Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: afspelen van beeld en geluid  (gelezen 1727 keer)

Offline hvb

  • Lid
afspelen van beeld en geluid
« Gepost op: 2007/05/01, 21:09:22 »
Ik ben nu al een week ubuntu beginner (en dat laatste zal nog een tijd duren) maar met hulp van dit forum en veel studie in de documentatie heb  ik veel geleerd en begin het  nu te begrijpen/ er aan te wennen. Opgeloste problemen zijn o.a. de installatie, het niet willen afsluiten van feisty, en de overgang naar het nederlands. Dat ik er als beginner voor een deel zelf uitkwam zegt zeker iets over ubuntu, in positieve zin dan.

Twee vragen heb ik voorlopig nog:
1 heb ik een antivirusprogramma nodig (avg bijv.) en heeft ubuntu een firewal, en zo ja waar vind ik die en kan ik indien nodig de instellingen aanpassen .
2. bij de eerste keer afspelen van een mp3 bestand moest ik enkele codecs(?) laden. Nu kan ik een mp3 afspelen in rhythbox, maar als ik op een mp3 dubbelklik in nautilus  gebeurt er niks.
Voor het afspelen van videobestanden moest ik eerst GStreamer (2x) downloaden en later amarok.
Nog steeds kan ik geen streamingmedia afspelen (bijvoorbeeld het nosnieuws) of asf.bestanden(video) bekijken (en die laatste heb ik helaas) .

In de documentatie vond ik wel  het een en ander maar niet helemaal duidelijk en ik weet niet of dat voor oudere versies bedoeld en/of ook voor feisty.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
afspelen van beeld en geluid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/01, 21:33:27 »
Antivirus: niet nodig (heerlijk, hè!).
Firewall: zit al standaard in Linux, staat op CLOSED (niet STEALTH). Wil je op stealth, installeer dan Firestarter. Gewoon, via Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer.
Installeer verder voor multimedia:
- vlc
- mozilla-plugin-vlc
- mplayer
- mozilla-mplayer
- XMMS

Offline vanadium

  • Lid
afspelen van beeld en geluid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/01, 22:00:00 »
Voor wat betreft het dubbelklikken in Nautilus: rechts-klik een mp3 bestand in Nautilus, Eigenschappen, kies de "Open met" tab en markeer de checkmark naast het programma dat standaard dit type bestand moet openen. Mogelijk moet je eerst met de knop "Toevoegen" applicaties toevoegen (ik werk in het Engels, dus mijn aanduidingen zullen mogelijk niet heel correct zijn).

Offline hvb

  • Lid
afspelen van beeld en geluid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/02, 20:32:43 »
Pjotr123

Mooi dat ik geen anti-virus nodig heb, al heb ik ondertussen al gelezen dat o.a. avast gebruikt wordt. Niet door mij dus.
De firewall laat ik maar voor wat ze is. In Windows werk ik met zone-alarm, en kan ik precies zien wat er doorgelaten wordt en wat niet. Dat mis ik dan wel, maar dat kan bij de Windows firewal ook niet. Ook geen ramp.

Bij de aangeraden multimediaprogramma's kan ik mozilla-plugin-vlc niet vinden.
Misschien dat dat net de laatste schakel is om de streaming-media af te spelen.

Mijn asf.bestanden van mijn digitale camera kan ik nog steeds niet weergeven.
Onder windows ging dat alles zo makkelijk in Irfan view. Hierin kon ik echt alles afspelen/weergeven op gebied van foto, film en geluid.
Jammer, ubuntu is op dit gebied een doolhof met teveel richtingen waardoor de uitweg moeilijk te vinden is.
In feite zou je  na installatie met een pakket of alle benodigde software moeten krijgen of gewoon een goed programma dat alles aan kan.


vanadium

Bij rechtsklikken kun je idd keizen uit welke speler je wilt gebruiken, maar totem start bij dubbelklikken als eerste op en presteert tot nog toe bar weinig.
Het punt is dat ik niet eerst bij elk bestand  een mediaspeler wil of hoef te kiezen. Er moet direct een goede in beeld komen.
Wil ik mijn vrouw (die bij windows bij de geringste verandering er al gauw de brui aan geeft) kunnen overtuigen van de goede kanten van ubuntu dan moet ik bovenstaande problemen absoluut niet hebben.
Dan heb ik mijn kinderen nog niet genoemd, die op school en bij mij met windows zijn grootgebracht. De oudste van 17 kan ik nu langzamerhand overtuigen van het WAAROM van het gebruik van firefox en open-office (in windows), nu ubuntu nog.

Een lang verhaal, maar alvast bedankt tot nog toe.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
afspelen van beeld en geluid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/02, 21:13:14 »
Linux is anders, hè, daarin heb je niet zoveel aan je Windowservaring. Frustrerend soms, was het een jaar terug voor mij ook. Gewoon even de tijd nemen om te leren. Dat is onvermijdelijk. Maar het valt reuze mee: de leercurve is heel steil.

Doe eens dit:
dubbelklik eens op een mp3 muziekbestandje. Dan installeert Ubuntu automatisch de bijbehorende codecs en schakelt hij de bijbehorende software-bronnen (universe) in. Daarna kun je ook vlc en mozilla-plugin-vlc wel installeren.

Offline hvb

  • Lid
afspelen van beeld en geluid
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/02, 21:35:21 »
Zo ben ik ook begonnen, zie mijn eerste bwericht. De codecs zijn toen geinstalleerd maar als ik nu dubbelklik op een mp3 start totem op en geeft er vervolgens de brui aan.
IK moet dus simpel gezegd eerst rhythmbox opstarten en dan kan ik pas een mp3 afspelen.
 
 Maar een eerste korte vraag is voorlopig: hoe kom ik aan mozilla-plugin-vlc. Ik kan het niet vinden bij software toevoegen/verwijderen en niet bij synaptic.

Bovendien ben ik nog lang niet van plan om de bijl er bij neer te gooien, ondanks mijn slechts 7 jarige ervaring met windows en  mijn leeftijd van 56.

Offline hvb

  • Lid
afspelen van beeld en geluid
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/02, 22:29:55 »
aanvulling

Ik heb ondertussen verder gekeken in de Nederlandstalige documentatie en het volgende gevonden:ubuntu-multimedia-gnome van seveas pakketbron voor feisty (van Dennis Kaarsemaker).
Kan ik dit downloaden en worden dan de al geïnstalleerde programma's overschreven?

Wie weet het antwoord?

Offline eendje

  • Lid
afspelen van beeld en geluid
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/02, 22:36:56 »
Citaat van: hvb
aanvulling

Ik heb ondertussen verder gekeken in de Nederlandstalige documentatie en het volgende gevonden:ubuntu-multimedia-gnome van seveas pakketbron voor feisty (van Dennis Kaarsemaker).
Kan ik dit downloaden en worden dan de al geïnstalleerde programma's overschreven?

Wie weet het antwoord?
Je moet de volgende regel toevoegen aan je sources.list:

deb http://mirror.ubuntulinux.nl feisty-seveas all

voor uitleg hoe dat moet zie onder aan volgende wiki pagina : https://wiki.ubuntu.com/NlAddingRepositoriesHowto

voer daarna volgende regel uit in het terminal venster:

wget http://mirror.ubuntulinux.nl/1135D466.gpg -O- | sudo apt-key add -

en

sudo apt-get update

daarna kun je via Synaptic het pakket ubuntu-multimedia-gnome installeren
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline vanadium

  • Lid
afspelen van beeld en geluid
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/03, 09:53:24 »
hvb, je moet de antwoorden op je  post beter lezen. Ik doe het nu in het Engels: right-click, Properties, Open with tab. Wat je daar markeert, wordt het default programma voor dat type bestand, m.a.w., het programma dat geladen wordt wanneer je dubbel klikt. Dus: "Eigenschappen", en niet : "Open met".

mozilla-plugin-vlc is bij mij wel te vinden: het zit in de Universe repository. Onder Synaptic Package Manager, ga naar "Settings - repositories". Controleer of er een checkmark staat voor "universe". Anders heb je misschien niet goed gezocht. "mozilla-plugin-vlc" laat het bij mij alleszins zien.

Wat asf betreft, dat is inderdaad zo'n lelijk ugly formaat. Beste oplossing: wissen die asf's en nooit meer gebruiken. Zien of je digitale camera niet met andere formaten kan werken of weggooien, dat ding (ik overdrijf hier natuurlijk: in afwachting zal je dit wel onder Linux aan de praat krijgen, maar ik zou voor het ogenblik ook niet weten hoe.)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
afspelen van beeld en geluid
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/03, 11:23:48 »
Citaat van: hvb
Bovendien ben ik nog lang niet van plan om de bijl er bij neer te gooien, ondanks mijn slechts 7 jarige ervaring met windows en  mijn leeftijd van 56.
Goed zo! Overigens ben je zeker niet de oudste op het forum, hoor!

Offline hvb

  • Lid
afspelen van beeld en geluid
« Reactie #10 Gepost op: 2007/05/03, 20:20:14 »
vanadium

Je had gelijk. Ik kan nu mp3 en wma afspelen met mijn eigen keuze van spelers. Alleen met midi kan ik nog niks.
Wat asf betreft ben ik blij dat ik nu een andere camera heb (mpeg?), en de bestanden die ik heb bekijk ik wel in irfanview (ik heb ook al gelezen op het forum dat irfanview in linux kon draaien, lijkt me vreemd), of misschien kan ik ze overzetten in een ander bestandsextensie.
Het merkwaardige is dat bij software toevoegen/verwijderen staat dat gstreamer ffmpeg videoplugin asf "ondersteunt".

De mozilla-plugin-vlc heb ik gevonden, zij het niet onder multimedia maar bij alles.
Helaas werkt streaming nog niet bij het nosjournaal, maar doet dat onder windows ook niet. Ik begin nu te vermoeden dat mijn router achter het chellomodem aan het klieren is. De verbinding valt regelmatig weg en de firewall moet ik uitzetten om weer te kunnen beginnen.

eendje

jouw suggesties ga ik misschien in de nabije toekomst uitproberen.
Voorlopig ben ik tevreden, heb veel geleerd, snap nog niet alles maar de tijd zal het mij leren.

Iedereen tot zover van harte bedankt.