Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: fotoboek maken met software van fotoalbum: hoe installeren  (gelezen 8150 keer)

Offline roeland

  • Lid
fotoboek maken met software van fotoalbum: hoe installeren
« Gepost op: 2009/08/30, 11:48:21 »
Ik maak veel fotoboeken en wil dit nu ook binnen ubuntu kunnen doen.  www.fotoalbum.nl levert linux software. Als je die download, krijg je een bestand genaamd: install.pl (en nog een bestand eula.txt, maar daar staan alleen maar licentievoorwaarden in).
Hoe installeer je dit programma verder.  Ik heb gezien dat het een perl script is.  sudo install.pl geeft als fout dat het bestand (wat in mijn home directory staat) niet gevonden wordt.

Iemand ervaring of kennis hiervan?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline Bobbie

  • Lid
Re: fotoboek maken met software van fotoalbum: hoe installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/30, 13:34:26 »
Je moet dubbelklikken op de install.pl, en dan kiezen voor 'uitvoeren in terminalvenster

Nu krijg je in terminal een stukje tekst, lees dit.
Hij zegt drukt op q om verder te gaan, dus doe dit, druk op q en dan op de enter knop.
Scroll helemaal naar beneden om de Eula te lezen en druk wederom op q en dan enter om hieruit te raken.

Dan vraagt hij of je het accepteerd ja/nee

"JA" voor installeren

gr
« Laatst bewerkt op: 2009/08/30, 13:42:57 door Bobbie »
Handige tips voor beginners: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/

Offline roeland

  • Lid
Re: fotoboek maken met software van fotoalbum: hoe installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/01, 12:12:58 »
Bedankt Bobbie, voor je reactie.  Ik had www.fotoalbum.nl ook een mail gestuurd en bijna per omgaande een reactie gekregen.

Zij verwijzen naar de site:

http://radoeka.wordpress.com/2009/04/15/een-fotoboek-programma-voor-linux-op-de-nederlandse-markt/

Een heel verhaal over fotoboek software voor Linux waaruit aan het eind de installatie is te halen.
Ik zal fotoalbum aangeven dat het misschien toch handiger is de installatie bij de FAQ op te nemen omdat niet alles zo voor de hand ligt en het een heel verhaal doorlezen bespaart.

Ik heb als volgt gehandeld:
- het gedownloade tgz bestand uitgepakt
- de bestanden install.pl en EULA.txt in mijn home directory gezet (ook EULA.txt omdat dit bestand tijdens de installatie verschijnt en er een akkoord op moet worden gegeven).
- via de terminal: perl install.pl
- de inhoud van EULA.txt verschijnt, dit met ´q´  bevestigen
- daarna de voor de hand liggende antwoorden intikken
- het programma wordt geinstalleerd  (bij mij in de home directory mapnaam: ´ja´; waarschijnlijk heb ik ergens een ´ja´ teveel ingetikt)
- binnen die map ´fotoalbum´ aanklikken en het programma start op

Een eerste blik geeft nog wel enkele problemen aan, afsluiten van het programma gaat niet goed (het beeld verspringt en de X verdwijnt naast het beeld, het plaatsen van foto´s verloopt niet soepel en het maken van bijv. landscape foto´s gaat nog niet goed (bij de Windows versie werkt dit allemaal wel goed)).
Het is in ieder geval een goede start van een optie om ook binnen Linux fotoalbums te kunnen maken, zeker als de leverancier problemen erkent en snel oplost.  Ik kom de vraag binnen het ubuntu forum (en ook op andere plekken) vaak tegen.

Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline roeland

  • Lid
Re: fotoboek maken met software van fotoalbum: hoe installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/01, 13:31:23 »
Femke98, ik had jouw reactie wel gezien maar snapte de uitvoering niet helemaal en ik zocht naar specifieke leveranciers omdat ik een goede kwaliteit fotoalbum wil hebben met enkele opties die ik heel handig vind (bijv. het fotoformaat zelf kunnen bepalen).

Verder kom ik bij lezing van jouw topics er ook niet helemaal uit (als ik bijvoorbeeld dubbelklik op install binnen mijn home gebeurt er niets, als ik dat doe binnen het uitgepakte tar.gz bestand heb geen keus voor het terminalvenster).  Via de terminal ´perl install.nl´ lukt in ieder geval wel.

Achteraf lijkt het er op dat in ieder geval alle leveranciers (dus ook pixum) met een ´install´ bestand dezelfde software leveren.

Ik heb fotoalbum geinstalleerd maar het werkt absoluut nog niet goed.  Werkte het bij jou wel dwz. heb je er al (een stukje) fotoboek(en) mee gemaakt?

Ik zal de pixum software ook eens downloaden en kijken wat er dan gebeurt.

Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline roeland

  • Lid
Re: fotoboek maken met software van fotoalbum: hoe installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/01, 13:53:58 »
Net Pixum EasyBook software gedownload, het is inderdaad dezelfde software, maar dan een andere versie (ouder?).  Mijn eerste indruk is dat deze het wel doet en niet de problemen geeft die bij fotoalbum optreden.

Wat wel gebeurt is dat bij veel acties het beeld steeds wat verschuift.  Ik ga verder met proberen!

Heb nu jouw oplossing om een tar.gz te open gevolgd en dat is gelukt.  Er worden twee bestanden in de doelmap geplaatst (bij home) en bij dubbelklikken kan je voor uitvoering in het terminalvenster kiezen. 

Mijn eerste gekozen oplossing (in terminal perl install.nl) werkte nu niet.  Omdat veel ubuntu gebruikers niet altijd weten wat ze doen (ik ook) maar uitvoeren wat er gezegd wordt, loop je nog al eens vast als ervaren gebruikers oplossingen geven.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline roeland

  • Lid
Re: fotoboek maken met software van fotoalbum: hoe installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/03, 17:34:46 »
De software via Pixum werkt tot nu toe goed.  Ik heb al een deel van een fotoboek opgemaakt.
Het enige bezwaar wat ik tot nu heb kunnen vinden is het volgende:
- je kiest een indeling van bijv. vier foto´s op een pagina
- achteraf wil je 1 foto verwijderen en er bijv. een tekstblok in plakken
- als je dat doet komt er na het verwijderen een (voor mij) willekeurige andere opmaak op het blad van drie foto´s, bij het verwijderen blijft dus geen lege plaats over waar je het tekstblok in kan plaatsen, maat staan de drie resterende foto´s op andere plaats in een andere opmaak
Oplossing: vooraf bedenken wat je wilt of de foto´s opnieuw plaatsen en handmatig vormgeven

Ik heb vrij veel pakketten onder windows geprobeerd en de verschillen zijn toch wel groot.  Gebruiksgemak (is natuurlijk altijd persoonlijk), fotoformaten zelf kunnen bepalen, tekst op kaft enz. en soms ook de prijs van de boeken.

Als het boek klaar is en goed geleverd, laat ik het horen.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline roeland

  • Lid
Re: fotoboek maken met software van fotoalbum: hoe installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/03, 21:45:55 »
Doe ik!
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline roeland

  • Lid
Re: fotoboek maken met software van fotoalbum: hoe installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/11, 16:20:48 »
Ik heb inmiddels vier fotoboeken (klein formaat 14x14 cm en XL formaat (standaard kwaliteit) gemaakt.  Ik vind de resultaten uitstekend.  Goede binding, goed verzorgd boek, goed gesneden.  Ik ga binnenkort een boek bestellen op papier van fotokwaliteit.

In aanvulling op mijn opmerkingen hiervoor:
- betalen via Ideal lukt nog niet, dit is een softwarefout die Pixum zal meenemen in een volgende versie.
- soms verschijnt (bij mij) bij het bestellen een zwart balkje in een antwoordregel; je ziet dan even niet wat je intikt.  De ingetikte tekst verschijnt later wel (heb ik ook bij Pixum gemeld).
- bij het verwijderen van een foto in een gekozen opmaak kan er iets misgaan (je hebt bijv. een opmaak van 5 foto´s en je wilt later 1 foto verwijderen en een tekstblok toevoegen).  Als je zondermeer de foto verwijdert, kan de opmaak terugspringen naar 4 foto´s en is je layout keuze dus verdwenen. Ik heb dit kunnen oplossen door de te verwijderen foto naast het fotoblad te verslepen en dan de vorige pagina aan te klikken en daarna weer de te bewerken pagina.  Je versleepte foto is dan verdwenen en de layout is in stand gebleven.  Vervolgens kan je dan weer een tekstblok toevoegen.
Als je foto wil verwijderen is het natuurlijk handiger om een andere foto naar de juiste plek te slepen, die wordt dan ´over´de oude foto heen gezet.

Als er nog andere vragen zijn bij het gebruik hoor ik het wel. Succes!
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.