Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: grub en beryl probleempje  (gelezen 1074 keer)

deKeijzer

  • Gast
grub en beryl probleempje
« Gepost op: 2007/02/13, 11:13:31 »
Hallo iedereen!

Ik heb het er gisteren toch maar op gewaagd en ubuntu geinstalleerd, het werkt allemaal. Maar nog niet spetterend.
Er zit een aanzienlijke vertragen bij het tussen vensters wisselen (halve tot 1 seconde). Wat toch wel irriteert.
En hoe kan ik grub zo configureren dat windows standaard opstart?
En nadat ik gisteren beryl probeerde te installeren ging het fout. Nu kan ik nog wel inloggen maar dan krijg ik alleen de achtergrond van ubuntu te zien, niks meer van de balken en verder start er ook niks meer op (alt+F2 werkt ook niet meer..).

Dat was het, ik denk dat er dan iets fout is gegaan met het installeren van beryl, moet ik dan de 2e optie van grub kiezen om terug in ubuntu te komen? Of zijn er nog andere methodes?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
grub en beryl probleempje
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/13, 11:16:56 »
Beryl is een waagstuk, zelfs voor ervaren Linuxers. Zeker niet aan te raden voor beginners. Het is dan ook nog in alfastatus (zelfs nog geen bèta!). Kan je systeem danig verzieken.

Doe eens een schone herinstallatie van Ubuntu (met formatteren en al), en vergeet Beryl!

Daarna pakken we de rest van je vragen wel weer op.

Groet, Pjotr.

deKeijzer

  • Gast
grub en beryl probleempje
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/13, 19:20:44 »
Ik heb geluisterd :)!
Het is gelukt, geen beryl, maar het werkt nu goed. Het is snel :)!
Grub heb ik ook zo aan kunnen passen dat windows standaard opstart.
Alleen mis ik nog flashplayer.. deze is blijkbaar niet beschikbaar voor 64 bit?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
grub en beryl probleempje
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/13, 23:07:10 »
Mooi! Fijn dat het is gelukt.

Helaas, het antwoord op je tweede vraag is: inderdaad, ja......
Adobe Flash Player is alleen in 32 bits verkrijgbaar, en dat geldt voor meer programma's. 64 bits is de toekomst, maar nu zijn veel softwareschrijvers nog niet zover.

Je hebt er het meeste baat bij, om de volledig generieke 32 bitsversie van Ubuntu te installeren. Hier haal je hem: ftp://ftpserv.tudelft.nl/pub/Linux/releases.ubuntu.com/6.06/ubuntu-6.06.1-desktop-i386.iso

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
grub en beryl probleempje
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/14, 06:22:36 »
Over hoe je Windows als eerste opstart:
In /boot/grub/menu.lst wordt aangegeven wat de keuzes zijn bij het opstarten.

Maak een backup van het bestand
sudo cp /boot/grub/menu.lst /boot/grub/menu.lst.backupNu kan je het aanpassen.
sudo gedit /boot/grub/menu.lstWaarschijnlijk staat aan het einde van dat bestand de volgende regels (kunnen bij jou iets verschillen)

# This is a divider, added to separate the menu items below from the Debian
# ones.
title Other operating systems:
root


# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/hda1
title Microsoft Windows XP Professional
root (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1
Het eerste gedeelte kan je weghalen (dat is een tussenregel die je niet meer gaat gebruiken).

Het 2e gedeelte moet je verplaatsen.

Als je een stuk omhoog gaat in het bestand, kom je de volgende regel tegen:
### BEGIN AUTOMAGIC KERNELS LISTHieronder beginnen de regels voor Ubuntu.

Wat je dus doet: je verplaatst het 2e gedeelte waar Windows in staat zodat het voor de automatic kernels list komt te staan.
Hierdoor komt Windows bovenaan te staan, en zal deze automatisch gestart worden.
Ook bij kernel-updates en dergelijke zal Windows de 1e optie blijven.

Zo komt het er dan uit te zien (kan bij jou verschillen van nummers en zo, maar het grootste gedeelte zal hetzelfde zijn)

... heleboel tekst...

# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/hda1
title        Microsoft Windows XP Professional
root        (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader    +1

### BEGIN AUTOMAGIC KERNELS LIST

... weer een boel tekst

deKeijzer

  • Gast
grub en beryl probleempje
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/14, 10:04:50 »
Citaat van: deKeijzer
Grub heb ik ook zo aan kunnen passen dat windows standaard opstart.
Dus bedankt voor de hulp hoor :) Maar het was al gelukt, misschien was het niet helemaal duidelijk.

En nog een vraagje, het start niet zo snel op! Hij geeft elke keer als ik opstart van elke partitie op de harde schijf aan dat de index en backup (ofzoiets) niet hetzelfde zijn. En dan: 'not automatically fixing this'. Maar dat duurt voor elke partitie misschien wel 10 seconden (er zijn er 12-non linux). Is daar iets aan te doen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
grub en beryl probleempje
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/14, 10:28:28 »
Citaat van: deKeijzer
En nog een vraagje, het start niet zo snel op! Hij geeft elke keer als ik opstart van elke partitie op de harde schijf aan dat de index en backup (ofzoiets) niet hetzelfde zijn. En dan: 'not automatically fixing this'. Maar dat duurt voor elke partitie misschien wel 10 seconden (er zijn er 12-non linux). Is daar iets aan te doen?
Dat klinkt bekend! Heb je soms gebruik gemaakt van Partition Magic, om de partities aan te maken?

PM verziekt soms je partities, met name de Linuxpartities. PM geeft namelijk valse "foutmeldingen", die hij voorstelt om te "repareren". Ga je daarmee akkoord, dan bederft PM de boel. Het minste probleem zijn dan dergelijke meldingen van Linux.....

Ik heb het zelf ook meegemaakt (PM ging met een grote zwaai in de prullenbak). Voor het aanmaken van partities gebruik ik sindsdien de Gparted LiveCD: http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Groet, Pjotr.

deKeijzer

  • Gast
grub en beryl probleempje
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/14, 10:31:41 »
De originele partities zijn daar wel mee gemaakt, alleen de linux partities zijn gemaakt met de gparted live cd..

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
grub en beryl probleempje
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/14, 10:41:18 »
Goed nieuws en slecht nieuws. Eerst het slechte: Je hebt nu een instabiele constructie op de harde schijf (met dank aan PM). Je kunt het beste alle partities op je harde schijf vernietigen, en de zaak van de grond af aan opnieuw opbouwen met de Gparted LiveCD.

Nu het goede nieuws:
Dat hoeft niet veel tijd te kosten, als je eerst images van je huidige partities maakt, en die op een extern medium zet. Ik zal je een snelkoppeling sturen waar je een ISO kunt binnenhalen van de Acronis True Image LiveCD, om dat makkelijk te doen. Noteer eerst precies wat waar staat, en zet de images nadien precies zo terug.

Bijkomend voordeel: je kunt meteen overstappen op de generieke 32 bitsversie van Ubuntu, zodat je alle software (w.o. de Adobe Flash Player) kunt draaien.

Groet, Pjotr.