een echte RAID kaart kopen of gaan emailen met Nvidia om een uitgebreide driver voor linux te ontwikkelen.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/05, 15:08:58 door walterav »